Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

man trenger ikke å overdrive

det er nokk med en god synlig symbol med alarm.

 

moderne biler her jo både symbol for ABS , symbol for handbrekk og symbol for bremsefeil

hvis du ser på alle symbolene brukt på et dashbord  så finnes det symbolet allerede

nr 5 for å være korrekt

 

holder det ikke at det blinker i rødt samtidig som en alarm går ?

( da betyr det at bremsene ikke vil virke hvis man trår på pedalen , samtidig som det er usikker om handbrekket vil virke )

 

dette er et bedre dashbord i forhold til amatørversjon du lia inn

http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fgizmodo.com%2F5377996%2Fthe-coolest-car-cockpit-i-have-ever-seen-will-make-you-go-all-pew-pew&ei=p3pGVYitCcaSsAGB_YGIAg&bvm=bv.92291466,d.bGg&psig=AFQjCNET3r24j9DAOFI8guxC-ZUqijDldg&ust=1430768496920554

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan man jo ikke få samme info som bilen, noe du i stad mente var informasjonstrakkasering at føreren ikke får tilgang til det samme som roboten.

 

 

I det aktuelle tilfelle kunne det ha vært avgjørende forskjell mellom autostyrt eller menneskestyrt bil.

 

At en selvstyrt bil opererer etter helt andre regler enn det mennesket gjør gir sterk forbedring av sikkerheten.

 

jeg ser det ikke slikk

jeg ser det som en kunstig begrensing i hva man skal få lov til

og det er provoserende

spesielt når en sjåfør ikke skal få tilgang på samme informasjon som "roboten" får

Her skriver du at det er en kunstig begrensning at sjåføren ikke får samme informasjon som en robot. Har du gått bort ifra det?

 

En robot kan hente inn all info fra alle sensorer, altså, syns du ikke mennesker skal kunne det?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Om det blinker i rødt samtidig som en alarm går, ville selvstyrt bil vært å foretrekke fremfor menneskestyrt. Uavhengig om det ble gitt beskjed om feilen eller ikke.

 

En kunstig styrt bil vil også ha statistikk over alle andre biler, hvordan situasjonen var da andre biler mistet bremsen, hvilke situasjoner bremsene kan svikte i og lignende statistikker.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Da kan man jo ikke få samme info som bilen, noe du i stad mente var informasjonstrakkasering at føreren ikke får tilgang til det samme som roboten.

 

 

I det aktuelle tilfelle kunne det ha vært avgjørende forskjell mellom autostyrt eller menneskestyrt bil.

 

At en selvstyrt bil opererer etter helt andre regler enn det mennesket gjør gir sterk forbedring av sikkerheten.

jeg ser det ikke slikk

jeg ser det som en kunstig begrensing i hva man skal få lov til

og det er provoserende

spesielt når en sjåfør ikke skal få tilgang på samme informasjon som "roboten" får

Her skriver du at det er en kunstig begrensning at sjåføren ikke får samme informasjon som en robot. Har du gått bort ifra det?

 

En robot kan hente inn all info fra alle sensorer, altså, syns du ikke mennesker skal kunne det?

 

som jeg sa så skal man ikke over drive , hverken den veien eller den andre veien

det jeg ville ha frem var viktig informasjon, ikke absolutt alle mulig informasjon

 

om all informasjon var viktig så finnes det bedre måter å gjøre det på

Lenke til kommentar

Om det blinker i rødt samtidig som en alarm går, ville selvstyrt bil vært å foretrekke fremfor menneskestyrt. Uavhengig om det ble gitt beskjed om feilen eller ikke.

 

En kunstig styrt bil vil også ha statistikk over alle andre biler, hvordan situasjonen var da andre biler mistet bremsen, hvilke situasjoner bremsene kan svikte i og lignende statistikker.

nå var det kun personer der , og det viste sjåføren om

 

andre biler hadde ingen betydning i denne situasjonen

Lenke til kommentar

Hvilken informasjon som er viktig kan ikke du se med det blotte øyet, Det kan maskinen finne ut på egen hånd.

 

Jeg snakker ikke om andre biler i trafikken, jeg snakker om andre biler av samme modell, historikken til biler med samme type bremser osv. Når du kjører en bil så har du gjerne bare erfaring fra å ha kjørt akkurat den bilen av samme modell. Når en maskin kjører en bil, så har den samtidig erfaring fra å ha kjørt alle andre biler av samme modell. Og erfaring fra alle andre relevante biler i tillegg.

 

I den situasjonen ville en selvstyrt bil vært en kjempefordel.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

som jeg sa så skal man ikke over drive , hverken den veien eller den andre veien

det jeg ville ha frem var viktig informasjon, ikke absolutt alle mulig informasjon

 

om all informasjon var viktig så finnes det bedre måter å gjøre det på

 

Hvilken informasjon er det du ikke får du mener du skulle hatt da?

article-2381805-1B168141000005DC-779_964

 

At man ikke har alle disse på alle biler er nå en ting, men man kan ikke sammenligne en bil fra 90-tallet med en bil som er så ny at den ikke er i salg enda heller...

Lenke til kommentar

Hvilken informasjon som er viktig kan ikke du se med det blotte øyet, Det kan maskinen finne ut på egen hånd.

 

Jeg snakker ikke om andre biler i trafikken, jeg snakker om andre biler av samme modell, historikken til biler med samme type bremser osv. Når du kjører en bil så har du gjerne bare erfaring fra å ha kjørt akkurat den bilen av samme modell. Når en maskin kjører en bil, så har den samtidig erfaring fra å ha kjørt alle andre biler av samme modell. Og erfaring fra alle andre relevante biler i tillegg.

 

I den situasjonen ville en selvstyrt bil vært en kjempefordel.

det vet du ingen ting om

ihvertfall om f,eks.Mercedes tillater at Opel for informasjon om deres biler

det er nok heller tvilsomt

Lenke til kommentar

 

som jeg sa så skal man ikke over drive , hverken den veien eller den andre veien

det jeg ville ha frem var viktig informasjon, ikke absolutt alle mulig informasjon

 

om all informasjon var viktig så finnes det bedre måter å gjøre det på

 

Hvilken informasjon er det du ikke får du mener du skulle hatt da?

article-2381805-1B168141000005DC-779_964

 

At man ikke har alle disse på alle biler er nå en ting, men man kan ikke sammenligne en bil fra 90-tallet med en bil som er så ny at den ikke er i salg enda heller...

 

jeg siktet til det amatørmessige dashbordet , ikke noe annet du viser bilde av

 

her har du et eksempel

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--lZH1wQJm--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/18mmff5hvtqlfjpg.jpg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare så godt på for jeg vet ikke hvilken informasjon som er tilgjengelig i dashbord modellen din 

 

jeg regner med at avstanden til bilen bak har liten betydning

eller hvor varmt det er utenfor bilen

at telefonen blir brukt i nabobilen er heller ikke noe man trenger å vite

 

mye av informasjon trenger man ikke å vite direkte , bare når det medfører skade.

Lenke til kommentar

Så, du klarer bare gi ett par eksempler på ting man ikke trenger å vite som man ikke får vite i dag?

Ingen eskempler på hva man trenger å vite som man ikke får på nye biler i dag?

 

Alikevel klager du på informasjonsdiskriminering fordi man ikke får all info, selv om du ikke vet hva man ikke får, som man bør få?

Lenke til kommentar

jeg klager på det man  mangler av den informasjon man trenger , ikke all informasjonen man kan få

 

har kan du ikke bare komme å si at jeg forventer full oversikt konstant

Det er det som er viktig som betyr noe , og de kommer an på situasjonen

 

Da må man ta utgangspunkt i dagens biler

Lenke til kommentar

 

det vet du ingen ting om

ihvertfall om f,eks.Mercedes tillater at Opel for informasjon om deres biler

det er nok heller tvilsomt

 

 Jovisst vet jeg noe om det! Ingen steder har jeg sagt at et bilmerke får informasjon fra et annet bilmerke (selv om det hadde vært en fordel).

Lenke til kommentar

jeg klager på det man  mangler av den informasjon man trenger , ikke all informasjonen man kan få

 

har kan du ikke bare komme å si at jeg forventer full oversikt konstant

Det er det som er viktig som betyr noe , og de kommer an på situasjonen

 

Da må man ta utgangspunkt i dagens biler

Og jeg spør, enda en gang, om hvilken informasjon du mener man bør få fra nye biler i dag, som man ikke får.

Hvilken informasjon mangler?

 

Du klager over at man mangler informasjon, hvilken informasjon mangler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

det vet du ingen ting om

ihvertfall om f,eks.Mercedes tillater at Opel for informasjon om deres biler

det er nok heller tvilsomt

 

 Jovisst vet jeg noe om det! Ingen steder har jeg sagt at et bilmerke får informasjon fra et annet bilmerke (selv om det hadde vært en fordel).

 

 

 

 

Jeg snakker ikke om andre biler i trafikken, jeg snakker om andre biler av samme modell, historikken til biler med samme type bremser osv. Når du kjører en bil så har du gjerne bare erfaring fra å ha kjørt akkurat den bilen av samme modell. Når en maskin kjører en bil, så har den samtidig erfaring fra å ha kjørt alle andre biler av samme modell. Og erfaring fra alle andre relevante biler i tillegg.

Lenke til kommentar

 

jeg klager på det man  mangler av den informasjon man trenger , ikke all informasjonen man kan få

 

har kan du ikke bare komme å si at jeg forventer full oversikt konstant

Det er det som er viktig som betyr noe , og de kommer an på situasjonen

 

Da må man ta utgangspunkt i dagens biler

Og jeg spør, enda en gang, om hvilken informasjon du mener man bør få fra nye biler i dag, som man ikke får.

Hvilken informasjon mangler?

 

Du klager over at man mangler informasjon, hvilken informasjon mangler?

 

det har du allerede fått svaret på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...