Simen1 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Ganske utrolig å insinuere at selvkjørende biler er årsaken til at en manuelt kjørt bil kjører inn i en folkemengde. Ganske utrolig å gi elektronikk skylda for noe som skyldes enten sjåførfeil eller feil i et fullstendig elektronikkfritt system. 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 det som er insinuerende er å forhåndsdømme sjåføren når han sier at bremsene sviktet sjåføren var også en som jobbet i det svenske politiet samtidig så vet man at dagens bile har et system som hindrer at bremsen tar for hard , som skal hinder at hjulene ska låse seg meg bekjent så er de noe elektroniske greier som skal styre dette Ergo så er det elektronikk som styrer bremsene hvis jeg skulle gjette så kan ABS systemet ha oppfatte at det var glatt og redusert bremsekraften til nesten null i et lite øyeblikk Det samme kan skje om det er andre ( inkluder roboter ) som bremser Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hva heter systemet som forhindrer at bremsene tar hardt? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Det er umulig for meg å formidle et budskap som skal forstås av deg.forsøk en gang til men kom ikke bare med påstanden om at autobiler er sikrere, jeg vil vite hvorfor Vet du ikke hvorfor autobiler er sikrere? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hva heter systemet som forhindrer at bremsene tar hardt? http://no.wikipedia.org/wiki/Blokkeringsfrie_bremser Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da... Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Det er umulig for meg å formidle et budskap som skal forstås av deg.forsøk en gang tilmen kom ikke bare med påstanden om at autobiler er sikrere, jeg vil vite hvorfor Vet du ikke hvorfor autobiler er sikrere? man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system Det betyr ikke at en robot nødvendigvis er bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da... Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn. hvorfor spør du? , jeg har jo linket til forklaringen om ABS og uten å ha lesst wikipedia artikkelen på forhand så var det omtrent slik jeg mente det ville fungere Endret 1. mai 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system Det betyr ikke at en robot nødvendigvis er bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene Det kunne vært unngått med en datastyrt bil. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Hvor ofte er det dokumentert at bremser faktisk svikter totalt på personbiler? Dette tror jeg er svært sjeldent. Her er det nok heller en person som fikk panikk, og trykket på gasspedalen. Kan også tenke meg at denne bilen er utstyrt med automatkasse. Ser jo ofte videoer fra bl.a USA hvor en person kjører inn i en butikk eller lignende fordi hun trykket på feil pedal, og at bilen da er automat. ("Ulempen" med automat at du da trenger bare en fot. Med manuell måtte du brukt clutch i tillegg når du holder så lav fart og gir, og da tror jeg du minsker risikoen kraftig for noe slikt). Endret 1. mai 2015 av Vertical^ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da... Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn. hvorfor spør du? , jeg har jo linket til forklaringen om ABS og uten å ha lesst wikipedia artikkelen på forhand så var det omtrent slik jeg mente det ville fungere Når man gjetter hvordan ting fungerer tar man ofte feil, slik som du i dette tilfellet. ABS kutter ikke kraften til bremsene mer jo glattere det er, om ABS gjorde det ville det vært umulig å bremse på isen... Forklaringen du linker til sier heller ikke at kraften til bremsene blir kuttet mer jo glattere det er. Du må gjerne lese forklaringen du linker til, så kanskje du lærer litt Tenkte kanskje du tenkte på en annen teknologi jeg ikke har hørt om. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system Det betyr ikke at en robot nødvendigvis er bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene Det kunne vært unngått med en datastyrt bil. tenk nå litt før du sier det . manuelt : man trykker på pedalen og hele systemet får beskjed om å koble inn bremsen robot : signal til bremsesystemet om at de skal koble inn bremsen så god som samme gangen her Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hvor ofte er det dokumentert at bremser faktisk svikter totalt på personbiler? Dette tror jeg er svært sjeldent. Her er det nok heller en person som fikk panikk, og trykket på gasspedalen. Kan også tenke meg at denne bilen er utstyrt med automatkasse. Ser jo ofte videoer fra bl.a USA hvor en person kjører inn i en butikk eller lignende fordi hun trykket på feil pedal, og at bilen da er automat. ("Ulempen" med automat at du da trenger bare en fot. Med manuell måtte du brukt clutch i tillegg når du holder så lav fart og gir, og da tror jeg du minsker risikoen kraftig for noe slikt). ja, men man hør jo om det Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da... Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn. hvorfor spør du? , jeg har jo linket til forklaringen om ABS og uten å ha lesst wikipedia artikkelen på forhand så var det omtrent slik jeg mente det ville fungere Når man gjetter hvordan ting fungerer tar man ofte feil, slik som du i dette tilfellet. ABS kutter ikke kraften til bremsene mer jo glattere det er, om ABS gjorde det ville det vært umulig å bremse på isen... Forklaringen du linker til sier heller ikke at kraften til bremsene blir kuttet mer jo glattere det er. Du må gjerne lese forklaringen du linker til, så kanskje du lærer litt Tenkte kanskje du tenkte på en annen teknologi jeg ikke har hørt om. her tenker du nok på pumpebremsing men det er ikke helt slik det fungerer hele tiden pumpebremsing skjer bare når det er for glatt til bremse fult ut hele strekningen det sies at ABS gir lit lengre bremsestrekning en uten men til gjengjeld låses ikke hjulene jeg tror forsatt at det var svikt i bremsene sjåføren var jo ikke noen vanlig sjåfør politiet driver jo med mye øvelsekjøring under alle mulige omstendigheter Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Jeg tenker på det du sa, ett system som gjør at bremsene fungerer dårligere jo glattere det blir.Slik som du sa, la meg sitere: det som er insinuerende er å forhåndsdømme sjåføren når han sier at bremsene sviktetsjåføren var også en som jobbet i det svenske politiet samtidig så vet man at dagens bile har et system som hindrer at bremsen tar for hard , som skal hinder at hjulene ska låse segmeg bekjent så er de noe elektroniske greier som skal styre detteErgo så er det elektronikk som styrer bremsene hvis jeg skulle gjette så kan ABS systemet ha oppfatte at det var glatt og redusert bremsekraften til nesten null i et lite øyeblikkDet samme kan skje om det er andre ( inkluder roboter ) som bremser Ettersom ABS fungerer helt anderledes enn det du skriver tenkte jeg kanskje du mente ett eller annet annet system jeg ikke har hørt om, ett som fungerer slik du forklarer. Det er altså systemet du snakker om i tråden over her jeg tenkte på og lurte på, ikke pumpebremsing. pumpebremsing skjer bare når det er for glatt til bremse fult ut hele strekningen Kan du forklare nærmere hva du mener her? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 som jeg så , når det blir for glatt så kan man ikke bremse så hard at dekket miste grepet ved normal bremsing vil det skje derfor pumpebremser man ABS gjør dett for deg , slik at du slipper å tenke på det når det er glatt samtidig så gjør de også at man ikke låser hjulene ved hard breiing under andre forhold forøvrig sto det i wikipedia artikkelen at styresystemet regulerer bremsetrykket. man vil aldr kunne låse bremsen uansett hvor hard man trykker på pedalen det var en svikt i denne reguleringen jeg hadde i tankene . Da nytter det ikke om man har 1,2, 3 eller flere parsellere hydrøliske system som regulerer trykke på bremsene ( for hver hjul) hvis jeg spør om fargen på epler så nytter det ikke å svare med at bananer er grønne Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Alt ABS gjør er å pumpebremse for deg, den regulerer ikke bremse-effekten sånn at bremsene fungerer dårligere jo glattere det er, slik du har skrevet ett par ganger nå. Svikt i reguleringen vil forresten gjøre at ABS-bremsene ikke slår inn, at man må pumpebremse manuellt i stedet. Det vil ikke gjøre at bremsene ikke fungerer. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system Det betyr ikke at en robot nødvendigvis er bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene Det kunne vært unngått med en datastyrt bil. tenk nå litt før du sier det . manuelt : man trykker på pedalen og hele systemet får beskjed om å koble inn bremsen robot : signal til bremsesystemet om at de skal koble inn bremsen så god som samme gangen her Tenk før du snakker, orker ikke diskutere når alt du sier er ugjennomtenkt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system Det betyr ikke at en robot nødvendigvis er bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene Det kunne vært unngått med en datastyrt bil. tenk nå litt før du sier det .manuelt : man trykker på pedalen og hele systemet får beskjed om å koble inn bremsen robot : signal til bremsesystemet om at de skal koble inn bremsen så god som samme gangen her Tenk før du snakker, orker ikke diskutere når alt du sier er ugjennomtenkt. i like måte Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Alt ABS gjør er å pumpebremse for deg, den regulerer ikke bremse-effekten sånn at bremsene fungerer dårligere jo glattere det er, slik du har skrevet ett par ganger nå. Svikt i reguleringen vil forresten gjøre at ABS-bremsene ikke slår inn, at man må pumpebremse manuellt i stedet. Det vil ikke gjøre at bremsene ikke fungerer. det er bare en del av det hele hvis man bremser med ABS når det er glatt så har jeg ihvertfall på bussen både hør og kjen at det pumpebremses kjører man en varebil så får man bare vibrasjoner når dett slår inn hvis det er feil på ABS systemet hvordan vet du da at det enten er på eller av ? hvis pumpebremsingen slår inn hvordan vet du at dette ikke har hengt seg opp i "utkoblet stilling" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå