Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Ganske utrolig å insinuere at selvkjørende biler er årsaken til at en manuelt kjørt bil kjører inn i en folkemengde.

Ganske utrolig å gi elektronikk skylda for noe som skyldes enten sjåførfeil eller feil i et fullstendig elektronikkfritt system.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som er insinuerende er å forhåndsdømme sjåføren når han sier at  bremsene sviktet

sjåføren var  også en som jobbet i det svenske politiet

 

samtidig så vet man at dagens bile har et system som hindrer at bremsen tar for hard , som skal hinder at hjulene ska låse seg

meg bekjent så er de noe elektroniske greier som skal styre dette

Ergo så er det elektronikk som styrer bremsene 

 

hvis jeg skulle gjette så kan ABS systemet ha oppfatte at det var glatt og redusert bremsekraften til nesten null i et lite øyeblikk

Det samme kan skje om det er andre ( inkluder roboter )  som bremser

Lenke til kommentar

 

 

Det er umulig for meg å formidle et budskap som skal forstås av deg.

forsøk en gang til

men kom ikke bare med påstanden om at autobiler er sikrere, jeg vil vite hvorfor

 

Vet du ikke hvorfor autobiler er sikrere?

 

man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system

 

Det betyr ikke at en robot nødvendigvis  er  bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene

Lenke til kommentar

Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da...

Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn.

hvorfor spør du?  , jeg har jo linket til forklaringen om ABS 

 

og uten å ha lesst wikipedia artikkelen på forhand så var det omtrent slik jeg mente det ville fungere

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system

 

Det betyr ikke at en robot nødvendigvis  er  bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene

Det kunne vært unngått med en datastyrt bil.
Lenke til kommentar

Hvor ofte er det dokumentert at bremser faktisk svikter totalt på personbiler? Dette tror jeg er svært sjeldent. Her er det nok heller en person som fikk panikk, og trykket på gasspedalen. Kan også tenke meg at denne bilen er utstyrt med automatkasse.

Ser jo ofte videoer fra bl.a USA hvor en person kjører inn i en butikk eller lignende fordi hun trykket på feil pedal, og at bilen da er automat. ("Ulempen" med automat at du da trenger bare en fot. Med manuell måtte du brukt clutch i tillegg når du holder så lav fart og gir, og da tror jeg du minsker risikoen kraftig for noe slikt).

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da...

Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn.

hvorfor spør du?  , jeg har jo linket til forklaringen om ABS 

 

og uten å ha lesst wikipedia artikkelen på forhand så var det omtrent slik jeg mente det ville fungere

 

Når man gjetter hvordan ting fungerer tar man ofte feil, slik som du i dette tilfellet.

ABS kutter ikke kraften til bremsene mer jo glattere det er, om ABS gjorde det ville det vært umulig å bremse på isen...

Forklaringen du linker til sier heller ikke at kraften til bremsene blir kuttet mer jo glattere det er. Du må gjerne lese forklaringen du linker til, så kanskje du lærer litt :)

 

Tenkte kanskje du tenkte på en annen teknologi jeg ikke har hørt om.

Lenke til kommentar

 

man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system

 

Det betyr ikke at en robot nødvendigvis  er  bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene

Det kunne vært unngått med en datastyrt bil.

 

tenk nå litt før du sier det .

manuelt : man trykker på pedalen og hele systemet får beskjed om å koble inn bremsen

robot : signal til bremsesystemet om at de skal koble inn bremsen

 

så god som samme gangen her

Lenke til kommentar

Hvor ofte er det dokumentert at bremser faktisk svikter totalt på personbiler? Dette tror jeg er svært sjeldent. Her er det nok heller en person som fikk panikk, og trykket på gasspedalen. Kan også tenke meg at denne bilen er utstyrt med automatkasse.

Ser jo ofte videoer fra bl.a USA hvor en person kjører inn i en butikk eller lignende fordi hun trykket på feil pedal, og at bilen da er automat. ("Ulempen" med automat at du da trenger bare en fot. Med manuell måtte du brukt clutch i tillegg når du holder så lav fart og gir, og da tror jeg du minsker risikoen kraftig for noe slikt).

ja, men man hør jo om det

Lenke til kommentar

 

 

Var det jeg trodde, ikke at det fungerer sånn da...

Derfor jeg måtte spørre, for å være sikker på at det var ABS du trodde fungerte sånn.

hvorfor spør du?  , jeg har jo linket til forklaringen om ABS 

 

og uten å ha lesst wikipedia artikkelen på forhand så var det omtrent slik jeg mente det ville fungere

 

Når man gjetter hvordan ting fungerer tar man ofte feil, slik som du i dette tilfellet.

ABS kutter ikke kraften til bremsene mer jo glattere det er, om ABS gjorde det ville det vært umulig å bremse på isen...

Forklaringen du linker til sier heller ikke at kraften til bremsene blir kuttet mer jo glattere det er. Du må gjerne lese forklaringen du linker til, så kanskje du lærer litt :)

 

Tenkte kanskje du tenkte på en annen teknologi jeg ikke har hørt om.

 

her tenker du nok på pumpebremsing

men det er ikke helt slik det fungerer hele tiden

pumpebremsing skjer bare når det er for  glatt til bremse fult ut hele strekningen

 

det sies at ABS gir lit lengre bremsestrekning en uten men til gjengjeld låses ikke hjulene

jeg tror forsatt at det var svikt i bremsene

 

sjåføren var jo ikke noen vanlig sjåfør

politiet driver jo med mye øvelsekjøring under alle mulige omstendigheter 

Lenke til kommentar

Jeg tenker på det du sa, ett system som gjør at bremsene fungerer dårligere jo glattere det blir.
Slik som du sa, la meg sitere:
 

det som er insinuerende er å forhåndsdømme sjåføren når han sier at  bremsene sviktet
sjåføren var  også en som jobbet i det svenske politiet
 
samtidig så vet man at dagens bile har et system som hindrer at bremsen tar for hard , som skal hinder at hjulene ska låse seg
meg bekjent så er de noe elektroniske greier som skal styre dette
Ergo så er det elektronikk som styrer bremsene 
 
hvis jeg skulle gjette så kan ABS systemet ha oppfatte at det var glatt og redusert bremsekraften til nesten null i et lite øyeblikk
Det samme kan skje om det er andre ( inkluder roboter )  som bremser

 
Ettersom ABS fungerer helt anderledes enn det du skriver tenkte jeg kanskje du mente ett eller annet annet system jeg ikke har hørt om, ett som fungerer slik du forklarer.

Det er altså systemet du snakker om i tråden over her jeg tenkte på og lurte på, ikke pumpebremsing.

 

 

pumpebremsing skjer bare når det er for  glatt til bremse fult ut hele strekningen

Kan du forklare nærmere hva du mener her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som jeg så , når det blir for glatt så kan man ikke bremse så hard at dekket miste grepet

ved normal bremsing vil det skje

derfor pumpebremser man

 

ABS gjør dett for deg , slik at du slipper å tenke på det når det er glatt

samtidig så gjør de også at man ikke låser hjulene ved hard breiing under andre forhold

 

forøvrig sto det i wikipedia artikkelen at styresystemet regulerer bremsetrykket.

man vil aldr kunne låse bremsen uansett hvor hard man trykker på pedalen

 

det var en svikt i denne reguleringen  jeg hadde i tankene .

Da nytter det ikke om man har 1,2, 3 eller flere parsellere hydrøliske  system som regulerer trykke på bremsene ( for hver hjul) 

 

 

hvis jeg spør om fargen på epler så nytter det ikke å svare med at bananer er grønne

Lenke til kommentar

Alt ABS gjør er å pumpebremse for deg, den regulerer ikke bremse-effekten sånn at bremsene fungerer dårligere jo glattere det er, slik du har skrevet ett par ganger nå.

Svikt i reguleringen vil forresten gjøre at ABS-bremsene ikke slår inn, at man må pumpebremse manuellt i stedet. Det vil ikke gjøre at bremsene ikke fungerer.

Lenke til kommentar

 

 

man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system

 

Det betyr ikke at en robot nødvendigvis  er  bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene

Det kunne vært unngått med en datastyrt bil.

 

tenk nå litt før du sier det .

manuelt : man trykker på pedalen og hele systemet får beskjed om å koble inn bremsen

robot : signal til bremsesystemet om at de skal koble inn bremsen

 

så god som samme gangen her

 

Tenk før du snakker, orker ikke diskutere når alt du sier er ugjennomtenkt.
Lenke til kommentar

 

 

 

man tro de er sikrere fordi alle avgjørelser blir foretat av et robot system

 

Det betyr ikke at en robot nødvendigvis  er  bedre til å stoppe en bil som svikter på bremsene

Det kunne vært unngått med en datastyrt bil.

 

tenk nå litt før du sier det .

manuelt : man trykker på pedalen og hele systemet får beskjed om å koble inn bremsen

robot : signal til bremsesystemet om at de skal koble inn bremsen

 

så god som samme gangen her

 

Tenk før du snakker, orker ikke diskutere når alt du sier er ugjennomtenkt.

 

i like måte

Lenke til kommentar

Alt ABS gjør er å pumpebremse for deg, den regulerer ikke bremse-effekten sånn at bremsene fungerer dårligere jo glattere det er, slik du har skrevet ett par ganger nå.

Svikt i reguleringen vil forresten gjøre at ABS-bremsene ikke slår inn, at man må pumpebremse manuellt i stedet. Det vil ikke gjøre at bremsene ikke fungerer.

det er bare en del av det hele

hvis man bremser med ABS når det er glatt så har jeg ihvertfall på bussen både hør og kjen at det pumpebremses

kjører man en varebil så får man bare vibrasjoner når dett slår inn

 

 

hvis det er feil  på ABS systemet hvordan vet du da at det enten er på eller av ?

 

hvis pumpebremsingen slår inn  hvordan vet du at dette ikke har hengt seg opp  i "utkoblet stilling" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...