Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?

Simen1

Anbefalte innlegg

Mer TU-nytt om selvkjørende biler. Slik kan kupéen se ut om 25 år. Varsler mye tryggere kjøring enn manuell kjøring og stor reduksjon i antall kjøretøy på veiene (=smidigere trafikk) og teknologiske voksesmerter i årene 2020-2035.

Typisk TU (?) å bruke et hønngammalt illustrasjonsbilde .. ( Slik vil nok bare hjemmekinoen din se ut, i verste fall.)

Dette bildet var noe MB sendte ut i forkant av CES i januar 2015 for å skape litt blest om det nye konseptet som de skulle vise for pressen under CES. Og de gjorde det de hadde lovet - viste det fram. Så nå mangler det ikke akkurat på nyere, oppdaterte bilder. Det er bare å google 'Mercedes Benz self-driving car' og se selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har lenge vært forventet (med en drøss gode grunner) at risikoen for ulykker går kraftig ned med selvkjøring, men ikke helt til null. Det er praktisk talt umulig å ikke ha fått med seg i løpet av over 1300 innlegg i tråden.

Lenke til kommentar

Det har lenge vært forventet (med en drøss gode grunner) at risikoen for ulykker går kraftig ned med selvkjøring, men ikke helt til null. Det er praktisk talt umulig å ikke ha fått med seg i løpet av over 1300 innlegg i tråden.

Er du tverr eller , du vet godt at jeg har fått med meg den diskusjonen .

Det er nettopp på grunn av mindre risiko men ikke null uhel at jeg kommenterer

Lenke til kommentar

Du skrev:

Er det nå plutselig bestem at det ikke skjer ulykker med slike kjøretøy ?

en ulykke er ikke noe man bare bestemmer at ikke skjer

Mente du dette eller mener du jeg burde forstått at du skrev noe annet enn du mente?

jeg mener at du burde forstått fra første stund hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Jeg bare leser det du skriver. Jeg driver ikke å tolker og mistolker rundt.

Å bare lese det som blir skrevet er ikke alltid nok, noen gang må man gjette, tolke eller snu om på det som blir skrevet...

Noen ganger er det nok , spesielt hvis man har følgt med i tråden over mange innlegg.

Men så har nok enkelte den unnskyldingen at de følger med på så mye at det bare har oversikten ( husker innholdet ) over noen få poster i hver tråd

Lenke til kommentar

- Jeg skriver at de varsler mye tryggere kjøring

- Du spør om risikoen plutselig blir null

- Jeg påpeker at risikoen faller, men ikke til null

- Du påstår at du snakket om lavere risiko, men ikke null.

Det var over hodet ikke det du skrev. For å gjenta deg:

Hvordan i alle dager skal dette kunne fortolkes fra "ikke skjer ulykker" til "skjer færre ulykker"? Jeg er ikke tankeleser og kan ikke forutse at du mener noe helt annet enn det du skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens, Elgen syntes den kupeen i bildet ikke så trygg ut.

Jeg er enig, men så var det da bare en konseptmodell, og der hopper man elegant bukk over det ikke-essensielle og lar det nye få en fremtredende plass. Modellen hadde nok verken airbags eller låsbare dører.

Regn med at de første selvkjørende bilene ikke vil rikke seg av flekken før alle passasjerene har festet sikkerhetsbeltet.

Lenke til kommentar

- Jeg skriver at de varsler mye tryggere kjøring

- Du spør om risikoen plutselig blir null

- Jeg påpeker at risikoen faller, men ikke til null

- Du påstår at du snakket om lavere risiko, men ikke null.

Det var over hodet ikke det du skrev. For å gjenta deg:

Hvordan i alle dager skal dette kunne fortolkes fra "ikke skjer ulykker" til "skjer færre ulykker"? Jeg er ikke tankeleser og kan ikke forutse at du mener noe helt annet enn det du skriver.

Du har fulgt med på debatten , siden du har bidratt mye her

du har skrevet at ulykkes risikoen blir lavere , amt en del annet som er bar fro sikkerheten

dette skjer jo også for dagens biler

Når man så kom med dette bildet , som jeg hadde noen spørmål til så har du og flere her tydeligvis ikke forstått sammenhengen.

Det jeg poengterte var at den så veldig lite trygg ut siden det bare så ut som en glasskuppel

så vet man jo at mange konsepter blir virkelighet uten for store endringer

( jeg husker ikke hvor men det skal være noen som ligner der ute i verden ).

da stiller jeg spørmål om hvor sikker er den .

jeg burde nok også ha spurt om hvor nært opp til konseptet de vill gå når de kom ut med en funksjonell modell

Lenke til kommentar

Regn med en ny avlegger fra NRA (National Rifle Association): the National Car Association.

"If you want to take away my steering wheel, you'll have to take it from my cold, dead hands!"

If God didn't mean for us to drive, why did he give us two hands?

Jo, dette kommer til å bli moro.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er et argument mot bil eller menneskestyrt bil, ikke mot førerløse biler. En førerløs bil kunne kanskje ha forhindret det.

hvordan kunne det hindret det ?

det var bremsene som sviktet på en relativ ny bil

da er det elektronikk involvert

her virker det som du har snudd problemstilling helt bakvendt i forhold til realitetene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...