Simen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 Det kommer helt an på folketettheten. Har man en avsidesliggende kommune der det bor med 5 enstøinger i hvert sitt hjørne av kommunen er det selvsagt uhyre sjelden de skal samme vei samtidig. I en by er det langt mer sannsynlig. Mellomting-steder vil ha større nytte av samkjørt planlegging av kjøreturer, sånn at de 5 naboene drar til samme butikk samtidig, eller velger å dra samtidig til jobb i stedet for å bare melde sin tilstedeværelse tilfeldigvis når de er klare. Dette er bare nok en stordrifsfordel man får av sentralisert bosetting. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 I storbyene skal gjerne mer enn 5 personer samme ca samme vei. Det er i storbyene det er mest behov for å få mindre biler, ikke 3 mil unna en by. Du kan jo se på autonome biler som en taxi, den går fra der du er til dit du vil men MYE billigere enn en taxi gjør. Om 5 personer skal fra ett sted til motsatte steder av byen må enten noen vente eller så må komme 5 biler. Alternativt kan jo noen som skal nesten samme vei ta samme bil, selv om dette vil skape litt lengre reisevei for den ene enn å reise direkte fra stedet til dit man skal. Men, man vil komme helt hjem og ikke til nærmeste bussholdeplass på forhåndsplanlagte tider. I oslo vil det oftest være over 5 personer som skal ca samme sted samtidig i rushtrafikken. Det vil altså ikke være samme problem der med at man må være med på litt omveier for å komme dit man skal. Tenk deg at du i stedet for å måtte vente 2 timer på neste buss kan gå inn i en app på mobilen, klikke på en knapp der så få en bil tilsendt så fort som mulig. I beste fall på minutter om det er en i nærheten som er ledig eller skal samme vei. Det vil nok kunne bli litt ventetid langt utenfor byer, men det vil uansett slå buss-tilbudet... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Nå forøkte jeg i grunnen å stille spørmålet om slike automatiske biler vil føre til at transporttilbudet ute i distriktene ( fra 2 mil eller lengre ) forsvinner ? Forøvrig er fylkeskommunen ( de som bestemmer ) dårlig med nøyaktige oppslag på busstoppene. Da må man enten skrive ut "ruteheftet" selv eller anskaffe seg en smartmobil ( noe ikke alle hverken ønsker eller har ) Endret 6. mars 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Nei antagelig ikke, men antagelig buss-tilbudet da det kommer ett bedre og mer fleksibelt tilbud. I stedet for at det går en buss 2 ganger om dagen kan man, med antagelig en del ventetid, få en bil på døra som muligens henter både deg og naboen, som skal inn til byen samtidig. Alternativt vil det bli som i dag, at autonome busser kjører faste ruter der det bor veldig få folk. Evt. en kombinasjon, at det f.eks går buss når folk flest skal inn og ut av byen til tettstedet, for å dekke mange folk ca samtidig, og vanlige autonome biler om man må noe senere. Men, fordelene vil være mye større i og rundt storbyene og i mindre byer. Bor man 3 mil unna nærmeste tettsted vil man neppe dra veldig stor fordel av det. Man kan ikke dekke transporbehovet til samtlige perfekt, bosetter man seg langt unna byer vil det natturligvis ikke være optimalt men det kan uansett bli bedre enn i dag, der mange har kun har 2 busser pr dag, en inn til byen og en ut av byen 9 timer senere... Endret 6. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Nei antagelig ikke, men antagelig buss-tilbudet da det kommer ett bedre og mer fleksibelt tilbud. I stedet for at det går en buss 2 ganger om dagen kan man, med antagelig en del ventetid, få en bil på døra som muligens henter både deg og naboen, som skal inn til byen samtidig. Alternativt vil det bli som i dag, at autonome busser kjører faste ruter der det bor veldig få folk. Evt. en kombinasjon, at det f.eks går buss når folk flest skal inn og ut av byen til tettstedet, for å dekke mange folk ca samtidig, og vanlige autonome biler om man må noe senere. Men, fordelene vil være mye større i og rundt storbyene og i mindre byer. Bor man 3 mil unna nærmeste tettsted vil man neppe dra veldig stor fordel av det. Man kan ikke dekke transporbehovet til samtlige perfekt, bosetter man seg langt unna byer vil det natturligvis ikke være optimalt men det kan uansett bli bedre enn i dag, der mange har kun har 2 busser pr dag, en inn til byen og en ut av byen 9 timer senere... Det er neppe noen poeng men jeg nevner det likevel . Logistikken i det busstilbudet jeg har å forholde meg til er noe underlig , når man tenker på mulighetene til at de utnytter mulighetene best mulig Da er det snakk om at man gjerne kombinerer flere busser over flere strekninger , men også hvordan tidspunktene er satt opp i forhold til behovet f,eks det virker lite logisk at bussen passerer 10 minutter før halv 4 på ettermiddagen når man skal hjem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 Nå forøkte jeg i grunnen å stille spørmålet om slike automatiske biler vil føre til at transporttilbudet ute i distriktene ( fra 2 mil eller lengre ) forsvinner ? Forøvrig er fylkeskommunen ( de som bestemmer ) dårlig med nøyaktige oppslag på busstoppene. Da må man enten skrive ut "ruteheftet" selv eller anskaffe seg en smartmobil ( noe ikke alle hverken ønsker eller har ) Jeg tror det vil forbedre transporttilbudet i distriktene også. Distriktsbusser koster fylkeskommunen vanvittige summer, som igjen må betales av skattebetalerne. Det er ikke uvanlig at distriktsruter koster fylkeskommunen 4-5 ganger mer det de får inn på billetter. Det er derfor det er så stor debatt og så veldig mye penger å spare på å legge ned en eller annen distriktsrute og derfor fylkeskommunen ikke kan overøse befolkningen med hyppige busser i distriktene. Det er to kostnadsdrivende faktorer: lønninger og drift/avskrivning. Selvkjørende biler fjerner lønnsproblemet. Drift/avskrivning løses ved å bruke mindre kostbare kjøretøy (en 7-seters bil koster i størrelseorden 1/5 av en buss) og drivstofforbruket vil også gå kraftig ned når man kan kjøre med det antallet seter det faktisk er behov for i stedet for 40 seter, der bare 5 er i bruk. Busser bruker i størrelseorden 5 ganger mer drivstoff per km enn det personbiler gjør. Med andre ord, selvkjørende biler vil kunne øke hyppigheten av avganger og samtidig redusere miljøbelastningen, redusere billettprisen og redusere skattebetalernes sponsing av distriktsrutene. Midler som kan omdirigeres til å ruste opp fylkesveinettet eller andre ting distriktsbefolkningen mener er viktig. Dette forutsetter altså at distriktsbefolkningen kjører sammen og ikke i hver sine biler. Litt planlegging og venting må altså til for å matche passasjerer som skal omtrent samme vei til omtrent samme tid. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Du burde egetlig ønske autonome biler velkommen, ettersom det vil gjøre transporttilbudet ditt MYE bedre på sikt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Nå forøkte jeg i grunnen å stille spørmålet om slike automatiske biler vil føre til at transporttilbudet ute i distriktene ( fra 2 mil eller lengre ) forsvinner ? Forøvrig er fylkeskommunen ( de som bestemmer ) dårlig med nøyaktige oppslag på busstoppene. Da må man enten skrive ut "ruteheftet" selv eller anskaffe seg en smartmobil ( noe ikke alle hverken ønsker eller har ) Jeg tror det vil forbedre transporttilbudet i distriktene også. Distriktsbusser koster fylkeskommunen vanvittige summer, som igjen må betales av skattebetalerne. Det er ikke uvanlig at distriktsruter koster fylkeskommunen 4-5 ganger mer det de får inn på billetter. Det er derfor det er så stor debatt og så veldig mye penger å spare på å legge ned en eller annen distriktsrute og derfor fylkeskommunen ikke kan overøse befolkningen med hyppige busser i distriktene. Det er to kostnadsdrivende faktorer: lønninger og drift/avskrivning. Selvkjørende biler fjerner lønnsproblemet. Drift/avskrivning løses ved å bruke mindre kostbare kjøretøy (en 7-seters bil koster i størrelseorden 1/5 av en buss) og drivstofforbruket vil også gå kraftig ned når man kan kjøre med det antallet seter det faktisk er behov for i stedet for 40 seter, der bare 5 er i bruk. Busser bruker i størrelseorden 5 ganger mer drivstoff per km enn det personbiler gjør. Med andre ord, selvkjørende biler vil kunne øke hyppigheten av avganger og samtidig redusere miljøbelastningen, redusere billettprisen og redusere skattebetalernes sponsing av distriktsrutene. Midler som kan omdirigeres til å ruste opp fylkesveinettet eller andre ting distriktsbefolkningen mener er viktig. Dette forutsetter altså at distriktsbefolkningen kjører sammen og ikke i hver sine biler. Litt planlegging og venting må altså til for å matche passasjerer som skal omtrent samme vei til omtrent samme tid. Det er mange faktorer her En bus har bare rundt 50% av plassene som sitte plasser . Kjøper man en billig buss for å spare penger så koster det gjerne dyrt i vedlikehold når alt slites ut fort hvis driftkostnadene og billettpris setter hinder for bedre tilbud så kan man øke prisen Når det gjelder disse automatiske bilen som skal funger som taxier så kan de neppe være gratis Med tanke på passasjer grunnlaget per enhet kjørestrekningen så er jeg ikke så sikker på det koster mer å frakte personer med buss i forhold til bil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 Apropos ståplasser i buss. Det pågår en kontrovers angående påbud av beltebruk for de som sitter samtidig som man tillater folk å stå uten belte. På sikt ser jeg for meg at kontroversen løses ved at man forbyr ståplasser. Prisene er allerede såpass høye at folk tenker over om det er verdt å ta bussen kontra å kjøre. Øker man prisene nevneverdig så vil færre velge buss og da får man færre å dele kostnadene på. Det kan føre til at man må øke bussprisene ennå en gang. Dette er starten på en ond spiral som kan bety slutten for kollektivtilbud i distriktene. De som er avhengige av dette tilbudet kommer i en kraftig skvis. De balanserer allerede nært bristepunktet. På sikt vil selvkjørende biler erstatte busser og dermed sikre tilbudet i distriktene. Prisene vil gå kraftig ned, antall avganger opp og fylkets sponsing ned. Det vil føre til at flere velger selvkjørende biler fremfor buss og busstilbudet dør ut rett og slett på grunn av mangel på behov. Taxi er i dag dyrt hovedsaklig på grunn av lønnskostnadene. Tar du taxi i lavkostland (lavere lønnskostnader) så koster det en brøkdel. Selv om bilene er akkurat like nye og flotte og bruker like mye drivstoff. Videre er det velkjent at hvis 4 venner deler taxi så koster turen 1/4 av prisen enn om de tok hver sin. Sånn vil drivstoffutgifter, avskrivning og sånt reduseres til en brøkdel av dagens. Jeg har ikke grunnlag til å komme med noen konkrete beløp, men vi snakker om brøkdeler av det det koster å kjøre en bil alene i dag og en brøkdel av det bussen reelt koster i dag (billett + sponsing via skatter og avgifter). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Nå skal også passasjerene kontrolleres om de bruker beltet. paradokset her er at hvis ikke beltet er i orden så har man ikke lov til å sitte i setet. Er det ingen andre ledige seter så må man stå til tross for at det er tryggere å sitte Det er nemlig en del feil på disse beltene som gjør at de kan være lit kranglet å bruke Skal man lutte ut alle stå plassen ( som også jeg har hør om ) så må de flere steder doble antall busser , noe som er tvilsomt at alle selskapene går med på Hvis en buss koster rund 2 millioner og tar ca 100 passasjerer ( 50 sitteplasser ) da har man plass til 4 eller 5 personer i en bil ( hvis de ikke er spesielt designet for flere ) . Da må det 20 biler eller 20 ture til for å dekke det samme 20 biler til 200 000 blir 4 millioner kr så vit jeg har forstått så kan busseskapene få bussen til mindre en 2 millioner hvis de kjøper flere så regnestykke har veldig mye viss og menn i seg Når det gjelder å fordele passasjerene riktig ( når det gjelder busser ) hvis det er fler som går til eller gjennom de samme områdene så er det ikke enkelt der her jeg en historie. nå vet jeg ikke om det er riktig å ta det her . derfor tar jeg det i en spioiler På den tiden går jeg på skolen og skal hjem rute 11 går til et sted som heter Høåsen og snur der rute 19 går også til Høgåsen men forsetter til Saltstraumen mens rute 19 kommer først er det så fullstappet av folk at den kjøre forbi , jeg må bruke rute 11 når så begge bussene kommer til Høgåsen så tømmes bussen og de som skal videre mot Saltstraumen er da på rute 11 og må bytte til rute 19 . Alt dett fordi de som skal reise med buss ikke akter å velge riktig buss fordi de må vent noen minutter på neste Endret 6. mars 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Husk at en buss fort koster langt over 1 mill i året å holde i gang også da, mest pga. lønnen til buss-sjåføren. Innkjøpspris er en engangsinvestering. Buss-sjåføren er en løpende utgift. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Husk at en buss fort koster langt over 1 mill i året å holde i gang også da, mest pga. lønnen til buss-sjåføren. Innkjøpspris er en engangsinvestering. Buss-sjåføren er en løpende utgift. og du har oversikten over hvor mye de forskjellige yrkessjåførene tjener / koster ? Endret 6. mars 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Nei, men, lønn, arbeidsgiveravgifter, drivstoff, administrasjon, osv koster. Om en buss går 16 timer dagen mandag-fredag er man allerede oppe i godt over 1 mill kun i lønn og arbeidsgiveravgift. 1 mill pr år er ett forsiktig anslag. En buss som går nesten døgnet rundt koster nok fort minst det dobbelte. En arbeidstaker koster MYE, MYE mer enn bare lønn... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 1 mill kun i lønn og arbeidsgiveravgift. Hvordan henger det da sammen at en bussjåfør for få år siden tjente under 300 000 i året ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Jeg gjetter på at bussjåfører tjener ca 300 000 i året. Skal bussen gå 16 timer i døgnet må man ha to ukedagsjåfører pluss en helgearbeider fordi det ikke er lov til å ha folk i jobb 8 timer hver dag uten helg. Siden helgearbeid har helgetillegg eller lignende kompensasjon for ugunstige arbeidstider kan vi regne med ca 3 fulltidsstillinger per buss bare i sjåfører. Legg til 20% for mekanikere, vaskere, administrasjon etc. så er vi oppe i 3,6 heltidsstillinger. La oss nå for enkelhets skyld si at hele hurven inkludert direktøren tjener 300 000 i året. Da er vi oppe i 1,08 millioner i rene lønnsutgifter. Legg på arbeidsgiveravgiften, ferievikarer, uniformer, vikarer ved sykdom, kursing etc. så er vi oppe i over 1,3 millioner i mannskapskostnader bare for en enkelt buss. 16 timer med en gjennomsnittshastighet på 40 km/t gir 640 km/dag eller 233 000 km i året. Med et forbruk på 2 liter diesel a 10 kr/l (eks mva) per mil så kommer dieselutgiftene på ca 1/2 million kroner. Vedlikehold kan fort koste et par hundre tusen i året. Avskrivning + renter kommer også fort på et par hundre tusenlapper i året. Også må investorene få litt (10% er vel rimelig?) for å gidde å investere pengene sine i busselskap i stedet for å ha de trygt på en sparekonto i banken. Så må de ha noen lokaler til ledelse, verksted, kundeservice, strøm, kommunale avgifter og diger parkering. Disse deles på det antallet busser de har, men la oss si 100 000 kr per buss i spleisekostnad. Mulig jeg har glemt noe nå men kjapt estimert snakker vi fort om rundt 2,5 millioner i året per buss. Edit: Jeg har glemt forsikringer, men pytt sann, regnestykket er uansett bare et grovt estimat. Har du noen geniale måter å redusere noen av utgiftspostene må du gjerne starte busselskap og underby de dyrere konkurrentene dine. Det er bare positivt for alle. Endret 6. mars 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Gjennomsnittslønnen er forresten på 386 400, så det blir en god del mer enn det Simen1 sa også... Edit: Ellers ser jeg antagelsene mine var i overkant forsiktige, men igjen, jeg regnet ikke med helg slik Simen1 gjorde. Uansett er hans mer pressise enn mine grove antagelser Endret 6. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 Gjør vi disse bussene selvkjørte, selvreparerende, selvvaskende og selvadministrerte så kan vi omtrent halvere kostnadene. Busser er fulle kun to tidspunkt i løpet av døgnet, i rushen. Siden bussene ikke justerer sin egen lengde og vekt etter passasjerantall kjører man rundt med mange tomme seter store deler av døgnet. Erstatter man 1 buss med 10 biler får man mye større frihet. Er det bare behov for halvparten av setene kan halvparten av bilene stå. Bussen kan ikke sette igjen bakre halvdel og må drasse på denne dødvekta. Biler som står i ro bruker ikke drivstoff. Videre kan man sende for eksempel 1 bil hvert 6. minutt i rushen i stedet for 1 buss per time og få samme antall passasjerer per time. Fordelen med 10 avganger per time i stedet for 1 er vel åpenbar? En annen fordel med en liten gruppe passasjerer i stedet for en stor er at man slipper å stoppe kjøretøyet flere ganger per km. Man kan kjøre ruta med langt færre stopp. Bussen må gjerne bremse opp og akselerere sine mange tonn med masse kanskje 50 ganger i løpet av en vanlig byrute. En 5-seters selvkjørende bil kan nøye seg med 5 hvis alle kommer på på samme sted og alle skal av på forskjellige steder på en strekning mot der sistemann skal av. Færre stopp og akselerasjoner gir lavere drivstofforbruk. Videre kan biler velge smartere ruter. Mer punkt til punkt-ruter. Bussruter legges jo gjerne sånn at de skal dekke et størst mulig publikum. Ørten stopp på en sikksakk rute gjennom ørten boligstrøk mange av passasjerene ikke har noe som helst å gjøre. Slike omveier tar tid og koster drivstoff. Jeg kunne sikkert forsatt trøttende lenge her, men skal skåne dere for det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Gjennomsnittslønnen er forresten på 386 400, så det blir en god del mer enn det Simen1 sa også... Da tar jeg de 2,5 millionene og legger til 350 000 kr i lønnskostnader og arbeidsgiveravgift for de 3,6 stillingene og legger på 150 000 kr i personalforsikringer, kjøretøyforsikringer og andre forsikringer. Total estimert sum: ca 3 millioner i året per buss. Jeg burde funnet en årsrapport fra et eller annet busselskap og sett på antall busser antall rutekm, antall ansatte og omsetning for å se om regnestykket treffer godt. Jeg gadd ikke lete så lenge så jeg fant dessverre ikke noe fornuftig. Noen som vil ta over stafettpinnen? Endret 6. mars 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 oppsummert må det vel tolkes dit hen at noen ganger lønner det seg å drive busselskap hvis man kjører enkelte strekninger , andre gange lønner det seg bare hvis det brukes mindre enheter Det opprinnelig poenget mit var dog at de som bestemmer bussavgangene ikke alltid utnytter kjøretøyene optimalt ,ihvertfall her i Nerland. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2015 Mer TU-nytt om selvkjørende biler. Slik kan kupéen se ut om 25 år. Varsler mye tryggere kjøring enn manuell kjøring og stor reduksjon i antall kjøretøy på veiene (=smidigere trafikk) og teknologiske voksesmerter i årene 2020-2035. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå