Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Problemet med automatiske biler er i høy grad psykologisk vil jeg tro. De fleste mennesker liker å føle at de har kontroll over sin egen situasjon. En automatisk bil vil ta bort denne følelsen. Når folk mener en automatisk bil ikke er trygg nok, er det den psyologiske sperren som slår inn.

Jeg tror den psykologiske sperren bare er en uvane og at det varierer veldig hvor sterkt uvanen er innarbeidet. I den ene enden har vi de som hater tanken på fly, taxi og tog fordi de ikke kjører selv, mens i den andre enden har vi de som faktisk foretrekker buss, taxi og t-bane fremfor å kjøre selv. Jeg har selv hatt ulike perioder, der sykkelen var det kjæreste fremkomstmidlet jeg hadde, til nærmest bussavhengighet og nå er jeg så lat at jeg ikke har tatt bussen på måneder, og bare kjørt, selv om bussen går hvert 20 minutt bare 50 meter unna parkeringsplassen.

 

Jeg vil likevel si at fremkomstmidlene, sykkel, bil og buss dekker ganske forskjellige bruksområder. Innen hver av kategoriene er det per i dag et reelt marked for både selvkjørte varianter og ikke-selvkjørte varianter. Kjapt oppramsede eksempler:

 

Vanlig sykkel - sykkeldrosjer i Asia

Vanlig bil - taxi

Manuelt kjørt bandbuss - Vanlig buss som ikke kjøres av passasjerene

 

At man ser hvor "godt" myndighetene vedlikeholder de nåværende systemene og så legger på at man skal overlate enda mer kontroll i den retningen, så er det ikke merkelig at det er skepsis blandt folk ;)

Hva mener du her? Myndighetsstyrte selvkjørende biler?

 

Se det heller på en annen måte: Hva gir mest trafikksikkerhet innenfor de offentlige budsjettene vi har i framtida, forutsatt samme budsjett uansett utviklingsretning (selvkjørende biler vs manuelle biler)

 

Siden norsk arbeidskraft (taxisjåførlønninger) er den primære kostnadsfaktoren ved taxikjøring, mens den nest største kostnaden ved taxier, eierskapet/verdiavskrivningen, er den sekundære kostnadsfaktoren så vil jeg tro at taxinæringen er den første som vil få massiv konkurranse fra selvkjørende biler. Marginene øker dramatisk ved å bytte sjåfør fra den pølsespisende sorten til den batteridrevne. Taxisjåfør-yrket kan få en bråstopp på få år. Det er bare et tidsspørsmål om hvilket år. La meg kjapt gjette ca 2025.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanlig sykkel - sykkeldrosjer i Asia

Er sykkeldrosjer i Bergen også, bare så det er nevnt. :)

 

Taxisjåfør-yrket kan få en bråstopp på få år. Det er bare et tidsspørsmål om hvilket år.

Autotaxier (selvkjørende taxier) vil bli så billige at de antagelig blir brukt av langt flere enn dagens taxier. Dermed blir det langt flere taxier på veiene enn i dag. Og tada, det skapes mange nye arbeidsplasser innenfor drift og vedlikehold av autotaxier.

 

Da bilen kom var det sikkert mange hestekusker, stallgutter osv som mistet jobben sin, men i dag er det ikke vanskelig å se at bilen har skapt tonnevis med nye arbeidsplasser for samfunnet.

 

Jeg tror ikke selvkjørte biler vil innskrenke følelsen av frihet, det vil tvert imot gi en helt ny følelse av frihet. Her er hvorfor:

  • I en selvkjørt bil kan du velge hvor du skal og hvilken vei du skal ta dit. Ombestemmer du deg underveis kan du snu. En buss, tog, fly osv reiser fra A til B og du har ingenting du skulle sagt underveis.
  • Mange som ikke kan bruke bil i dag (mindreårige, folk med funksjonshemminger, folk som har tatt seg en øl på byen osv) vil kunne kjøre selvstyrte biler.
  • Man trenger ikke stirre blindt på veien og kan gjøre hva man vil underveis. Surfe på nettet, nyte utsikten, ordne jobbting, snakke i mobilen, fikse sveisen osv.
  • Bilreiser får en helt annen dimensjon enn i dag. Istedenfor å måtte parkere for natten og ta inn på hotell/motell kan man sove mens bilen kjører ufortrødent videre.
  • Sikkerheten blir så bra at kravet til sikkerhetsbelter antagelig fjernes. Det betyr at man får samme bevegelsesfrihet som ombord på en buss eller et fly. I en bobil kan man lage mat, gå på do, sove i sengen osv mens man er underveis.
  • Autotaxier kan supplere kollektivtilbudet i byer og gi folk som ikke eier bil 100% fleksibilitet døgnet rundt, uten å måtte bekymre seg for verkstedregninger, nedbetalinger på billån osv. Trenger du å få kjørt hjem dobbeltsengen du nettopp kjøpte på IKEA? En automaxitaxi er på pletten, klar til å kjøre hjem både deg og den nye dobbeltsengen din, for brøkdelen av hva en taxi koster i dag.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Problemet med automatiske biler er i høy grad psykologisk vil jeg tro. De fleste mennesker liker å føle at de har kontroll over sin egen situasjon. En automatisk bil vil ta bort denne følelsen. Når folk mener en automatisk bil ikke er trygg nok, er det den psyologiske sperren som slår inn.

Jeg tror den psykologiske sperren bare er en uvane og at det varierer veldig hvor sterkt uvanen er innarbeidet. I den ene enden har vi de som hater tanken på fly, taxi og tog fordi de ikke kjører selv, mens i den andre enden har vi de som faktisk foretrekker buss, taxi og t-bane fremfor å kjøre selv. Jeg har selv hatt ulike perioder, der sykkelen var det kjæreste fremkomstmidlet jeg hadde, til nærmest bussavhengighet og nå er jeg så lat at jeg ikke har tatt bussen på måneder, og bare kjørt, selv om bussen går hvert 20 minutt bare 50 meter unna parkeringsplassen.

 

....

 

At man ser hvor "godt" myndighetene vedlikeholder de nåværende systemene og så legger på at man skal overlate enda mer kontroll i den retningen, så er det ikke merkelig at det er skepsis blandt folk ;)

Hva mener du her? Myndighetsstyrte selvkjørende biler?

 

 

Jeg ser for meg at det vil være behov for tilretteleggende systemer som blir driftet av myndighetene for at selvkjørende biler skal bli en realitet. Mulig jeg ikke ser mulightene like godt som andre visjonærer, men det vil alltid være behov for en eller annen form for kontroll ja.

 

Selvsagt vil sperren overvinnes etterhvert. Spesiellt når man kommer til generasjoner som ikke har opplevd annet. På sikt har jeg liten tvil på at det vil komme selvkjørende biler og at det vil fungere. Men det irrasjonelle i meg sier at jeg ikke vil like det. :p

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at det vil være behov for tilretteleggende systemer som blir driftet av myndighetene for at selvkjørende biler skal bli en realitet. Mulig jeg ikke ser mulightene like godt som andre visjonærer, men det vil alltid være behov for en eller annen form for kontroll ja.

Jeg ser også for meg støttesystemer som kommuniserer og samkjører trafikken. Det vil koste ekstra, men på den andre siden vil det offentlige spare vanvittige summer på å slippe tilrettelegging for manuell kjøring. Skilter, lyskryss, vegmerking og i noen tilfeller, utvidelse til flere felter, vil bli overflødig.

 

Men det irrasjonelle i meg sier at jeg ikke vil like det. :p

Hehe, bare tenk på følelsen av å sitte i taxi. Eller ennå bedre, i fly, tog, hurtigruta og t-bane, siden passasjerene normalt ikke ser sjåføren i disse kjøretøyene og dermed har ennå mindre føling av hvordan kjøretøyet styres. Tenker du hardt etter så regner jeg med noe av irrasjonaliteten forsvinner ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg digger å kjøre seilfly og kjøre båt. Men ser det ikke som noe stort savn når jeg tar rutefly eller rutebåt ;)

 

Det jeg prøver å si er at det vil garantert finnes både marked og muligheter for de som ønsker å kjøre manuelt, også etter at offentlige veier forbeholdes selvkjørende kjøretøy. (Da snakker vi kanskje om 40 år frem i tid)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det skal funger så må myndighetene først ta vedlikeholde på veiene mere på alvor.

 

En sak som vill være en utfordring er meskene som ferdes langs den samme veien som disse auto kjøretøyene siden mange neppe følger reglen 100% hele tiden og tar risikoer

Først og fremst de som bruker egen kjøretøy ( manuelt kjørt bil, sykkel o.s.v) eller apostlenes hester

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du vedlikeholdet har noe med saken å gjøre?

 

Hvorfor tror du selvkjørende biler, om 40 år, skal gjøre den jobben noe dårligere enn tanta til naboen som skal på søndagstur?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du vedlikeholdet har noe med saken å gjøre?

 

Hvorfor tror du selvkjørende biler, om 40 år, skal gjøre den jobben noe dårligere enn tanta til naboen som skal på søndagstur?

 

Jeg er skeptisk til at teknologi kan fullt ut erstatte den menneskelige hjerne til å takle alle scenarioer i et komplekst trafikkbilde. Det er utrolig mange parametre som må programmeres inn i disse bilene så her har bilprodusentene en enorm utfordring, både teknisk og økonomisk.

Disse testene det refereres til på selvkjørende biler er sikkert foretatt på nydelige autobahn strekninger, ikke på norske krøtterveier. Vil tro at hvis dette skal bli realitet så må det norske veinettet oppgraderes for astronomiske beløp.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til at teknologi kan fullt ut erstatte den menneskelige hjerne til å takle alle scenarioer i et komplekst trafikkbilde.

 

Problemet med hjernen vår er nettopp det, den klarer ikke å takle alle scenariorer i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du vedlikeholdet har noe med saken å gjøre?

 

Hvorfor tror du selvkjørende biler, om 40 år, skal gjøre den jobben noe dårligere enn tanta til naboen som skal på søndagstur?

 

Nå det gjelder vedlikeholdet så har det med at det skal fungere .

her er det ikke bare bilen men nødvendige sensorer og slik som må til også slik at bilen skal vite hvor veiskulderen er

( dett er noe man tenger når den ikke selv er i stand til lese av grensene ) .

dette vil være viktig spesielt om vinteren når veimerkingen ikke er til stede

 

hvor har du det fra at bilen gjør jobben dårligere ?

Det jeg mener er at det alle det faktoren jeg var inne på kan være krevende for et system som skal fungere knirkefritt

Lenke til kommentar
Nå det gjelder vedlikeholdet så har det med at det skal fungere .

her er det ikke bare bilen men nødvendige sensorer og slik som må til også slik at bilen skal vite hvor veiskulderen er

( dett er noe man tenger når den ikke selv er i stand til lese av grensene ) .

dette vil være viktig spesielt om vinteren når veimerkingen ikke er til stede

Hva om øynene til sjåføren ikke virker da? Hvordan skal dagens bilister da klare å kjøre på vinterveier? Ja, så dum er antydningen din om at systemet bør virke selv når kameraer/sensorer ikke virker. Likevel vet vi at "jeg så ikke .. " er en hyppig brukt forklaring i forsikringssaker og at de fleste av oss opplever en drøss med bilister hver vinter som ikke gidder å skrape rutene nok, men likevel klarer kunststykket å vurdere det som trygt nok å kjøre. Datamaskiner gjør ikke sånne idiotiske feil og de kommer heller ikke opp med idotiske bortforklaringer om at "jeg hadde dårlig tid ..". De lar seg heller ikke stresse til idiotiske avgjørelser fordi man har dårlig tid eller hadde drukket, var trøtt, skal rekke den ferga osv. Hvilke medtrafikanter vil du egentlig ha? De som statistisk sett gjør en rekke idiotiske avgjørelser, eller de som har tekniske sperrer mot dumskap, men er utstyrt med kunstig intelligens fra hundrevis av svært dyktige utvalgte sjåfører, med en responstid som er kanskje 100 ganger raskere enn verdens beste F1-kjørere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til at teknologi kan fullt ut erstatte den menneskelige hjerne til å takle alle scenarioer i et komplekst trafikkbilde.

 

Problemet med hjernen vår er nettopp det, den klarer ikke å takle alle scenariorer i trafikken.

 

de flest takler det da svært bra

Tror ikke de rundt 200 drepte og 6000 skadde i 2010 er enige i at de takler alle mulige scenarioer.

Heller ikke de som kræsjet, har ikke funnet noe tall på det, men regner med at det er snakk om titusner.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
de flest takler det da svært bra

Er "de fleste" godt nok? Er 200 dødsfall og 9 000 skadde (SSB) hvert år godt nok? (Muligens store mørketall siden sykehusene registrerer 40 000 personskader i trafikken hvert år) Husk at det er bare Norske tall. Ser vi på hele Europa snakker vi om 127 000 dødsfall og 2,4 millioner skadde hvert år. Kilde. På verdensbasis dør 1,2 millioner mennesker i trafikken hvert år og 50 millioner skades. Kilde. Det tilsvarer hele Oslo utryddet to ganger i året og hele Norges befolkning skadet 10 ganger hvert år. Og du ser ikke forbedringspotensiale?

 

Så når de trygge autonome bilene kommer så mener du at vi skal avskrive det som nymotens fjas og fortsette lotteriet om hvilke familiemedlemmer, venner, kollegaer og bekjente som rammes av trafikkulykker, med den dype begrunnelsen "Elgen synes det er gøy å kjøre selv"? :roll:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

de flest takler det da svært bra

 

Nei, de fleste i trafikken gjør feil, overser vikeplikt, holder for kort avstand, for høyt fart på dårlig føre, kjører forbi på uoversiktlige plasser osv. Det ser man daglig i trafikken og det er disse tingene som fører til ulykker, ulykker skjer ikke av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

de flest takler det da svært bra

 

Nei, de fleste i trafikken gjør feil, overser vikeplikt, holder for kort avstand, for høyt fart på dårlig føre, kjører forbi på uoversiktlige plasser osv. Det ser man daglig i trafikken og det er disse tingene som fører til ulykker, ulykker skjer ikke av seg selv.

 

Det er noe som gjør mange feil, andre som gjør få feil. til samme er det ikke så ille .

Det er de som gjør de grove feilene som lager ulykkene , og det er det heldigvis ikke så mage av

Lenke til kommentar
Det beviser jo at ikke alle er perfekte

Insinuerer du at bare noen få ikke er perfekte? Og kanskje også at du er en av de mange perfekte?

 

Det er noe som gjør mange feil, andre som gjør få feil. til samme er det ikke så ille .

Det er de som gjør de grove feilene som lager ulykkene , og det er det heldigvis ikke så mage av

Jeg tror du bør lese tallene i innlegg 115 på nytt.

Lenke til kommentar

jeg insinuerer at ingen er perfekte og at ikke så alt for mange ( noen tusen ) kjører skikkelig dårlig .

( du må ikke glemme hvor mange vi egentlig er )

 

Den måten du bruker statistikken på er lit tvilsom her forden tar rede for alle som ferdes i trafikken , ikke bare de som kjører bil

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...