sinnaelgen Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Alt det er fint for de som trenger transport. Problemet er at det gjelder bare for områder der det bor mange mennesker. Da sitter de som bor ute i distriktene igjen Konsekvensen blir vel at de må kjøre selv og de må ha en særskilt opplæring mens resten blir trappnotert automatisk dit de skal ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2014 Alt det er fint for de som trenger transport.Ja Problemet er at det gjelder bare for områder der det bor mange mennesker.Nei Da sitter de som bor ute i distriktene igjenNei Konsekvensen blir vel at de må kjøre selv og de må ha en særskilt opplæring mens resten blir trappnotert automatisk dit de skal ?Nei Det er ikke rart konklusjonen blir feil når den er bygget på misforståelser og feiloppfatninger. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 2: bil kollektiv funger jo bare der det er flere om bilene 3: distriktene blir bestandig prioriter sist så kan du forsøke å begrunne hvorfor de 3 nei-en fra meg ikke gjelder etter din forståelse ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2014 2. De aller fleste som bor i distriktene har faktisk naboer. Ikke tjukt av dem som i blokkbebyggelse, men ofte med kort nok vei til en eller flere naboer, eller en felles vei til at det går an å kjøre sammen (bildeling) eller veksle på å kjøre den samme bilen (bilkollektiv). 3. Markedet bestemmer. Vil naboer dele bil, noe som er mye mer økonomisk og praktisk i distriktene grunnet lengre avstander og lite kollektivtransport, vil også skape markedsgrunnlag i distriktene. Bildeling og bilkollektiv kan gjøres i større eller mindre grupper alt etter behov og marked. I distriktene er det naturlig å samarbeide med de som bor i nærområdet og de som skal kjøre samme vei. For eksempel en som skal fra A til B kan plukke opp og slippe av passasjerer hele veien fra A til B. - Antall biler per person er nok høyere i distriktene enn i byene. - De økonomiske og praktiske incentivene er større i distriktene enn i byer hvor de konkurrerer med kollektivtransport, sykkel og gange. - Dermed skulle det egentlig være ennå lettere å finne match i distriktene enn i byene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 jeg vil nå påstå at jeg bor ute i distriktet ( omtrent 3 mil fra nærmeste by ) men bare 5-10 minutter kjøring fra nærmeste tettsted. likevel så kjenner jeg meg ikke helt igjen slik du antyder det hvis man forflytter seg lengre ute i distriktet så kan ikke en bil konkurrere med bussen siden det ikke er noen buss å konkurrere med kompis kjøring er vell og bra men det hjelper lite hvis de jobber på forskjellige tidspunkter jeg bor 27 km fra Bodø sentrum og burde være total avhenging av bil for å komme meg til og fra jobben , men har likevel valgt å bruke bussen , konsekvensen er at jeg må vente 1 time hver dag før jeg kommer meg hjem De som bor ca 10 minutter lenger unna , og 2 mil fra byen har 3 ganger så bra busstilbud . Likevel velger veldig mange egen bil. Det er likevel ikke snakk om kompiskjøring eller bil kollektiv her Derimot så har mange valgt el-bil slik at de lipper billig unna bompengene Alternativene til bil er ikke god nok til å tilfredsstille alle forhold samtidig som en bil er såpass dyr i innkjøp at få vil la den stå når de først har skaffet seg en fordelen ved bruk av bilen oppveier da ikke ulempene hvis man sammenligner med de få alternativene som delvis er til stedet Nå er det jo også snakk om at det blir dyrere å bruke buss samtidig som tilbudet kan bli redusert Siden det også er spredt bosetning og mest eldre i distriktene så skal du ikke komme å påstå at det er enkelt for de som har valgt å bosette seg der å låne en sjåfør når busen ikke går Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) At du elgen ikke kjenner deg igjen i det betyr ikke at det ikke er sånn for de fleste distriktsbeboere. 27 km fra Bodø .. ikke tilfeldigvis nært Godøya? (siden Løding, ca 10 km fra Godøya, bør ha bedre bussforbindelser slik kundegrunnlaget ser ut på kartet.) Fin gjenfortelling av poenget mitt. Det med at bilistene i distriktene har lite kollektivtransport å konkurrere med, altså er mer avhengig av bil enn de som bor i by. Helt riktig at kompiskjøring hjelper lite når man kjører på forskjellige tidspunkter. Det øker bare behovet for effektive bildelingstjenester ennå mer i distriktene. Det er vel nettopp på grunn av bedre kollektivtransport i steder som Løding, jeg sier og du gjentar, at kompiskjøring er mindre utbredt. Alternativene til bil er ikke god nok til å tilfredsstille alle forhold Ingen her har påstått noe annet. Ingen her har heller påstått at alternativene til hest og kjerre ikke er godt nok til å tilfredsstille alle. For eksempel Amish-folket. samtidig som en bil er såpass dyr i innkjøp at få vil la den stå når de først har skaffet seg en En norsk gjennomsnittsbil kjører ca 200 000 km før den skapes. Med en gjennomsnittshastighet på 67 km/t har den kjørt ca 3000 timer = ca 125 døgn kontinuerlig når den skrapes. En norsk gjennomsnittsbil skrapes etter ca 17 år = ca 6200 dager. Det vil si at den står parkert i gjennomsnitt ca (6200-125)/6200 = 98% av sin levetid. I lys av dette, se på sitatet over her på nytt. Står du for det fortsatt? Biler er dyre i innkjøp ja. Spesielt dyre i Norge på grunn av høye avgifter. Det gjør Norge til et svært gunstig land å drive med bildeling og bilkollektiver. Dyrere buss og redusert busstilbud vil gjøre det ytterligere gunstig å drive bildeling og bilkollektiver. Bildeling er glimrende for blant annet eldre som ikke kan kjøre selv. Hvorfor vente på bussen når man bare kan sitte på med noen som skal samme veien på samme tid? I gjennomsnitt passerer 112 kjøretøy Godøy hver time. Hvor mange busser kjører der hver time? Redigert: Vegvesenets database sier at 2700 kjøretøy passerer Godøy hvert døgn. Til sammenligning, noen km fra Løding i retning Bodø er trafikken 9100 kjøretøy per døgn. Jeg skrev om siste avsnitt på bakgrunn av disse tallene. Endret 1. desember 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Hvis du vil finne ut når bussen skal gå ( bussruten ) så ligger en tilgjengelig på 177norland,no Problemet er at de oppsatte tiden er helt i ulaget med behovet arbeidsfolket har I midt tilfelle må jeg enten avslutt arbeidet en halv time før arbeidstid for å rekke bussen hjem eller jeg må vente en time på neste for ta det opp slik at du forstår problemet Så kan jeg velge mellom å ta bussen enten 15:21 eller 16:31 fra Bodø sentrum mens arbeidstiden min er til 15:30 og er 2 km unna bussen jeg kan velg for raskt å komme meg til sentrum går da 1 minutt over hel og halv time det betyr da at jeg må avslutte arbeidet før kl 15:00 for komme med bussen slik at jeg rekker bussen hjem kl 15:21 eller at ejg må vente til 16:30 Det er heller ingen som kan kjøre meg hjem til døra ( eller busstoppet jeg bruker ) Å ta dett opp med fylket ( de som styre busstilbudet ) er som snakke til et fjell jeg har gitt dem flere forslag som innebærer små justeringer av tidene De skylder på for lite midler og for dårlig trafikkgrunnlag Når man drar inn det med passasjergrunnlaget så skylder selskapet på at det er for lit passasjer til at de kan utvide tilbudet . og de som kjører bil skylder stort sett på at - bussen tar for lang tid - fulle buser ( det er det også til tider , ihvertfall deler av veien ) - upassende tider Da har man det gående selskapet vil ikke utvide fordi det er for få passasjerer , og bilistene vil ikke bruke bussen fordi det ikke passer inn men om morgen passer det inn selv om jeg må stå tidlig opp På mange måter er ikke nordland fylkeskommune så mye bedre en det selskapet som i Tromsø bestemte at det skylle satse på disse hybridbussen det var så mye problemer med. har du tenkt at all personaltransporten skal erstattes av selvkjørende biler ? jeg finner ikke noen trafikk statistikk for godøystraumen men det er nok betydelig mer en de 1000 bilen i døgnet du hentyder siden rbomstasjonen der går med overskudd Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Høres litt ut som ATB sin store ekspansjon nedover i Trønderlag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Det er heller ingen som kan kjøre meg hjem til døra ( eller busstoppet jeg bruker ) Døgnvekting av trafikkgrunnlaget skulle tilsi rundt 200-250 biler per time forbi deg i rushtiden du reiser til og fra jobb, der anslagsvis 150 er personbiler med ledig plass skal til og fra Bodø sentrum, samme vei som deg, og 1 buss per time. Og du ser fortsatt ikke poenget med eller potensialet i samkjøring i personbiler? Å ta dett opp med fylket ( de som styre busstilbudet ) er som snakke til et fjell jeg har gitt dem flere forslag som innebærer små justeringer av tidene De skylder på for lite midler og for dårlig trafikkgrunnlag Hvis de kan velge mellom A. bruker ressurser på å legge til rette for deg, B. bruke like mye ressurser på å legge til rette for 10 andre, så skjønner du vel hva de velger? Kanskje du også er enig i en sånn prioritering? har du tenkt at all personaltransporten skal erstattes av selvkjørende biler ? På sikt er det ingen grunn til å fortsatt tillate manuell kjøring på åpne offentlige veier. Manuell kjøring kan gjøres på lukkede områder som i dag, men kanskje flere områder hvis det er marked for det. jeg finner ikke noen trafikk statistikk for godøystraumen men det er nok betydelig mer en de 1000 bilen i døgnet du hentyder siden rbomstasjonen der går med overskudd Det stemmer. Jeg oppdaterte innlegget med en måling fra 2013. Da var det 2700 kjøretøy/døgn der. En vei av den typen har som regel langt lavere nattetrafikk enn døgngjennomsnittet typisk 1/10 av ÅDT/24, mens i rushen er det typisk dobbelt så mye som ÅDT/24. Trafikkdata finner du vet å taste inn "trafikkmengde" i søkefeltet i SVV sitt vegkart og velge vei med musa. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Døgnvekting av trafikkgrunnlaget skulle tilsi rundt 200-250 biler per time forbi deg i rushtiden du reiser til og fra jobb, der anslagsvis 150 er personbiler med ledig plass skal til og fra Bodø sentrum, samme vei som deg, og 1 buss per time. Og du ser fortsatt ikke poenget med eller potensialet i samkjøring i personbiler? joda , men du har ikke sett hele poenget mit Hvis de kan velge mellom A. bruker ressurser på å legge til rette for deg, B. bruke like mye ressurser på å legge til rette for 10 andre, så skjønner du vel hva de velger? Kanskje du også er enig i en sånn prioritering? hvis det bare gikk på det så var det greit Hvis jeg skal ta dag på ordet her så betyr det også at det er kun byene som skulle ha kollektivtransport. fyket har også forpliktelser for de som bor utenfor byene , som har behov for transponert . da bør det vær en viss logikk i systemet , ikke bare tilfeldigheter som virker direkte saboterende På sikt er det ingen grunn til å fortsatt tillate manuell kjøring på åpne offentlige veier. Manuell kjøring kan gjøres på lukkede områder som i dag, men kanskje flere områder hvis det er marked for det. det vil jo kreve ene orme resurser å gjør det slik og minner veldig mye om en ide jeg har hør før for forklare det så bør du kjenne lit til hva som har skjedd i Bodø de siste årene coop hadde en butikk på stormyra lit utenfor Bodø sentrum . på grunn av plassens beliggenhet har de største butikkene etablert seg der mens det ble trangt om plassen i Bodø sentrum Det gjorde ikke saken bedre at det er både lite parkering muligheter i sentrum mens det er gratis parkering ved citty nord Konsekvensen er da at de fleste bruker city nord og butikken der når de handler For å få folk til å handle i sentrum så var det noen som foreslo at man kunne kjøre til cittynord og parkere der og så ta bussen til sentrum. Nå har jo 99 % av butikkene i sentrum også filial på eller ved Citti nord noen butikker er jo også bare ved citty nord Da vil det virke idiotisk å ta bussen , eller kjøre til Bodø sentrum for å handle når man får gratis parkering på stormyra samt at man kan handle akkurat det samme der Derfor forsvinner også butikkene fra sentrum Dette minner altså om at man kan kjøre manuelt fram til et viss punkt , også må man bytte kjøretøy når man skal inn til byen ( alternativt å sette kjøretøyet i Automodus) Hvis man ser hva man sliter med når man skal besøke noen så er det ikke alltid at man vet riktig adresse og må lete seg frem ( GPS-en sier at man skal kjøre noen veier , og så er de ikke oppdatert på de siste dagenes endringer ) hvorfor skal man tro at dette vil andre seg med autnome biler ? Er du kar over hvilken infrastruktur som må til for at dett skal fungere ? hvordan i all verden kan man tro at Norge klare det når man ser hvor langt i bakleksa man er i dag ? Da må man sette av omtrent 100 gager mer resurser til vei strukturen man har i dag Så fort går det ikke her til lands du tenker lit for mye futarama Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Hvilke endringer i infrastruturen trenger man? Sånn bortsett fra 100x ressurser... Endret 7. desember 2014 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Endringene går i hovedsak på at bilen må hyppigere til kontroll for det er mer fintfølende elektronikk som blir utsatt for bår naturen og saltingen vegvesenet gjør amet hver år ( etter 4 år første gang ) helder ikke lenger Detter vil kreve mere av verkstedene så har man jo det om man må bytte bil ever 5te år for da har elektronikken levd tiden sin når man snakke om at disse bilene skal kommunisere seg i mellom for å finne ut om det er bra å kjør så vil det neppe funger så bar for en enslig bil ute på landet . hvordan skal den bilen kommunisere ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 (endret) Elektronikk holder så klart mer enn 5 år, men ok, vet du er sterkt uenig i at elektronikk holder mer enn ett par år. Men, uansett krever det ikke så mye mer infrastruktur, men være noen flere verksteder om all elektronikken må byttes ut hvert år og EU-kontroll annenhver måned. Markedet vil tilpasse seg behovene... Endret 8. desember 2014 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 (endret) Elektronikk holder så klart mer enn 5 år, men ok, vet du er sterkt uenig i at elektronikk holder mer enn ett par år. Men, uansett krever det ikke så mye mer infrastruktur, men kanskje noen flere verksteder om all elektronikken må byttes ut annenhvert år. Hva med usentrale strøk som ikke har dårlig veier hva med kommunikasjon disse bilen er avhengig seg selv i mellom ? Angående elektronikk hvis den får være i fred uten påvirkning fra naturen eller annen form for sabotasje så holder den sikkert i 20 år . Hvis man så sammenligner med andre deler på en bil som bremseskiver og diverse koblinger og rør så er det utsatt for mye "tæring" eller rust Det går også ut over den enkle elektronikken gamle biler har det går ut over elektronikken i dagens biler . Mange av sensorene fungerer ikke slik de skal Hvorfor skal man da tro at dette blir bedre når bilen bli enda mere avanserte , med mere elektronikk og flere sensorer ? man klarer rett og selt ikke å pakke de kritiske delene inn godt nok . Endret 8. desember 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hvem har sagt disse bilene er avhengig av å kommunisere med andre biler egentlig, bortsett fra deg nå? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Endringene går i hovedsak på at bilen må hyppigere til kontroll for det er mer fintfølende elektronikk som blir utsatt for bår naturen og saltingen vegvesenet gjør amet hver år ( etter 4 år første gang ) helder ikke lenger Detter vil kreve mere av verkstedene så har man jo det om man må bytte bil ever 5te år for da har elektronikken levd tiden sin når man snakke om at disse bilene skal kommunisere seg i mellom for å finne ut om det er bra å kjør så vil det neppe funger så bar for en enslig bil ute på landet . hvordan skal den bilen kommunisere ? Ikke et fnugg av det du sier har noe med prisen av infrastruktur å gjøre..... AtW Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hva er poenget med å nevne absolutt alle utfordringer som eksisterer i utviklingen av nye avanserte biler? Det er jo åpenbart at der er utfordringer, akkurat som det er med absolutt alt annet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hvem har sagt disse bilene er avhengig av å kommunisere med andre biler egentlig, bortsett fra deg nå? det har vær nevnt flere ganger , bl.a. for lette på fremkommeligheten Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 At de KAN, ja. At de MÅ, nei. Er en forskjell på kan og må... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Endringene går i hovedsak på at bilen må hyppigere til kontroll for det er mer fintfølende elektronikk som blir utsatt for bår naturen og saltingen vegvesenet gjør amet hver år ( etter 4 år første gang ) helder ikke lenger Detter vil kreve mere av verkstedene så har man jo det om man må bytte bil ever 5te år for da har elektronikken levd tiden sin når man snakke om at disse bilene skal kommunisere seg i mellom for å finne ut om det er bra å kjør så vil det neppe funger så bar for en enslig bil ute på landet . hvordan skal den bilen kommunisere ? Ikke et fnugg av det du sier har noe med prisen av infrastruktur å gjøre..... AtW greit , du ser det ikke på den måten. men husk det er snakk om systemer som gjør at man skal tvinges til å ikke kjøre selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå