Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

Hva er det som er dypt nok da når det gjelder defekter på bilen?

Stopp om det ikke er forsvarlig å kjøre er jo en veldig grei regel alle i trafikken skal følge

Det bety bare at systemet fungerer.

 

Det er nemlig nå feilen blir slik at bilen ikke stopper når de må som er problemet

eller når "sensorene" tolker feil

 

når sensoren blir satt ut av spil så er det enste å gjøre å stoppe , men ingen bil kan bråstoppe

og da risikerer den å kjøre utfor veien eller på ett eller annet før den får stoppet

 

dette er bare et eksempel på uheldig konsekvenser når deler av systemet streiker

 

Siden når kan ikke biler bråstoppe?

 

Forresten, bilene har flere sensorer for å se rundt seg. Stort sett alt annet kan streike til det er ett passende sted å kjøre.

Google sin bil har forresten 3 radarer forran, ett kamera i frontruta og lidar på taket, ser du for deg at det er reelt at alle 5 ryker samtidig?

 

Om alle 5 skulle ryke samtidig, så har bilen fortsatt kartlagt veien langt fremover og kan holde seg på veien ved bråstopp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok at det er biler bak , da er det en alt for stor risiko å bråstoppe

 

Dessuten så har man i enkelte sammenhenger antydet at det kan være en ide å la bilene kjøre tettere

det betyr ikke at bremsestrekningen blir kortere

 

I dag tester man ut forskrekkelige systemer for å kunne overvåke område rund bilen

At det er 5 separate systemer i testperioden betyr ikke at det blir slik når de er klare for markedet

 

En tin jeg har lurt på er hvordan det vil forløpe seg når disse bilen normal skulle bli brukt biler ?

Det er jo da den virkelige testen kommer .

Hvor god funger den da ?

jeg har en mistenke at det bli en del flere havarier og mere besøk på verkstedet en med dagens mindre tekniske biler

 

 

hvis ikke praksisen der blir snudd helt om og det er heller tvilsomt

Lenke til kommentar

Man kan og bør bråbremse ved behov, selv om det er biler bak. Bilen bak skal holde såpass avstand at din bråstopp ikke skal skape en kollisjon.

Men, ja, om alle biler er autonome kan de kjøre veldig nærme da den forreste bilen kan sende signal til de andre bilene om å bremse. Uansett vil de autonome bilene bak reagere så raskt at de nesten bremser helt samtidig.

 

Forresten, dagens biler er kanskje mer teknisk enn du tror. Om man ser på EL-biler, så sitter man i praksis ikke med noe direkte kontroll i dag. På nye vanlige biler har man kanskje direkte kontroll over gassen, men antagelig ikke det engang. Joda, rattet er koblet fysisk til hjulene, men når du svinger er det en servo som styrer. Det samme gjelder bremsene, uten elektronikk som hjelper til blir bremsene veldig harde.

I dag styrer man hovedsakelig elektronikken som styrer bilen, med autonome biler styrer elektronikken.

 

Hvilke forskrekkelige systemer er det som overvåker området rundt bilen?

Jeg finner verken lidar, radar eller kamera forskrekkelige...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jeg baser det på at elektronikk før eller siden svikter .

det er greit med de fleste dingsen for konsekvensen går ikke ut over liv og helse

men automatiske biler er såpass spesiell at man neste må stille uoverkommelige krav for eliminer risikoen for feil og ulykker ,- ikke menneskelige men elektroniske.

 

jeg har noen situasjoner der jeg mener at elektronikken kan få et vanskelig valg med tanke på at her vil den være lært opptil det den skal gjøre men dene gange skjer det noe som bryter med dette

( jeg er usikker på om jeg husker og klarer å forklare dette senere )

 

Men absolutt alt i en menneskelig oppfinnelse vil svikte før eller siden.

 

Det du sier er at vi ikke kan ha tog, fly, biler, sykler eller båter, fordi alle disse inkluderer deler som vil svikte og konsekvensen går utover liv og helse.

 

Hvorfor må du stille uoverkommelige krav til en type kjøretøy men ikke en annen? Hvorfor må du eliminere risikoen for feil for automatiske biler men ikke for fly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg baser det på at elektronikk før eller siden svikter .

det er greit med de fleste dingsen for konsekvensen går ikke ut over liv og helse

men automatiske biler er såpass spesiell at man neste må stille uoverkommelige krav for eliminer risikoen for feil og ulykker ,- ikke menneskelige men elektroniske.

 

jeg har noen situasjoner der jeg mener at elektronikken kan få et vanskelig valg med tanke på at her vil den være lært opptil det den skal gjøre men dene gange skjer det noe som bryter med dette

( jeg er usikker på om jeg husker og klarer å forklare dette senere )

 

Men absolutt alt i en menneskelig oppfinnelse vil svikte før eller siden.

 

Det du sier er at vi ikke kan ha tog, fly, biler, sykler eller båter, fordi alle disse inkluderer deler som vil svikte og konsekvensen går utover liv og helse.

 

Hvorfor må du stille uoverkommelige krav til en type kjøretøy men ikke en annen? Hvorfor må du eliminere risikoen for feil for automatiske biler men ikke for fly?

 

Fordi det er gigantisk for skjel på noe man må styre ( kontrollere ) selv og noe man helst ikke skal styre selv

 

Kravene må stå i motsatt forhold til muligheten til å kunne ta kontrollen selv

Dett er ingen automatisk maskin der det holder med en nødstopp.

Lenke til kommentar

Man kan og bør bråbremse ved behov, selv om det er biler bak. Bilen bak skal holde såpass avstand at din bråstopp ikke skal skape en kollisjon.

Men, ja, om alle biler er autonome kan de kjøre veldig nærme da den forreste bilen kan sende signal til de andre bilene om å bremse. Uansett vil de autonome bilene bak reagere så raskt at de nesten bremser helt samtidig.

 

Forresten, dagens biler er kanskje mer teknisk enn du tror. Om man ser på EL-biler, så sitter man i praksis ikke med noe direkte kontroll i dag. På nye vanlige biler har man kanskje direkte kontroll over gassen, men antagelig ikke det engang. Joda, rattet er koblet fysisk til hjulene, men når du svinger er det en servo som styrer. Det samme gjelder bremsene, uten elektronikk som hjelper til blir bremsene veldig harde.

I dag styrer man hovedsakelig elektronikken som styrer bilen, med autonome biler styrer elektronikken.

 

Hvilke forskrekkelige systemer er det som overvåker området rundt bilen?

Jeg finner verken lidar, radar eller kamera forskrekkelige...

 

 

Så du mener virkelig at man skal bråbremse hvis man finner ut at man trenger det

nå står det i trafikkreglene et sted at man faktisk skal unngå å bråbremse .

 

Igjen så snakker jeg om situasjoner som oppstår fordi bilen har fått en eller flere feil på systemet

 

å bråstoppe fordi den har mistet kontakten med andre biler er jo direkte farlig

Dessuten så kan en bråstopp få bilen til skjene ut av veien

 

først skryter du at man nå endelig har fått en bil som sier til de andre at den har tenkt å stoppe .

det er jo bare det at det har man hatt i mange år

 

Først sier du at man skal holde avstand samtidig så sier du at det er ikke så nøye når bilen bak får raskere beskjed.

hva om bilen bak trenger lengre avstand for å stoppe

Hva om det er glatt og bilen bak er styrt manuelt ?

Da er det jo farlig å bråstoppe

Lenke til kommentar

Om du har kontrollen over et kjøretøy der styringsmekanismen svikter, så hjelper jo det å styre selv ingenting.

svikter bremsen så svikter de gradvis

mister man styreresponsen på en manuell bil så skjer det ikke heller ikke helt spontant

 

En automatisk bil vil mest sannsynlig ha elektrisk styring.

Da er det både elektronikk og motorer som skal svikte

 

Så kan man jo spørre seg hva som skjer vis det blir brudd i en av kablene.

siden det er datateknikk og man da får et flytende signal så kan det tolkes feil

Da vet man jo heller ikke hvordan kjøretøyet vil oppføre seg

 

kontakt problemer er ikke eliminert enda , og neppe i fremtiden heller.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha bedre kontroll, eneste måten å få det er å fjerne all den usikkerheten som mennesket står for.

Til gjengjeld så skaper du bare usikkerhet blend passasjerene.

 

Du synes det sikkert er pussig men man får ikke ikke til noen bedre kontroll ved å nekte mennesker å kjøre.

Derimot så skaper det andre problemer , noe av dem vil også være ukjente i dag

 

Det skjer takket være måten mennesker lever og er på

 

den beste kontrollen man kan få er når mennesker og elektronikk samarbeider

Lenke til kommentar

å bråstoppe fordi den har mistet kontakten med andre biler er jo direkte farlig

Dessuten så kan en bråstopp få bilen til skjene ut av veien

 

først skryter du at man nå endelig har fått en bil som sier til de andre at den har tenkt å stoppe .

det er jo bare det at det har man hatt i mange år

 

Først sier du at man skal holde avstand samtidig så sier du at det er ikke så nøye når bilen bak får raskere beskjed.

hva om bilen bak trenger lengre avstand for å stoppe

Hva om det er glatt og bilen bak er styrt manuelt ?

Da er det jo farlig å bråstoppe

For det første, hvorfor mener du bilen skal bråbremser for den minste lille feil?

For det andre, DU SKAL HOLDE AVSTAND TIL BILEN FORRAN NÅR DU KJØRER.

Som det er glatt så skal du holde lengre avstand.

Holder du avstand til bilen forran?

Har du egentlig førerkort?

 

Virker ikke som om du kan å kjøre i det hele tatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper virkelig ikke du har førerkort, elgen...

hvorfor det ?

tror du jeg bryter trafikkreglene ?

 

nå er jeg faktisk mere forsiktig en mange andre når jeg er ute og kjører bil

 

Virker bare som om du har veldig lite kunnskap om kjøring.

F.eks som at man aldri skal bråbremse, at man ikke trenger holde avstand til bilen forran og at det er enkelte steder og situasjoner en bil aldri kan ta kvelden/dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du synes det sikkert er pussig men man får ikke ikke til noen bedre kontroll ved å nekte mennesker å kjøre.

Så en påtsand uten kilde vet vi er løgn. Det du sier her er enkelt og greit løgn.

 

Din påstand at mennesker blir bedre sjåfører ved å ikke kjøre, er direkte løgn

( du har heller ikke kilder på det, samtidig som du vet at ingen blir gode sjåfører ved å la være å kjøre )

Lenke til kommentar

Din påstand at mennesker blir bedre sjåfører ved å ikke kjøre, er direkte løgn

( du har heller ikke kilder på det, samtidig som du vet at ingen blir gode sjåfører ved å la være å kjøre )

Igjen, du sier at jeg sier noe uten å sitere.

 

Jeg har aldri sagt det du sier at jeg sier.

 

Så igjen lyver du, ikke bare er dine påstander løgn, du lyver også når du sier at jeg kommer med påstander.

 

 

Hvorfor insisterer på å lyve? Hvorfor er det så viktig for deg å lyve i hver eneste diskusjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

å bråstoppe fordi den har mistet kontakten med andre biler er jo direkte farlig

Dessuten så kan en bråstopp få bilen til skjene ut av veien

 

først skryter du at man nå endelig har fått en bil som sier til de andre at den har tenkt å stoppe .

det er jo bare det at det har man hatt i mange år

 

Først sier du at man skal holde avstand samtidig så sier du at det er ikke så nøye når bilen bak får raskere beskjed.

hva om bilen bak trenger lengre avstand for å stoppe

Hva om det er glatt og bilen bak er styrt manuelt ?

Da er det jo farlig å bråstoppe

For det første, hvorfor mener du bilen skal bråbremser for den minste lille feil?

For det andre, DU SKAL HOLDE AVSTAND TIL BILEN FORRAN NÅR DU KJØRER.

Som det er glatt så skal du holde lengre avstand.

Holder du avstand til bilen forran?

Har du egentlig førerkort?

 

Virker ikke som om du kan å kjøre i det hele tatt...

 

nå får skjerpe deg ,

hvorfor driver du å snur argumentet mit til det motsatte av det jeg skriver ,for så konfronter meg med det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...