Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?

Simen1

Anbefalte innlegg

Alt nytt er farlig i følge enkelte, når bensin tok over for damp var de livsfarlige, det var massevis av eksplosjoner i motoren og veldig brennbart stoff i tanken. Eksplosjoner + brennbart stoff var en ulykke som ventet på å komme. Folk fikk i sin tid ett glass cognac(eller tilsvarende) for å roe nervene når se skulle kjøre rulletrapp også, rene dødsfeller...

Jeg er sikker på at det var motstandere av både ild/bål og hjulet i sin tid også, for farlig å bruke begge deler.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir ikke som å bygge seg sin egen PC eller oppgradere den med et nytt nettverkskort - her er det bilprodusenten som velger hvilke komponenter han vil bruke fra hvilke underleverandører. Bilprodusenten er systemansvarlig - akkurat som i dag, hvor man allerede er avhengig av at mange komponenter spiller sammen for at bilen skal gå og gjøre alt det andre du forventer av den.

jeg har ingen grunn til å tro at det er særlig forskjell nåer man skal lage styrings elektronikk andete steder som har begrenset kostnader

Forskjellen er at det koster uendelig mye mer å få godkjent en bil for europeiske veier enn det koster å få godkjent en PC for salg på det europeiske markedet. (Der er det egentlig nok med en egenerklæring om at systemet er trygt å bruke.)

Bestefaren til en kamerat av meg nektet helt til det siste å bruke bilbelte. Han påsto at det bare ville hefte ham dersom han måtte kaste seg ut av bilen for å unngå å bli skadet i en frontkollisjon. (Situasjonen ble visstnok aldri testet.)

Skepsisen ligger på så mange nivåer ...

Den selvkjørende bilen kommer når tiden er inne for det. Fram til da vil vi se stadig flere fører-assistansesystemer som redder skinnet vårt i et øyeblikks uoppmerksomhet, og som f.eks. tar over køkjøringen for de som står i stampe på en eller annen innfartsåre, og så videre.

Vi skal ikke se bort fra at det blir enkelte tilbakeslag heller. Avisoverskrifter om "morder-biler" har man forøvrig sett før det ble snakk om selvkjørende doninger (ref. Sudden acceleration syndrome), men det er fortsatt lov å kjøre bil.

jeg tviler ikke på at man vil godta auto kjøretøy når man ser at det faktisk virker over alt ( da mener jeg virkelig over alt ) og under alle mulige forhold ( da mener jeg virkelig alle forhold ) .

Derimot så er det ikke alle som er villig til overfalte kontrollen helt til automatikken ( jeg har hør og sett nok eksempler på det ) .

Men det er veldig mange år før man er der enda , da blir det feil som mange nå gjør , å forsøke å presse gjennom disse kjøretøyene ut på markedet om få år

Man må utvikle automatikken skikkelig først

i dag eller om 5 år er den enda ikke helt til å stole på

Det er bare sporstyrte systemer som fungerer noenlunde i dag

Da blir det feil å satse alt uprøvd teknologi

for få autobilen til å virke må man utvikle en del uprøvd teknologi først og dert må ha en del år på seg før det er klart for almen bruk

Lenke til kommentar

Igjen med denne "uprøvd teknologi". Har du ikke fått med deg at de faktisk prøver og tester teknologien i dag og har gjort det i flere år.

Selv ikke i dag kan man kalle det for "uprøvd teknologi".

Tror du virkelig at de vil lansere autonome biler med uprøvd teknologi?

Lenke til kommentar

Igjen med denne "uprøvd teknologi". Har du ikke fått med deg at de faktisk prøver og tester teknologien i dag og har gjort det i flere år.

jeg er overbevist om at det hvis de blir lanser om bare noen få år.

Lenke til kommentar

Hva du er overbevist er vel ikke relevant for andre enn deg selv? Og ihvertfall ikke for denne diskusjonen?

Du kan være overbevist om at jorda er flat for alt jeg bryr meg.

Poenget er at man blir tvunget til ta i bruk noe man ikke stoler fult ut på

normalt er det ikke så farlig , men denne gangen går det på helsen løs

Lenke til kommentar

Om de lanserer det i morgen er det fortsatt ikke uprøvd teknologi...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

To løgner på en gang!

1) Man blir ikke tvunget til å ta det ibruk

2) Denne gangen går det ikke på helsen løs

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om de lanserer det i morgen er det fortsatt ikke uprøvd teknologi...

feil. for det dukker stadig opp noe nytt som man ikke har teste skikkelig

Du snakker som den teknologien man bruker i dagens testbiler er mange år gammel

Alle vet da at dett er noe som er under utvikling

Da bruker man både gammel men også ny teknologi

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

To løgner på en gang!

1) Man blir ikke tvunget til å ta det ibruk

2) Denne gangen går det ikke på helsen løs

jo, for

1: man har ikke noe valg

2: man føler seg redd og usikker når man sitter i en slik bil.

man blir stresset og da går det ut over helsen

Lenke til kommentar

1. Man vil alltid ha valget, men manuell kjøring vil bli en ren banesport om veldig lenge. Muligens etter vår levetid. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men det vil ta mange tiår før manuell kjøring forbys.

2. Nocebo kan gå ut over helsen ja. Det kan også andre livsløgner og ubegrunnede redsler. Men jeg tror ikke du skal uroe deg for det er ikke sikkert du har sertifikatet lengre, eller er i live, når manuell kjøring forbys.

Lenke til kommentar

Regner med at du har noen gode eksempler på uprøvd teknologi de nylig har puttet inn i test-bilene, eller andre biler?

Eller, regner egentlig ikke med at du har det, for du viser aldri til noe som underbygger det du sier, men er nå greit å spørre...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du har noen gode eksempler på uprøvd teknologi de nylig har puttet inn i test-bilene, eller andre biler?

Eller, regner egentlig ikke med at du har det, for du viser aldri til noe som underbygger det du sier, men er nå greit å spørre...

nå er det da naturlig at man setter inn pcer der

Den teknologien er jo i endring hele tiden , selv om utgangspunktet har noen år bak seg

det er snakk om radar men jeg er ikke helt sikker på hvilke typer de bruker i dag .

uansett det er jo stadig i utvikling

så bruker det kamera som i og dor seg ikke er så nyt , med når man så kombinerer det samme med pce analyse så er det nytt

i det hele tatt at et program skal styre bilen ( beregne kjørebane og svinger m.m. ) er helt nytt

Dette blir lik som når man lager og lanser et nytt os uten å ha gjort det før

tenk bare på hvor mange år Microsoft brukte før windows ble skikkelig .

Enda er det noe som mener at det ikke er bra nokk

hvorfor skulle det være så mye annerledes med konseptet selvkjørende biler ?

simen1: endelig bekrefter du at du menr at det vil gå noen tiår før de kan bli forbud å kjøre selv.

dessverre så er det visstnok ikke så mage som er ening med oss 2

Det er nokk mer en nocebo som spiller inn har

Det er mange uprøvde og udokumenterte påstander her som går begge veier

foreløpig er ikke sikkerheten god nok dokumenter , eller utprøv til kommersielt bruk .

Da kan man spørre seg hvorfor disse bilene ( på død og liv ) skal ut på markedet når de ikke blir teste over hele verden , under alle mulig og umulige tenkelige forhold ?

Lenke til kommentar

Den teknologien er jo i endring hele tiden , selv om utgangspunktet har noen år bak seg

det er snakk om radar men jeg er ikke helt sikker på hvilke typer de bruker i dag .

så bruker det kamera som i og dor seg ikke er så nyt , med når man så kombinerer det samme med pce analyse så er det nytt

i det hele tatt at et program skal styre bilen ( beregne kjørebane og svinger m.m. ) er helt nytt

Så, f.eks Google bytter stadig ut PC`n i google-bilen, bytter stadig til nye kameraer, radarer, sensorer og OS?

Har du noen kilder som støtter deg på dette?

Forøvrig er ett helt nytt OS alltid testet på forhånd og kan ikke regnes som "uprøvd teknologi"

Lenke til kommentar

I riktig gamle dager (Leonardo Davinchi, Wright brothers) så snekret man sammen noe man hadde tro på og satt i gang forsøk med livet som innsats.

Kommersielle masseproduserte biler for hvermansen er den rake motsetningen. Svært grundig design med komponenter man stoler på, en armé av designere som både har kunnskapen og erfaringen som skal til for å designe, raffinere og videreutvikle, samt omfattende testing i årevis. Det vil selvsagt være like gyldig for selvkjørende varianter som for "manuelle" varianter, i den grad man kan kalle dagens biler manuelle.

Lenke til kommentar

Så, f.eks Google bytter stadig ut PC`n i google-bilen, bytter stadig til nye kameraer, radarer, sensorer og OS?

Har du noen kilder som støtter deg på dette?

Forøvrig er ett helt nytt OS alltid testet på forhånd og kan ikke regnes som "uprøvd teknologi"

jeg snakker om operativsystemet til disse bilene som man ikke får testet skikkelig ved bare simuleringer.

jeg kan bare henvise til alle reportasjene i media der man ikke har turt å slippe bilen helt på egen hand enda

forøvrig så oppdater jeg det ikke som noe naturlig utvikling , men noen som prøver å nå fremtiden før tiden er inne

Nå er det forsatt bare noen få , men det blir flere biler som kan parkere på egen hand ( hvis man forstår å bruke systemet )

Er det da naturlig at alle bilene , om bare få år skal være helt fører løse ?

. jeg synes ikke det

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at alle biler om få år blir førerløse. Det som har blitt sagt tidligere i tråden er at om få år er det fullstendig mulig å ha førerløse biler på veiene. Det er en vesentlig forskjell.

Det er bare en spekulasjon man ikke har klart å bevise enda .

teoretisk mulig og praktisk mulig er 2 helt forskjellige ting

når man har fulgt med i debatten en stund så går det igjen at mange her likevel ønsker at alle bilen skal være førerløse så for som bare dert , og aller helest før tiden

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

når man har fulgt med i debatten en stund så går det igjen at mange her likevel ønsker at alle bilen skal være førerløse så for som bare dert , og aller helest før tiden

Hvem er det som vil at bilen skal lanseres før tiden?

Altså, før de er testet godt nok?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...