Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

Nå er det da det jeg har påpekt hele tiden mens flere her har ment at det ikke var nødvendig fordi automatikken hadde innbyde sikkerhetssystemer.

 

det logiske vil jo være at man har en bremsepedal å trå på men også en knapp som er lett å nå

Du har i så fall gjort en dårlig jobb i å fremme meningen din.

For, det har virket som om du mener man skal ha mulighet til å ta full kontroll selv og alltid må sitte å følge med som om man selv kjørte.

 

En knapp holder i massevis mener jeg, slike knapper er det forresten på stort sett alt som går av seg selv...

 

 

hvordan ser du at man skal løse alle logistikken med å hente biler som har stoppet ?

Hvordan ser du at man skal få folk hjem når bilen de sitter i har strandet langt fra verkstedet , eller folk ?

Dette er feil som normal ikke gjør at man i kan kjøre normale biler til verkstedet

 

eller klarer virkelig disse bilen å skille feilene fra hverandre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan ser du at man skal løse alle logistikken med å hente biler som har stoppet ?

NAF, Viking og tilsvarende, som i dag når en bil stopper. Dette blir løst ganske greit i dag...

 

 

Hvordan ser du at man skal få folk hjem når bilen de sitter i har strandet langt fra verkstedet , eller folk ?

Taxi, gå, sitte på med NAF, Viking eller tilsvarende, som i dag. Alternativt, overnatte i bilen, som i dag, ringe en venn, som i dag. Folk finner løsninger i dag på sånne problemer, dette fortsetter selv om bilen ikke har ratt og pedaler.

 

 

Dette er feil som normal ikke gjør at man i kan kjøre normale biler til verkstedet

Om dette er feil som gjør at bilen kan kjøre, så kan den kjøre. Om ikke kan den ikke kjøre.

 

eller klarer virkelig disse bilen å skille feilene fra hverandre ?

Ja, ingen problem å ha 2 eller flere moduser for feil, svikter bremsene må den hentes, svikter høyre frontlys kan den kjøre.

Brenner motoren må den stoppe.

 

 

Hva med å ta opp problemer man ikke har i dag som man kommer til å få?

At bilen streier langt unna folk har ingenting med autonome biler å gjøre, det gjør de i dag, det gjør de senere.

Lenke til kommentar

Det kan man sameligne med nødstoppen på automatiske maskiner

Nei, det kan man ikke. Selvkjørende biler har veldig mye raskere reaksjonsevne enn mennesker. Elektroniske signaler fyker ganske fort fra sensorer og gjennom prosessorene. Oppstår det en farlig situasjon så vil bilen begynne å avverge situasjonen millisekunder etter den oppstår. Mennesket vil bruke minimalt 200 millisekunder på å trykke på "nødstoppen", hvis mennesket sitter med hånda på nødstoppen og er superkonsentrert på å reagere raskt. Sånn oppfører ikke folk seg i hverken vanlige biler eller selvkjørende. Den selvkjørende bilen avverger altså situasjonen betydelig raskere enn mennesket. Det kan bety forskjellen på liv og død.

 

Videre kan selvkjørende biler konsentrere seg om 100 sensorer samtidig i egen bil og ha kommunikasjon med andre biler i området så de også vet hva som befinner seg rundt neste sving. F.eks glatt føre. Da kan bilen avverge situasjonen mange sekunder før den ville oppstått med en manuell sjåfør.

 

Det som er kritisk er at sensorene svikter uten at kontrollsystemet vet det

Nå har vi vel sagt ordet redundans noen hindre ganger i denne tråden. Når skal du få med deg det ordet, hva det betyr og innebærer?
Lenke til kommentar

 

Det kan man sameligne med nødstoppen på automatiske maskiner

Nei, det kan man ikke. Selvkjørende biler har veldig mye raskere reaksjonsevne enn mennesker. Elektroniske signaler fyker ganske fort fra sensorer og gjennom prosessorene. Oppstår det en farlig situasjon så vil bilen begynne å avverge situasjonen millisekunder etter den oppstår. Mennesket vil bruke minimalt 200 millisekunder på å trykke på "nødstoppen", hvis mennesket sitter med hånda på nødstoppen og er superkonsentrert på å reagere raskt. Sånn oppfører ikke folk seg i hverken vanlige biler eller selvkjørende. Den selvkjørende bilen avverger altså situasjonen betydelig raskere enn mennesket. Det kan bety forskjellen på liv og død.

 

Videre kan selvkjørende biler konsentrere seg om 100 sensorer samtidig i egen bil og ha kommunikasjon med andre biler i området så de også vet hva som befinner seg rundt neste sving. F.eks glatt føre. Da kan bilen avverge situasjonen mange sekunder før den ville oppstått med en manuell sjåfør.

 

Det som er kritisk er at sensorene svikter uten at kontrollsystemet vet det

Nå har vi vel sagt ordet redundans noen hindre ganger i denne tråden. Når skal du få med deg det ordet, hva det betyr og innebærer?

 

jo, når sikkerhetssystemet ikke virker så er det bedre at det tar 200 mil.sekunder før man får avverget en katastrofe en at det ikke man ikke får gjort noe.

 

du har alt for liten tillit til menneskelige reaksjoner men stoler 100% på uprøvd elektronikk lagd av de samme menneskene

Lenke til kommentar

uprøvd elektronikk?

forklar...

 

Forresten, menneskers og maskiners reaksjonstid er dokumentert. Du kan tro hva du vil men det er faktisk fakta man kan lese om.

Menneskers vanlige reaksjonstid ligger på ca 1 sekund, samme hva du måtte mene...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

uprøvd elektronikk?

forklar...

 

Forresten, menneskers og maskiners reaksjonstid er dokumentert. Du kan tro hva du vil men det er faktisk fakta man kan lese om.

Menneskers vanlige reaksjonstid ligger på ca 1 sekund, samme hva du måtte mene...

 

ja, elektronikk som kun er testet i kontrollerte miljøer

 

 

det her ikke noe si hvis man må tvinge bilen til stoppe når automatikken svikter

 

i følge leksikonet varierer det alt fra 0.15 til 0.88 sekunder

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Elgen: Tror du det vil lanseres selvkjørende biler med uprøvd elektronikk? :roll:

 

Alternativene er:

- enten at elektronikken avverger faren enten lenge før situasjonen oppstår eller

- elektronikken setter inn tiltak for å avverge/redusere faren i løpet av millisekunder

- mennesket bruker 0,2 - 10 sekunder fra han ser/burde sett situasjonen til han begynner å trå på bremsa eller manøvrere unna. Det vil i mange situasjoner være alt for sent.

 

Nei, det er ikke flere alternativer. Ditt angivelige alternativ at mennesket reagerer raskere enn elektronikk er et falsk alternativ. Det finnes ikke. Ei heller at bilen skal kjøre i blinde uten å oppdage farlige situasjoner som et menneske ville oppdaget. Streiker en sensor så har bilene redundans som gjør to ting: 1. Feilen oppdages umiddelbart. 2. Bilen vurderer feilen og kan kjøre trygt inn til siden og stoppe hvis det er beste løsning.

Lenke til kommentar

 

uprøvd elektronikk?

forklar...

 

Forresten, menneskers og maskiners reaksjonstid er dokumentert. Du kan tro hva du vil men det er faktisk fakta man kan lese om.

Menneskers vanlige reaksjonstid ligger på ca 1 sekund, samme hva du måtte mene...

 

ja, elektronikk som kun er testet i kontrollerte miljøer

 

 

det her ikke noe si hvis man må tvinge bilen til stoppe når automatikken svikter

 

i følge leksikonet varierer det alt fra 0.15 til 0.88 sekunder

 

 

Har du hørt om prinsippet fail-safe? Du snakker som om du har kunnskaper innenfor elektronikk/automasjon men det viser seg mer og mer at du bare fabler.

Lenke til kommentar

Det er riktig. Som sagt, det er en prototype. Altså ikke ferdig utviklet eller ferdig testet. Derfor slipper de den ikke av gårde uten sjåfør. Det skulle de etter planen gjøre i 2017, når den blir ferdig utviklet og ferdig testet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er riktig. Som sagt, det er en prototype. Altså ikke ferdig utviklet eller ferdig testet. Derfor slipper de den ikke av gårde uten sjåfør. Det skulle de etter planen gjøre i 2017, når den blir ferdig utviklet og ferdig testet.

 

Det er det de sier , men skal jeg ta enkelte av medlemmene her på forumet på ordet så er det alt for seint

( det er unødvendig med alle testene )

 

Samtidig så har det virket som om det er stor motstand mot at man selv skal kunne kontrollere kjøretøyet uansett metode

 

på en måte virker det som dere vil at man skal kun skal ha 2 valg ,

enten helt automatiske biler uten kontrollmuligheter

eller biler som blir fullstendig styr av mennesker

 

Nå burde jo all på forumet vite at det ikke er noe i veien for elektronikken kan kontrollere den som kjører og bilen er tryggere en helt manuelle kjøretøy

da trenger mann ikke 100% automatiske kjøretøy

 

 

Dere sier at man kan stole på elektronikken , da det er innbyde sikkerhetsmekanismer.

Min erfaring er at elektronikk før eller siden , ikke når man forventer det vil svikte

hvilken grunn har jeg da for stole enda mere noe elektronikk og ikke på noe annet.

 

ABS bremser er jo elektronisk styrte

skulle systemet svikte så trenger man ikke å parkere bilen , men man må mere forsiktig når man bremser

automatiske blir blir jo parkerte ved slike feil

 

Nå er jo tendens til at biler med avansert elektronikke ( spesielt fra deler av Europa ) stående på grunn av mye småfeil

derfor er det også en god grunn til at disse automatiske bilene vil ha mye småfeil og bør derfor la seg kontrollere av mennesker til tross for den omfattende testingen som pågår

 

Hvis man ser det på lit sikt så er det også en god grunn til å være skeptisk når disse bilen blir 5-10 år gamle , når elektronikken begynner å bli sliten

i dag venter man jo med å skite mange deler til de svikter , ikke når de bør skiftes ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...