sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Du sa at det var umulig at bilen kunne få stopp om det var en ambulanse bak. hvor har jeg sagt det ? nå driver du snur på meningene mine bare for at du skal ha ekstra fordeler av det Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Jeg siterte deg i stad, men kan godt gjøre det igjen ettersom du overså det. Faktisk kan man stoppe hvor som helst. Biler i dag kan også stoppe hvor som helst. Er ikke alltid bilen streiker ved en nød-lomme i dag heller, går helt fint det hvis du klarer å tenke deg om så finnes det situasjoner der det faktisk ikke er mulig .f.eks når du blokkerer veien for en utrykning av ambulante eller brannvesenet Jeg sier altså at biler i dag kan streike hvor som helst. Så sier du at er situasjoner der biler umulig kan streike/stoppe. Svart på hvitt, rett over her sier du det... Endret 22. oktober 2014 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Da er det blitt en misforståelse for det var men at bilen kunne finne på å stoppe hvor som hels og blokkere veien det andre er et svar på at det finnes steder der man ikke kan stoppe. Endret 22. oktober 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Da er det blitt en misforståelse for det var men at bilen kunne finne på å stoppe hvor som hels og blokkere veienMulig, jeg leser bare det du skriver. Ja, biler (både autonome og manuelle) kan stoppe hvor som helst, også forran ambulanser, i lyskryss, i trange gater, osv. Kan en bil ikke kjøre mer, så stopper den. Bilen tar ikke hensyn til hvor, sånn som jeg sa(som du mente var umulig). Her vil autonome og manuelle biler stille likt. Fordelen med autonome biler er at de kan varsle andre om at veien er sperret. det ender er et svar påautonom bil mye mer enn Endret 22. oktober 2014 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 det ender er et svar påautonom bil mye mer enn så du ikke at innlegget var uferdig ? om de kan varsle kommer jo helt an på om systemet virker som det skal her det jo "tusen" ting å passe på , ihvertfall mye mere en manuelle biler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det er veldig vansklig å se om du er ferdig med ett innlegg er ferdig skrevet eller ikke. Ettersom du postet det antar jeg du er ferdig med det. det andre er et svar på at det finnes steder der man ikke kan stoppe. Det finnes steder det er upraktisk at bilen bryter sammen, men, biler kan bryte sammen over alt. Enig? Mener du det finnes steder man ikke kan stoppe eller ikke bør stoppe? Jeg er helt enig at det er mange steder en bil virkelig ikke bør stoppe. Men er uenig i at det er steder biler ikke kan stoppe. Fordi, ingen kan styre når en bil bryter sammen eller ikke. Om en ambulanse står bak eller ikke er likegyldig. Bryter bilen sammen så stopper den, selv om den ikke bør stoppe der så stopper den. Ingenting hindrer en bil i å bryte sammen forran en ambulanse, altså, en bil kan stoppe forran en ambulanse. Eller er du uenig i det? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det er ikke så vanskelig . når man ser en setning som ikke er ferdig skrevet Resten av det du skriver er omtrent det jeg forsøker å få frem forøvrig så finnes det steder og situasjoner der det kan være direkte farlig hvis bilen bryter sammen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det er ikke så vanskelig . når man ser en setning som ikke er ferdig skrevet Beklager å måtte si det, men enkelte ganger ser dine ferdige setninger sånn ut også... Resten av det du skriver er omtrent det jeg forsøker å få frem Meget mulig, men det er ikke det du faktisk skriver. forøvrig så finnes det steder og situasjoner der det kan være direkte farlig hvis bilen bryter sammen Jepp, men hva har dette spesifikkt med autonome biler å gjøre? Biler har alltid og vil alltid bryte sammen på tilfeldige steder og i tilfeldige situasjoner. Dette gjelder manuelle biler og autonome biler. At noe bryter sammen er noe man bare må leve med, om 100 år vil ting bryte sammen da også. Den eneste fordelen autonome biler har her er at de muligens kan varsle andre biler om at de har brutt sammen. Dette har ingenting med utvikling og ny teknologi å gjøre. Skjønner virkelig ikke poenget med diskusjonen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Poenget er at enkelt skal "påtvinge" andre å bruke eller møte kjøretøy som de oppfatter som farligere en de selv kan kontrollere. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Poenget er at enkelt skal "påtvinge" andre å bruke eller møte kjøretøy som de oppfatter som farligere en de selv kan kontrollere. Nei, men etterhvert må du nok velge om du vil kjøre eller gå. Å gå medfører nok statistisk sett større risiko, men valget er uansett fritt. Hvem har prøvd å tvinge andre til å kjøre eller møte det de oppfatter som farlige kjøretøy? Å kjøre er ett fritt valg. Men, utviklingen går i den rettningen ja, og du har ingen kontroll på hvem eller hva du møter på veien. Snart vil autonome biler være en av de tingene du kan møte. Du har ingen kontroll på hva og hvem du møter i dag heller, det har du aldri hatt og vil aldri ha. Endret 22. oktober 2014 av aklla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 At enkelte har forvridde oppfatninger om at kommersielle selvkjørende biler er farligere fordi de selv ikke kan overstyre automatikken, kan man skjønne, men det er forhåpentligvis mulig å drive såpass mye folkeopplysning om dette at de fleste vil oppdage at det bare er en forvridd oppfatning. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Aklla : man har ikke noe fritt valg når det er bare noen få alternativer å velge mellom Simen1: det er ikke rart når all elektronikk før elle siden får feil Det er også feil man ikke er forberedt på Så lenge man kan kontrollere elektronikken så føler man seg rimelig trygg fordi det er enn viss mulighet til stoppe utstyret før det blir alvorlig Det kan man sameligne med nødstoppen på automatiske maskiner Det som er kritisk er at sensorene svikter uten at kontrollsystemet vet det Selv om man har mange hjelpemidler på dagens biler , som f.eks ryggesensor så er det ikke alle som stoler på den Det har også en tendens til gi feil varsel under gitte situasjoner Rygger man opp en bakke så tror ryggesensoren at du er nært en hindring Det samme hvis man rygger i en viss menge løs-sne ( noe å tenke på nå som vinteren kommer ) ABS systemet som skal hindre at man låser hjulene når det er glatt kan også svikte før man vet det vanligvis får man også et varsel om det , men om det skjer mit i en kjøretur så er jeg usikker på om afatisk får dette varslet med en gang Endret 23. oktober 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Aklla : man har ikke noe fritt valg når det er bare noen få alternativer å velge mellom Simen1: det er ikke rart når all elektronikk før elle siden får feil Det er også feil man ikke er forberedt på Så lenge man kan kontrollere elektronikken så føler man seg rimelig trygg fordi det er enn viss mulighet til stoppe utstyret før det blir alvorlig Det kan man sameligne med nødstoppen på automatiske maskiner Det som er kritisk er at sensorene svikter uten at kontrollsystemet vet det Selv om man har mange hjelpemidler på dagens biler , som f.eks ryggesensor så er det ikke alle som stoler på den Det har også en tendens til gi feil varsel under gitte situasjoner Rygger man opp en bakke så tror ryggesensoren at du er nært en hindring Det samme hvis man rygger i en viss menge løs-sne ( noe å tenke på nå som vinteren kommer ) ABS systemet som skal hindre at man låser hjulene når det er glatt kan også svikte før man vet det vanligvis får man også et varsel om det , men om det skjer mit i en kjøretur så er jeg usikker på om afatisk får dette varslet med en gang Har du noen formell kompetanse innen elektronikk/automasjon? For du har mange meninger innenfor feltet. Ja både elektronikk/sensorer og software feiler, men ift til hvor mange folk som feiler på å kontrollere en bil i hverdagen er det som en dråpe i havet. Selv jobber jeg med ett robotsystem som kan minne om små biler som kjører tett i tett på skinner. De dulter ytterst skjeldent bort i hverandre og da er det oftest pga manglende vedlikehold. Dette er også gammel og "enkel" teknologi ift det som brukes i de selvkjørende bilene! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 jeg gikk 2 år på vidnegående kurs for elektronikk og datateknikk for en god del år siden problemet her at mange overhode ikke vil innse at elektroniske systemer kan få alvorlige feil med dertil konsekvenser , selv om de påstår at de forstår problemet Da blir det påstår at man må godta at automatiske systemer kan drepe eller skade personer fordi manuelle systemer er enda farligere . Det er en lit merkelig argumentasjon for kunne "tvinge" systemer som ikke er klare enda til likevel bli tatt i bruk Man skal ikke akseptere helautomatiske systemer som behandler personer uten at man har muligheter til nødstopp når noe går galt Argumentasjonen om at elektronikken nesten aldri feiler holder ikke når det gjelder spørmålet om overlate hele styringen til elektroniske systemer . Forøvrig så er jeg rimelig overbevist om enkelte her misforstår når det gjelder manuell overstyring av slike biler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Er vel ingen som har sagt at bilen ikke skal ha en nød-stopp knapp? Ser virkelig ikke hvorfor den ikke skal ha det... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Nå er det da det jeg har påpekt hele tiden mens flere her har ment at det ikke var nødvendig fordi automatikken hadde innbyde sikkerhetssystemer. det logiske vil jo være at man har en bremsepedal å trå på men også en knapp som er lett å nå Endret 23. oktober 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 jeg gikk 2 år på vidnegående kurs for elektronikk og datateknikk for en god del år siden problemet her at mange overhode ikke vil innse at elektroniske systemer kan få alvorlige feil med dertil konsekvenser , selv om de påstår at de forstår problemet Da blir det påstår at man må godta at automatiske systemer kan drepe eller skade personer fordi manuelle systemer er enda farligere . Det er en lit merkelig argumentasjon for kunne "tvinge" systemer som ikke er klare enda til likevel bli tatt i bruk Man skal ikke akseptere helautomatiske systemer som behandler personer uten at man har muligheter til nødstopp når noe går galt Argumentasjonen om at elektronikken nesten aldri feiler holder ikke når det gjelder spørmålet om overlate hele styringen til elektroniske systemer . Forøvrig så er jeg rimelig overbevist om enkelte her misforstår når det gjelder manuell overstyring av slike biler Hallo alle som kjører en bil er en potensiell drapsmann, alikevel kjører vi. Samme vil gjelde for en bil som kjører seg selv. Bare at den vill skape mindre ulykker. Som er bra. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Nå er det da det jeg har påpekt hele tiden mens flere her har ment at det ikke var nødvendig fordi automatikken hadde innbyde sikkerhetssystemer. det logiske vil jo være at man har en bremsepedal å trå på men også en knapp som er lett å nå Du har i så fall gjort en dårlig jobb i å fremme meningen din. For, det har virket som om du mener man skal ha mulighet til å ta full kontroll selv og alltid må sitte å følge med som om man selv kjørte. En knapp holder i massevis mener jeg, slike knapper er det forresten på stort sett alt som går av seg selv... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 jeg gikk 2 år på vidnegående kurs for elektronikk og datateknikk for en god del år siden problemet her at mange overhode ikke vil innse at elektroniske systemer kan få alvorlige feil med dertil konsekvenser , selv om de påstår at de forstår problemet Da blir det påstår at man må godta at automatiske systemer kan drepe eller skade personer fordi manuelle systemer er enda farligere . Det er en lit merkelig argumentasjon for kunne "tvinge" systemer som ikke er klare enda til likevel bli tatt i bruk Man skal ikke akseptere helautomatiske systemer som behandler personer uten at man har muligheter til nødstopp når noe går galt Argumentasjonen om at elektronikken nesten aldri feiler holder ikke når det gjelder spørmålet om overlate hele styringen til elektroniske systemer . Forøvrig så er jeg rimelig overbevist om enkelte her misforstår når det gjelder manuell overstyring av slike biler Hallo alle som kjører en bil er en potensiell drapsmann, alikevel kjører vi. Samme vil gjelde for en bil som kjører seg selv. Bare at den vill skape mindre ulykker. Som er bra. Hva så , det er like ille for de berørte at et system laget et sted i verden og kan drepe mennesker hvor mange som blir drept betyr null og niks i den sammenhengen , det handle tross alt livet til folk Da må man bruke alle midler som er mulig til å hindre drap Det er frustrerende at man har så mange unnskyldinger om alt fra kostnader til at man ikke kan få til alt. Selv om ikke alt er mulig så blir det likevel en unnskyldning for å ta lit lett på sikkerheten til de som er ute i trafikken Det verste her ar det kan virke som enkelte mer at man bare må velge mellom helt automatiske biler , der man ikke kan kontrollere dem selv ( nødstopp skjer helt av seg selv) eller at man må velg helt manuelle biler . jeg vet ikke en gang om dere liker automatgir Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hva så? Det blir mindre berørte.... Hvordan kan det være en dårlig ting? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå