sinnaelgen Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg tror fortsatt på at det er lenge før det blir kommersielt det er forsats mye som ikke er kartlagt f.eks Hvor er vinter testene ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg tror fortsatt på at det er lenge før det blir kommersielt det er forsats mye som ikke er kartlagt f.eks Hvor er vinter testene ? Hva vet du egentlig om dette? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Google freser rundt her i Mountain View med selvkjørende biler. Ser bare ut som en Lexus med kamera på toppen, så tenker automatisk Google Maps, men så ser man plutselig den lille skriften hvor det står at den er selvkjørende. Forøvrig klarte bilen helt fint å kjøre utenom veiarbeidet som var fremfor den, og den krasjet heller ikke i meg på sykkel. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg tror fortsatt på at det er lenge før det blir kommersielt det er forsats mye som ikke er kartlagt f.eks Hvor er vinter testene ? Hva vet du egentlig om dette? at jeg ikke har hør om tester som gjøres under alle klimatiske forhold Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg tror fortsatt på at det er lenge før det blir kommersielt det er forsats mye som ikke er kartlagt f.eks Hvor er vinter testene ? Hva vet du egentlig om dette? at jeg ikke har hør om tester som gjøres under alle klimatiske forhold Dette vil kanskje overraske deg elgen, men at du ikke har hørt om noe, eller ikke forstår noe, betyr ikke at det ikke har skjedd eller ikke er riktig.... AtW 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 (endret) Jeg tror fortsatt på at det er lenge før det blir kommersielt det er forsats mye som ikke er kartlagt f.eks Hvor er vinter testene ? Hva vet du egentlig om dette? at jeg ikke har hør om tester som gjøres under alle klimatiske forhold Dette vil kanskje overraske deg elgen, men at du ikke har hørt om noe, eller ikke forstår noe, betyr ikke at det ikke har skjedd eller ikke er riktig.... AtW det er nå likevel underlig . Her er det fler som bidrar med nyheter fra den fronten og så står det absolutt ingen ting hvordan disse bilen oppfører seg under vinterlige forhold siden det var snakk om Tetsla så er det jo verd å nevne at det også advares mot en av moldene deres hvis man skal ut å kjøre om vinteren jeg har hele tiden påpekt at Det påståes at man ikke skal stole på mennesker men å stole på elektroniske systemer , det er nærmest blir en tvang Da glemmer man jo fort hvem som står bak disse systemene Endret 4. oktober 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) TU.no: Elon Musk: – Tesla-autopilot i 2015 Vil kunne kjøre 90 prosent på autopilot, ifølge Tesla-gründeren. Tidligere i tråden var det flere som ikke trodde det ville bli kommersielle selvkjørende biler før om 30-50 år eller mer. Kanskje på tide å revurdere tidsestimatet? Nå har Elon avslørt autopilot-funksjonen. Det må ikke forveksles med selvkjørende biler, men er snarere en utvidelse av begrepet kjøreassistanse. Vi kjenner jo godt til assistansesystemer som antispinn, antiskrens, automatisk bremsing, ryggekamera, avstandssensorer og stadig smartere cruice control. Tesla tar det nå til et nytt nivå med blant annet: - 360 graders ultralydradar og fremadrettet frontkamera - Automatisk filskifte. Ved et lett signal på blinklysbryteren sjekker bilen selv om det er klart og legger over. - Tilkall bilen-system. Trykk på en knapp og bilen kjører seg selv fra biloppstillingsplassen til døra. Jeg vet ikke hvilke begrensninger som ligger inne her, men regner med det er går på hvor vanskelig veien til døra er, hastighet og avstand. - Tilsvarende parkér deg selv-system. - Hinder-gjenkjenning og unnamanøvrering (fotgjengere etc) - Skiltgjenkjenning. Jeg er usikker på hva bilen gjør med skiltinformasjonen. Edit: Den justerer selv hastigheten etter skiltingen og stopper ved stoppskilt. Endret 10. oktober 2014 av Simen1 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Hvordan skal en slik bil reagere når den leser et ukjent skilt ? Det er lir pussig men jeg tenkte på hvordan vil det være når man bestiller en slik bil til et oppdrag og midt i oppdraget kommer bilen til en stengt vei , den eneste den kan kjøre for fullføre oppdraget. Som eksempel en eldre man som ikke kan dra selv til butikken har bestilt varer butikken sender da varene med en automatisk bil men det er langt til kunden kunden har da bed om få verene lit ut på dagen En eller annen plass i ruta er veien sperret og det er for lang for bilen å kjøre tilbake til butikken før de stenger og eventuelt kan ta vare på varene må man da ikke han stasjon for kunne oppbevare varene. i dag kjøres varebestillingene langt av gårde , men man har også en del stoppesteder hvis man får automatiske biler så skal man jo ikke ha bruk for så mange stoppesteder , man har jo likevel bruk for dem hvis noe skulle skjære seg Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Alt det der er da leveringsfirmaets problem, og har da ikke en døyt med bilen å gjøre? En vei er vel like mye stengt for en biologisk sjåfør som for en elektronisk. Dessuten kan man jo tenke seg at bilen er flinkere til å sjekke opp annonserte veisperringer på forhånd enn en den gjennomsnittlige menneskelige sjåfør er. Endret 10. oktober 2014 av Mokko Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 nå var det ikke hvem sitt problem det var som var spørmålet, men hvordan man burde løse det med automatiske kjørende biler Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Tesla er på ballen! http://www.break.com/video/video-new-tesla-model-s-p85d-with-awd-and-autopilot-2775884 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Skulle vi på ett vis ha fått en sikker førerløs bil i, la oss si 2019, så hadde de neppe blitt lovlige og godkjente før i 2027. Så ville ikke vært superoptimistisk på å oppleve dette i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Skulle vi på ett vis ha fått en sikker førerløs bil i, la oss si 2019, så hadde de neppe blitt lovlige og godkjente før i 2027. Så ville ikke vært superoptimistisk på å oppleve dette i nærmeste fremtid. Hvordan kom du frem til dette? At det vill ta tid er det ingen tvil om, ser for meg at de innfører områder hvor en kan bruke dette slik som autobahn osv i første omgang også utvide etterhvert som de "beviser" at teknologien er god nok. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Problemet er at enkelte menr at teknologien allerede er god nok . som jeg skrev i den andre tråden så vil jeg ikke ha noen bil som kjører selv , med muligheter for alvorlige feil uten å ha muligheter til kontrollere bilen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Problemet er at enkelte menr at teknologien allerede er god nok .God nok for hva? Teknologien er godt nok for ganske mye allerede. ABS, Ryggekamera, parker selv-funksjoner, automatisk nedbremsing når man nærmer seg hindringer, automatisk filskifte på motorveien og listen blir lengre og lengre. som jeg skrev i den andre tråden så vil jeg ikke ha noen bil som kjører selv , med muligheter for alvorlige feil uten å ha muligheter til kontrollere bilenSlapp av, ingen biler med muligheter for så alvorlige/hyppige feil som menneskelige feil, vil komme på markedet. De som slippes vil være tryggere å sitte i enn en bil kjørt av mennesker. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 som jeg skrev i den andre tråden så vil jeg ikke ha noen bil som kjører selv , med muligheter for alvorlige feil uten å ha muligheter til kontrollere bilen Men sjansen er mye større for at du gjør en alvorlig feil enn at bilen gjør det. Nei, vent, det er jo det alle har skrevet til deg de siste 900 innleggene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Problemet er at enkelte menr at teknologien allerede er god nok .God nok for hva? Teknologien er godt nok for ganske mye allerede. ABS, Ryggekamera, parker selv-funksjoner, automatisk nedbremsing når man nærmer seg hindringer, automatisk filskifte på motorveien og listen blir lengre og lengre. som jeg skrev i den andre tråden så vil jeg ikke ha noen bil som kjører selv , med muligheter for alvorlige feil uten å ha muligheter til kontrollere bilenSlapp av, ingen biler med muligheter for så alvorlige/hyppige feil som menneskelige feil, vil komme på markedet. De som slippes vil være tryggere å sitte i enn en bil kjørt av mennesker. poenget er at man ikke vil finne alle feilen før de kommer ut på markedet , slik det er med alt mulig annet og da må man ha muligheten til kunne kontrollere bilen Nå har jeg sikkert sagt det alt for mange ganger , men det er likevel nødvendig å minne dere på at jeg blir provosert når jeg leser i denne tråden at enkelte mener at man ikke skal ha muligheten til kunne gripe inn når det oppstår en feil Derfor trenger man både ratt og pedaler fortsatt Man må heller ikke gjøre det slik folk blir farlige sjåfører når bile må kjøres manuelt til reperasjon Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Bilen kan gripe inn når bilen får problemer Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Problemet med sjølvkjøyrande bilar med muligheit for manuell overstyring er at dette kun vil føre til at ulykker oppstår, ikkje at dei blir forhindra. Førarfeil er hovedårsaken til at ulykker oppstår, gir du muligheit for manuell kontroll så åpner du også for at føraren kan gjere feil. Skulle det oppstå eit teknisk problem som krever umiddelbar menneskelig inngrep så vil det være for seint til å avverge ei eventuell ulykke. Det er ingen som kjem til å sitte i ein sjølvkjøyrande bil medan dei har 100% fokus på vegen i tilfelle dei må gripe inn. For kva skal du då med ein slik bil? 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Problemet med sjølvkjøyrande bilar med muligheit for manuell overstyring er at dette kun vil føre til at ulykker oppstår, ikkje at dei blir forhindra. Førarfeil er hovedårsaken til at ulykker oppstår, gir du muligheit for manuell kontroll så åpner du også for at føraren kan gjere feil. Skulle det oppstå eit teknisk problem som krever umiddelbar menneskelig inngrep så vil det være for seint til å avverge ei eventuell ulykke. Det er ingen som kjem til å sitte i ein sjølvkjøyrande bil medan dei har 100% fokus på vegen i tilfelle dei må gripe inn. For kva skal du då med ein slik bil? Med de uttalelsene kunne jeg kall deg for en morder Det tyder ihvertfall på at du overhode ikke har peiling på hvordan elektronikken virker i en bil , men også hvordan den kan svikte De har aldri vært snakk om noe annet en å kunne stoppe bilen manuelt og hvis forholdene tillater det å kunne kjøre bilen til verksted Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå