Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg venter bare på det første uhellet ( ikke at det blir så alvorlig men likevel )

Lag ditt eget eksperiment: Tell antall uhell med biler som blir kjørt av mennesker samtidig, og så sammenligner du tallene når det første uhellet med selvkjørende biler skjer. Jeg tror du kan bli overrasket.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

jeg venter bare på det første uhellet ( ikke at det blir så alvorlig men likevel )

Lag ditt eget eksperiment: Tell antall uhell med biler som blir kjørt av mennesker samtidig, og så sammenligner du tallene når det første uhellet med selvkjørende biler skjer. Jeg tror du kan bli overrasket.

 

Det finne jo ikke nok data til å sameligne, når det bare er data på alle uhellene vi gjør i trafikken.

Det er ikke det som var poenget , men hvor holdbar elektronikken i slike systemer vil være . som igjen påvirker det totale systemet både positivt og negativt

 

Fra før vet man jo at elektronikken i biler vil svikte etter en del år

Lenke til kommentar

jeg venter bare på det første uhellet ( ikke at det blir så alvorlig men likevel )

 

Ja det vill bli uhell, mange uhell med store konsekvenser. Men sålenge uhellene er <= uhell med menneskelige sjåfører så er det en suksess. Dette vet vi så klart ikke før vi har latt de kjøre en god stund og kan innhente data, men man kan gjøre mye tester som tilsier at det vill bli slikt.

Lenke til kommentar

 

jeg venter bare på det første uhellet ( ikke at det blir så alvorlig men likevel )

 

Ja det vill bli uhell, mange uhell med store konsekvenser. Men sålenge uhellene er <= uhell med menneskelige sjåfører så er det en suksess. Dette vet vi så klart ikke før vi har latt de kjøre en god stund og kan innhente data, men man kan gjøre mye tester som tilsier at det vill bli slikt.

I snitt har man en ulykke pr 165 000miles/265 000km i følge http://mashable.com/2012/08/07/google-driverless-cars-safer-than-you/

 

I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car har bilene frem til april i år kjørt 1 100 000 med kun 2 ulykker, bilen ble påkjørt bakfra i ett lyskryss, ikke bilen sin feil.

Og en kræsj når det autonome systemet var slått av og ett menneske satt bak spakene å manuellt styrte den. Den har altså kjørt 4x det man i snitt kjører før man kræsjer, med 2 ulykker grunnet menneskelige feil. Automatikken har ikke gjort at bilen har kræsjet.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mangler en ikke i siste setning aklla. ;)

 

1 100 000 km uten at automatikken har forårsaket en eneste ulykke er veldig gode foreløpige tall, men usikkerheten i tallet er ganske stor ennå. Jo mer automatisk forsøkskjøring vi får, desto sikrere blir ulykkesstatistikken. Det er akkurat samme teknikk man bruker når nye legemidler skal testes. Først liten skala for å avdekke eventuelle kjempeproblemer tidlig, så stadig større skala for å avdekke eventuelle mindre problemer senere. Først når det er gjort svært grundige undersøkelser tas avgjørelsen om endelig godkjenning eller ikke.

Lenke til kommentar

Manglet en 'ikke' der ja, en ganse kritisk 'ikke' også :)

 

1 100 000 er foreløpig ja, og kan jo ikke sammenlignes direkte opp mot statestikken da det tross alt er ett lite antall kilometer i forhold det snittet er regnet ut ifra.

 

Men, det er en tydelig indikasjon på hva man muligens kan vente. Man må som du sier ha mer data og mer kjøring men statestikken så langt er veldig, veldig lovende og en god indikasjon på at det i dag er tryggere enn når mennesker kjører under gitte forhold(altså, ikke snø, is, muligens ekstremt kraftig regn osv)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

jeg venter bare på det første uhellet ( ikke at det blir så alvorlig men likevel )

 

Ja det vill bli uhell, mange uhell med store konsekvenser. Men sålenge uhellene er <= uhell med menneskelige sjåfører så er det en suksess. Dette vet vi så klart ikke før vi har latt de kjøre en god stund og kan innhente data, men man kan gjøre mye tester som tilsier at det vill bli slikt.

 

 

Det er innarbeidet akseptanse at vi har en rekke ulykker som skyldes menneskelige feil i trafikken.

 

Den dagen en autonom bil velger å hive fronten inn i møtende bil og forårsake død og elendighet vil tilliten til autonome biler fordufte som dugg for solen.

 

Jeg hadde i hvert fall ikke turt å sette meg inn i en autonom bil hvis jeg ikke var 100% sikker på at teknologien fungerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

jeg venter bare på det første uhellet ( ikke at det blir så alvorlig men likevel )

Ja det vill bli uhell, mange uhell med store konsekvenser. Men sålenge uhellene er <= uhell med menneskelige sjåfører så er det en suksess. Dette vet vi så klart ikke før vi har latt de kjøre en god stund og kan innhente data, men man kan gjøre mye tester som tilsier at det vill bli slikt.

Det er innarbeidet akseptanse at vi har en rekke ulykker som skyldes menneskelige feil i trafikken.

 

Den dagen en autonom bil velger å hive fronten inn i møtende bil og forårsake død og elendighet vil tilliten til autonome biler fordufte som dugg for solen.

 

Jeg hadde i hvert fall ikke turt å sette meg inn i en autonom bil hvis jeg ikke var 100% sikker på at teknologien fungerte.

Men du setter deg inn med din kompis/kollega/familie? Alle "usikkre" sjåfører.

Lenke til kommentar
Jeg hadde i hvert fall ikke turt å sette meg inn i en autonom bil hvis jeg ikke var 100% sikker på at teknologien fungerte.

Jeg går ut fra at du tar taxi av og til eller sitter på med andre enten det er kollektivtransport eller bilister, og da godtar du at sjåføren ikke med 100% sikkerhet klarer å få deg trygt frem. Er ikke det litt irrasjonelt å godta en større risiko, men ikke akseptere den lavere risikoen?

Lenke til kommentar

statistikk er nå en ting

Det praktiske er noe annet

 

Generelt så har elektronikk begrenset holdbarhet , da må man gjøre noe slik at den blir byttet ut før den blir for usikker

så har man problem med vær og vind , og ikke minst saltingen på veiene .

 

Det er først når det er slutt på saltingen at slike biler vil være trygge.

Hvordan oppfører elektronikk seg når det blir utsatt for elektromagnetiske spenninger

jeg har sett vanlige biler som var slått av fungere etter lynnedslag.

Det var noen innslag på discovery

og jeg har hørt historier hvordan elektronikk ha blir fullstendig ødelagt etter lynnedslag, for ikke snakke om alle modemer og telefoner som er blir ødelagt av det

 

Da må også elektronikken i slike automatiske blir være veldig utsatt

Lenke til kommentar

jeg har sett vanlige biler som var slått av fungere etter lynnedslag.

Det var noen innslag på discovery

og jeg har hørt historier hvordan elektronikk ha blir fullstendig ødelagt etter lynnedslag, for ikke snakke om alle modemer og telefoner som er blir ødelagt av det

 

Da må også elektronikken i slike automatiske blir være veldig utsatt

joda, antagelig er biler med elektronikk mer utsatt under lynnedslag i bilen, men hvor ofte er egentlig det ett problem?

Tviler på at f.eks tesla og andre el-biler fungere etter ett nedslag, men ingen surver over det.

 

Lyn+elektronikk er en dårlig kombinasjon generelt sett, men syntes ikke det at ett evt. Lynnedslag ødelegger bilen bør telle overdrevent mye i negativ retning...

Lenke til kommentar

det er irrelevant hvor ofte det skjer , det er når det skjer det er problematisk

du må ikke glemme at autonome blir er mye mer avanserte en "normale" biler

 

Det viktigste er jo hvor god "sjåføren" er etter et elektromagnetisk angrep

sånn sett så fungerer mennesket bedre etter et lynnedslag en elektroniske kretser , forutsett at personen / elektronikken overlever "angrepet".

 

her finnes det også mange andre påvirkninger man kan se det på samme måte

Lenke til kommentar

Det er alltid problematisk når lynet slår ned i noens eiendeler, uavhengig av om det er en mobil, ett hus eller en bil...

 

Det meste slutter også å fungere når lynet slår ned i det, uavhengig av hvor high-tech det er.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er alltid problematisk når lynet slår ned i noens eiendeler, uavhengig av om det er en mobil, ett hus eller en bil...

 

Det meste slutter også å fungere når lynet slår ned i det, uavhengig av hvor high-tech det er.

Derfor er automatiske kjøretøy ekstra farlige når lynet , eller andre forstyrrelser setter styresystemer delvis ut av spill

slik elektronikk vil jo ikke være i særlig grad selv vite når de har ødelagte systemer

Lenke til kommentar

Det er derfor man har sjekker og overvåking. Motoren på en moderne bil vet gjerne nøyaktig vilken del som har feilet, hvorfor skulle ikke autonome biler fulgt samme standard på overvåking av bil som man har i dag?

Det er ikke helt riktig. for å finne feilen så bruker man diagnose programmer på en pc

 

Uansett så var det styresystemet , det som kjører bilen jeg snakket om

Det må fungere til enhver pris eller så risikerer man stygge uhell

 

Det er ikke alt av kontrollsystemer som faktisk finner feil

spesielt elektroniske komponenter som kan bli ustabile etter elektronisk støtt

kontrollsystemet kan rett og slett bli lurt

slike ting ser man spesielt der pcer som har merkelige problemer.

jeg vil mene at elektronikk i biler i dag ikke er mere sofistikert

Lenke til kommentar

TU.no: Elon Musk: – Tesla-autopilot i 2015

Vil kunne kjøre 90 prosent på autopilot, ifølge Tesla-gründeren.

 

Tidligere i tråden var det flere som ikke trodde det ville bli kommersielle selvkjørende biler før om 30-50 år eller mer. Kanskje på tide å revurdere tidsestimatet? ;)

 

Helt klart, tror vi kan se selvkjørende biler innen få år dog ikke 100% men gjerne på store hovedveier og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...