Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?

Simen1

Anbefalte innlegg

Lit?

Der ryker?

Mad?

Ett enkelt kamera gjør samme jobb som øynene dine, kan du se det med dine øyne kan også ett kamera se det. Ett ir-kamera kan også se ting du ikke kan se, det kan faktisk de enklere enn det om det er is eller vann foran veien ettersom ett ir-kamera kan se temperaturen på det som er foran deg på veien, noe du ikke kan.

Ett kamera kan gjøre det samme som øynene dine kan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er også temperaturen som er problemet

når man salter og får sike forhold

nå er jeg lit usikker på hvilken temperatur vannet faktisk får selv om det er flytende og så er det is under

man har jo forhold der vanne som er mange kuldegrader likevel er flytende når det skal være i fast form

hvordan vet da datamaskin ( som da må tolke kamerabildet ) at vannet er flytende selv om det holde 3-4 minus grader på grunn av saltet ?

Lenke til kommentar

Hvordan vet du om det blanke på veien foran deg er is, vann eller is med vann oppå?

Ett ir-kamera kan se at om temperaturen er mindre enn f.eks +1 grad så antar den det er is. Om det faktisk er vann så har bare bilen kjørt litt saktere enn nødvendig, noe som er helt ok egentlig...

At bilen tror det er is, men så er det bare vann ser jeg virkelig ikke problemet med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget her er at is gir en type føre

van gir en type føre ( spesielt overflatevann)

Er det is med overflate vann så får man 3dje variant

da har man 3 forskjellige type fører det må taes hensyn til

Normal så har man vanskelige forhold mellom +2 og -5 grader

når det saltes så senkes denne terskelen ytterligere og da kan enhver person , også datasystemer bli lurt

Lenke til kommentar

Hvilket føre det faktisk er er vel likegyldig så lenge bilen ikke kjører så fort at den kjører av veien?

Å ta feil av is og vann har ingen konsekvens så lenge bilen antar det er vann der det kan være enten vann eller is.

Er det kaldt vann, så regn med at det er is under, det burde du gjøre også.

Å alltid anta det er is med overflatevann er en god praksis, uavhengig av hva det faktisk viser seg å være. Når det kan være forskjellig føre ett sted, anta at det er værst mulig føre, så går det bra samme åssen føre det faktisk er :)

Lenke til kommentar

Hadde ikke stolt på at en datamaskin skal kjøre meg flere hundre kilometer i 90 km/t+ mens jeg sitter å ser på andre ting enn veien. Ikke de neste 10 årene iallefall.

Stoler såpass mer på mine egne øyne enn sensorer og diverse elektronikk.

Jeg tror du burde stole mindre på deg selv. AtW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forklar litt mer hvorfor det har så mye å si at bilen tror det er is og bremser, men så er deg bare vann :)

Det er du som sier at bilen tror det er is . er det bare vann så vil det føre til en mindre effektiv trafikk avvikling

Tror billen derimot at det er vann så kan det skape endel farlig situasjoner , akkurat som når mennesker tar feil :hrm:

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det er veldig effektiv kjøring å ikke kjøretøy av veien også :)

100% effekt kjøring med 0 unødvendige nedbremsinger tror jeg ingen satser på, heller trygg kjøring enn 100% effektiv, risikabel kjøring.

Ellers ser jeg fortsatt ikke hvordan en "unødvendig" fartsreduksjon skal skape farlige trafikksituasjoner.

Enda en storm vannglasset ditt...

Om det er risiko for at det er is vil nok alltid bilen anta at det er is, på den måten vil den alltid kjøre sikkert.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig effektiv kjøring å ikke kjøretøy av veien også :)

100% effekt kjøring med 0 unødvendige nedbremsinger tror jeg ingen satser på, heller trygg kjøring enn 100% effektiv, risikabel kjøring.

Ellers ser jeg fortsatt ikke hvordan en "unødvendig" fartsreduksjon skal skape farlige trafikksituasjoner.

Enda en storm vannglasset ditt...

Om det er risiko for at det er is vil nok alltid bilen anta at det er is, på den måten vil den alltid kjøre sikkert.

det sikreste er jo at bilen står helt i ro , men det er det vel ingen som ønsker unntatt deg ?

trygg kjøring innbefatter også riktig fart til enhver tid

problemet med glatt føre på et begrenset område er om man oppdager det i tide slik at man slipper nødvendig (hard ) nedbremsing rett før .

og det er det jeg slet ikke er overbevist om at disse bilen takler så veldig bra

Lenke til kommentar

det sikreste er jo at bilen står helt i ro , men det er det vel ingen som ønsker unntatt deg ?

Kan du sitere meg hvor jeg sier dette?

Dette er ren løgn fra din side!

Skittne argumentasjonsteknikker du bruker for tiden må jeg si.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du sitere meg hvor jeg sier dette?

Dette er ren løgn fra din side!

Skittne argumentasjonsteknikker du bruker for tiden må jeg si.

Du sier det ikke direkte men det kan høres ut som du mener det.

Lenke til kommentar

Javel, du tolker åpenbart ting dit du ønsker å tolke det.

Er meningsløst å diskutere så lenge du tolker det man skriver sånn at det passer med det du ønsker noen skriver.

Viktig å skille mellom fantasi og virkelighet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, du tolker åpenbart ting dit du ønsker å tolke det.

Er meningsløst å diskutere så lenge du tolker det man skriver sånn at det passer med det du ønsker noen skriver.

Viktig å skille mellom fantasi og virkelighet...

Nå synes jeg at du ikke er så klar på det skille heler

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...