aklla Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Så vidt jeg kan se har disse egne veier, altså, slipper de å ta hensyn til veldig mye. Men, definitivt en artig sak, selv om Heathrow har hatt noe tilsvarende lenge... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Ikke vær så overivrig, dette er så vidt meg bekjent første mulighet for hvermansen til å prøve selvkjørende biler. Nei, de er ikke ferdig utviklet og ikke så fleksible og bra som fremtidige utgaver vil være. Dette er bare ennå et lite skritt på veien i riktig retning. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Ikke vær så overivrig, dette er så vidt meg bekjent første mulighet for hvermansen til å prøve selvkjørende biler. Sorry, Heathrow har hatt noe tilsvarende siden 2011, Heathrow ULTra Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Da er det ikke noe annet en banekjørte kjøretøy . Det har man jo hatt lenge , dog på skinner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Da er det ikke noe annet en banekjørte kjøretøy . Det har man jo hatt lenge , dog på skinner. Er litt mer fancy enn det ettersom man kan velge mellom 2 stasjoner, bilen kjører på veien sin dit den skal uten å kræsje borti noe. Men, er en start. Er lang vei fra disse til noe som leser trafikklys,andre bilister osv. Men de har jo klart det også nå Hadde vært ypperlig om de lagde ett landsdekkende sånt veinett, der man kunne skrive inn dit man skulle så kjørte den dit. selv på en bane er dette ett stort fremskritt ift. dagens kollektivtransport. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 er fancy , det det enste argumentet du har for å frem fordelene ? Forskjellen fra dette og et tog eller trikk ( som har flere stoppesteder ) er at de ikke kjøre på fysiske skinner i artikkelen sto det også at det bare hadde et stoppested Det har jo vær snakk om at automatiske kjøretøy skulle ha egne veier i første omgang Men nåer det jo også slik at kollektivtrafikken har fått egne "veier" å kjøre på man kan sammenligne det fordi det gir noen av de samme fordelene likevel tillater man at også andre kjøretøy bruker de samme veiene av praktiske årsaker Det blir også gjort slik for lokke kjøprene Da må det før eller siden bli kaos når kollektiv trafikk og vanlig biler bruker de samme veiene i dag og i fremtiden disse automatiske bilene må kjempe om de samme veien som vanlige bile kjører på Bare tenk på hvor mange kjøretøy det blir jeg skal ikke dra inn noen diskusjon om buss vs bil her men man må likevel stille seg spørmål om hvordan man skal løes transportbehovet når ikke buss kan erstatte bilen Hvordan skal man klare å frakte så mange personer på en gang til riktig tid med masse bæreposer ? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Som regel pleier jeg å klare å tyde minst halvparten av innleggene dine den andre elgen, men denne gangen mistet du meg helt. Kan du forsøke å forklare poenget ditt på nytt? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 jeg lurer bare på hvordan man tenker seg at man skal løse problemene med store transportbehov av personer i fremtiden når man ikke klarer det skikkelig i dag. Resten av innlegget mit var bare lit begrunn om problemene Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 er fancy , det det enste argumentet du har for å frem fordelene ? Forskjellen fra dette og et tog eller trikk ( som har flere stoppesteder ) er at de ikke kjøre på fysiske skinner i artikkelen sto det også at det bare hadde et stoppested De har jo delvis planer om å utvide til hele heathrow, altså kan man ta bil direkte fra parkering 15 til gate 20, uten ventetid. Å få til dette med buss/trikk krever latterlig mange ruter. eller at man er med til masse steder man ikke skal til. Forskjellen er at du kan velge hvor bilen skal kjøre deg i stedet for å vente på at det kommer noe(n) som skal dit du vil. I små-skala er ikke dette kjempenyttig, men i en hel by er dette kjempenyttig. Disse små-bilene kan være løsningen på kollektivtrafikken, men krever nok i overkant mye plass for å fungere ettersom de tilsynelatende ikke har noen trafikkregler å forholde seg til. Uansett er dette ett sidespor i selvkjørende biler i vanlig trafikk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 i forrige innlegg mente du at det var en start , en begynnelse jeg ser på de som et høyst god alternativ/erstatning til den vanlige kollektive trafikken til og med er bedre på mange måter det er også et alternativ til taxier og et høyst reelt alternativ til selvkjørende biler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Et er en start ja, på flere ting. En start på å få automatiske biler inn i det daglige. En start på ett nytt og bedre kollektivtilbud. En start på ett enklere og bedre transporttilbud over større områder, f.eks flyplasser. En start på automatiske biler, men da som utelukkende sånne biler. Tenk om de hadde sperret Oslo for vanlige biler og heller bygget om for sånne biler? Det er en start på det sånne systemer kan bli, og det kan gå mange veier. Sånn jeg ser det, vil ikke disse leve side om side med andre automatiske biler da disse er laget for lukkede baner, uten trafikklys, fotgjengere, syklister, bilskilter osv. Disse vil ha egne områder å leke seg på, muligens på egen veibane ved siden av vanlig vei, men tviler. Det er stor forskjell på disse og på de bilene google tester ut som skal gå i trafikken med alt mulig annet rart. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 "A Google Car Without a Steering Wheel? Not So Fast, California Says Googles goal of an autonomous car is bumping up against new testing rules from Californias Department of Motor Vehicles. The rules, which take effect on Sept. 16, require a driver to be able to take immediate physical control of a vehicle on public roads if needed. That means the car must have a steering wheel and brake and accelerator pedals, according to Bernard Soriano, the top official developing the rules for the state. Google could test its fully autonomous prototype on private roads, or try to test the vehicle on public roads outside California. But the company said it plans to comply with the California rule by building a small, temporary steering wheel and pedal system that drivers can use during testing. With these additions, our safety drivers can test the self-driving features, while having the ability to take control of the vehicle if necessary, Google spokeswoman Courtney Hohne said. The bump in the road shows how far Google has to travel to get fully autonomous cars on city streets and highways. Google says its being cautious; regulators are treading even more carefully." Mer i denne artikkelen: http://blogs.wsj.com/digits/2014/08/21/a-car-without-a-steering-wheel-or-pedals-not-so-fast-california-says/?mod=ST1&ref=/news/technology Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Det tar minimum 20 til 30 år før et kjøretøy er avansert nokk til å takle Norske veier med våt is i en sving og deretter tør veibane i den neste, eller veier med nesten 10 cm slitespor full av vann. Alternativet som jeg mener er mest realistisk når du skal lengre strekk kjør opp på en vogn som låser din elektriske bil fast som går på skinner eller maglav til den nærmeste hub, når du kommer fram du kjører av vognen og frem til dit du skal. Endret 23. august 2014 av Maxopp Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hva blir det neste, slutte å gå, slutte å jobbe, slutte å puste, alt kan jo skje automatisk? Nei takk, vi har mer enn nok autmatisjon her i verden, og alt for mange forbud og påbud at vi snart ikke er mennesker lengre. Det vi trenger er mer frihet. Jeg tror heldigvis ikke at ikke-selvkjørendebiler og motorsykler blir ulovlig i min levetid, da det betyr at mange av de millioner av biler som fortsatt er ikke-selvkjørende blir ubrukliggjort. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Blir sikkert veldig behagelig i sjåfør yrket da. Kanskje en smule kjedelig men... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 jeg ser for meg et seinarie som ikke er særlig bra. selvfølgelig vil det virke bedre på noen få områder men resten blir være Da tar jeg utgangspunkt i dagens situasjon Disse selvkjørende bilene eller vognene som det sikkert kommer til å hete vil overta for vanlig kollektivtransport Det blir sikkert også en ordning der man del på samme "bil" person A "låner" bil 1 men blir forsinket . alle andre "biler" er opptatte og person B må vente på grunn av feil i systemet ( hindringer i veibanen el.l) må bilen ta store omveier Det fører til stor forsinkelser man har jo det samme problemet med bussene i dag enten somler passasjerene , har for lite verdi på busskortet eller feil med bankkortet eller så virker ikke bussen og på grunn av stor utnyttelse av kjøretøyene har man ingen ekstra kjøretøy å sette inn . De som da venter må vente lenge Det som vil virke i nær fremtid er egne lukede baner . det begrenser da muligheten et spørsmål som jeg lure på er hvordan en slik automatisk bil skal takle følgende forhold Temperaturen er god under 0°C og veien er frosset med tørr is ( hvis det er is der ) så komme man rund en sving og der har man nettop saltet veien . Da har man et klimatisk forhold som skulle tyde på at det er tørr og finn kjørebane mens det i virkeligheten er glatt og vått hvordan klar automatikken å fange det opp i forveien slik at man kan tilpasse farten ? Et mesken vil normal oppdaget det med sansene men hva med sensorene på bilen ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Hvilke sanser bruker du for å merke tørr is helt helt uventet som ikke en maskin kan bruke? Endret 23. august 2014 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hvilke sanser bruker du for å merke tørr os helt helt uventet som ikke en maskin kan bruke? tørr os ? jeg snakker om en glinsende overflate i minusgrader . Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Tørr is. Du av alle burde ha litt forståelse for skrivefeil... Is som glinser kan sees av både vanlig kamera og infrarød kamera. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Tørr is. Du av alle burde ha litt forståelse for skrivefeil... Is som glinser kan sees av både vanlig kamera og infrarød kamera. Den var nå lit vanskelig å forstå Tørr is fremstår jo som oftest som en hvit masse der ryker av jeg snakker om is mad overflate vann som glinser glinser Andre ganger har man hard stålis som også er blank men ikke riktig så glatt jeg har vanskelig for å forstå hvordan disse sensoren skal kunne se det i tide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå