Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Hva skal bilen gjøre med en syklist som sykler i veien?

Det du tar opp er rent politisk, man kunne jo laget ett forbud mot alt annet enn biler på veien, men tvilsomt at det kommer. Problemet er relatert til trafikk og vei generelt sett, automatiske eller ikke er problemet det samme...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men det skal ikkje så store forbetringar til før ei datamaskin kjøyrer betre enn ein person.

 

Ein person kan berre fokusere på ein ting om gongen, dette fører til ulykker ved at føraren feks såg på speedometeret eller i speilet i det bulen foran bråbremser.

Ei datamaskin kan holde orden på alle desse tinga samtidig.

Det er en myte

 

Leste du artikkelen du linket? Der står det at menn er flinkere til å multitaske enn kvonner, ikke flinkere til å multitaske enn selvkjørende biler. Det artikkelen handler om stemmer sikkert. Trykke på fjernkontrollen med den ene hånda, klø seg på ballene med andre, rope "heia <sett inn idrettslag/utøver her>" samtidig som man klør hunden bak øret med stortåa. Kjempeprestasjon! :p

 

Men å holde oppmerksomhetenen på mer enn én hendelse av gangen, bak rattet, er en annen ting. Mennesket løser det ved å fokusere på ulike ting etter hverandre i serie og dermed "koble ut" alle utenom én ting å fokusere på av gangen. Bare det å sjekke begge sidespeilene og bakspeilet tar nok omtrent like lang tid som bilen bruker på 25 meter i 90-sonen. Hopper det en elg ut i feil øyeblikk har man spist kraftig av den marginen man ville hatt hvis man hadde oppmerksomheten på rett plass i riktig øyeblikk. Likevel bruker hjernen bortimot et sekund på å reagere på synsinntrykket og ytterligere et sekund på å omsette synsinntrykket til å starte en motreaksjon (bremse, unnamanøver). Det er 75 meter før det skjer noe som helst med bilens fart og retning. Så kommer bremsestrekningen i tillegg. En selvkjørende bil følger som sagt med på veldig mye mer og i alle retninger samtidig.

 

Den selvkjørende bilen har ikke bare fortrinn på å holde oppmerksomheten på alt samtidig, men også reaksjonstid.

 

Så har vi alt av sensorer selvkjørende biler har som ikke et menneske har. Radar, IR-syn, sonar, nøyaktig kart av veien rundt svingen etc.

Lenke til kommentar

 

hvorfor gjør de da ikke noe med årsaken til køen ?

i det tenkte tilfelle så var jo årsaken til køen at noen som ikke skulle være der var der .

 

Hovedårsaken til kø er biler som folk kjører selv, men det virker ikke som du ønsker å gjøre noe med det.

 

AtW

 

Hvorfor vrir du på det ? Det er nettop det jeg ønsker at det blir gjort noe med

Lenke til kommentar

 

 

Men det skal ikkje så store forbetringar til før ei datamaskin kjøyrer betre enn ein person.

 

Ein person kan berre fokusere på ein ting om gongen, dette fører til ulykker ved at føraren feks såg på speedometeret eller i speilet i det bulen foran bråbremser.

Ei datamaskin kan holde orden på alle desse tinga samtidig.

Det er en myte

 

Leste du artikkelen du linket? Der står det at menn er flinkere til å multitaske enn kvonner, ikke flinkere til å multitaske enn selvkjørende biler. Det artikkelen handler om stemmer sikkert. Trykke på fjernkontrollen med den ene hånda, klø seg på ballene med andre, rope "heia <sett inn idrettslag/utøver her>" samtidig som man klør hunden bak øret med stortåa. Kjempeprestasjon! :p

 

Men å holde oppmerksomhetenen på mer enn én hendelse av gangen, bak rattet, er en annen ting. Mennesket løser det ved å fokusere på ulike ting etter hverandre i serie og dermed "koble ut" alle utenom én ting å fokusere på av gangen. Bare det å sjekke begge sidespeilene og bakspeilet tar nok omtrent like lang tid som bilen bruker på 25 meter i 90-sonen. Hopper det en elg ut i feil øyeblikk har man spist kraftig av den marginen man ville hatt hvis man hadde oppmerksomheten på rett plass i riktig øyeblikk. Likevel bruker hjernen bortimot et sekund på å reagere på synsinntrykket og ytterligere et sekund på å omsette synsinntrykket til å starte en motreaksjon (bremse, unnamanøver). Det er 75 meter før det skjer noe som helst med bilens fart og retning. Så kommer bremsestrekningen i tillegg. En selvkjørende bil følger som sagt med på veldig mye mer og i alle retninger samtidig.

 

Den selvkjørende bilen har ikke bare fortrinn på å holde oppmerksomheten på alt samtidig, men også reaksjonstid.

 

Så har vi alt av sensorer selvkjørende biler har som ikke et menneske har. Radar, IR-syn, sonar, nøyaktig kart av veien rundt svingen etc.

 

poenget med artikkelen var nettop å poengtere at man kan holde øye med fler ting samtidig

en ting du glemte å ta med ar at når man ser rett frem så skal man beregne seg god tid ( altså se langt frem) slik at man rekker å se i speilene også før man er kommet til punktet man sikter på.

da skal man også ha oversikt frem til det punktet

 

 

Forskjellen mellom en manuelt kjørt og en automatisk bil er stor sett ikke annet en antall sensorer

hadde man sluppet vri på hode og heller kunne holde fokuset i kjøreretningen hele tiden så hadde blir noe helt annet en i dag

En automatisk bil vill da ikke ha like stor fortrinn lenger

 

Så fortrinnet er noe overdrevet

 

det kommer helt sikker til situasjoner der det er mere hensiktsmessig å kjøer disse automatiske bilene i manuell modus en automatisk modus

Lenke til kommentar

 

De som sykler Birken kunne nok tenkt seg selvkjørende biler. Før sykkelløpet starter i Rena kunne de bedt bilen kjøre seg selv og parkere seg i Lillehammer, der målgangen er.

har de ikke egen transport da , som henter og frakter syklistene dit de skal før og etter løpet ?

 

Jo, det finnes. det koster kr 500 én vei og syklene stues da trangt i lastebiler. Hvis man vil unngå det må man selv sørge for transport til/fra.

http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/Arrangement/Sykkel1/Buss/

 

Forresten så venter jeg å se hvordan trafikken blir når kamikase syklistene og disse selvkjørende bilen møtes.

Birken (Birkebeinerrittet) er et 9,5 mil terrengritt over fjellet, på veier og stier som er stengt for biltrafikk. Den selvkjørende bilen må altså selv finne den beste offentlige veien rundt fjellet (utenom sykkelrittets trasé) til en ledig parkeringsplass i nærheten av målområdet. Og der må den forbli låst til eieren dukker opp og ber om å få slippe inn.
Lenke til kommentar

Antall sensorer, hva man klarer å følge med på samtidig, reaksjonstid og villigheten til å risikere eget og andres liv er forskjellen.

Det vil uansett være bedre en det er dag for det er også et poen hvordan informasjon presenteres.

om man har oversett et trafikkskilt så kan bilen lese det og så prestere det som et symbol enten i dashbordet eller nederst på frontruten

 

Kommer du kjørende i mørket og ikke ser at det er et dyr rett ved veibanen så kan det dukke et symbol for det også . det samme gjelder for mørkledde mennesker også

Lenke til kommentar

Uansett vil det ta ca 1 sekund før du oppfatter hva som skjer, så ca 1 sekund før du gjør noe.

De 2 sekundene gjør at det alt kan være for seint.

For bilen bak kan det også være for seint å oppdage at du bremser om han samtidig som han ser ett elg i displayet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett vil det ta ca 1 sekund før du oppfatter hva som skjer, så ca 1 sekund før du gjør noe.

De 2 sekundene gjør at det alt kan være for seint.

For bilen bak kan det også være for seint å oppdage at du bremser om han samtidig som han ser ett elg i displayet...

der tar du feil for disse symbolene skal dukke opp i god tid .

med 5 sekunder og i 80 km/t blir de i overkant av 110 meter foran bilen

Lenke til kommentar

Om sensoren ikke ser elgen tidlig, så er det ett problem for sensoren å vise den ja.

Sensorer er verken synske eller klarer å se frem i tid. Det sensoren ikke klarer å registrere(som f.eks en elg bak ett tre rundt neste sving) klarer den ikke å vise føreren heller.

 

Man sparer minst 44m stoppelengde på å la bilen bremse selv i 80km/t

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan sensorene ene øyeblikket er dumme, og andre øyeblikket kan se rundt en sving.

 

Jeg undres dog, hvordan skal trolling løses? F.eks. en syklist som stadig indikerer sving, eller fotgjengere som ønsker å påføre deg en dårlig dag.

Lenke til kommentar

Om sensoren ikke ser elgen tidlig, så er det ett problem for sensoren å vise den ja.

Sensorer er verken synske eller klarer å se frem i tid. Det sensoren ikke klarer å registrere(som f.eks en elg bak ett tre rundt neste sving) klarer den ikke å vise føreren heller.

 

Man sparer minst 44m stoppelengde på å la bilen bremse selv i 80km/t

det hjelper ikke så mye for bilen heller om sensoren oppdager elgen 30 meter foran bilen.

siden elgen har tendens til springe ut i veien når det passer den så er det veldig sannsynlig at heller ikke bilen klare å stoppe på 30 meter ( normalt er bare bremse lengde 32 meter i 80 km/t ).

systemet må nødvendigvis ha en viss reaksjonstid det også .

Mennesket klarer det helt ned 0.2 sekunder men normalt er det rund 1 sekund

Lenke til kommentar

Systemets reaksjonstid kan nok regnes i millisekunder mot menneskers reaksjonstid i sekunder.

Om sensoren oppdager elgen 30m forran bilen vil den kræsje. Forskjellen her er at med en automatisk bil vil bilen kanskje kræsje i 20km/t mot 80km/t med mennesker.

Så, jo, jeg vil påstå at det hjelper veldig, selv om det blir en kræsj...

 

Hva som er menneskets optimale reaksjonstid er irrelevant da denne blir testet under optimale forhold der man vet at man skal reagere og hvordan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...