Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Har ikke dette blitt diskutert ganske mange ganger nå, elgen?

Syntes den samme problemstillingen går i loop her...

Det har det sikkert

Man må likevel ikke glemme hvilke utfordringer det er .

Selv om det samme spørmålet dukker opp flere ganger så endres synet på problemstillingene hele tiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det skal ikkje så store forbetringar til før ei datamaskin kjøyrer betre enn ein person.

 

Ein person kan berre fokusere på ein ting om gongen, dette fører til ulykker ved at føraren feks såg på speedometeret eller i speilet i det bulen foran bråbremser.

Ei datamaskin kan holde orden på alle desse tinga samtidig.

Lenke til kommentar

Men det skal ikkje så store forbetringar til før ei datamaskin kjøyrer betre enn ein person.

 

Ein person kan berre fokusere på ein ting om gongen, dette fører til ulykker ved at føraren feks såg på speedometeret eller i speilet i det bulen foran bråbremser.

Ei datamaskin kan holde orden på alle desse tinga samtidig.

Det er en myte

 

Menneske kan holde øye med flere ting samtidig men vi kan bare reagere på en ting av gangen.

en datamaskin trenger heller ikke gjøre flere ting samtidig , derimot så kan den gjøre oppgaven så kapt at det virker som den gjør flere ting på en gang

Lenke til kommentar

Øynene fokuserer kun på ett lite område, så man kan ikke fokusere både bakover, på begge sidene, fremover, i begge speilene samtidig som man følger med på ett par biler forran seg, speedometeret, og fotgjengerne som skal til å krysse veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øynene fokuserer kun på ett lite område, så man kan ikke fokusere både bakover, på begge sidene, fremover, i begge speilene samtidig som man følger med på ett par biler forran seg, speedometeret, og fotgjengerne som skal til å krysse veien.

vi har da flere sanser en øynene

Lenke til kommentar

 

Øynene fokuserer kun på ett lite område, så man kan ikke fokusere både bakover, på begge sidene, fremover, i begge speilene samtidig som man følger med på ett par biler forran seg, speedometeret, og fotgjengerne som skal til å krysse veien.

 

vi har da flere sanser en øynene
Joda, men hørsel er heller dårlig på å følge med på så mye, spesiellt om der er litt bråk fra bilen og radio står på, noe som er helt vanlig. Er en grunn til at blinde ikke får kjøre, mens døve kan kjøre.

Lukt, smak og følelse er ganske ubrukelig i bil

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Øynene fokuserer kun på ett lite område, så man kan ikke fokusere både bakover, på begge sidene, fremover, i begge speilene samtidig som man følger med på ett par biler forran seg, speedometeret, og fotgjengerne som skal til å krysse veien.

vi har da flere sanser en øynene
Joda, men hørsel er heller dårlig på å følge med på så mye, spesiellt om der er litt bråk fra bilen og radio står på, noe som er helt vanlig. Er en grunn til at blinde ikke får kjøre, mens døve kan kjøre.

Lukt, smak og følelse er ganske ubrukelig i bil

 

man har da speil å følge med i , samtidig som man ser forover , da følger med med både bakover og fremover.

 

lyden har faktisk litt å si også for eller så hadde man ikke hør at man blir tatt igjen av et stort vogntog , eller at det skrangler i tilhengeren til bilen bak , for ikke snakk om sirenen til utrykningskjøretøy som du snart møter

Lenke til kommentar

Så du fokuserer på alle 3 speilene, ut begge siderutene og frontruta samtidig og får med deg alt som skjer der?

 

Ganske unikt syn du...

Det var ikke det jeg sa , du blander samme flere innlegg .

mennesket er i stand til gjøre flere ting samtidig men vi kan ikke fokusere på mere en en ting av gangen

så normal ser man fremover samtidig holder et øye med speilene ( ser i dem med visse mellomrom) .

her er det fint med 2 øyne

 

eller så har man fokus på speilene når situasjon krever det

kan man holde øye med 2 ting på en gang

så gjør hørselen at man kan høre på radio eller omgivelsene.

Da er det 3 ting man gjør samtidig selv om hoved fokuset er på bare en ting

hvis situasjonen krever det så skifte man fokus ganske kjapt

 

Det er jo også derfor man karer å reagere så kjapp i de fleste situasjoner

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hovedfokuset er på 1 ting ja, hovedfokuset på til en selvkjørende biler på samtlige objenter 360 grader rundt bilen, langt forran og langt bak bilen, samtidig på alt av skilter, lys og andre ting. Alt dette samtidig.

 

Mens du ser enten i speilet, eller speedometeret eller fremover. Bilen kan se alle 3 steder samtidig, alltid og uten å overse noe.

 

Det skjer ulykker med biler hele tiden som tilsier at folk ikke får med seg alt som skjer rundt bilen hele tiden og om du har hatt lappen en stund har du garantert vært i situasjoner der du ikke har klart å få med deg enkelte ting...

Lenke til kommentar

Det var det jeg sa , ja .

 

Når det gjelder ulykker er det lit mere kompliser.for det er ikke bare menneskelige faktorer som spiller inn .

ihvertfall ikke for en enkelt person .

 

Uansett hva som er sagt før så er det forsatt en del avklarerte ting det gjenstår å få svar på.

bland annet om forholdet mellom mennesket og bilen når ikke alt funger som det skal

Lenke til kommentar

De som sykler Birken kunne nok tenkt seg selvkjørende biler. Før sykkelløpet starter i Rena kunne de bedt bilen kjøre seg selv og parkere seg i Lillehammer, der målgangen er.

har de ikke egen transport da , som henter og frakter syklistene dit de skal før og etter løpet ?

 

Forresten så venter jeg å se hvordan trafikken blir når kamikase syklistene og disse selvkjørende bilen møtes.

Det var jo et eller annet sted snakk om bilene ikke trengte å hold den samme avstanden lenger når alt ble automatisert .

og så kommer speddy gon sales på sykkel der , som selvsagt har det travelt og roter det hele til

det kan selvfølgelig også være noen fotgjenger som heller ikke skal være der som har gått feil

 

Selv om bilen da stopper så skaper de jo kaos for trafikkflyten slik man er vant med under lit andre omstendigheter

Lenke til kommentar

Når den møter syklister, så bremser den, legger seg ut og tar en trygg forbikjøring. Om du ser litt tilbake i tråden her, så finner du til og med filmer som demonstrerer hva bilen gjør...

Der samme gjør den med fotgjengere

Nå var det ikke hvordan bleien oppførte seg jeg spurte om.

 

jeg spurte om det ikke ble mye kø.

Ofte er det heller ikke forbikjøringmuligheter hvis man skal følge forsvarlige regler

Lenke til kommentar

Mindre kø enn det blir nå.

 

Men, ja, om det er 50 syklister som sperrer hele veien blir det naturlig nok kø.

Om det ikke er trygt å kjøre forbi 1 syklist vil der også bli kø. Er sånn i dag også, kan man ikke kjøre forbi så blir det kø. Forskjellen er kanskje at mange risikerer eget og andres liv med å kjøre forbi uten å ha oversikt. En automatisk bil vil aldri risikere livsforsikring å kjøre forbi en syklist, men heller vente til det er trygt å kjøre forbi.

Det bør alltid være forsvarlig å kjøre forbi, denne regelen gjelder nå, og bil gjelde med automatiske biler. Forskjellen er at folk gjerne kjører forbi uforsvarlig.

Personlig syntes jeg det er fint at en automatisk bil kjører forsvarlig selv om det kanskje blir mindre kø om man er villig til å risikere liv og helse for å komme frem.

 

Man vil kunne få kø med automatiske biler også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...