sinnaelgen Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Hvem, bortsett fra deg,mener bilene er avhengige av kontinuerlig kommunikasjon med omverdenen? jeg lurte på,om de var det ? spesielt når det er snakk om ( viktig ) øyeblikkelig informasjon og når det er får biler på veien. Er det mange så vil de nok ikke være så avhengig av faste installasjoner Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Hvis man nå er avhengig av kommunikasjon absolutt hele tiden hvordan vil det da være de gangen det blir strømbrudd eller andre utfall fra kommunikasjonen. Forutsetningen din, "hvis man nå er avhengig av kommunikasjon absolutt hele tiden" er feil. Da blir resten av innlegget ditt meningsløst. PS. Artikkelen om Volvo, SVV og TV handler ikke om selvkjørende biler, men om å gi føreren ennå bedre kunnskap om vei og trafikk enn han har i dag. Mister man kommunikasjonen så får man like mye info som i dag gjennom å bruke øyne og ører. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 jeg kan dra noen eksempler selv om det ikke er spesielt for det omtalte systemet Når man reiser med buss så blir billettsystemet oppdatert slit at billettmaskinen hele tiden vet hvor bussen er , slik at passasjerene betaler riktig på bussen hvis det ikke virker ( på grunn av dårlig kommunikasjon) så må sjåføren bla frem til riktig sted Det samme problemet har man når bankkortterminalen ikke får forbindelse på grunn av dårlig dekning Sammenligner man så dette med det omtalte systemet så lå tanken mine på viktig informasjon som man går glipp av fordi men kan ikke se infoen med øynene tidsnok hvis det har skredd noe rundt svingen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Sammenligner man så dette med det omtalte systemet så lå tanken mine på viktig informasjon som man går glipp av fordi men kan ikke se infoen med øynene tidsnok hvis det har skredd noe rundt svingen Det kan skje ja, hva er problemet med det? Første bil som oppdager skredet vil heller ikke ha noe informasjon på forhånd om det... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Sammenligner man så dette med det omtalte systemet så lå tanken mine på viktig informasjon som man går glipp av fordi men kan ikke se infoen med øynene tidsnok hvis det har skredd noe rundt svingen Det kan skje ja, hva er problemet med det? Første bil som oppdager skredet vil heller ikke ha noe informasjon på forhånd om det... Hva er da poenget med systemet ? jeg tenkte meng et annet sceneria . f,eks at en bil har fått mottostopp mit i kjøre feltet rundt en sving. systemet burde si i fra til andre biler , men det når ikke frem i systemet fordi de eksterne senderen er utkoblet på grunn av strømbrudd samtid så kan jo ikke denne bilen stå å sende info i evigheter heler hvis man så er heldig så kan det være en bil som plukker opp signalet direkte fras den andre bilen Hva med varsel for ytre påvirkninger ( ras , dyr i veibanene , dårlig kjøreforhold o.s.v ) ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Hva er poenget med internett om det 0.1% av tiden ikke funker? Hva er poenget med det automatiske buss-greiene når buss-sjåføren en gang i året må gjøre det manuellt? At noe ikke er alltid er 100% betyr ikke at det er poengsløst, sånn som dette systemet. I f.eks 99% av tilfellene blir man varslet om farer rundt neste sving, er ikke det bedre enn å aldri bli varslet? Systemet er ett rent hjelpesystem, sånn som så mange andre systemer... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Disse buss grene ( jeg går ut fra at det var det jeg nevnte ) streiker lit oftere en en gang i året bank terminalen har dårlig forbindelse hele dagen , noe som gjøre at i de tilfellene så fører manuelt arbeid til ekstra arbeid , som igjen forsinker bussen Nå er jo noe av poenget her at hjelpe systemer skal liksom bli permanente systemer som man er helt avhengig av hvis bilen skal styre og kjøre på egen hand. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 For det så trenger man erfaring. Men, mener du at de buss-sjåførene hadde tjent på å være uten automatikken? Hjelpesystemet blir permanent ja, og vil nok bli integrert i autonome biler. Men, man kan ikke være avhengig av det. På samme måte som at busssjåføren klarer jobben sin uten at skiltet snurrer av seg selv, så vil sjåføren klare å kjøre selv om han ikke får varsel om at det er en bil som har stoppet rundt neste sving. Alternativet er jo at man ALDRI får varsel om noe som helst. Varsel ofte er åpenbart bedre enn aldri varsel Det samme gjelder autonome biler, men, ser vi er tilbake til start når det gjelder diskusjonen med deg her, så jeg avslutter med det Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Nå tror jeg du har misforstått poenget mit. Hvis man tar det med bussen først så er de blitt avhengig av systemet , noe som medfører at det blir en krise når det ikke virker. Har tar kjøreturen med bussen lenger tid uten et billettsystem som fungerer automatisk en en et som fungerer Ser man så på dette hjelpesystemet , som du sier bare er et hjelpesystem så er det en stor fare ( i mine øyne ) for at det blir så godt integrer at man blir helt avhengig av det . Da er det ikke bare et hjelpesystem lenger , men noe man slett ikke klarer seg uten Hvis bilen varsler at det er elg i veibanene så vil man stole så mye på systemet ( selv det bare er dert for å hjelpe) at man glemmer selv å følge med på veikantene. Det er vel ikke det man vil med systemet ? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Spennende video fra Google som viser hvor langt de har kommet i dag. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Nå begynner de å teste ut selvkjørende volvoer i Göteborg. Foreløpig med sjåfør, men fra 2017 planlegger de å begynne kjøringen uten sjåfør. Endret 7. mai 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Sagaen går videre - steg for steg. Nå har Google endret design og blant annet fjernet rattet fra sin siste generasjon selvkjørende demobiler. Tek.no: Her er Google-bilen Det er morsomt å se hvor tett det hagler med nyheter om selvkjørende biler, kjøreassistanse osv. Det er tydeligvis både mye forskning, utvikling, medieoppmerksomhet og gode lesertall på dette. Endret 28. mai 2014 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Utviklingen går ennå et steg fremover, denne gang på den juridiske fronten.TU.no melder at selvkjørende biler blir tillatt på britiske veier fra nyttår. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Utviklingen går ennå et steg fremover, denne gang på den juridiske fronten. TU.no melder at selvkjørende biler blir tillatt på britiske veier fra nyttår. Men, har de klart å løse problemene med snø?Så vidt jeg vet var snø ett stort problem tidligere, men må jo være i orden nå om britiske veier åpnes for bilene... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 (endret) Det har jeg ikke lest noe om, men det ligger vel noen forbehold der a la ".. så lenge kjøringen kan anses som trygg" eller ".. tilpasset kjøreforholdene". Poenget var uansett at det er ennå ett skritt fremover. Jeg skal selvsagt si i fra i tråden dersom jeg ser noe om fremskritt på et annet område: glatt føre. Endret 30. juli 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 [...] Så vidt jeg vet var snø ett stort problem tidligere, men må jo være i orden nå om britiske veier åpnes for bilene... Siden selvkjørende biler i lang tid fremover vil være svindyrt og antakelig litt knotete og kun for spesiellt interreserte (rike) entusiaster løses det lett med en fail-safe som enten parkerer bilen trygt i veikanten eller kun tillater manuell kjøring om sensorene oppfatter "vintervær". Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Ideén om selvkjørende biler er kjempegod. Menneskelige feil (inkludert manglende vedlikehold) står bak nesten alle ulykker. Problemet er å overkomme psykologien til gammeldagse mennesker som er vant til å kjøre selv. 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 [...]Problemet er å overkomme psykologien til gammeldagse mennesker som er vant til å kjøre selv. Nei, foreløpig er problemet å faktisk lage selvkjørende biler som virker utover prototypestadiet i kontrollerte/utvalgte omgivelser. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Den feilen dere gjør er undervurdere hvor mange faktorer man må ta hensyn til hvis disse selvkjørende bilene skal bli allmans eie Man må også stille seg spørmålet hva som skal skje hvis det er en eller fler feil på system til den selvkjørende bilen ? Det er jo ikke sikker at det er forsvarlig at den kjører selv og det er heller ikke sikkert den den bare kan stopp på stedet , for ikke nevne i hvor stor grad passasjeren i førersetet kan kjøre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Har ikke dette blitt diskutert ganske mange ganger nå, elgen? Syntes den samme problemstillingen går i loop her... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå