Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvem, bortsett fra deg,mener bilene er avhengige av kontinuerlig kommunikasjon med omverdenen?

jeg lurte på,om de var det ?

 

spesielt når det er snakk om ( viktig ) øyeblikkelig informasjon og når det er får biler på veien.

 

Er det mange så vil de nok ikke være så avhengig av faste installasjoner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man nå er avhengig av kommunikasjon absolutt hele tiden hvordan vil det da være de gangen det blir strømbrudd eller andre utfall fra kommunikasjonen.

Forutsetningen din, "hvis man nå er avhengig av kommunikasjon absolutt hele tiden" er feil. Da blir resten av innlegget ditt meningsløst.

 

PS. Artikkelen om Volvo, SVV og TV handler ikke om selvkjørende biler, men om å gi føreren ennå bedre kunnskap om vei og trafikk enn han har i dag. Mister man kommunikasjonen så får man like mye info som i dag gjennom å bruke øyne og ører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg kan dra noen eksempler selv om det ikke er spesielt for det omtalte systemet

 

Når man reiser med buss så blir billettsystemet oppdatert slit at billettmaskinen hele tiden vet hvor bussen er , slik at passasjerene betaler riktig på bussen

hvis det ikke virker ( på grunn av dårlig kommunikasjon) så må sjåføren bla frem til riktig sted

 

Det samme problemet har man når bankkortterminalen ikke får forbindelse på grunn av dårlig dekning

 

 

Sammenligner man så dette med det omtalte systemet så lå tanken mine på viktig informasjon som man går glipp av fordi men kan ikke se infoen med øynene tidsnok hvis det har skredd noe rundt svingen

Lenke til kommentar
Sammenligner man så dette med det omtalte systemet så lå tanken mine på viktig informasjon som man går glipp av fordi men kan ikke se infoen med øynene tidsnok hvis det har skredd noe rundt svingen

Det kan skje ja, hva er problemet med det?

 

Første bil som oppdager skredet vil heller ikke ha noe informasjon på forhånd om det...

Lenke til kommentar

 

Sammenligner man så dette med det omtalte systemet så lå tanken mine på viktig informasjon som man går glipp av fordi men kan ikke se infoen med øynene tidsnok hvis det har skredd noe rundt svingen

Det kan skje ja, hva er problemet med det?

 

Første bil som oppdager skredet vil heller ikke ha noe informasjon på forhånd om det...

 

Hva er da poenget med systemet ?

 

jeg tenkte meng et annet sceneria .

f,eks at en bil har fått mottostopp mit i kjøre feltet rundt en sving.

systemet burde si i fra til andre biler , men det når ikke frem i systemet fordi de eksterne senderen er utkoblet på grunn av strømbrudd

samtid så kan jo ikke denne bilen stå å sende info i evigheter heler

 

hvis man så er heldig så kan det være en bil som plukker opp signalet direkte fras den andre bilen

 

Hva med varsel for ytre påvirkninger ( ras , dyr i veibanene , dårlig kjøreforhold o.s.v ) ?

Lenke til kommentar

Hva er poenget med internett om det 0.1% av tiden ikke funker?

Hva er poenget med det automatiske buss-greiene når buss-sjåføren en gang i året må gjøre det manuellt?

 

At noe ikke er alltid er 100% betyr ikke at det er poengsløst, sånn som dette systemet. I f.eks 99% av tilfellene blir man varslet om farer rundt neste sving, er ikke det bedre enn å aldri bli varslet? Systemet er ett rent hjelpesystem, sånn som så mange andre systemer...

Lenke til kommentar

Disse buss grene ( jeg går ut fra at det var det jeg nevnte ) streiker lit oftere en en gang i året

bank terminalen har dårlig forbindelse hele dagen , noe som gjøre at i de tilfellene så fører manuelt arbeid til ekstra arbeid , som igjen forsinker bussen

 

Nå er jo noe av poenget her at hjelpe systemer skal liksom bli permanente systemer som man er helt avhengig av hvis bilen skal styre og kjøre på egen hand.

Lenke til kommentar

For det så trenger man erfaring. Men, mener du at de buss-sjåførene hadde tjent på å være uten automatikken?

 

Hjelpesystemet blir permanent ja, og vil nok bli integrert i autonome biler. Men, man kan ikke være avhengig av det. På samme måte som at busssjåføren klarer jobben sin uten at skiltet snurrer av seg selv, så vil sjåføren klare å kjøre selv om han ikke får varsel om at det er en bil som har stoppet rundt neste sving.

Alternativet er jo at man ALDRI får varsel om noe som helst. Varsel ofte er åpenbart bedre enn aldri varsel :)

 

Det samme gjelder autonome biler, men, ser vi er tilbake til start når det gjelder diskusjonen med deg her, så jeg avslutter med det :)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg du har misforstått poenget mit.

 

Hvis man tar det med bussen først så er de blitt avhengig av systemet , noe som medfører at det blir en krise når det ikke virker.

Har tar kjøreturen med bussen lenger tid uten et billettsystem som fungerer automatisk en en et som fungerer

 

Ser man så på dette hjelpesystemet , som du sier bare er et hjelpesystem så er det en stor fare ( i mine øyne ) for at det blir så godt integrer at man blir helt avhengig av det .

Da er det ikke bare et hjelpesystem lenger , men noe man slett ikke klarer seg uten

 

Hvis bilen varsler at det er elg i veibanene så vil man stole så mye på systemet ( selv det bare er dert for å hjelpe) at man glemmer selv å følge med på veikantene.

Det er vel ikke det man vil med systemet ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Sagaen går videre - steg for steg. Nå har Google endret design og blant annet fjernet rattet fra sin siste generasjon selvkjørende demobiler.

 

Tek.no: Her er Google-bilen

 

 

Det er morsomt å se hvor tett det hagler med nyheter om selvkjørende biler, kjøreassistanse osv. Det er tydeligvis både mye forskning, utvikling, medieoppmerksomhet og gode lesertall på dette.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det har jeg ikke lest noe om, men det ligger vel noen forbehold der a la ".. så lenge kjøringen kan anses som trygg" eller ".. tilpasset kjøreforholdene".

 

Poenget var uansett at det er ennå ett skritt fremover. Jeg skal selvsagt si i fra i tråden dersom jeg ser noe om fremskritt på et annet område: glatt føre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

[...]

Så vidt jeg vet var snø ett stort problem tidligere, men må jo være i orden nå om britiske veier åpnes for bilene...

Siden selvkjørende biler i lang tid fremover vil være svindyrt og antakelig litt knotete og kun for spesiellt interreserte (rike) entusiaster løses det lett med en fail-safe som enten parkerer bilen trygt i veikanten eller kun tillater manuell kjøring om sensorene oppfatter "vintervær".

Lenke til kommentar

Den feilen dere gjør er undervurdere hvor mange faktorer man må ta hensyn til hvis disse selvkjørende bilene skal bli allmans eie

 

Man må også stille seg spørmålet hva som skal skje hvis det er en eller fler feil på system til den selvkjørende bilen ? Det er jo ikke sikker at det er forsvarlig at den kjører selv og det er heller ikke sikkert den den bare kan stopp på stedet , for ikke nevne i hvor stor grad passasjeren i førersetet kan kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...