sinnaelgen Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Å definere kjøreassistansesystemer som en lightversjon av selvkjørende biler sier veldig mye om hva dere forstår av dette . er dere virkelig så naive ? mange av dele systemene som er nevnt er jo direkte avhengig av eksterne systemer , mens andre går i konflikt med de nordiske forholdene ( spesielt om vinteren ) . Da ender man jo bare opp med noen få som kan fungere man kan si hva man vil om disse . alle krever en helt annen måte å tenke på fra de norske veimyndighetene . hvem tror på at myndigheten vil endre praksisen på så kort tid ? hvem tro at de i det hele tatt vil endre praksisen Dessuten ser jeg for meg en del nye type konflikter man ikke har i dag Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Når man tenker på automatiske biler så vil man jo også komme inn på smart TVer eller disse smarte mobilene. Der er det jo mye rart Ikke alle har like god erfaringer med dem Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Smart-TV og mobiler er ikke testet og utviklet for alt mulig, sikkerheten er heller ikke førstepri. Man tåler at mobilen/TV`n kræsjer eller låser seg Å si at X får problemer fordi Y har problemer er en tåpelig argumentasjon, en TV og en bil er ikke sammenlignbart. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Smart-TV og mobiler er ikke testet og utviklet for alt mulig, sikkerheten er heller ikke førstepri. Man tåler at mobilen/TV`n kræsjer eller låser seg Å si at X får problemer fordi Y har problemer er en tåpelig argumentasjon, en TV og en bil er ikke sammenlignbart. alt er sammenlignbar . det hele kommer an på hvordan man sammenligner. Nå var poenget min automatiske systemer og hvordan de fungerer i hverdagen. Da kan man sammenligne at automatisk bil med systemet mann har i en smartmobil. og delvis smart TVene Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 TV`r og mobiler trenger ikke fungere perfekt, dermed har ikke produsenten brukt milliarder og årevis på å få de 100% stabile, fordi ingen tar skade av at den trenger en restart en gang i blandt eller restarter av seg selv. Så, du sammenligner noe som er helt kritisk at alltid fungerer med noe som fint kan feile uten konsekvens... Jeg har forresten en automatisk kaffetrakter, den har aldri feila. Kan jeg da sammenligne kaffetrakteren min med en autonom bil? Kaffetrakteren fungerer perfekt i hverdagen, dermed også den autonome bilen? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Du ser det litt annerledes en jeg gjør Poenget er at de sliter med å få disse smart-tvene til funger akseptabelt over lengre tid . at det er mindre viktig en en automatisk bil gir jo nettop grunnlaget for at man må få til en feilfri elektronikk . Feilfri i den betydning at systemet funger uten dårlige konsekvenser hvis de har fått til en feilfri kaffetrakter ( det spør jo hvor lenge det varer) så burde de også klare å få en bil til å være feilfri . i dag er det ingen biler som er feilfri etter noen få år på veien Og det er ikke bare på grunn av vanlig slitasje Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Vi ser det verden veldig forskjellig ja Tv-produsenter fokuserer gjerne på mest mulig funksjonalitet, ikke stabilitet, Bilprodusenten fokuserer på stabilitet, ikke funksjonalitet. Forskjellen er i fokuset, for om en tv slår seg av en gang i uka så gjør det ingenting, dermed trenger de ikke fokusere på å forhindre det. Om en bil slår seg av en gang i uka er det katastrofalt og produsenten må ha fokus på det... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Er det noen her som er lei av det samme gamle oppgulpet av fordommer? I så fall, her er atter en gang noe nytt i sakens anledning: Teknisk Ukeblad melder om at EU nå innfører en felles standard for trådløs kommunikasjon mellom biler allerede fra neste år. Les mer hos TU om hvordan systemet skal forhindre ulykker ved å ta bort menneskelige feil. Endret 14. februar 2014 av Simen1 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Men vil dette være standard på absolutt alle nye biler fra 2015 ? Alt nytt har jo en tendens til å bare være standard på de aller mest utstyrs-rike modellene. de fleste vil jo da bare får det som ekstrautstyr og så pleier det å være noen som ikke har den muligheten Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) - vehicle to x-standarden blir ikke påkrevd fra 2015. Men de første bilene med det vil dukke opp. - eCall-standarden blir derimot påkrevd fra 1. oktober 2015. Les mer om det på linken i innlegget du svarte på. Google har også mye bra om de to standardene. Endret 14. februar 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Nettopp hva jeg tenkte meg! Et slikt bil-internett kan brukes for å varsle andre biler både om andres bilers posisjon, kødannelser, uhell, glatt vei og annen relevant informasjon for bilistens videre ferd. Systemet vil kunne lese av dette uten oppgradering av selve veinettet, og det kan både gi krisestyring (for å unngå uhell på grunn av en førers uoppmerksomhet), og for fullautomatisk styring. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Nå var det nettop fordi jeg leste linken at jeg lurte. Det var noen uklarheter der Man opplever daglig flere typer kommunikasjon Ikke minst når man skal betale på bussen Der er det mye tull med systemet ( alt for dårlig dekning flere steder ) . Det får meg til å lure på hvor godt denne nær kommunikasjon mellom kjøretøyene vil fungere og ikke minst om man unngår konflikten med anen kommunikasjon i området ? Endret 15. februar 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Er det noen her som er lei av det samme gamle oppgulpet av fordommer? Ikke etter at jeg fant ut hvordan jeg kunne sette opp forumet slik at jeg slipper å se innleggene fra slike som ikke bidrar med noe intressant. At bransjen ramper opp til stadig større grad av autonomitet er lett å se. Bare se hvor mange utviklingsprosjekter det er på kostnadseffektive automotive sensorer og kontrollere for sensorintegrasjon og analyse. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Rinspeed har bygget om en Tesla model S til robotstyringsbil, som skal vises på årets Geneve-utstilling (i mars): http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41918 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Rinspeed har bygget om en Tesla model S til robotstyringsbil, som skal vises på årets Geneve-utstilling (i mars): http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41918 lit for spesielt til at den vil bli allemannseie. jeg har lurt på generelt grunnlag hvordan man skal klare å holde kostnadene nede slik at ikke alle trenger å kjøpe "luksus " kjøretøy når de skal skaffe seg en automatisk bil ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Bosch vil at bilen skal bli en node i tingenes internett og alltid oppkoblet. Det åpner for en del uhlumsk overvåkning, men også mange brukervennlige funksjoner som at man vet mye mer om veitrafikken lengre fremme, kan lete etter parkeringsplass "online" osv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) En veldig spesial tanke med tanke på hvordan det trådløse nettverket er her i landet. Nå går jeg ut fra at det nettverket kun er beregnet til "internt" bruk , altså ikke for surfing på vanlig Internett i tillegg Endret 6. mars 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Hardware.no: Volvo vil bruke nettskyen til å oppdatere bilene om trafikkdata andre biler har erfart. Nettsky er et buzzord for tida og det var vist nok til å få media til å skrive om saken. Poenget til Volvo er at de satser på et nettverk av servere som organiserer informasjonen for de ulike bilene. Det er en annen tilnærming enn de har kommet med tidligere. Da var det snakk om direkte informasjonsuteksling fra bil til bil. - Ulempen med bil-bil kommunikasjon er at man kan mangle informasjon helt på veier med veldig lite trafikk. Øde landeveier der man ikke møter biler på lang tid eller der trafikken bare går i samme retning med lang avstand mellom bilene, vil begrense informasjonsflyten. - Ulempen med serverløsningen er at det krever dekning for internettforbindelsen. Jeg håper vi får en videreutvikling der begge typer informasjonsutveksling utfyller hverandre. Legg merke til tidsperspektivet. Volvo skriver at det er 50 biler med dette på veiene allerede, at det skal bli langt flere neste vinter og at det skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av noen få år. Den "langsiktige" visjonen er allerede i 2020. En annen positiv overraskelse er at Statens Vegvesen og svenske Trafikverket er så involvert i denne teknologien. Det hadde jeg ikke trodd. Endret 20. mars 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Hvis man nå er avhengig av kommunikasjon absolutt hele tiden hvordan vil det da være de gangen det blir strømbrudd eller andre utfall fra kommunikasjonen. Det er jo ikke alle plasser at strømmen komme tilbake 5 minutter etter at den forsvant Det er heller ikke alle plasser at nettverket er opp og kjører igjen etter 5 minutter 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Hvem, bortsett fra deg,mener bilene er avhengige av kontinuerlig kommunikasjon med omverdenen? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå