Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Å definere kjøreassistansesystemer som en lightversjon av selvkjørende biler sier veldig mye om hva dere forstår av dette . er dere virkelig så naive ?

 

mange av dele systemene som er nevnt er jo direkte avhengig av eksterne systemer , mens andre går i konflikt med de nordiske forholdene ( spesielt om vinteren ) .

 

Da ender man jo bare opp med noen få som kan fungere

 

man kan si hva man vil om disse .

alle krever en helt annen måte å tenke på fra de norske veimyndighetene .

hvem tror på at myndigheten vil endre praksisen på så kort tid ?

hvem tro at de i det hele tatt vil endre praksisen

 

Dessuten ser jeg for meg en del nye type konflikter man ikke har i dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart-TV og mobiler er ikke testet og utviklet for alt mulig, sikkerheten er heller ikke førstepri. Man tåler at mobilen/TV`n kræsjer eller låser seg

 

Å si at X får problemer fordi Y har problemer er en tåpelig argumentasjon, en TV og en bil er ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar

Smart-TV og mobiler er ikke testet og utviklet for alt mulig, sikkerheten er heller ikke førstepri. Man tåler at mobilen/TV`n kræsjer eller låser seg

 

Å si at X får problemer fordi Y har problemer er en tåpelig argumentasjon, en TV og en bil er ikke sammenlignbart.

alt er sammenlignbar . det hele kommer an på hvordan man sammenligner.

 

Nå var poenget min automatiske systemer og hvordan de fungerer i hverdagen.

Da kan man sammenligne at automatisk bil med systemet mann har i en smartmobil.

og delvis smart TVene

Lenke til kommentar

TV`r og mobiler trenger ikke fungere perfekt, dermed har ikke produsenten brukt milliarder og årevis på å få de 100% stabile, fordi ingen tar skade av at den trenger en restart en gang i blandt eller restarter av seg selv.

 

Så, du sammenligner noe som er helt kritisk at alltid fungerer med noe som fint kan feile uten konsekvens...

 

Jeg har forresten en automatisk kaffetrakter, den har aldri feila. Kan jeg da sammenligne kaffetrakteren min med en autonom bil? Kaffetrakteren fungerer perfekt i hverdagen, dermed også den autonome bilen?

Lenke til kommentar

Du ser det litt annerledes en jeg gjør

 

Poenget er at de sliter med å få disse smart-tvene til funger akseptabelt over lengre tid .

at det er mindre viktig en en automatisk bil gir jo nettop grunnlaget for at man må få til en feilfri elektronikk .

Feilfri i den betydning at systemet funger uten dårlige konsekvenser

 

hvis de har fått til en feilfri kaffetrakter ( det spør jo hvor lenge det varer) så burde de også klare å få en bil til å være feilfri .

i dag er det ingen biler som er feilfri etter noen få år på veien

Og det er ikke bare på grunn av vanlig slitasje

Lenke til kommentar

Vi ser det verden veldig forskjellig ja :)

 

Tv-produsenter fokuserer gjerne på mest mulig funksjonalitet, ikke stabilitet,

Bilprodusenten fokuserer på stabilitet, ikke funksjonalitet.

 

Forskjellen er i fokuset, for om en tv slår seg av en gang i uka så gjør det ingenting, dermed trenger de ikke fokusere på å forhindre det. Om en bil slår seg av en gang i uka er det katastrofalt og produsenten må ha fokus på det...

Lenke til kommentar

Er det noen her som er lei av det samme gamle oppgulpet av fordommer? I så fall, her er atter en gang noe nytt i sakens anledning: Teknisk Ukeblad melder om at EU nå innfører en felles standard for trådløs kommunikasjon mellom biler allerede fra neste år. Les mer hos TU om hvordan systemet skal forhindre ulykker ved å ta bort menneskelige feil.

 

1200024865.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- vehicle to x-standarden blir ikke påkrevd fra 2015. Men de første bilene med det vil dukke opp.

 

- eCall-standarden blir derimot påkrevd fra 1. oktober 2015.

 

Les mer om det på linken i innlegget du svarte på. Google har også mye bra om de to standardene.

 

Bild1.JPG

Continental_PB_Car2X_Vernetzung.jpg

TUM-adj.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nettopp hva jeg tenkte meg! :) Et slikt bil-internett kan brukes for å varsle andre biler både om andres bilers posisjon, kødannelser, uhell, glatt vei og annen relevant informasjon for bilistens videre ferd. Systemet vil kunne lese av dette uten oppgradering av selve veinettet, og det kan både gi krisestyring (for å unngå uhell på grunn av en førers uoppmerksomhet), og for fullautomatisk styring.

Lenke til kommentar

Nå var det nettop fordi jeg leste linken at jeg lurte.

Det var noen uklarheter der

 

 

Man opplever daglig flere typer kommunikasjon

Ikke minst når man skal betale på bussen

Der er det mye tull med systemet ( alt for dårlig dekning flere steder ) .

Det får meg til å lure på hvor godt denne nær kommunikasjon mellom kjøretøyene vil fungere

og ikke minst om man unngår konflikten med anen kommunikasjon i området ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er det noen her som er lei av det samme gamle oppgulpet av fordommer?

Ikke etter at jeg fant ut hvordan jeg kunne sette opp forumet slik at jeg slipper å se innleggene fra slike som ikke bidrar med noe intressant.

 

At bransjen ramper opp til stadig større grad av autonomitet er lett å se. Bare se hvor mange utviklingsprosjekter det er på kostnadseffektive automotive sensorer og kontrollere for sensorintegrasjon og analyse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rinspeed har bygget om en Tesla model S til robotstyringsbil, som skal vises på årets Geneve-utstilling (i mars):

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41918

lit for spesielt til at den vil bli allemannseie.

 

 

jeg har lurt på generelt grunnlag hvordan man skal klare å holde kostnadene nede slik at ikke alle trenger å kjøpe "luksus " kjøretøy når de skal skaffe seg en automatisk bil ?

Lenke til kommentar

En veldig spesial tanke med tanke på hvordan det trådløse nettverket er her i landet.

Nå går jeg ut fra at det nettverket kun er beregnet til "internt" bruk , altså ikke for surfing på vanlig Internett i tillegg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hardware.no: Volvo vil bruke nettskyen til å oppdatere bilene om trafikkdata andre biler har erfart.

 

Nettsky er et buzzord for tida og det var vist nok til å få media til å skrive om saken. Poenget til Volvo er at de satser på et nettverk av servere som organiserer informasjonen for de ulike bilene. Det er en annen tilnærming enn de har kommet med tidligere. Da var det snakk om direkte informasjonsuteksling fra bil til bil.

 

- Ulempen med bil-bil kommunikasjon er at man kan mangle informasjon helt på veier med veldig lite trafikk. Øde landeveier der man ikke møter biler på lang tid eller der trafikken bare går i samme retning med lang avstand mellom bilene, vil begrense informasjonsflyten.

 

- Ulempen med serverløsningen er at det krever dekning for internettforbindelsen.

 

Jeg håper vi får en videreutvikling der begge typer informasjonsutveksling utfyller hverandre.

 

Legg merke til tidsperspektivet. Volvo skriver at det er 50 biler med dette på veiene allerede, at det skal bli langt flere neste vinter og at det skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av noen få år. Den "langsiktige" visjonen er allerede i 2020.

 

En annen positiv overraskelse er at Statens Vegvesen og svenske Trafikverket er så involvert i denne teknologien. Det hadde jeg ikke trodd. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis man nå er avhengig av kommunikasjon absolutt hele tiden hvordan vil det da være de gangen det blir strømbrudd eller andre utfall fra kommunikasjonen.

 

Det er jo ikke alle plasser at strømmen komme tilbake 5 minutter etter at den forsvant

Det er heller ikke alle plasser at nettverket er opp og kjører igjen etter 5 minutter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...