Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Noen ganger er det ikke føre til å kjøre nei, evt. kjøre veldig sakte(type 20km/t).

Det er noe vanlige førere kanskje også burde følge, politiet går ut å anbefaller folk å ikke kjøre enkelte dager hver vinter...

 

I de tilfeller jeg tenker på er 20 km/t alt for fort

Et annet problem som jeg er litt spent når man tenker automatiske kjøretøy er kaste vind

 

Det kan være glatt , men ikke verre en at det er mulig for kjøretøyet å komme seg frem og som kommer disse plutselige vinden som da blåser kjøretøyet av gårde . i en manuell situasjon vil man havne i grøfta

 

forøvrig lurer jeg litt på hvorvidt disse teten er gjort på vinteren , med alle mulige typer vær og føreforhold

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de tilfeller jeg tenker på er 20 km/t alt for fort

 

Da kjører man i 10 km/t, eller 2 km/t, eller 0 km/t, alt etter hva som er forsvarlig.

Det er ikke mer forsvarlig under sånn føre at ett menneske kjører, er det stål-is på veien burde ingenting være der...

 

 

Et annet problem som jeg er litt spent når man tenker automatiske kjøretøy er kaste vind

 

Det kan være glatt , men ikke verre en at det er mulig for kjøretøyet å komme seg frem og som kommer disse plutselige vinden som da blåser kjøretøyet av gårde . i en manuell situasjon vil man havne i grøfta

 

forøvrig lurer jeg litt på hvorvidt disse teten er gjort på vinteren , med alle mulige typer vær og føreforhold

I en autonomisk bil vil man fortsatt kunne havne i grøfta, natturens lover gjelder selv om bilen er autonom.

Kjører en autonom lastebil på isen og det kommer ett vindkast på 200km/t vil man havne i grøfta. Heldigvis er det ingen i lastebilen som kan bli skadet ;)

Det samme kan jo så klart skje personbiler også, med personskader. Autonome biler vil aldri få 0 ulykker, men kanskje 1 dødsfall i stedet for 100

Ulykker vil kunne skje med autonome biler også, men ulykkene blir drastisk redusert.

 

 

Vinter er noe de enda jobber med og har utfordringer med. Alt er ikke løst enda, men det kommer åpenbart til å være løst når de kommer til land med vinter.

Ser for meg at de første generasjonene nekter å kjøre selv om været er for dårlig, sånn at en sjåfør må kjøre.

Lenke til kommentar

 

Da kjører man i 10 km/t, eller 2 km/t, eller 0 km/t, alt etter hva som er forsvarlig.

Det er ikke mer forsvarlig under sånn føre at ett menneske kjører, er det stål-is på veien burde ingenting være der...

 

I en autonomisk bil vil man fortsatt kunne havne i grøfta, natturens lover gjelder selv om bilen er autonom.

Kjører en autonom lastebil på isen og det kommer ett vindkast på 200km/t vil man havne i grøfta. Heldigvis er det ingen i lastebilen som kan bli skadet ;)

Det samme kan jo så klart skje personbiler også, med personskader. Autonome biler vil aldri få 0 ulykker, men kanskje 1 dødsfall i stedet for 100

Ulykker vil kunne skje med autonome biler også, men ulykkene blir drastisk redusert.

 

 

Vinter er noe de enda jobber med og har utfordringer med. Alt er ikke løst enda, men det kommer åpenbart til å være løst når de kommer til land med vinter.

Ser for meg at de første generasjonene nekter å kjøre selv om været er for dårlig, sånn at en sjåfør må kjøre.

 

Man får jo ikke lov til kjøre disse bilen selv , da løser det ikke problemet og man risikerer å må overnatte i bilen i stedet for komme seg frem til et hus

 

 

Da kjører man i 10 km/t, eller 2 km/t, eller 0 km/t, alt etter hva som er forsvarlig.

Det er ikke mer forsvarlig under sånn føre at ett menneske kjører, er det stål-is på veien burde ingenting være der...

Det er jo det man har skikkelige piggdekk til

Hen det er jo ikke alle som vil tillatte , da er det liksom bedre at bilene blir blåst i hverandre og lager kaos

 

jeg sier ikke at piggdekkene vil hjelpe hver gang men det er bedre en ingenting

da har disse bilene en mulighet for kunne parker til uværet har gitt seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man får jo ikke lov til kjøre disse bilen selv , da løser det ikke problemet og man risikerer å må overnatte i bilen i stedet for komme seg frem til et hus

 

Det stemmer, men om føret er så ille at det ikke er forsvarlig å kjøre i 2km/t, så er det kanskje bedre å overnatte i bilen enn å overnatte på sykehuset?

Det blir ikke mer/mindre forsvarlig med autonom bil, bare at man ikke kan ta idiotiske valg.

 

 

Det er jo det man har skikkelige piggdekk til

Hen det er jo ikke alle som vil tillatte , da er det liksom bedre at bilene blir blåst i hverandre og lager kaos

 

jeg sier ikke at piggdekkene vil hjelpe hver gang men det er bedre en ingenting

da har disse bilene en mulighet for kunne parker til uværet har gitt seg

Ikke alle som vil tillate piggdekk?

Det er jo opp til eieren av bilen å styre hvilke dekk bilen har, akkurat som det er i dag.

Ser ikke forskjellen, vil eieren ha skikkelige piggdekk, så setter eieren på det, vil eieren ha piggfrie dekk, så stter eieren på det.

 

Piggdekk er bedre enn uten ja, slik vil det alltid være, jo bedre dekk, jo værre føre er det forsvarlig å kjøre i, og jo mindre ulykker skjer. Forskjellen er at med slitte dekk vil bilen tilpasse farten(bilen opplever føret som glatt) og i værste fall stoppe, om det er helt uforsvarlig å dra videre.

 

Det er ikke sånn at alle biler absolutt må kjøre under alle forhold i dag heller, har man dårlige sommerdekk er det ikke lurt å dra ut på stål-isen, alikevel er det noen som må prøve det og kjører av veien. En autonom bil ville nektet.

Lenke til kommentar

 

et stemmer, men om føret er så ille at det ikke er forsvarlig å kjøre i 2km/t, så er det kanskje bedre å overnatte i bilen enn å overnatte på sykehuset?

Det blir ikke mer/mindre forsvarlig med autonom bil, bare at man ikke kan ta idiotiske valg.

 

Det er nettop for å forsøke å unngå sykehuset jeg tyr til piggdekk

Når jeg snakker om å tillete å bruke piggdekk så burde det være opp til sjåføren , ikke eieren som ikke alltid er samme person. Da har man denne avgiften som gir enkelte et dårlig valg i gitte situasjoner

 

 

Er det foretatt noen tester med disse bilen og holdbarheten på sensorene under alle de forholdene de kan utsettes for ( det inkluderer sandstorm og saltlake) ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Det er nettop for å forsøke å unngå sykehuset jeg tyr til piggdekk

Når jeg snakker om å tillete å bruke piggdekk så burde det være opp til sjåføren , ikke eieren som ikke alltid er samme person. Da har man denne avgiften som gir enkelte et dårlig valg i gitte situasjoner

 

 

Er det foretatt noen tester med disse bilen og holdbarheten på sensorene under alle de forholdene de kan utsettes for ( det inkluderer sandstorm og saltlake) ?

 

Hovedbrukeren og/eller eieren da. Det blir jo AKKURAT det samme som i dag...

Hvem som kjøper dekk fungerer ganske bra i dag, hvorfor skal elektronikken endre hvem som kjøper nye dekk?

 

Ikke så vidt jeg vet, sensorene har åpenbart blitt utsatt for sand da de kjører rundt ørken, men vinterforhold er en utfordring, herunder snø, is, salt, manglende veimerking, manglende veiskulder(gjemt under snøen), vanskelige forhold, snøstorm, oppbygging av is på sensorene, osv. Men, dette blir jo testet og evt. problemer fikset før de kommer i salg her i norge.

 

Google selv sier at snø er en utfordring de enda ikke har løst. For å selge den i norge er det jo åpenbart at dette må være løst, ellers kommer det ikke i salg her i norge.

Lenke til kommentar

Det som er lit problematisk i denne sammenhengen er at ingen biler er lage spesielt for Norge

Det lages noen som er tilpasset nordiske forhold ( som kan være veldig varierende mellom Norge, sverge, Finland og Danmark) og mange av bilene som havner her i lande er egentlig ikke laget for nordiske forhold.

 

Likevel er det folk som vil ha dem hit

 

Det kommer sikkert å bli slik i fremtiden også.

Da har man en reel utfordring

Lenke til kommentar

Nå er ikke isen her i landet glattere, snøen er ikke sterkere og salten er ikke saltere.

Nei, de lages ikke spesifikt for Norge, men for vinter, inkl Norsk vinter(Norsk vinter er ikke unik).

Hvilke biler er ikke lagd for nordiske forhold, som er her, og hvorfor passer de ikke i nordiske forhold?

 

4 hjul og en motor er strengt tatt alt som trengs for å kjøre sommer og vinter, ESP, ABS osv er bare "unødvendige" hjelpemidler

Lenke til kommentar

Noen ting har man

- varmeapparat for kaldere vinter

- materialer som tåler klimaet bedre ( Tectyl har bare begrenset virkning )

 

for nevne noen

Antispinn systemer hjelper veldig hvis man har for stor motor til vinterbruk

 

og så er det jo noe biler som er så lave at de ikke duger å kjøre på annet en stuegolv av en vei

De passer ikke særlig god til norsk vinter

Lenke til kommentar

Noen ting har man

- varmeapparat for kaldere vinter

- materialer som tåler klimaet bedre ( Tectyl har bare begrenset virkning )

 

for nevne noen

Antispinn systemer hjelper veldig hvis man har for stor motor til vinterbruk

 

og så er det jo noe biler som er så lave at de ikke duger å kjøre på annet en stuegolv av en vei

De passer ikke særlig god til norsk vinter

Varmeapparat er i alle vanlige norske biler, heller ingen absolutt nødvendighet

Antispinn er praktisk, men ingen nødvendighet.

 

Jeg hadde en bil lavere enn det aller meste(umulig å få opp på heisebukk og fant aldri jekk man fatisk fikk under bilen), men fungerte fint på vinteren.

 

Dette er jo ting kjøperen velger selv, riktignok ikke optimalisert for norsk vinter, men er jo ikke noe problem heller.

 

 

 

maxresdefault.jpg

 

 

Uansett, hva har lave biler med dårlige varmeapparat med autonome biler å gjøre?

Lenke til kommentar

Eieren velger selvfølgelig selv hva man vil ha , men det er også det som er problemet hvis man har valg feil bil til føret

 

lave biler har med fremkommelighet å gjøre

varmeapparat her med passasjer transport å gjøre

 

En tigg jeg ikke husket på var om motoren i bilen takler vinterstart uten problemer.

Det er ikke alle biler fra hele verden som takler det like bra

 

Ergo så er det ikke alle biler som egner seg her Norge , spesielt på vinteren

 

skal man opp en glatt bakke så hadde man nok slitt veldig for komme seg opp bakken , hvis man hadde kommet seg opp uten antispinn , spesielt hvis det er i en svining ( da er det ikke bare å ta tilfart )

Lenke til kommentar

Velger man bil med 1mm bakkeklaring vil man få problemer ja...

Velger man lastebil og har garasje som er 1,5 meter høy har man også problemer...

 

Men, dette er da noe kjøperen avgjør, velger kjøperen en bil uten motor vil man også få problemer, men slike har ingenting med autonome biler å gjøre, kun kjøpers valg.

En supersenket superbil er ikke det beste om man skal kjøre offroad på fjellet nei, men mener du slike ting blir ett problem med autonome biler, alt folk tror dette er vidundermaskiner som skal kunne gjøre alt, at man kan kjøre opp prekestolen med personbilen?

Det er åpenbart like begrensninger på like biler, bestiller du lamborghini-lignende autnom bil kan du ikke kjøre bruke den som skogsmaskin.

 

 

Om en autonom bil ikke har varmeapparat, tilsier ikke det noe problemer for bilen å kjøre på vinteren, kun at det blir kaldt inni bilen.

 

Du tar opp helt urelevante og uproblematiske problemstillinger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nytt og friskt innspill til saken fra Teknofil:

 

«Snart» kan du slippe rattet

I 2020 kan bilen gjøre det meste selv, hevder Renault.

 

Det ser ut som jeg må nedjustere årstallet for når vi kan få tak i selvkjørende biler. Volvo er godt på vei de også. Renaults dronebil (ikke skrivefeil for konebil :) ) er også en spennende kjøreassistanseteknologi. Her kan man bokstavelig talt begynne å se rundt neste sving.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler er bilentusiastenes mareritt. Da blir også bilene bare et transportmiddel og ingenting annet. Tenk at bilene selv tar bort den siste friheten, nemlig det å kunne mestre det å kjøre bil. Gire, styre, gasse og ikke minst svinge og beregne. Kanskje det etterhvert vil bli forbudt å kjøre manuellstyrte biler på offentlige veier også? :(



Selv kunne jeg tenkt meg et kompromiss, biler som overtar styringen når sjåføren har dummet seg ut, som en slags automatisk krisehjelp. Dårlige sjåfører ville oppleve slike biler som så godt som selvkjørende, mens en god sjåfør knapt vil oppleve kjøreassistansen. Slike krisehjelpbiler kunne kommunisere med hverandre for f.eks å vite at rundt denne uoversiktlige svingen kjører det en fersk sjåfør i lavt tempo, eller at de andre bilene rapporterer om is på veien rundt svingen, så det er på tide å bremse ned for unngå en ulykke. Med et sånt krisehjelpsystem kunne bilentusiastene fortsatt ha stor glede av å kjøre bilene, samtidig som de farlige trafikkidiotene ikke ble tillatt å oppføre seg som trafikkidioter.

Lenke til kommentar

akkurat , ja

 

Man skal ha automatiske selvkjørende biler fordi det finnes for mange dårlige sjåfører der ute

samtidig vil man jo ikke kunne lære seg å kjøre hvis man ikke for prøve selv

 

Det er gret nok med kjøretøy som melder fra til de som kommer senere

Det vil jo ikke akkurat hjelpe så mye for den som er første man

 

Nå spør det om de like vell ikke blir avhengig mange eksterne sensorer som kan gi informasjon om stedet som det skal kjøres i

 

Det er også litt pussig hvordan enkelte mener at sjåføren ikke skal få informasjonen om hvordan forholdene er der fremme men at det skal overlates totalt til elektronikken

 

 

Nesten hver gang denne diskusjon har kommet opp har det vært noen som neste på død og liv ville at man skulle la være å kjøre selv fordi elektronikken er så mye bedre til å kjøre ( det er ihvertfall det man tror )

 

Men så viser det seg at mange tekniske avansere kjøretøy sliter med masse småfeil hele tiden

spesielt de som er ny

Da kan man jo ikke akkurat bruk den nyeste teknologien til disse selvkjørende bilene

Likevel er man avhengig av ny teknologi for å få det til fungere

 

Da er man nød til bruk den gylne middelvei som innebære at sjåføren og elektronikken samarbeider

Lenke til kommentar

Nytt og friskt innspill til saken fra Teknofil:

 

«Snart» kan du slippe rattet

I 2020 kan bilen gjøre det meste selv, hevder Renault.

 

 

 

"

Renaults konseptbil for framtiden heter Next Two, og skal være et eksempel på hvordan en bil vil fungere om seks år, i 2020. Med Next Two skal føreren kunne be den om å enten parkere på spesielle "smarte parkeringsplasser", ."

...

, vil man bare kunne aktivere automatisk kjøring på "smartveier", som har støtte for automatisert kjøring."

 

 

Ser ut som dette medfører en del investeringer i veinettet. Tror ikke dette blir prioritert i veibudsjettene i Norge, vi har vel andre utfordringer å ta tak i.

Lenke til kommentar

Mange moderne automatstyringssystemer fungerer med dagens veisystem.

Citroën hadde rumperister i setekantene på C3 som leste av langsgående veimarkeringer. Hvis bilen krysset ei kantlinje uten at føreren hadde satt på blinklyset ristet setekanten på denne siden, for å vekke en mulig sovnet sjåfør.

 

Mercedes har visst en funksjon som leser standard fartsgrenseskilt i veikanten og regulerer cruisekontrollen ut fra disse.

 

Flere produsenter har avstandskontrollsystemer som bremser bilen hvis avstanden til bilen foran blir for liten eller det kommer en fotgjenger ut foran bilen.

 

Flere produsenter har kjørt helt automatstyrte biler på vanlige veier som forsøk (bl.a Mercedes), og i en delstat i USA er det nå tillatt å registrere helt automatstyrte biler for kjøring i vanlig trafikk.

Så det er nok bare et spørsmål om tid før automatstyringssystemer som er helt uavhengig av oppgraderte veier og skilt kommer på markedet.

Lenke til kommentar

James: Jeg vil heller snu rundt på det og tippe at det ikke blir særlig prioritert å oppgradere parkeringsplasser til smartparkeringsplasser, men smartveier vil nok være mer aktuelt og da i form av tilleggsutstyr på motorveier. Hva de legger i smart-funksjonene er foreløpig ganske uklart. For parkering er det mest sannsynlig snakk om refleksmarkører og for smartveier tipper jeg det er snakk om både refleksmarkører og trådløse basestasjoner med jevne mellomrom som forteller om veiens geometri, fartsgrense og denslags samt eventuell veiinfo som tidligere passerte smartbiler har levert til basestasjonene. Jeg går ut fra at både parkeringsmarkørene og smartveisystemet har full redundans med en toleranse på mange defekte basestasjoner på rad. Feiler en av basestasjonene gjør det ingenting, men veietaten vil varsles slik at defekt utstyr kan erstattes. Altså et system med langt høyere oppetid enn f.eks dagens veilys, der enkeltvise lyktestopler kan stå med mørke pærer i månedsvis før de blir skiftet og dermed gi en reell risiko for at flere pærer på rad blir gåene. Med automatisk feilvarsling og solid redundans blir oppetiden skyhøy. Skulle systemet mot formodning feile en sjelden gang vil selvsagt smartsystemet i bilen oppdage at det uteblir og dermed varsle føreren om behov for manuell kjøring i god tid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er relatert til norske forhold. Med tanke på dagens enorme etterslep i veivedlikehold er det særdeles tvilsomt at det blir prioritert å tilpasse veinettet til selvkjørende biler. Så tidsperspektivet ditt må du nok forskyve dramatisk.

 

Sealion: Alt du ramser opp er kjøreassistensystemer, som er noe helt annet enn selvkjørende biler.

Lenke til kommentar

Kjøreassistansesystemer kan sees på som automatkjøring light, en forsiktig utprøving av delsystemer. Noen biler leveres i dag med parkeringsassistanse. Trådløst internett i biler kommer nå med stormskritt. Slår man alle disse systemene sammen, så begynner man allerede nå å ane konturene av fremtidens automatstyringssystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...