Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

 

Alle veisjåføryrker vil utryddes. Transportnæringene sysselsetter veldig mange mennesker og denne arbeidsstokken vil frigis til andre typer yrker. Eksportindustri osv. Tjenestene blir jo utført elektronisk så vi taper ingenting, bare får litt utgifter i forbindelse med omskolering og inntekter fra økt produksjon i andre næringer.

 

 

 

Jeg har litt problemer med å se hvordan de skal løses. Ser ikke helt for meg at all varetransport på budbiler, lastebiler og vogntog skal kunne utføres med autonome kjøretøy. Jeg tenker da først og fremst på selve varehåndtering, dvs lasting, lossing og levering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bond: Lasting og lossing kan utføres av folk på stedet, ikke nødvendigvis medbragte folk. Signér i det elektroniske signaturfeltet, vis ID til kameraet og lastedøra åpner seg og filmer strekkodene på det du tar ut. Sporingssystemet blir automatisk oppdarert. Så kjører bilen videre til neste mottaker. Jeg ser også for meg noe effektivisering av selve mottakene. Standardisert gods som postbinger og paller kan sikkert lastes og losses med automatikk i f.eks transportsentraler.

 

Ellers så glemte jeg en av fordelene: Autonome biler løsner litt på tidsklemma for mange. Man kan potensielt få ekstra fritid per dag av de. Det åpner også for automatiserte dagligvarebutikker. Skriv handlelista på nettbrettet og betal. En "budbil" henter dine og nabolagets varer og kjører de ut omtrent som et avisbud leverer avisene i dag. Manuell stabling i hyller, varetelling, kassa, plakatskriving, dandering av frukt osv blir overføldig. Kostnadene, påslaget og prisene synker og arbeidskraft frigis til andre næringer. Arbeidsstokken kan i større grad konsentrere seg om å produsere for nasjonalt forbruk og eksport. Mindre på å gjøre diverse æren for hverandre (transport, butikkarbeid etc). Alternativt kan vi ta innføre 6-timersdagen og få ennå mer fritid hele gjengen. Effektivisering er nøkkelen til både mer fritid og velstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer? Jeg tror det vil føre til vesentlig mindre kjøring.

 

Mer kjøring i det nevnte tilfellet i forhold til om bilen blir stående på Gardemoen eller om den kjører hjem av seg selv. Totalt sett blir det mindre kjøring om man har car-pool i større grad.

 

[EDIT: spelling]

Endret av e.hansen
Lenke til kommentar

Mange gode ideer . likevel sliter jeg lit med å se hvor mye av dette skal kunne gjennomføres.

for å forklare så må man se på dagens situasjon

 

persontransport :

i god ide at bilen kan gjøre andre oppgaver mens man er på jobben

slik at man trenger den bare når man skal till eller fra jobben

Nå må man jo som regel en tur innom butikken

En annen ting her er jo at nesten alle skal på jobben samtidig

man har flere bølger mellom kl 7 til 9 og 3 til 5 . resten av tiden er det lit bruk for disse bilene

 

Ferieturer med bil:

Så har man de som ønsker reise på ferie med bil over fler uker

Hvordan ser man for seg dette ?

en blir blir jo da opptatt av en familier

 

 

skoleelever :

bussen må nok bestå for det er jo mange skoleelever som skal til samme skole , problemet er jo at disse bor flere steder.

skal de istedet komme 30-40 eller enda flere mindre kjøretøy ?

 

handverkeren:

En artig tanke er jo at en handverker kan sende bilen til lagret etter flere deler når han har gått tom ute hos kunden

 

 

Varetransport :

Det vil bli et lite dilemma

i dag lever man store orde på ett sted og bruker en bil til dette

Samme firmaet vil da bruk samme bilen til små ordre , men da til flere steder

 

I dag er det sjåføren som står for lastingen og lossingen

Da finner ha ut rekkefølgen på lastingen , og da hender det man må gjøre noen tilpassinger under veis

 

Mindre pakker kan stables på samme pall

utfordringen er få til et system som er tilpasset disse bilene.

skal firmaet bruke konteinar i verserende strøelse som som ikke kan stables i høyden , fordi kunde kan ikke ta dem ned , eller skal de ha en masse små biler i tillegg ?

Noe som medføre en merkostnad for firmaet

 

jeg er spent på hvordan det kan løses

Lenke til kommentar

Mange gode ideer . likevel sliter jeg lit med å se hvor mye av dette skal kunne gjennomføres.

for å forklare så må man se på dagens situasjon

 

persontransport :

i god ide at bilen kan gjøre andre oppgaver mens man er på jobben

slik at man trenger den bare når man skal till eller fra jobben

Nå må man jo som regel en tur innom butikken

En annen ting her er jo at nesten alle skal på jobben samtidig

man har flere bølger mellom kl 7 til 9 og 3 til 5 . resten av tiden er det lit bruk for disse bilene

 

Helt likt det i dag, utenom at man slipper køer og samme bil kan hente noen både 07:00, 07:30, 08:00, 08:30 og 09:00, om de blir brukt som taxier.

 

Ferieturer med bil:

Så har man de som ønsker reise på ferie med bil over fler uker

Hvordan ser man for seg dette ?

en blir blir jo da opptatt av en familier

Ser ikke problemet, en bil blir opptatt noen uker er vel ikke noe problem?

Er ikke sånn at det blir mangel på biler, er ikke så mange som drar på ferie med bil

 

skoleelever :

bussen må nok bestå for det er jo mange skoleelever som skal til samme skole , problemet er jo at disse bor flere steder.

skal de istedet komme 30-40 eller enda flere mindre kjøretøy ?

Man kan da ha automatiske busser også, som stopper på bussholdeplasser, eller at de som vil ha bil betaler for dette. Om alle bruker egen bil blir det noe økt forbruk ift. buss, men kostnaden må jo dekke evt. ekstra biler.

 

handverkeren:

En artig tanke er jo at en handverker kan sende bilen til lagret etter flere deler når han har gått tom ute hos kunden

 

 

Varetransport :

Det vil bli et lite dilemma

i dag lever man store orde på ett sted og bruker en bil til dette

Samme firmaet vil da bruk samme bilen til små ordre , men da til flere steder

 

I dag er det sjåføren som står for lastingen og lossingen

Da finner ha ut rekkefølgen på lastingen , og da hender det man må gjøre noen tilpassinger under veis

 

Mindre pakker kan stables på samme pall

utfordringen er få til et system som er tilpasset disse bilene.

skal firmaet bruke konteinar i verserende strøelse som som ikke kan stables i høyden , fordi kunde kan ikke ta dem ned , eller skal de ha en masse små biler i tillegg ?

Noe som medføre en merkostnad for firmaet

 

jeg er spent på hvordan det kan løses

 

Flere måter å løse det på, f.eks standarisere pakkestørrelser(kan ha f.eks 15 forskjellige størrelser). Kan ikke se hvorfor disse ikke skal kunne pakkes i høyden. Når bilen kommer til stedet den skal levere, så kommer pakken ut av bilen på ca samme måte som en brus kommer fra en brusautomat. At bilen f.eks gir deg varen på ett samlebånd, du signerer og bilen drar.

Eller overvåking via f.eks RFID, at bilen registrerer hva du tar med og dermed om du tar noe feil.

Video-overvåking av bagasjen er en selvfølge.

Når bilen er pakket må den så klart følge den ruten bilen er pakket for, mer eller mindre.

 

Det er flere helautomatiske lagere, noe av det kan implementeres i en lastebil for å få ut riktige varer på en god måte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er jo mye gods som ikke kan pakkes i høgden både fordi det blir for tung og ustødig , men også fordi det som er under ikke tåler vekta

Andre grunner er takhøyden

( det vil jo være lit dumt at 2 firmaer for varene i samme konteinar når de ikke har bedt om det )

 

 

Men hvordan ser du for deg spesial gods , som ikke kan standardiseres.

 

Nå vil nok et automatisk lastesystem på en varebil også medføre noe mindre lastekapasitet

jeg tror ikke det blir veid opp av flere turer på samme tid

Lenke til kommentar

Putte varene inni en standarisert boks?

Av f.eks metall, sånn at boksen tåler varene over...

Det meste kan standardiseres, det som ikke kan må fraktes spesiellt. Men dette vil være unntaket, noe det er i dag også. Frakter du f.eks en båt blir dette gjort med spesiellt utstyr, ikke baki en vanlig lastebilen.

 

Automatisk lastesystem vil medføre mindre lastekapasitet ja, men selvkjørende lastebiler kan være mye, mye lengre enn de lastebilene vi har i dag.

 

25008d1214674554-106-tyred-volvo-trailer

 

 

"( det vil jo være lit dumt at 2 firmaer for varene i samme konteinar når de ikke har bedt om det )"

Her skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Takhøyde blir ikke noe større/mindre problem enn det er i dag, vil man frakte noe som er 4 meter høyt kan man ikke putte det inni en lastebil. Igjen

Lenke til kommentar

 

"( det vil jo være lit dumt at 2 firmaer for varene i samme konteinar når de ikke har bedt om det )"

Her skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Det var bare et svar på hvordan man skal kunne utnytte plassen i standardiserte kontaminere.

problemet med slik er at ikke alt kan nyttes like god som idag ,da mye plasseres på paller som må lastes ut manuelt , dog ved hjelp av forskjellige hjelpemidler

 

Hvis man sammenligner små containere i en stor bil med normale containere på en fraktebåt så sier der mye

disse containeren må lastes om en plass i stede for sendes direkte til firmaene

i da gjøre denne jobben manuelt ute på leveringsstedet , men det er fordi plassen blir bedre utnyttet uten containerne

 

i dag er det jo slik at ikke alle er like gode til legge opp en kjørerute og man må kanskje endre litt under veis

 

spørmålet er jo om det ikke blir mere trafikk med standardiserte små containere når det må taes mere i bruk

 

Bare tenk på postbudet som kjører rundt med pakkepost

 

Nettbutikken eller var det posten selv prøvde seg jo på en slags henteautomater , men det var ikke den suksessen de hadde håpet på.

Skal de løse det med en manuelt hente stasjon

Jeg tror ikke det vil funger spesielt bedre

Da blir man i større grad tvunget til å hente pakken selv på et lokalt mottakersted.

 

Man får jo heller ikke ut pakken uten signering

 

skal man først vente på beskjeden om at pakken er klar for henting

kvitere og sende den av gårde og så vente til pakken blir levert eller skal man kunne kjøre selv og hente pakken

 

Akkurat det ser jeg for meg mye unødvendig frem og tilbake kommunikasjon når man kan hente den selv

 

Nå vil dere hevde at det er slik det fungerer i dag

Men der er ikke helt det samme

Man får en melding eller lapp i posten

Så drar man og henter pakken

 

Men blir det da slutt på den situasjon at man først får melding om at pakken er komme og så når man kommer og skal hente den ( før man kommer hjem fra jobben ) sår er den forsatt på en postbil et eller annet sted ?

Lenke til kommentar

 

Det var bare et svar på hvordan man skal kunne utnytte plassen i standardiserte kontaminere.

problemet med slik er at ikke alt kan nyttes like god som idag ,da mye plasseres på paller som må lastes ut manuelt , dog ved hjelp av forskjellige hjelpemidler

 

Hvis man sammenligner små containere i en stor bil med normale containere på en fraktebåt så sier der mye

disse containeren må lastes om en plass i stede for sendes direkte til firmaene

i da gjøre denne jobben manuelt ute på leveringsstedet , men det er fordi plassen blir bedre utnyttet uten containerne

Kontainerene blir lastet om ja, etter de er levert der de skal Kontainerskip frakter containere fra A til B for firmaer, som leier hele Kontainerplasser. Hva firmaet som har bestillt frakt gjør med kontaineren er opp til de, men det er ikke sånn at det Rimi har bestillt ligger i samme container som det Biltema har bestillt, de har hver sin container.

 

Dette fungerer fint i dag, at lastebilen med kontaineren går automatisk frem til de som har bestillt frakt av den + innhold endrer verken pakking jobb på leveringsstedet.

Ofte er det vel transportfirmaer(f.eks posten) som bestiller de fleste kontainere, så disse tømmer, pakker om og sender med egne biler videre.

 

Igjen, at bilen kjører automatisk endrer ingenting her.

 

 

 

 

spørmålet er jo om det ikke blir mere trafikk med standardiserte små containere når det må taes mere i bruk

 

Bare tenk på postbudet som kjører rundt med pakkepost

 

Nettbutikken eller var det posten selv prøvde seg jo på en slags henteautomater , men det var ikke den suksessen de hadde håpet på.

Skal de løse det med en manuelt hente stasjon

Jeg tror ikke det vil funger spesielt bedre

Da blir man i større grad tvunget til å hente pakken selv på et lokalt mottakersted.

 

Man får jo heller ikke ut pakken uten signering

Ja, man får ikke like mye inn i lastebilen når man standardiserer nei, men det er ett lite tap i forhold til det man tjener på å ikke betale en sjåfør pr bil. Man kan nok fort doble antall automatiske biler uten at det utgiftene øker i forhold til å ha sjåfører

 

Postbudet må fortstatt være med bilen, da det kreves manuell jobb å slippe ting ned i postkassa.

 

Det er flere henteautomater, men det jeg snakker om er at henteautomaten kommer til deg, ikke at du må komme til den. Tenk deg at i stedet for en kontainer bak på lastebilen, så står det en enorm henteautomat. Du taster inn ordrenr, signerer og den esken kommer ut, du tar den og bilen kjører til neste sted.

 

 

 

skal man først vente på beskjeden om at pakken er klar for henting

kvitere og sende den av gårde og så vente til pakken blir levert eller skal man kunne kjøre selv og hente pakken

 

Akkurat det ser jeg for meg mye unødvendig frem og tilbake kommunikasjon når man kan hente den selv

 

Nå vil dere hevde at det er slik det fungerer i dag

Men der er ikke helt det samme

Man får en melding eller lapp i posten

Så drar man og henter pakken

 

Men blir det da slutt på den situasjon at man først får melding om at pakken er komme og så når man kommer og skal hente den ( før man kommer hjem fra jobben ) sår er den forsatt på en postbil et eller annet sted ?

 

Hva mener du med å vente på pakken, signere så sende den?

Sende den hjem til seg selv fra postkontoret?

Signering kan skje på den mobile hentemaskinen som kommer hjem til deg.

 

I dag vet jeg ihvertfall veldig godt om pakker blir sendt på døra eller om jeg må hente dette på posten.

Får man en lapp om at pakken er klar for henting på posten vil den ikke bli kjørt ut i en bil, da må du få den hjem selv. Vil du ha pakken på døra kan f.eks en mobil hentestasjon komme til deg.

Lenke til kommentar

Lurer på om de i Norge eventuelt ville blitt programert til å ikke bruke blinklys, kun når de forbikjører en syklist. Folk ville jo fått panikk om de hadde sett noen blinkende oransje lys, og sikkert lurt noe fælt på hva i alle verden det er?

Satser på at unødvendig sinking av trafikk ville vært ulovlig, sånn at syklister og fotgjengere bruker gang- og sykkelvei, ikke bilveien.

 

Kjedelig om det fortsatt er 2 timer kø i oslo med automatiske biler fordi ett par syklister har bestemt seg for å kjøre i trafikken...

Lenke til kommentar

Satser på at unødvendig sinking av trafikk ville vært ulovlig, sånn at syklister og fotgjengere bruker gang- og sykkelvei, ikke bilveien.

 

Kjedelig om det fortsatt er 2 timer kø i oslo med automatiske biler fordi ett par syklister har bestemt seg for å kjøre i trafikken...

Ta deg en bolle.

 

Det er ikke syklister som sinker trafikken det er bilene, Der det virkelig går tregt er på motorveier og store innfartsårer, fulle av biler men helt uten syklister.

Lenke til kommentar

Kontainerene blir lastet om ja, etter de er levert der de skal Kontainerskip frakter containere fra A til B for firmaer, som leier hele Kontainerplasser. Hva firmaet som har bestillt frakt gjør med kontaineren er opp til de, men det er ikke sånn at det Rimi har bestillt ligger i samme container som det Biltema har bestillt, de har hver sin container.

 

Dette fungerer fint i dag, at lastebilen med kontaineren går automatisk frem til de som har bestillt frakt av den + innhold endrer verken pakking jobb på leveringsstedet.

Ofte er det vel transportfirmaer(f.eks posten) som bestiller de fleste kontainere, så disse tømmer, pakker om og sender med egne biler videre.

 

Igjen, at bilen kjører automatisk endrer ingenting her.

 

 

 

Ja, man får ikke like mye inn i lastebilen når man standardiserer nei, men det er ett lite tap i forhold til det man tjener på å ikke betale en sjåfør pr bil. Man kan nok fort doble antall automatiske biler uten at det utgiftene øker i forhold til å ha sjåfører

 

Postbudet må fortstatt være med bilen, da det kreves manuell jobb å slippe ting ned i postkassa.

 

Det er flere henteautomater, men det jeg snakker om er at henteautomaten kommer til deg, ikke at du må komme til den. Tenk deg at i stedet for en kontainer bak på lastebilen, så står det en enorm henteautomat. Du taster inn ordrenr, signerer og den esken kommer ut, du tar den og bilen kjører til neste sted.

 

 

 

 

Hva mener du med å vente på pakken, signere så sende den?

Sende den hjem til seg selv fra postkontoret?

Signering kan skje på den mobile hentemaskinen som kommer hjem til deg.

 

I dag vet jeg ihvertfall veldig godt om pakker blir sendt på døra eller om jeg må hente dette på posten.

Får man en lapp om at pakken er klar for henting på posten vil den ikke bli kjørt ut i en bil, da må du få den hjem selv. Vil du ha pakken på døra kan f.eks en mobil hentestasjon komme til deg.

Det jeg snakker om er at man får en melding om at man kan hente pakken , men postbilen er på vei hjem til deg

Noen ganger skjer det at postbilen skal fler steder og at den ikke har rukket tilbake til utleveringen når du er komme dit for å hente pakken

jeg har til og med opplev å ikke få denne hente lappen

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om er at man får en melding om at man kan hente pakken , men postbilen er på vei hjem til deg

Noen ganger skjer det at postbilen skal fler steder og at den ikke har rukket tilbake til utleveringen når du er komme dit for å hente pakken

jeg har til og med opplev å ikke få denne hente lappen

Postbilen har da pakken, eller er det bare lappen du ikke har fått?

Lenke til kommentar

Pakken lå da å vente på hentestedet . antagelig så har de ikke giddet å kjør den ut

 

-

Hvordan blir fremkommeligheten for disse bilen da ?

 

I dag er det en liten uoverensstemmelse om skal bruke piggdekk elle piggfritt om vinteren.

Hvilken dekkutrustning vil disse autonome bilen da få hvis man skal ta hensyn til alle mulige kombinasjoner av eierskap , lover og fremkommelighet ?

Lenke til kommentar

Pakken lå da å vente på hentestedet . antagelig så har de ikke giddet å kjør den ut

 

Om du får SMS er da pakken klar til å hentes på hentestedet.

SMS kommer med en gang, lappen går via postgang og tar litt lengre tid.

Du får da ikke SMS om at pakken er klar til henting om den skal bli kjørt ut...

 

 

Hvordan blir fremkommeligheten for disse bilen da ?

 

I dag er det en liten uoverensstemmelse om skal bruke piggdekk elle piggfritt om vinteren.

Hvilken dekkutrustning vil disse autonome bilen da få hvis man skal ta hensyn til alle mulige kombinasjoner av eierskap , lover og fremkommelighet ?

Jeg vil anta de bruker vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren.

Hvilke vinterdekk vil jo variere, f.eks i Oslo er det ikke ønskelig med vinterdekk, men det er det ellers. Eier er ansvarlig for at dekkene er riktige og hvilke dekk som blir brukt, som i dag.

 

Er ikke så mange kombinasjoner av eierskap, lover og fremkommelighet.

Noen eier bilen(om det er firma eller privatperson, ansvaret er på eieren)

Lovverket er også ganske enkelt, sko bilen etter føre og det skal være X antall mm mønsterdybde.

 

Så, eneste variabelen her er føret, men det må den autonome bilen ta seg av, den må så klart ha sensorer og slikt som registrerer føret. Bilen trenger ikke ta hensyn til verken dekk eller eier, kun føret. Med dårlige dekk vil den f.eks kjøre saktere da veien oppleves som glattere enn hos noen som har veldig gode dekk...

Lenke til kommentar

Det er føret som er problemet da det er en viss fare for disse bilene vil nekte å kjøre på grum av ekstremføre , fordi det ikke er lov eller anbefalt å bruke piggdekk

( mange av dagens busser bruker ikke piggdekk , som medfører kaos i kollektivtrafikken når dette kreves , selv om alt annet kjører )

 

spørmålet da blir om man har alternativer når den tiden er her ?

Noen ganger er sakte ikke sakte nokk

Lenke til kommentar

 

Kjedelig om det fortsatt er 2 timer kø i oslo med automatiske biler fordi ett par syklister har bestemt seg for å kjøre i trafikken...

 

Parallelt med utvikling av biler vil det jo også utvikles autonome sykler. De vil sørge for at bilene ikke hindres og trafikkflyten blir optimal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...