Tå. Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 For en drøm. Kjører litt i jobbsammenheng og den tiden jeg kaster bort med kjøring skulle jeg gjerne brukt til noe mer fornuftig. Samfunnsøkonomiske besparelser vil jo være enorme. En time kjøretid til jobben hver vei? Med selvkjørende bil kan du presse inn to timer med hjemmekontor. Ta frokost eller en blund på vei til jobb, og middag på vei hjem. Muligheter! Mange virker å ta selvkjørende biler og plasserer dem inn i dagens virkelighet. Har man selvkjørende biler så må man trolig endre og fjerne flere variabler for at det skal fungere optimalt. Om man vokser opp i et samfunn hvor man vet at bilene ikke blir kontrollert av mennesker vil man trolig ha en helt annen risikovurdering i forhold til biltrafikk. Man løper med andre ord ikke over veien fordi man har dårlig tid og satser på at bilen har alle sine sensorer i orden. Fotgjengere bør dessuten ha vikeplikt de fleste steder for å unngå at drittsekker krysser veien etter eget velbefinnende og utnytter oversensitive sensorer. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Her er dere helt på jordet.. Bremsesystemet er hydraulisk. Bremsepedalen styrer da en pumpe som sender trykk ut i systemet og får kalipperene til klampe. Manuell giring er mekanisk. Girspaken er fysisk koblet til girvelgeren i kassa. Clutchsystemet er hydraulisk akkurat som bremsene. Rattet er også fysisk koblet til hjulene. Selv om man har elektrisk servo så gir den kun ekstra kraft, så du slipper å ta i like mye på rattet. Det vil IKKE si at det kun sitter en sensor på rattet som sender et signal til servoen. Gasspedalen er blitt mer vanlig at er elektrisk, men den har ikke en like viktig sikkerhetsfunksjon som styring eller bremsing. er ikke se for m Hvor dere har dere andre fra er for meg et stort mysterium, og kom med kilder før dere kaster ut slike påstander. Over til temaet. Det er et utenkelig antall med uforutsette situasjoner som kan skje i trafikken. Jeg klarer ikke se for meg at hva som er rett reaksjon kan bli tatt like bra av en helautomatisk bil som om det sitter en dreven og fokusert sjåfør bak rattet. Men det er helt sikkert at det er mange ubrukelige sjåfører, som ikke vet hva de skal gjøre i ulike nødsituasjoner og enten bare står på bremsen, gassen, eler hva enn de måtte finne på. Toyota Prius er vel helt DbW, mener at Volvo har dette på et par modeller også. I tillegg så har du nyere elektriske biler hvor gasspedalen åpenbart er DbW, men også bremsene er det, siden man bruker elmotorene i stor grad under bremsing. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 For en drøm. Kjører litt i jobbsammenheng og den tiden jeg kaster bort med kjøring skulle jeg gjerne brukt til noe mer fornuftig. Samfunnsøkonomiske besparelser vil jo være enorme. En time kjøretid til jobben hver vei? Med selvkjørende bil kan du presse inn to timer med hjemmekontor. Ta frokost eller en blund på vei til jobb, og middag på vei hjem. Muligheter! Mange virker å ta selvkjørende biler og plasserer dem inn i dagens virkelighet. Har man selvkjørende biler så må man trolig endre og fjerne flere variabler for at det skal fungere optimalt. Om man vokser opp i et samfunn hvor man vet at bilene ikke blir kontrollert av mennesker vil man trolig ha en helt annen risikovurdering i forhold til biltrafikk. Man løper med andre ord ikke over veien fordi man har dårlig tid og satser på at bilen har alle sine sensorer i orden. Fotgjengere bør dessuten ha vikeplikt de fleste steder for å unngå at drittsekker krysser veien etter eget velbefinnende og utnytter oversensitive sensorer. Her sier du at man må følge reglene for å unngå ulykkene Disse reglene har man jo også i dag Men hjelper det på ulykkesstatistikken ? Holder vi oss til reglene for enhver pris Nei , av og til glemmer man å ta hensyn til minst en regel og da er jo risikoen der Du skriver at man må fjerne noen faktorer hvis selvkjørende biler skal være alment tilgjengelig Da betyr det jo en egen "bane" for disse bilene . Der de kun får lov til å kjøre Men da minner det veldig mye om dagens lokaltog eller tunnelbaner Resultatet vil da være en helt annen infrastruktur på veiene en det man har i dag Hvis man ser på hvor mye midler man bruker på veien her i landet og hvor mye man får igjen , samt den standarden man har lagt seg på så virker det lite sannsynlig at selvkjørende biler vil bli vanlig her i Norge På samme måte som mange maser om at man bør bruke elektrisk biler når man er ute på kjøretur. i dag er det en solid utfordring å få det til fungere på lengre avstander Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Bremsesystemet er hydraulisk. Bremsepedalen styrer da en pumpe som sender trykk ut i systemet og får kalipperene til klampe. Det er ingen som helst tvil om at du i de fleste tilfeller har helt rett. Men det er altså også biler med Brake-By-Wire. Eksempelvis er det slik med Mercedes sitt SBC (Sensotronic Brake Control) Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Mange ville konklusjoner her Elgen. Jeg ser for meg et system som baserer seg på selvkjørende biler, du ser for deg et system hvor selvkjørende biler tilpasses dagens system. Vi snakker med andre ord om to helt forskjellige ting. Håpløst å da begynne å snakke om noen ulykkestatistikk kun basert på synsing. Følger man ikke reglene? Man krysser veien hvor man ikke skal krysse veien. Kamera på bil/annet tar bilde av den kriminelle og han får en bot. Bilen stopper fremdeles og ulykke er unngått. Krysser man veien og noe er galt med sensorene så får det bare være. Dra det ennå lenger og installer sender/mottaker chip i håndleddet på folk slik at biler og mennesker er på samme system. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Mange ville konklusjoner her Elgen. Jeg ser for meg et system som baserer seg på selvkjørende biler, du ser for deg et system hvor selvkjørende biler tilpasses dagens system. Vi snakker med andre ord om to helt forskjellige ting. Håpløst å da begynne å snakke om noen ulykkestatistikk kun basert på synsing. Følger man ikke reglene? Man krysser veien hvor man ikke skal krysse veien. Kamera på bil/annet tar bilde av den kriminelle og han får en bot. Bilen stopper fremdeles og ulykke er unngått. Krysser man veien og noe er galt med sensorene så får det bare være. Dra det ennå lenger og installer sender/mottaker chip i håndleddet på folk slik at biler og mennesker er på samme system. Der tar du feil jeg ser for meg en utvikling fra dagens system frem til att eller annet system i fremtiden ( hva som vil fungere lure jeg forsatt på) Jeg ser også for meg hvor tregt utviklingen på infrastrukturen går her i landet Når også enkelt hevder at man skal få dette til om ca 10 år så kan jeg ikke se at det vil gå bra Det punktet dere er mest optimistisk på er at infrastrukturen på veiene her i lande skal skinne om bare 10 år Jeg har virkelig problemer forstå hvordan det skal gå an Det finne mange tekniske løsninger og flere vil komme. Disse tekniske løsningene vil også kreve vedlikehold som i dag. Når man ser hvordan vedlikeholdet overholdes i dag hvordan kan man tro at det blir så stor forandring om 10-20-30 år elle 50 år for den saks skyld bilen er ikke vedlikeholdsfri og det kommer den ikke å være i fremtiden heller. Det samme blir det med veiene Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Dra det ennå lenger og installer sender/mottaker chip i håndleddet på folk slik at biler og mennesker er på samme system. Eller bare gjør mobiltelefoner en del av systemet 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Eller bare gjør mobiltelefoner en del av systemet Og da blir det enda flere dingser som MÅ virke til enhver tid for at bilen skal kunne kjøre. Nå har man hatt mange år på å bygge ut et skikkelig mobilt kommunikasjonsnett, likevel så mangler det mye for få god nok dekning Tro om man får det til bedre i fremtiden ? jeg tror ikke det for det er for mange grisk-grente strøk man ikke vil bygge ut på grunn av kostnadene Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Norge vil nok neppe være et foregangsland når det kommer til selvkjørende biler. I større skala blir det nok en start i USA, Kina, Japan, UK, o.l. Om det blir en suksess så må vi andre pent følge etter. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Eller bare gjør mobiltelefoner en del av systemet Å kreve at folk skal gå rundt med mobiltelefon hele tiden vil være bra urimelig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Norge vil nok neppe være et foregangsland når det kommer til selvkjørende biler. I større skala blir det nok en start i USA, Kina, Japan, UK, o.l. Om det blir en suksess så må vi andre pent følge etter. og da kommer alle problemene virkelig frem. At man er nød til å endre på endel prinsipper og praksis angående infrastrukturen her er jo soleklart Og da kan man lure på om det sittende regjeringen er villig til bruke så mye penger på det Her tror jeg heller at man forsøker å tvinge folk til bruke kollektivtransport , som da igjen ender med at disse selvkjørende bilene blir veldig begrenset Hvis det ikke da dukker opp et system som er helt uavhengige "veimerking" , GPS o.l. De systemene man har hørt om , både her og andre steder er jo i stor grad avhenging av "veimerking" Noe av dette blir jo også brukt i dag Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Å kreve at folk skal gå rundt med mobiltelefon hele tiden vil være bra urimelig. Ikke noe mer urimelige enn dine merkelige regler for å hindre noe som neppe blir ett stort problem i det hele tatt. AtW De systemene man har hørt om , både her og andre steder er jo i stor grad avhenging av "veimerking" Noe av dette blir jo også brukt i dag Jaha, hvilke av de selvkjørende bilene som har blitt testet så langt er avhengig av veimerking? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Ikke noe mer urimelige enn dine merkelige regler for å hindre noe som neppe blir ett stort problem i det hele tatt. AtW Jaha, hvilke av de selvkjørende bilene som har blitt testet så langt er avhengig av veimerking? AtW alle. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 alle. Hva slags veimerking er det du mener? Spesiell veimerking tilpasset disse bilene, eller ting som gule linjer i midten av veien som finnes i dag? AtW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) alle.Så, den autonome bilen i filmen under man ikke kjøre der den kjører? http://youtube.com/watch?v=bMCxYJcNXGc Endret 14. oktober 2013 av aklla 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Når det gjelder mobiltelefoner er det jo ikke nødvendig at alle er utstyrt med dette og at det er dekning overalt. De kan fungerte som et supplement til systemet, og bidra til å øke sikkerheten og effektiviteten der de finnes. Det ville vært dumt å lage et system som avhenger av dem, men det vil være fullt mulig å ha en system som kan benytte de når det er mulig. Det er ikke verre enn det. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Så, den autonome bilen i filmen under man ikke kjøre der den kjører? http://youtube.com/watch?v=bMCxYJcNXGc Nå var da veiene den kjørt merket på en eller annen måte. Poenget er at det finnes markeringer som skiller veien fra resten av landskapet Dette kan bli problematisk når vinteren setter inn og alt går i ett Er disse bilene teste på skikkelig vinterføre ( som inkluderer alt fra 0-føre til sterk kulde , kombinert med sterk vind og snøfokk) ?. kort og god alt det en sjåfør blir utsatt en vinterdag Det er da mange av "markørene" eller "merkingen" lite synlig Som menneske kjøre man da kunnskap og det man klarer å lese av terrenget Som menneske vil van kjører på veien selv om ikke alle vei stikkene vises. mens en Autonom bil vil stoppe så snar den ikke finner flere markeringer En annen ting det ikke er snakket om er hvordan en slik bil vil takle salt-sørpe som man har mye av her i landet. Så foreløpig ser det ut som om det er biler som bare fungerer om sommeren når det ikke regner for mye Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Eller bare gjør mobiltelefoner en del av systemet Jepp, det kan være et glimrende supplement for å skaffe ennå bedre oversikt over omgivelsene. Folks telefoner trenger selvsagt ikke være ID-merket på noe vis, men kan godt fungere som radio-fyr kun for posisjonering, eventuelt ilegges tilleggsinfo om f.eks risikogruppe (barn, voksen, dement) og hastighet (på hjul eller gående). En kraftig RFID kan også være et fint tilegg. Disse hjelpemidlene vil fungere for bilene omtrent som refleksvester fungerer for seende manuelle sjåfører i nattemørket i dag. Og da blir det enda flere dingser som MÅ virke til enhver tid for at bilen skal kunne kjøre. Nå har man hatt mange år på å bygge ut et skikkelig mobilt kommunikasjonsnett, likevel så mangler det mye for få god nok dekning Tro om man får det til bedre i fremtiden ? jeg tror ikke det for det er for mange grisk-grente strøk man ikke vil bygge ut på grunn av kostnadene Feil igjen elgen. Dagens biler slutter ikke å fungere hvis man skulle få øye på en en person uten refleksvest. Sånn vil det være med selvkjørende biler også. Fotgjengere uten telefon vil ikke få systemet til å svikte. Feil igjen elgen. Dagens mobildekning er god nok for de aller fleste i de aller fleste situasjoner. Hvis du synes det ikke blir godt nok før det blir 100% perfekt dekning over hele planeten så er det ditt problem, og ikke folk flest sitt problem. Uansett, la oss ikke spore av. Tråden handler om selvkjørende biler, ikke telefondekning. og da kommer alle problemene virkelig frem. At man er nød til å endre på endel prinsipper og praksis angående infrastrukturen her er jo soleklart Og da kan man lure på om det sittende regjeringen er villig til bruke så mye penger på det Her tror jeg heller at man forsøker å tvinge folk til bruke kollektivtransport , som da igjen ender med at disse selvkjørende bilene blir veldig begrenset Hvis det ikke da dukker opp et system som er helt uavhengige "veimerking" , GPS o.l. De systemene man har hørt om , både her og andre steder er jo i stor grad avhenging av "veimerking" Noe av dette blir jo også brukt i dag Jasså, så alle problemene kommer fram da? Er det 100 problemer, 1000? Og samtlige av problemene dukker virkelig fram akkurat da? Det som fremstår som soleklart for deg er totalt fjernt for meg. Med andre ord, forklar hva som er så soleklart med det. Konkret hvilke prinsipper og praksis er det du mener man må endre på? Så mye penger? Igjen, hvilke prinsipper og praksis prater du om? Hvilke beløp er det du omtaler som "så mye"? Hva har den sittende regjeringen med saken å gjøre? De går vel av i løpet av noen få dager og hvorvidt de er villig til å bruke penger på X har lite å si på hvor pengene faktisk vil bli kanalisert. Jeg tviler også på at den kommende regjeringen vil gjøre nevneverdige politiske grep for fremtidsbiler anno 2020 og senere. Hvorfor skulle kollektivtransport gå spesielt mye ut over selvkjørende biler, kontra vanlige biler? GPS, Glonass og en rekke andre veimerke-uavhengige posisjoneringssystemer finnes allerede i dag. Det er ikke noe som "kanskje dukker opp". Nå var da veiene den kjørt merket på en eller annen måte. Poenget er at det finnes markeringer som skiller veien fra resten av landskapet Dette kan bli problematisk når vinteren setter inn og alt går i ett Er disse bilene teste på skikkelig vinterføre ( som inkluderer alt fra 0-føre til sterk kulde , kombinert med sterk vind og snøfokk) ?. kort og god alt det en sjåfør blir utsatt en vinterdag Det er da mange av "markørene" eller "merkingen" lite synlig Som menneske kjøre man da kunnskap og det man klarer å lese av terrenget Som menneske vil van kjører på veien selv om ikke alle vei stikkene vises. mens en Autonom bil vil stoppe så snar den ikke finner flere markeringer En annen ting det ikke er snakket om er hvordan en slik bil vil takle salt-sørpe som man har mye av her i landet. Så foreløpig ser det ut som om det er biler som bare fungerer om sommeren når det ikke regner for mye Hvor i videoen ser du noe som helst veimerking? Hvis du mener en grsusvei i seg selv er "merking" fordi den skiller seg fra landskapet ellers så ja, da er det "veimerking", men nå synes jeg det er reimelig sært å kalle det for veimerking og ikke bare for umerket vei. Selvkjørende biler vil sikkert kunne brukes som terrengkjøretøy i likhet med vanlige biler hvis det var det du lurte på. Terrengkjøring blir nok i likhet med manuell kjøring en relativt smal nisje for autonome biler. Nei, disse bilene er neppe skikkelig testet på vinterføre ENNÅ. Men innen de blir lansert for publikum, 2020 og senere, er de garantert gjennomtestet i ekstremt vintervær for å bli godkjent. Hvorfor i alle dager tror du snø hindrer sikten for miniradarer, IR-kameraer, radiosignaler, ekkolodd osv? Har vi ikke forklart nok ganger at de begrensningene som gjelder for menneskelige øyne ikke gjelder en rekke av sensorene som bidrar til helhetsoversikten bilen "ser"? Mennesker har mange begrensninger, ikke bare i oppfattelseevne, men også manglende samtidighet i ulike retninger og manglende sanseorganer for ulike EM bølgelengder og svært begrenset lydbasert romoppfattelse. For ikke å snakke om treg tolkingstid, manglende reaksjonsevne og en tendens til å gjøre dårligere avgjørelser jo kortere tid man bruker på de. Mennesker gjør noen ganger det beste de kan og det er i følge ulykkesstatistikkene alt for lite. Andre ganger gjør de ennå mindre. Vil en autonom bil stoppe så snart den ikke ser flere veistikker? Har du programmert den helt selv? Det kan virke slik. Kommersielle autonome biler vil garantert ikke fungere sånn som din autonome bil (enten den bare er en fantasikreasjon eller du har bygget den i lego). Du tar feil igjen. Vi har snakket om hvordan en autonom bil vil fungerepå salt-sørpe. Faktisk flere ganger gjennom tråden og DU har deltatt. Du får lete deg gjennom tråden hvis du er interessert i å friske opp hukommelsen. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Å si at veimerking er vei som skiller seg ut fra resten av omgivelsene er å strekke den langt. Hvordan vet du hvor veien går om veien er identisk med omgivelsene? Det er 3 problemer med google sin bil som de ikke har løst enda. Snø, når alt er hvit og dekket til sliter den litt, kan f.eks legge seg feil i kjørebanen osv. Nye veier. den er avhengig av å vite ca hvor den er, flyttes en vei vil den riktignok ikke kjøre av veien, men vet heller ikke nødvendigvis hvor den kjører til. Altså, ingen krise, men den kan kjøre seg bort. Manuell dirigering, den leser ikke hva dirigenten gjør men den blir antagelig tolket som en forgjenger og svinger unna og kjører der den i utgangspunktet vil kjøre. Dette er de problemene google selv har kommet ut med, resten er uproblematisk i dag. Skjønner ikke hvor mye det er å diskutere når man faktisk HAR biler som allerede fungerer fint under de fleste forhold og har kjørt mye lengre enn det de fleste gjør uten å ha ett eneste uhell. Men, må si meg enig med Elgen i at snø er problematisk nå, men de kommer ikke til Norge før dette er løst og testet under alle tenkelige og utenkelige forhold og føre. Dette må løses etterhvert, om ikke kommer det ikke hit. Det er fortsatt i startfasen, men fungerer smertefritt under vanlige forhold og veier oftest møter på. Den vil nok slite om du skal kjøre utenfor veien i skogen, men det gjør en vanlig bil også. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jepp, det kan være et glimrende supplement for å skaffe ennå bedre oversikt over omgivelsene. Folks telefoner trenger selvsagt ikke være ID-merket på noe vis, men kan godt fungere som radio-fyr kun for posisjonering, eventuelt ilegges tilleggsinfo om f.eks risikogruppe (barn, voksen, dement) og hastighet (på hjul eller gående). En kraftig RFID kan også være et fint tilegg. Disse hjelpemidlene vil fungere for bilene omtrent som refleksvester fungerer for seende manuelle sjåfører i nattemørket i dag. Feil igjen elgen. Dagens biler slutter ikke å fungere hvis man skulle få øye på en en person uten refleksvest. Sånn vil det være med selvkjørende biler også. Fotgjengere uten telefon vil ikke få systemet til å svikte. Feil igjen elgen. Dagens mobildekning er god nok for de aller fleste i de aller fleste situasjoner. Hvis du synes det ikke blir godt nok før det blir 100% perfekt dekning over hele planeten så er det ditt problem, og ikke folk flest sitt problem. Uansett, la oss ikke spore av. Tråden handler om selvkjørende biler, ikke telefondekning. Jasså, så alle problemene kommer fram da? Er det 100 problemer, 1000? Og samtlige av problemene dukker virkelig fram akkurat da? Det som fremstår som soleklart for deg er totalt fjernt for meg. Med andre ord, forklar hva som er så soleklart med det. Konkret hvilke prinsipper og praksis er det du mener man må endre på? Så mye penger? Igjen, hvilke prinsipper og praksis prater du om? Hvilke beløp er det du omtaler som "så mye"? Hva har den sittende regjeringen med saken å gjøre? De går vel av i løpet av noen få dager og hvorvidt de er villig til å bruke penger på X har lite å si på hvor pengene faktisk vil bli kanalisert. Jeg tviler også på at den kommende regjeringen vil gjøre nevneverdige politiske grep for fremtidsbiler anno 2020 og senere. Hvorfor skulle kollektivtransport gå spesielt mye ut over selvkjørende biler, kontra vanlige biler? GPS, Glonass og en rekke andre veimerke-uavhengige posisjoneringssystemer finnes allerede i dag. Det er ikke noe som "kanskje dukker opp". Hvor i videoen ser du noe som helst veimerking? Hvis du mener en grsusvei i seg selv er "merking" fordi den skiller seg fra landskapet ellers så ja, da er det "veimerking", men nå synes jeg det er reimelig sært å kalle det for veimerking og ikke bare for umerket vei. Selvkjørende biler vil sikkert kunne brukes som terrengkjøretøy i likhet med vanlige biler hvis det var det du lurte på. Terrengkjøring blir nok i likhet med manuell kjøring en relativt smal nisje for autonome biler. Nei, disse bilene er neppe skikkelig testet på vinterføre ENNÅ. Men innen de blir lansert for publikum, 2020 og senere, er de garantert gjennomtestet i ekstremt vintervær for å bli godkjent. Hvorfor i alle dager tror du snø hindrer sikten for miniradarer, IR-kameraer, radiosignaler, ekkolodd osv? Har vi ikke forklart nok ganger at de begrensningene som gjelder for menneskelige øyne ikke gjelder en rekke av sensorene som bidrar til helhetsoversikten bilen "ser"? Mennesker har mange begrensninger, ikke bare i oppfattelseevne, men også manglende samtidighet i ulike retninger og manglende sanseorganer for ulike EM bølgelengder og svært begrenset lydbasert romoppfattelse. For ikke å snakke om treg tolkingstid, manglende reaksjonsevne og en tendens til å gjøre dårligere avgjørelser jo kortere tid man bruker på de. Mennesker gjør noen ganger det beste de kan og det er i følge ulykkesstatistikkene alt for lite. Andre ganger gjør de ennå mindre. Vil en autonom bil stoppe så snart den ikke ser flere veistikker? Har du programmert den helt selv? Det kan virke slik. Kommersielle autonome biler vil garantert ikke fungere sånn som din autonome bil (enten den bare er en fantasikreasjon eller du har bygget den i lego). Du tar feil igjen. Vi har snakket om hvordan en autonom bil vil fungerepå salt-sørpe. Faktisk flere ganger gjennom tråden og DU har deltatt. Du får lete deg gjennom tråden hvis du er interessert i å friske opp hukommelsen. Nå har jeg påpekt mange ting med autonome biler , men du aviser det som om det ikke eksister bare fordi du har noen begrensinger i å se problemene Dere sier at det vil være løst i fremtiden samtidig vil det ta en del år før det er testet skikkelig og så påståes det at disse bilen skal være klar i løpet av få år . Dette henger ikke helt sammen. Hvis man har fulgt med så vet man at det finnes mange steder mad elendig kommunikasjon. ( hvis nor spør så skal jeg lete onn noen i nærheten av der jeg bor ) Lit merkelig at bilen da vil funger hvis den ar avhengig av en viss kommunikasjon for finne frem på egen hand Så det jeg anser som en del store utfordringer som ikke er løst enda mener dere at er et ikkeproblem. Da har der ikke forstått det jeg påpeker med "veimerke" som jeg har forklart tidligere så mener jeg evnen til kunne se veien skikkelig. her er det enda en del ting vi mennesker klare å skille ut som "radaren" på en slik bil ikke klarer , selv om den ser bedre Det jeg er skeptisk er evnen til kunne skille ut 3d-strukturen i landskapet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå