del_diablo Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Det er uaktsomhet som er poenget . Likevel er det bilisten ( i dette tilfeller de som har ansvaret for bilen) som risikerer en dom. Spørs hvem som har kamera til bekrefte hendelsen. Så nei, det er ikke et argument mot noe som helst. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Lexus har en prototype på selvkjørende bil klar og General motors skal ha sånne i produksjon i 2020. (Aftenposten tar riktignok kjapt den problematiserende vinklinga: "Hvem har skylda hvis det skjer noe?") Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 jeg synes man skal diskutere konsekvensen rund selvkjørende biler på både godt og vondt og ikke mins hvis noe går galt , virkelig galt f.eks hvor lenge skal man akseptere å vente til noen kommer og ordner opp hvis en slik bil blokkerer veien ? og ikke mist har den lov til blokkere veien ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Har det vært en ulykke har man PLIKT til å hjelpe. Jeg kan ikke se for meg at den loven skal avskaffes. Man har ikke lov til å blokkere en vei med vilje, men skjer det i forbindelse med en ulykke så er det ingen forbrytelse. Jeg kan ikke se for meg at dette heller vil endres juridisk. Jeg synes det mest spennende med artikkelen er tidsperspektivet. Det er bare 7 år til disse skal være i produksjon. Flere her i tråden har sagt "ikke de nærmeste 50 årene" "ikke i min levetid" osv. Nå sies det 7 år! Og Googles bil er langt i fra alene lengre. Dette går fremover! Endret 28. september 2013 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Hvis selvkjørende biler betyr at alle idioter og blondiner i trafikken som sminker seg i speilet, spiser, drikker kaffe å røyker samtidig i morgenrushet ikke har kontroll over bilen selv, så er jeg for. Enkelte folk burde ikke hatt lappen i det hele tatt, virkelig. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Det har vær snakk om at det skal være 100% automatiske biler , at man overhode ikke vil få lov til kjøre selv . Dette ser jeg vil gi en del problemer utenfor de mest sentrale strøkene Ikke mist en astronomisk infrastruktur Det er også der man har mest bruk for biler i sentrale strøk er det også et stort behov for transport , men her finnes det bedre løsninger en biler i rette forstand. her vil det også være dårlig plass til oppbevaring av bilen når den ikke er i bruk Hvis man ser på transportbehovet ( som neppe endrer seg så mye med årene ) så er det mest behov for transport om morgen og om ettermiddagen. Resten av tiden vil mesteparten bilene være uvirksom slik det er i dag At enkelte ikke burde hatt lappen er nok riktig Det er ikke det som jeg ser som det store problemet her. Derimot er det mange trafikanter ( både gående ,syklende, og kjørende ) slet ikke burde være der når de ikke vet hva de gjør når de bare skaper kaos Så har man også (det lille) problemet med de som ikke har lov til kjøre men kjører likevel Nå er jeg litt preget av det som skjedde på fredag , jeg kom 2 timer sener hjem en normmalt på grunn av 3 idioter i trafikken En tur som normal tar 45 minutter med buss Endret 28. september 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Jeg synes det mest spennende med artikkelen er tidsperspektivet. Det er bare 7 år til disse skal være i produksjon. Flere her i tråden har sagt "ikke de nærmeste 50 årene" "ikke i min levetid" osv. Nå sies det 7 år! Det presiseres vel i artikkelen at det ikke er snakk om helautomatiske biler. Føreren skal fremdeles sitte bak rattet og overvåke og ta over i sitasjoner som bilen ikke kan håndtere. Mao er det bare en videreutvilkling av førerassistentsysteme vi snakker om her. Det videre spranget til 100% helautonome biler er enormt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 jeg er spent på hvordan man har tenkt å takle alle salt sabotasjen som forekommer Man kan da ikke kjøpe nye deler hvert år Det som er så merkelig her ar at man på død og liv skal ha 100 automatiske biler på så kort tid hvis bilen blir automatiske men man kan kjøre selv med overvåkning fra elektronikken så er man trykk så lenge elektronikken fungerer optimalt Samtidig så har man også muligheter til kjøre bilen til verkstedet eller hjem når elektronikken svikter utfordringen blir selvsagt være forsiktig nok når elektronikken skulle svikte kanskje en ide kunne bytte enkelte deler selv ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Elgen, hvis elektronikken i dagens manuelt kjørte biler svikter så er det bom stopp. Ikke at det skjer spesielt ofte, noe det heller ikke vil gjøre med selvkjørende biler på grunn av minst like strenge krav til oppetid.Uansett, i stedet for å diskutere i loop, her har jeg nytt påfyll til tråden: Teknofil.no: Google vil ha gestkontroll i bilen Altså peke og vise med hendene hvor man skal i stedet for å taste inn adressen eller kartposisjonen på en GPS-lignende kjørekomputer. Jeg antar det er mye mer praktisk på spesielt smånavigering. "Parker der ved inngangen til butikken, ikke langt ute på parkeringsplassen" Endret 7. oktober 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Elgen, hvis elektronikken i dagens manuelt kjørte biler svikter så er det bom stopp. Ikke at det skjer spesielt ofte, noe det heller ikke vil gjøre med selvkjørende biler på grunn av minst like strenge krav til oppetid. Faktisk ikke. Det er enkelte kritiske deler som stopper bilen , men resten er bare til hjelp for sjåføren. Det er når denne hjelpe elektronikken også blir kritisk at bilen stopper ved feil det skaper problemer Så har jeg ikke ening med deg Elektronikk er vell og bra til kontroll og overvåking men det bør aldri overlates helt til seg selv når det er snakk om liv Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Faktisk ikke. Det er enkelte kritiske deler som stopper bilen , men resten er bare til hjelp for sjåføren. Det er når denne hjelpe elektronikken også blir kritisk at bilen stopper ved feil det skaper problemer Så har jeg ikke ening med deg Elektronikk er vell og bra til kontroll og overvåking men det bør aldri overlates helt til seg selv når det er snakk om liv Veldig mange av dagens biler er drive-by-wire. Det vil si at kontrollene inni bilen ikke er fysisk koblet til noen motor eller styringskomponenter. Alt sendes inn til en intern datamaskin, som siden styrer bilen basert på signalene den mottar fra deg. Så det aller meste av elfeil vil veldig effektivt stoppe bilen, og jeg kan ikke se for meg hvilken forskjell det skulle gjøre om det er du eller datamaskinen som styrer i øyeblikket når det blir elfeil. - Allerede i dag går signalene gjennom datamaskinen uansett. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Veldig mange av dagens biler er drive-by-wire. Det vil si at kontrollene inni bilen ikke er fysisk koblet til noen motor eller styringskomponenter. Alt sendes inn til en intern datamaskin, som siden styrer bilen basert på signalene den mottar fra deg. Så det aller meste av elfeil vil veldig effektivt stoppe bilen, og jeg kan ikke se for meg hvilken forskjell det skulle gjøre om det er du eller datamaskinen som styrer i øyeblikket når det blir elfeil. - Allerede i dag går signalene gjennom datamaskinen uansett. Heldigvis er ikke alle biler slik. Da er det jo litt pussig at nyere biler av bestemte merker sliter mere en andre Det er jo dette at man ikke skal få lov til å flytte bilen bare fordi en enkelt sensor krangler som er direkte usmakelig. Sånn sett så vil det ikke være så stor forskjell på dagens/ fremtidens pcer og fremtidens biler Så kan jo dere tenke dere at man i dag sliter lit med sikkerheten på pcene ( virus, innbrudd eller andre feil) Bilene vil jo ikke være mindre utsatt i fremtiden Allerede i dag ryktes det at man kan bryte seg inn på fjernstyringen til låsesystemet jeg tror ikke at dett blir så mye bedre i fremtiden , bare at det er flere systemer å bryte seg inn Hvordan kan man da tro at det skal bli sikrere Her risikerer man jo at kritiske systemer ikke virker fordi noen har klar å bryte seg inn i systemet vidre er det enkelte ting bare vi mennesker er i stand til å vurdere Man må heller ikke gjøre det slik at man må ha/ bruke flere kjøretøy for å komme seg dit man skal Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Heldigvis er ikke alle biler slik. Men alle moderne biler ER slik. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Men alle moderne biler ER slik. Hvorfor ser man det da ikke på de moderne varebilene ? jeg bruker jo en nye en på jobben i begynnelsen av uka både gass respons og giring samt bremser tyder heller på at det ikke er D.B.W. Endret 8. oktober 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hvorfor ser man det da ikke på de moderne varebilene ? jeg bruker jo en nye en på jobben i begynnelsen av uka både gass respons og giring samt bremser tyder heller på at det ikke er D.B.W. De aller aller fleste varebiler er også slik, hva er det som får deg til å tro noe annet? Hvilket merke og modell/årsmodell er det? Giringen er fortsatt en spak rett ned i girkassa i manuellt girte biler, men det meste annet går via elektriske signaler da det er billigere og mer pålitelig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Bremser er det vel fortsatt ikke så mange som har by wire uten at det er en mekanisk forbindelse i tillegg? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Det er nå stor forskjell på de fleste og alle Hvis man ser lit logisk på det så betyr jo Drive by wire at all styringen forgår ved hjelp av kabel I dette tilfelle elektriske signaler via kabler Da burede også slik biler være umulig å kvele motoren på fordi man gir for liten gass-respons Da burde også bilen bremse selv når den kommer for nær hindringer Og så har man det med automatisk giring Eller start stopp teknologi for mottoren På enkelt av bilen skal også overføringen mellom ratt og styresystem være elektrisk Det er sikkert andre ting også , som jeg ikke kommer på akkurat nå Alt dette er det jo bare de dyreste luksuriøse bilene som har ( alle har heller ikke alle systemene ) Ergo så er det bare de som har fullstendig D.B.W Det blir noe helt annet en å påstå at alle nye biler har det Lenke til kommentar
username882 Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Her er dere helt på jordet.. Bremsesystemet er hydraulisk. Bremsepedalen styrer da en pumpe som sender trykk ut i systemet og får kalipperene til klampe. Manuell giring er mekanisk. Girspaken er fysisk koblet til girvelgeren i kassa. Clutchsystemet er hydraulisk akkurat som bremsene. Rattet er også fysisk koblet til hjulene. Selv om man har elektrisk servo så gir den kun ekstra kraft, så du slipper å ta i like mye på rattet. Det vil IKKE si at det kun sitter en sensor på rattet som sender et signal til servoen. Gasspedalen er blitt mer vanlig at er elektrisk, men den har ikke en like viktig sikkerhetsfunksjon som styring eller bremsing. er ikke se for m Hvor dere har dere andre fra er for meg et stort mysterium, og kom med kilder før dere kaster ut slike påstander. Over til temaet. Det er et utenkelig antall med uforutsette situasjoner som kan skje i trafikken. Jeg klarer ikke se for meg at hva som er rett reaksjon kan bli tatt like bra av en helautomatisk bil som om det sitter en dreven og fokusert sjåfør bak rattet. Men det er helt sikkert at det er mange ubrukelige sjåfører, som ikke vet hva de skal gjøre i ulike nødsituasjoner og enten bare står på bremsen, gassen, eler hva enn de måtte finne på. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Det er et utenkelig antall med uforutsette situasjoner som kan skje i trafikken. Jeg klarer ikke se for meg at hva som er rett reaksjon kan bli tatt like bra av en helautomatisk bil som om det sitter en dreven og fokusert sjåfør bak rattet. Ta en kikk på ulykkesstatistikken for googles selvkjørende biler Se også: http://youtu.be/bp9KBrH8H04 Endret 11. oktober 2013 av sverreb 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Hvor dere har dere andre fra er for meg et stort mysterium, og kom med kilder før dere kaster ut slike påstander. Hva var det du tenkte på ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå