Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har det vært en ulykke har man PLIKT til å hjelpe. Jeg kan ikke se for meg at den loven skal avskaffes.

 

Man har ikke lov til å blokkere en vei med vilje, men skjer det i forbindelse med en ulykke så er det ingen forbrytelse. Jeg kan ikke se for meg at dette heller vil endres juridisk.

 

Jeg synes det mest spennende med artikkelen er tidsperspektivet. Det er bare 7 år til disse skal være i produksjon. Flere her i tråden har sagt "ikke de nærmeste 50 årene" "ikke i min levetid" osv. Nå sies det 7 år!

 

Og Googles bil er langt i fra alene lengre. Dette går fremover! :thumbup:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vær snakk om at det skal være 100% automatiske biler , at man overhode ikke vil få lov til kjøre selv .

Dette ser jeg vil gi en del problemer utenfor de mest sentrale strøkene

Ikke mist en astronomisk infrastruktur

Det er også der man har mest bruk for biler

 

i sentrale strøk er det også et stort behov for transport , men her finnes det bedre løsninger en biler i rette forstand. her vil det også være dårlig plass til oppbevaring av bilen når den ikke er i bruk

 

Hvis man ser på transportbehovet ( som neppe endrer seg så mye med årene ) så er det mest behov for transport om morgen og om ettermiddagen.

Resten av tiden vil mesteparten bilene være uvirksom slik det er i dag

 

At enkelte ikke burde hatt lappen er nok riktig

Det er ikke det som jeg ser som det store problemet her.

Derimot er det mange trafikanter ( både gående ,syklende, og kjørende ) slet ikke burde være der når de ikke vet hva de gjør når de bare skaper kaos

 

Så har man også (det lille) problemet med de som ikke har lov til kjøre men kjører likevel

 

Nå er jeg litt preget av det som skjedde på fredag , jeg kom 2 timer sener hjem en normmalt på grunn av 3 idioter i trafikken

En tur som normal tar 45 minutter med buss

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes det mest spennende med artikkelen er tidsperspektivet. Det er bare 7 år til disse skal være i produksjon. Flere her i tråden har sagt "ikke de nærmeste 50 årene" "ikke i min levetid" osv. Nå sies det 7 år!

 

 

 

Det presiseres vel i artikkelen at det ikke er snakk om helautomatiske biler. Føreren skal fremdeles sitte bak rattet og overvåke og ta over i sitasjoner som bilen ikke kan håndtere. Mao er det bare en videreutvilkling av førerassistentsysteme vi snakker om her.

Det videre spranget til 100% helautonome biler er enormt.

Lenke til kommentar

jeg er spent på hvordan man har tenkt å takle alle salt sabotasjen som forekommer

Man kan da ikke kjøpe nye deler hvert år

 

Det som er så merkelig her ar at man på død og liv skal ha 100 automatiske biler på så kort tid

hvis bilen blir automatiske men man kan kjøre selv med overvåkning fra elektronikken så er man trykk så lenge elektronikken fungerer optimalt

Samtidig så har man også muligheter til kjøre bilen til verkstedet eller hjem når elektronikken svikter

utfordringen blir selvsagt være forsiktig nok når elektronikken skulle svikte

 

kanskje en ide kunne bytte enkelte deler selv ?

Lenke til kommentar

Elgen, hvis elektronikken i dagens manuelt kjørte biler svikter så er det bom stopp. Ikke at det skjer spesielt ofte, noe det heller ikke vil gjøre med selvkjørende biler på grunn av minst like strenge krav til oppetid.

Uansett, i stedet for å diskutere i loop, her har jeg nytt påfyll til tråden:

Teknofil.no: Google vil ha gestkontroll i bilen

 

Altså peke og vise med hendene hvor man skal i stedet for å taste inn adressen eller kartposisjonen på en GPS-lignende kjørekomputer. Jeg antar det er mye mer praktisk på spesielt smånavigering. "Parker der ved inngangen til butikken, ikke langt ute på parkeringsplassen"

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Elgen, hvis elektronikken i dagens manuelt kjørte biler svikter så er det bom stopp. Ikke at det skjer spesielt ofte, noe det heller ikke vil gjøre med selvkjørende biler på grunn av minst like strenge krav til oppetid.

 

Faktisk ikke.

Det er enkelte kritiske deler som stopper bilen , men resten er bare til hjelp for sjåføren.

 

Det er når denne hjelpe elektronikken også blir kritisk at bilen stopper ved feil det skaper problemer

Så har jeg ikke ening med deg

 

Elektronikk er vell og bra til kontroll og overvåking men det bør aldri overlates helt til seg selv når det er snakk om liv

Lenke til kommentar

Faktisk ikke.

Det er enkelte kritiske deler som stopper bilen , men resten er bare til hjelp for sjåføren.

 

Det er når denne hjelpe elektronikken også blir kritisk at bilen stopper ved feil det skaper problemer

Så har jeg ikke ening med deg

 

Elektronikk er vell og bra til kontroll og overvåking men det bør aldri overlates helt til seg selv når det er snakk om liv

 

Veldig mange av dagens biler er drive-by-wire. Det vil si at kontrollene inni bilen ikke er fysisk koblet til noen motor eller styringskomponenter.

Alt sendes inn til en intern datamaskin, som siden styrer bilen basert på signalene den mottar fra deg.

 

Så det aller meste av elfeil vil veldig effektivt stoppe bilen, og jeg kan ikke se for meg hvilken forskjell det skulle gjøre om det er du eller datamaskinen som styrer i øyeblikket når det blir elfeil. - Allerede i dag går signalene gjennom datamaskinen uansett.

Lenke til kommentar

 

Veldig mange av dagens biler er drive-by-wire. Det vil si at kontrollene inni bilen ikke er fysisk koblet til noen motor eller styringskomponenter.

Alt sendes inn til en intern datamaskin, som siden styrer bilen basert på signalene den mottar fra deg.

 

Så det aller meste av elfeil vil veldig effektivt stoppe bilen, og jeg kan ikke se for meg hvilken forskjell det skulle gjøre om det er du eller datamaskinen som styrer i øyeblikket når det blir elfeil. - Allerede i dag går signalene gjennom datamaskinen uansett.

Heldigvis er ikke alle biler slik.

Da er det jo litt pussig at nyere biler av bestemte merker sliter mere en andre

 

Det er jo dette at man ikke skal få lov til å flytte bilen bare fordi en enkelt sensor krangler som er direkte usmakelig.

 

Sånn sett så vil det ikke være så stor forskjell på dagens/ fremtidens pcer og fremtidens biler

Så kan jo dere tenke dere at man i dag sliter lit med sikkerheten på pcene ( virus, innbrudd eller andre feil)

Bilene vil jo ikke være mindre utsatt i fremtiden

 

Allerede i dag ryktes det at man kan bryte seg inn på fjernstyringen til låsesystemet

jeg tror ikke at dett blir så mye bedre i fremtiden , bare at det er flere systemer å bryte seg inn

 

Hvordan kan man da tro at det skal bli sikrere

Her risikerer man jo at kritiske systemer ikke virker fordi noen har klar å bryte seg inn i systemet

 

vidre er det enkelte ting bare vi mennesker er i stand til å vurdere

 

Man må heller ikke gjøre det slik at man må ha/ bruke flere kjøretøy for å komme seg dit man skal

Lenke til kommentar

Hvorfor ser man det da ikke på de moderne varebilene ?

jeg bruker jo en nye en på jobben i begynnelsen av uka

 

både gass respons og giring samt bremser tyder heller på at det ikke er D.B.W.

De aller aller fleste varebiler er også slik, hva er det som får deg til å tro noe annet?

Hvilket merke og modell/årsmodell er det?

Giringen er fortsatt en spak rett ned i girkassa i manuellt girte biler, men det meste annet går via elektriske signaler da det er billigere og mer pålitelig.

Lenke til kommentar

Det er nå stor forskjell på de fleste og alle

Hvis man ser lit logisk på det så betyr jo Drive by wire at all styringen forgår ved hjelp av kabel

I dette tilfelle elektriske signaler via kabler

 

Da burede også slik biler være umulig å kvele motoren på fordi man gir for liten gass-respons

Da burde også bilen bremse selv når den kommer for nær hindringer

Og så har man det med automatisk giring

Eller start stopp teknologi for mottoren

På enkelt av bilen skal også overføringen mellom ratt og styresystem være elektrisk

Det er sikkert andre ting også , som jeg ikke kommer på akkurat nå

 

Alt dette er det jo bare de dyreste luksuriøse bilene som har ( alle har heller ikke alle systemene )

Ergo så er det bare de som har fullstendig D.B.W

 

Det blir noe helt annet en å påstå at alle nye biler har det

Lenke til kommentar

Her er dere helt på jordet..

 

Bremsesystemet er hydraulisk. Bremsepedalen styrer da en pumpe som sender trykk ut i systemet og får kalipperene til klampe.

 

Manuell giring er mekanisk. Girspaken er fysisk koblet til girvelgeren i kassa. Clutchsystemet er hydraulisk akkurat som bremsene.

 

Rattet er også fysisk koblet til hjulene. Selv om man har elektrisk servo så gir den kun ekstra kraft, så du slipper å ta i like mye på rattet. Det vil IKKE si at det kun sitter en sensor på rattet som sender et signal til servoen.

 

Gasspedalen er blitt mer vanlig at er elektrisk, men den har ikke en like viktig sikkerhetsfunksjon som styring eller bremsing.

er ikke se for m

Hvor dere har dere andre fra er for meg et stort mysterium, og kom med kilder før dere kaster ut slike påstander.

 

 

Over til temaet.

 

Det er et utenkelig antall med uforutsette situasjoner som kan skje i trafikken. Jeg klarer ikke se for meg at hva som er rett reaksjon kan bli tatt like bra av en helautomatisk bil som om det sitter en dreven og fokusert sjåfør bak rattet.

 

Men det er helt sikkert at det er mange ubrukelige sjåfører, som ikke vet hva de skal gjøre i ulike nødsituasjoner og enten bare står på bremsen, gassen, eler hva enn de måtte finne på.

Lenke til kommentar

Det er et utenkelig antall med uforutsette situasjoner som kan skje i trafikken. Jeg klarer ikke se for meg at hva som er rett reaksjon kan bli tatt like bra av en helautomatisk bil som om det sitter en dreven og fokusert sjåfør bak rattet.

Ta en kikk på ulykkesstatistikken for googles selvkjørende biler

 

Se også:

http://youtu.be/bp9KBrH8H04

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...