Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"Førerløse busser" tror jeg blir en realitet, hvor "sjåføren" i realiteten blir mekaniker for bussen. Ingen motforestillinger egentlig.

 

 

Men forestill deg at du skal kjøre ny bil i morgen. Du har muligheten til å kjøre en selvkjørende bil. Teknologien denne bilen bruker har vært testet og utarbeidet i 40-50 år, hver sensor har flere reservesensorer OG flere sensorer av andre typer som gjør den samme jobben. Den har selvdiagnose på sensorene for å finne ut om de fungerer, og selvdiagnose på selvdiagnosen. Den eneste svakheten er at vis kartverket den bruker ikke er oppdatert for området(lokal vei i boligfelt med blindveier), er at det er godt mulig du må instruere den hvor du skal. Bilen synkroniserer også kartdata med en online database hver gang den går til service, hvor den forteller hvor den har kjørt VIS det var vei der.

Spørsmålet er ikke om bilen er sikker, men om du vil kjøpe den.

 

Og du nevner baner. Du forstår ikke hvor mye av dagens infrastruktur som er fornuftig, og ikke vil bli erstatter. I praksis ble ikke kjerreveien erstatter heller, man bare la nye veier over de.

Lenke til kommentar

Nå er autonome biler egentlig ikke biler lenger.

Det er en automat.

 

Det er et problem her , selv 150 år inn i fremtiden.

Politikerne og holdningen til veier

 

Det blir ikke automatiske biler , men vogner som kjører på egenhand.

De går heller ikke på det man i dag kaller for vei , men på en egen bane

 

Hvis det blir veier og biler så blir det korte strekninger utenfor byene

Her vil nok også kostnadene for opprettholde systemet for automatiske biler såpass kostbart og komplisert at det heller er tvilsomt at man kommer med noe forbud om kjøre selv

Det er heller tvilsom om at disse bilene er istand til kunne kjøre på egenhand flere steder

 

Da er det som en naskeren å regne hvis man skal komme med noe påbudt om la bilen kjøre selv for bestandig

Hvorfor mener du at selvkjørende biler ikke er biler? Er ikke taxier heller biler siden de kjøres av andre enn den som skal transporteres?

 

Hvordan holdningen og politikerne blir om 150 år aner hverken jeg eller du noen ting om. Det er et vakuum-tomt argument.

 

Skinnegående biler med andre ord? Tror du virkelig skinner kan erstatte personbilbruk? Det ville i så fall krevd et enormt skinnenettverk for i det hele tatt å få gjennomslag hos folk flest. Det ville blitt så kostbart at det er helt utenkelig, selv for "verdens rikeste land". Se bare på jernbaneverket og trikkebanene i Oslo, Bergen og Trondheim. Dette må du nok gange med 100 før det blir nevneverdig gjennomslag. Ikke at det er plass til å bygge et helt nytt skinnenett heller. Småskala persontransport vil for all overskuelig fremtid være begrenset til veinettet. Storskala persontransport vil nok fortsatt ha både trikkebaner og jernbaner, men selv der vil ikke banenettet øke noe særlig. Muligens et "inter city triangel" på Østlandet og noen nedleggelser andre plasser. Nord-Norgebanen og diverse lyntog dukker neppe opp i min og din levetid. Den eneste realistiske løsningen er å la autonome biler kjøre på samme veinett som manuelle bilister.

Lenke til kommentar

På hvilken måte ? At man skal ringe etter transport ?

 

jeg tror nok heller at dette vil erstattete dagens busser

og at man kjører i egne kjøretøyer til denne transporten

 

Bor man i byer så kan man heller bestille førerløse taxier som da går på egen veier/baner

 

problemet er at ikke alle steder vil få en slik transport-dekning

Du kan tenke på en autonom bil som en taxi. Du bestiller og den henter og bringer deg, ungene, svaksynte tante Olga eller noen andre. Akkurat som i dag blir det fult mulig å være sin egen taxieier og kunne ha sine egne private CD-er og saker i bilen og la den stå ubrukt resten av døgnet. En taxi uten lønnskostnader til sjåføren. Likevel blir det nok vesentlig billigere å bestille en autonom taxi enn å eie sin egen. Innkjøpskostnaden til de som bestilles "leies" vil i praksis deles på alle kundene. Eier man en selv må man ta hele regningen selv med mindre man leier den ut.

 

Dagens bilkollektiv er ikke langt unna den betalingsmodellen jeg ser for meg blir vanligst. Vil man ha det ennå billigere så er man flere i bilen på hver tur. Som en buss eller taxi man deler. Det blir selvsagt dyrere å ha hele taxien for seg selv enn å dele kostnaden på flere.

 

Hvorfor man skal bygge et helt eget veisystem "bane" dedikert til autonome biler skjønner jeg ikke. Det må du forklare.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Aromatisk kjørende biler har vi hatt lenge. De heter pizzabud, cateringbud osv. :p

så morsom du er , det skulle selvfølgelig være automatiske biler

 

 

Tror du virkelig skinner kan erstatte personbilbruk?

Det kommer til å erstarte buss og tog

 

 

 

Hvorfor man skal bygge et helt eget veisystem "bane" dedikert til autonome biler skjønner jeg ikke. Det må du forklare.

Fordi det er betydelig sikrere en det man noen gang ville få til med automatiske biler

Det vil også være enklere å vedlikeholde.

 

At jernbaneverket ikke klare å vedlikeholde dagens jernbanenett er ikke noe argument for at man vil kunne vedlikeholde systemet som automatiske bile noe bedre

nåe man ser hvordan vedlikeholdet på dagens veier er så her jeg ingen tro på at det vedlikeholde blir så mye bedre i fremtiden , selv om strukturen skulle endre seg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Tog er allede "langt bak" biler så lenge det ikke er høyfartslinjer og hyppige avganger. Bil vil også erstatte fly, om du tenker på samme måten, etc.

I dag ligger toget lengt bak bilen bl.a. på grunn av alle begrensingene.

Derimot er målet at man skal erstatte bilen med tog og bane

 

Dette fordi det ikke er plass til at alle kan kjøre selv

 

Det som er dumt med dette er at man ikke får den friheten en bil gir

Buss og tog kan heller ikke tilfredsstille alle transportbehov

Lenke til kommentar

 

Derimot er målet at man skal erstatte bilen med tog og bane

Hvor får du denne ideen fra? For at toget skal erstatte bilen, må det på plass en infastruktur som mangler 100%.

 

 

 

Det som er dumt med dette er at man ikke får den friheten en bil gir

 

Buss og tog kan heller ikke tilfredsstille alle transportbehov

Så hvorfor drar du det da opp, i en tråd om når vi får selvkjørende biler?

Lenke til kommentar

 

Hvor får du denne ideen fra? For at toget skal erstatte bilen, må det på plass en infastruktur som mangler 100%.

Det ert ideer som går bland fremtidsentusiaster .

Det er også presentert tidligere på discovery

Nå er det dog ikke snakk om tog slik de er i dag men andre varianter, også i mindre utgaver

 

 

Så hvorfor drar du det da opp, i en tråd om når vi får selvkjørende biler?

For det har en sammenheng i forhold det jeg skriver

samtidig som det ikke blir så mye plass til bilen , selv om den blir automatisk så må man ha tiktige transportløsninger

Da går det ikke alene med bilen

 

Samtidig er alternativene rene sorgen

Lenke til kommentar

Vet hva du tenker på. Monorail/SkyTran, altså hvor du har små vogner for 4-8 personer i stede for et helt tog, samt et desentralisert distribusjonsystem for rekkevidde og kapasitet.

Nei, det er det ikke.

Nå tror jeg at det vil komme flere varianter av det

 

jeg ser sammenhengen ganske så tydelig i det

Lenke til kommentar

29 sider er litt for mye å lese på en kveld, så det er godt mulig at dette har blitt nevnt før.

 

 

Jeg tror og håper autonome biler kommer. Jeg tror imidlertid at det ikke vil være 100% autonomt, men at det vil være soner med forskjellige soner med forskjellig grad av kontroll.

 

Eksempelvis vil sannsynligvis de farligste strekningene hvor det størst fare for dødsfall være fullstendig styrt av et autonomt system, og det samme gjelder de strekningene hvor kø er et problem.

 

Mer fjernliggende områder tror jeg imidlertid det ikke vil være det, fordi jeg tror fortjenesten av å dekke hele kloden er for liten, at folk flest ønsker denne friheten, eksempelvis for å stoppe et sted i veikanten for å plukke sopp/blomster/etc, ta av på en umerket traktorsti for å parkere når du skal ta en skogtur, fisketur osv.

 

Jeg tror imidlertid at vi vil ha et autonomt system som griper inn og overstyrer når en farlig situasjon oppstår, uavhenging av om det er helt eller delvis autonomt. Et system hvor trafikken er én samordnet mekanisme vil være tryggere, bedre og en fordel for alle involvert, særlig der hvor det mye trafikk.

 

 

 

Jeg vil komme med en spådom om at det første vi kommer til å se av autonome systemer i en større skale er er soner hvor kun autonome biler har tilgang. Ta Oslo for eksempel: Jeg ser for meg et scenario hvor kun autonome biler/busser/tog har tilgang, og annen trafikk stanses i utkanten av byen men innen rekkevidde av kollektiv transport.

 

Dette hadde gitt en trygg og forbedret trafikkflyt i byene, du kunne enkelt og greit gå ut av bilen ved ditt arbeidssted, starte arbeidsdagen mens bilen parkerte seg selv. I tillegg hadde pendlerstrekningene inn mot byen blitt tryggere i og med at mange av bilene hadde et autonomt system.

 

En utfordring her er selvsagt at alle bileiere i Oslo måtte enten hatt en autonom bil eller parkere bilen utenfor sonen. Men på den andre siden kan et slikt system eliminere behovet for en privat bil i byen fullstendig: Et system av autonome shuttle biler kunne kjørt deg fra dør til dør uten at du nødvendigvis eide bilen.

 

Byen hadde fått et langt bedre kollektiv-tilbud, som også hadde gjort det mulig for mindre, private aktører å komme inn og bidra til å gi det kollektive et løft. Shuttle-tilbudet kunne ha variert fra nice-price byddy-biler til limousiner. Hvis i tillegg den autonome bilen var hybrid kunne forurensing i byen ha blitt redusert betraktelig. Alle kjøretøy kunne tatt turen via ladestasjoner i ledige øyeblikk hvor den ellers skulle ha vært parkert.

 

 

 

Så der, det er min spådom og min drøm om hva jeg potensielt kan oppleve i min levetid. Det ligger så mange muligheter i autonome kjøretøy, jeg kunne ha skrevet langt å lenge om disse, Jeg har kun skrapt overflaten av hva ønsker å si på dette temaet.

 

Da er det bare å vente på at folk skal begynne å plukke fra hverandre min drøm å påpeke hvor dum den er. Bare vit at jeg har faglig bakgrunn nok til å støtte det meste av det jeg har skrevet her, lidenskap for temaet og vilje til å lese meg opp på det jeg ikke kan nok til å uttale meg om. Diskusjonene kan bli lange=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg skulle til å støtte deg , men er litt usikker på hvor du står hen i denne saken .

om du vil f.eks påtvinge folk å la elektronikken styre bile fullstendig , selv om det er i begrensede området eller om at du vil tillate folk å kjøre selv ( hvis de ønsker det ) under kontroll av elektronikken.

 

grunne til at jeg ikke vil ha helt 100% automatiske biler er nettop for kunne gripe inn den en gangen elektronikken slå seg vrang , for det kommer til skje

Lenke til kommentar

Og igjen beviser du at du mangler en eller annen form for lesevne, fordi vi er ikke uenige.

Hvorfor er du her egentlig , når du ikke ser at ikke alle er enige ?

Her ser du bare dem som er ening med deg ( selv om det er flesteparten)

 

Det det står på er om bilene skal være 100% automatiske , slik at man ikke kan gripe inn å styre dem

At man har en nødstopp knapp er ikke nokk

 

At man skulle ha en automatisk stopp når det oppstår feil holder heller ikke fordi slik systemer ( i andre sammenhenger ) er ikke helt å stole på heller selv om det vanligvis er godt nokk i vanlig industri

her er problemet at slikke sikkerhetssystemer har en lei tendens til slå inn når det ikke skal det og skaper dermed nye problemer

 

og så skal man liksom ikke ha lov til å flytte bilen når den har nødstoppet .

jeg ser jo bare i dag hvor mye kø det skaper når biler har havarert eller kollidert

 

Et av poenget med automatiske biler er jo nettop å unngå køer

Det vil jo bare fungere når det er mulig ta en annen vei for komme seg frem , noe som er mangelvare har i landet .

Derfor må det være lov/mulig å kunne flytte bilen når den er til hinder for trafikken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...