sinnaelgen Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Sukk. Har du virkelig ikke kommet lengre enn at du ikke har lest svaret på dette et utall ganger tidligere i tråden? Det er ikke spesielt givende når diskusjonen sporer inn på reprise etter reprise med de samme folkene. Grunnen til at jeg gjenopplevde tråden flere ganger var at jeg hadde nye innspill, ikke fordi jeg hadde hakk i plata. Det blir hakk i plata når du ikke ser problemet du gir hele tiden inntrykk av man ikke kan stole på menneske men systemer konstruer av menisker det skal man stole 100% på. Det gir veldig tvetydige signaler. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du bør lære det hva dataproblemer er for noe. Les hva jeg skriver. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Poenget er jo å kunne "se" dyret tidsnok , selv rundt svingen. Dette må jo være et krav til slike biler Hvorfor det? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Det er ikke slik at selvkjørende biler kommer til å redusere antallet ulykker til null, langt ifra. Det vil fortsatt være mange tilfeller der det faktisk ikke er mulig å unngå en ulykke, selv med selvkjørende biler -- men poenget er at det vil være langt færre enn om mennesker kjører bilene. Ulykker med dagens biler er nærmest allment akseptert. Man vet at det ofte er menneskelig svikt som er årsaken, av og til teknisk svikt. Med autonome biler så vil dette være helt annerledes. En ulykke der bilen har hatt kontrollen og sendt den rett i fjellveggen eller i møtende trailer vil automatisk skape mistillit til teknologien og vil bli få et enormt fokus. Man vil sannsynligvis oppleve samme granskning som i flyulykker. Disse bilene må fungere 100% for at folk skal våge å legge seg i baksetet og ta en lur mens bilen kjører fra A til Å. Så her har bilprodusentene en kjempeutfordring når disse bilene skal ut på markedet, tillit til at produktet faktisk fungerer og er sikkert må skapes i markedet, både blant bilkjøpere og styrende myndigheter som skal godkjenne disse. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Kunne godt tenkt meg å ha valget mellom å kjøre selv og bli kjørt. På den måten kan jeg kjøre til byen og ta meg noen øl og drinker der og så kjøre hjem igjen ved hjelp av "selvkjøremodus". Grøsser med tanken om påbud om selvkjøremodus om slike biler blir vanlig. Det kan ihvertfall bli en realitet her i Norge, her elsker jo politikere og byråkrater å detaljkontrollere alt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ulykker med dagens biler er nærmest allment akseptert. Man vet at det ofte er menneskelig svikt som er årsaken, av og til teknisk svikt. Med autonome biler så vil dette være helt annerledes. En ulykke der bilen har hatt kontrollen og sendt den rett i fjellveggen eller i møtende trailer vil automatisk skape mistillit til teknologien og vil bli få et enormt fokus. Man vil sannsynligvis oppleve samme granskning som i flyulykker. Disse bilene må fungere 100% for at folk skal våge å legge seg i baksetet og ta en lur mens bilen kjører fra A til Å. Så her har bilprodusentene en kjempeutfordring når disse bilene skal ut på markedet, tillit til at produktet faktisk fungerer og er sikkert må skapes i markedet, både blant bilkjøpere og styrende myndigheter som skal godkjenne disse. Nei, det må ikke fungere 100%. Det er en forutsetning du bare finner på. Oppegående styrende myndigheter vil ikke bare godkjenne, men påby slike biler selv om de ikke er 100% AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Nei, det må ikke fungere 100%. Det er en forutsetning du bare finner på. Oppegående styrende myndigheter vil ikke bare godkjenne, men påby slike biler selv om de ikke er 100% AtW Jeg kan bare anta at du går med enorme skylapper for øynene hvis du ikke ser den enorme terskelen det må være for forbrukere å overlate all kontroll til bilen. Her må man ha tillit til at systemet fungerer 100% og et par uforklarlige dødsulykker med autonome biler vil svekke den tilliten dramatisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Ingenting fungerer 100%. Fly, skip, biler, tog, sko. Likevel er alle disse både lov, akseptert og massivt brukt. Av disse fem transportmåtene er det også verd å merke seg at bil er den transportformen med klart størst skadeomfang per passasker-km. Potensialet for forbedringer er enormt. Dette er ikke bare snakk om tørre tall, men folks liv og lidelse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Det blir hakk i plata når du ikke ser problemet du gir hele tiden inntrykk av man ikke kan stole på menneske men systemer konstruer av menisker det skal man stole 100% på. Det gir veldig tvetydige signaler. Det blir hakk i plata når vi snakker om redundans og du ikke skjønner hva det er. Det blir også hakk i plata når vi sier at 100% er umulig uansett teknologi og transportform og du mener det er et krav for at autonome biler skal slå gjennom. Endret 4. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ingenting fungerer 100%. Fly, skip, biler, tog, sko. Likevel er alle disse både lov, akseptert og massivt brukt. Felles for disse er at her sitter mennesker i førersetet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Felles for disse er at her sitter mennesker i førersetet. Ikke nødvendigvis T-bane. Hadde jeg vært politiker, så hadde jeg ikke skuslet bort masse menneskeliv fordi noen irrasjonelle individer synes det er verre å dø i en selvstyrt bil, enn en som ikke er selvstyrt. Om feks bare 5 døde i trafikken årlig i norge med selvstyrte biler hadde jeg gjort det påbudt, så får de som er så irrasjonelle at de ikke tåler det heller la være å sette seg i en bil AtW 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot manuelle biler er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Ikke nødvendigvis T-bane. Hadde jeg vært politiker, så hadde jeg ikke skuslet bort masse menneskeliv fordi noen irrasjonelle individer synes det er verre å dø i en selvstyrt bil, enn en som ikke er selvstyrt. AtW Bil og frihet til å kjøre hvor man vil er noe som verdsettes høyt blant folk, tar du bort denne fritheten sitter du ikke lenge i maktposisjon. F.eks så vet vi at høy fart ofte er en medvirkende årsak til alvorlige ulykker...alikevel så har jeg til gode å se en politiker foreslå et påbud for fartsperre på 100km/t på alle personbiler. Det ville vært politisk selvmord. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot manuelle biler er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere. Virkelig? La meg bare minne om at du har 64 innlegg hittil i tråden om autonome biler, og jeg tør spå at det blir flere. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Problemet er ikke om bilen kan kjøre selv , men om det skal bli påbud Det er tydelig at enkelte av brukerne vil tvinge andre til å la være å kjøre fordi de ønsker at det skal være forbudt å kjøre selv Det er det jeg forsøker å diskuterer her Det scenariet er fullstendig science fiction som bond007 er inne på Her så innbiller dere dere at det blir tryggere på veien bare når bilen kjører selv Da glemmer man fullstendig sytemer som kan gripe inn når føreren gjør noe farlig Samtidig har man muligheter til stoppe billen hvis systemet skulle feile . Her er det verd å nevne at flere systemer som man før mente ikke kunne bli utsatt for virus og hacking nettop blir utsatt for det Nå går det også rykter om at ukjent kan fjernstyre sentrallåsen til bilen uten å ha kopiert nøkkelen Da blir det også høyst sannsynlig at noen kan bryte seg inn i styre systemet på slike biler og lage kaos Da vill det av sikkerhetsmesige årsaket være bra at mann kan stoppe bilen hvis noe går galt , ikke minst for spare menneskeliv. Argumentet om at elektronikken er bedre til kjøre bil og at av den grunn skal kunne tillate drap som uhell holder bare ikke Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot manuelle biler er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere. 2013 - 150 år: "Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot hest og kjerre er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere." Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Nå er autonome biler egentlig ikke biler lenger. Det er en automat. Det er et problem her , selv 150 år inn i fremtiden. Politikerne og holdningen til veier Det blir ikke automatiske biler , men vogner som kjører på egenhand. De går heller ikke på det man i dag kaller for vei , men på en egen bane Hvis det blir veier og biler så blir det korte strekninger utenfor byene Her vil nok også kostnadene for opprettholde systemet for automatiske biler såpass kostbart og komplisert at det heller er tvilsomt at man kommer med noe forbud om kjøre selv Det er heller tvilsom om at disse bilene er istand til kunne kjøre på egenhand flere steder Da er det som en naskeren å regne hvis man skal komme med noe påbudt om la bilen kjøre selv for bestandig Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Det blir som tog. Eller taxier. Bare at du må skaffe den selv, som en moped. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Det blir som tog. Eller taxier. Bare at du må skaffe den selv, som en moped. På hvilken måte ? At man skal ringe etter transport ? jeg tror nok heller at dette vil erstattete dagens busser og at man kjører i egne kjøretøyer til denne transporten Bor man i byer så kan man heller bestille førerløse taxier som da går på egen veier/baner problemet er at ikke alle steder vil få en slik transport-dekning Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Nå er autonome biler egentlig ikke biler lenger. Det er en automat... bla bla Jeg skjønte nettopp ingenting av hva det var du prøvde å argumentere med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå