Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Sukk. :( Har du virkelig ikke kommet lengre enn at du ikke har lest svaret på dette et utall ganger tidligere i tråden? Det er ikke spesielt givende når diskusjonen sporer inn på reprise etter reprise med de samme folkene. Grunnen til at jeg gjenopplevde tråden flere ganger var at jeg hadde nye innspill, ikke fordi jeg hadde hakk i plata.

Det blir hakk i plata når du ikke ser problemet

du gir hele tiden inntrykk av man ikke kan stole på menneske men systemer konstruer av menisker det skal man stole 100% på.

 

Det gir veldig tvetydige signaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at selvkjørende biler kommer til å redusere antallet ulykker til null, langt ifra. Det vil fortsatt være mange tilfeller der det faktisk ikke er mulig å unngå en ulykke, selv med selvkjørende biler -- men poenget er at det vil være langt færre enn om mennesker kjører bilene.

 

 

Ulykker med dagens biler er nærmest allment akseptert. Man vet at det ofte er menneskelig svikt som er årsaken, av og til teknisk svikt.

 

Med autonome biler så vil dette være helt annerledes. En ulykke der bilen har hatt kontrollen og sendt den rett i fjellveggen eller i møtende trailer vil automatisk skape mistillit til teknologien og vil bli få et enormt fokus. Man vil sannsynligvis oppleve samme granskning som i flyulykker.

 

Disse bilene må fungere 100% for at folk skal våge å legge seg i baksetet og ta en lur mens bilen kjører fra A til Å.

Så her har bilprodusentene en kjempeutfordring når disse bilene skal ut på markedet, tillit til at produktet faktisk fungerer og er sikkert må skapes i markedet, både blant bilkjøpere og styrende myndigheter som skal godkjenne disse.

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg å ha valget mellom å kjøre selv og bli kjørt. På den måten kan jeg kjøre til byen og ta meg noen øl og drinker der og så kjøre hjem igjen ved hjelp av "selvkjøremodus". Grøsser med tanken om påbud om selvkjøremodus om slike biler blir vanlig. Det kan ihvertfall bli en realitet her i Norge, her elsker jo politikere og byråkrater å detaljkontrollere alt.

Lenke til kommentar

 

 

Ulykker med dagens biler er nærmest allment akseptert. Man vet at det ofte er menneskelig svikt som er årsaken, av og til teknisk svikt.

 

Med autonome biler så vil dette være helt annerledes. En ulykke der bilen har hatt kontrollen og sendt den rett i fjellveggen eller i møtende trailer vil automatisk skape mistillit til teknologien og vil bli få et enormt fokus. Man vil sannsynligvis oppleve samme granskning som i flyulykker.

 

Disse bilene må fungere 100% for at folk skal våge å legge seg i baksetet og ta en lur mens bilen kjører fra A til Å.

Så her har bilprodusentene en kjempeutfordring når disse bilene skal ut på markedet, tillit til at produktet faktisk fungerer og er sikkert må skapes i markedet, både blant bilkjøpere og styrende myndigheter som skal godkjenne disse.

 

Nei, det må ikke fungere 100%. Det er en forutsetning du bare finner på. Oppegående styrende myndigheter vil ikke bare godkjenne, men påby slike biler selv om de ikke er 100%

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nei, det må ikke fungere 100%. Det er en forutsetning du bare finner på. Oppegående styrende myndigheter vil ikke bare godkjenne, men påby slike biler selv om de ikke er 100%

 

AtW

 

Jeg kan bare anta at du går med enorme skylapper for øynene hvis du ikke ser den enorme terskelen det må være for forbrukere å overlate all kontroll til bilen. Her må man ha tillit til at systemet fungerer 100% og et par uforklarlige dødsulykker med autonome biler vil svekke den tilliten dramatisk.

Lenke til kommentar

Ingenting fungerer 100%. Fly, skip, biler, tog, sko. Likevel er alle disse både lov, akseptert og massivt brukt. Av disse fem transportmåtene er det også verd å merke seg at bil er den transportformen med klart størst skadeomfang per passasker-km. Potensialet for forbedringer er enormt. Dette er ikke bare snakk om tørre tall, men folks liv og lidelse.

Lenke til kommentar

Det blir hakk i plata når du ikke ser problemet

du gir hele tiden inntrykk av man ikke kan stole på menneske men systemer konstruer av menisker det skal man stole 100% på.

 

Det gir veldig tvetydige signaler.

Det blir hakk i plata når vi snakker om redundans og du ikke skjønner hva det er. Det blir også hakk i plata når vi sier at 100% er umulig uansett teknologi og transportform og du mener det er et krav for at autonome biler skal slå gjennom.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Felles for disse er at her sitter mennesker i førersetet.

 

Ikke nødvendigvis T-bane. Hadde jeg vært politiker, så hadde jeg ikke skuslet bort masse menneskeliv fordi noen irrasjonelle individer synes det er verre å dø i en selvstyrt bil, enn en som ikke er selvstyrt. Om feks bare 5 døde i trafikken årlig i norge med selvstyrte biler hadde jeg gjort det påbudt, så får de som er så irrasjonelle at de ikke tåler det heller la være å sette seg i en bil

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke nødvendigvis T-bane. Hadde jeg vært politiker, så hadde jeg ikke skuslet bort masse menneskeliv fordi noen irrasjonelle individer synes det er verre å dø i en selvstyrt bil, enn en som ikke er selvstyrt.

 

AtW

 

Bil og frihet til å kjøre hvor man vil er noe som verdsettes høyt blant folk, tar du bort denne fritheten sitter du ikke lenge i maktposisjon.

F.eks så vet vi at høy fart ofte er en medvirkende årsak til alvorlige ulykker...alikevel så har jeg til gode å se en politiker foreslå et påbud for fartsperre på 100km/t på alle personbiler. Det ville vært politisk selvmord.

Lenke til kommentar

Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot manuelle biler er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere.

Virkelig? La meg bare minne om at du har 64 innlegg hittil i tråden om autonome biler, og jeg tør spå at det blir flere. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke om bilen kan kjøre selv , men om det skal bli påbud

Det er tydelig at enkelte av brukerne vil tvinge andre til å la være å kjøre fordi de ønsker at det skal være forbudt å kjøre selv

 

Det er det jeg forsøker å diskuterer her

Det scenariet er fullstendig science fiction som bond007 er inne på

 

Her så innbiller dere dere at det blir tryggere på veien bare når bilen kjører selv

Da glemmer man fullstendig sytemer som kan gripe inn når føreren gjør noe farlig

Samtidig har man muligheter til stoppe billen hvis systemet skulle feile .

 

Her er det verd å nevne at flere systemer som man før mente ikke kunne bli utsatt for virus og hacking nettop blir utsatt for det

Nå går det også rykter om at ukjent kan fjernstyre sentrallåsen til bilen uten å ha kopiert nøkkelen

Da blir det også høyst sannsynlig at noen kan bryte seg inn i styre systemet på slike biler og lage kaos

Da vill det av sikkerhetsmesige årsaket være bra at mann kan stoppe bilen hvis noe går galt

, ikke minst for spare menneskeliv.

Argumentet om at elektronikken er bedre til kjøre bil og at av den grunn skal kunne tillate drap som uhell holder bare ikke

Lenke til kommentar

Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot manuelle biler er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere.

 

2013 - 150 år: "Et samfunn kun bestående av autonome biler med forbud mot hest og kjerre er så urealistisk og science fiction at det ikke er verdt å diskutere."

Lenke til kommentar

Nå er autonome biler egentlig ikke biler lenger.

Det er en automat.

 

Det er et problem her , selv 150 år inn i fremtiden.

Politikerne og holdningen til veier

 

Det blir ikke automatiske biler , men vogner som kjører på egenhand.

De går heller ikke på det man i dag kaller for vei , men på en egen bane

 

Hvis det blir veier og biler så blir det korte strekninger utenfor byene

Her vil nok også kostnadene for opprettholde systemet for automatiske biler såpass kostbart og komplisert at det heller er tvilsomt at man kommer med noe forbud om kjøre selv

Det er heller tvilsom om at disse bilene er istand til kunne kjøre på egenhand flere steder

 

Da er det som en naskeren å regne hvis man skal komme med noe påbudt om la bilen kjøre selv for bestandig

Lenke til kommentar

Det blir som tog. Eller taxier. Bare at du må skaffe den selv, som en moped.

På hvilken måte ?

At man skal ringe etter transport ?

 

jeg tror nok heller at dette vil erstattete dagens busser

og at man kjører i egne kjøretøyer til denne transporten

 

Bor man i byer så kan man heller bestille førerløse taxier som da går på egen veier/baner

 

problemet er at ikke alle steder vil få en slik transport-dekning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...