Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Poenget er at i 2012 og i 2015 så valgte noen andre brukere å komme med prediksjonene under

 

Taxisjåfør-yrket kan få en bråstopp på få år. Det er bare et tidsspørsmål om hvilket år. La meg kjapt gjette ca 2025.

 

Når tror dere den første bilen som kan kjøre helt selv uten user-input kommer i regulært salg?

Svar: Det er vel sagt 2017-2020. Tipper 2020.

 

De burde ha sagt "aner ikke", fordi de gjettet helt vilt. Men det gjorde de ikke, og det er derfor jeg brukte dem som eksempel på dårlige prediksjoner.

 

Nå mener jo feks Tesla at de selger biler allerede nå som oppnår selvkjøring ila året. Så 2020 er nok ikke så veldig galt anslag. Ikke det at jeg tror Tesla når det i år, men innen få år er nok sannsynlig(nivå 4).

 

At folk skifter tittel fra taxisjåfør til operatør innen få år tror jeg heller ikke er ussansynlig. Uavhengig av regelverk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå mener jo feks Tesla at de selger biler allerede nå som oppnår selvkjøring ila året. Så 2020 er nok ikke så veldig galt anslag. Ikke det at jeg tror Tesla når det i år, men innen få år er nok sannsynlig(nivå 4).

 

At folk skifter tittel fra taxisjåfør til operatør innen få år tror jeg heller ikke er ussansynlig. Uavhengig av regelverk. 

 

Hva er du snakker om, Tesla selger ingen biler uten user-input, og ingen slike biler er under produksjon.

Lenke til kommentar

Hva er du snakker om, Tesla selger ingen biler uten user-input, og ingen slike biler er under produksjon.

 

Jo, de selger biler med HW som de mener skal oppnå selvkjøring(nivå 4) og de påstår selv at dette skal de oppnå i slutten av 2019(som sannsynligvis ikke skjer, men at de bommer med ett par år er godt innenfor gjettingen på 2020). 

Lenke til kommentar

Jo, de selger biler med HW som de mener skal oppnå selvkjøring(nivå 4) og de påstår selv at dette skal de oppnå i slutten av 2019(som sannsynligvis ikke skjer, men at de bommer med ett par år er godt innenfor gjettingen på 2020).

Så Tesla forventer at USA gjør det lovlig å kjøre uten ratt om et år. Vet du hva user input er for noe?

Lenke til kommentar

Så Tesla forventer at USA gjør det lovlig å kjøre uten ratt om et år. Vet du hva user input er for noe?

 

Nei det var ikke det jeg sa. Jeg sa at de forventer å levere selvkjøring nivå 4 om ett år. At du blander inn feks USA og slikt er noe du bare slenger på for å "redde" deg selv. Feks kan de kjøre uten input i Tyskland innenfor de reglene de nå har satt. Det blir ulikt ift hvor en kjører. 

 

Spørsmålet var "kan", og det kan en nivå 4 bil gjøre(i de fleste tilfeller), men så kan regulatoriske begrensninger gjøre at en må ha menneskelig input avhengig av hvor en er. 

Lenke til kommentar

Nei det var ikke det jeg sa. Jeg sa at de forventer å levere selvkjøring nivå 4 om ett år. At du blander inn feks USA og slikt er noe du bare slenger på for å "redde" deg selv. Feks kan de kjøre uten input i Tyskland innenfor de reglene de nå har satt. Det blir ulikt ift hvor en kjører.

 

Spørsmålet var "kan", og det kan en nivå 4 bil gjøre(i de fleste tilfeller), men så kan regulatoriske begrensninger gjøre at en må ha menneskelig input avhengig av hvor en er.

Igjen prøver du å bytte tema. Dette er hva som sto

 

"Når tror dere den første bilen som kan kjøre helt selv uten user-input kommer i regulært salg?

Svar: Det er vel sagt 2017-2020. Tipper 2020."

 

Det sto ingenting om nivå 4. Det sto ingen user input, det betyr ingen ratt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Igjen prøver du å bytte tema. Dette er hva som sto

 

"Når tror dere den første bilen som kan kjøre helt selv uten user-input kommer i regulært salg?

Svar: Det er vel sagt 2017-2020. Tipper 2020."

 

Det sto ingenting om nivå 4. Det sto ingen user input, det betyr ingen ratt.

 

Ja det står kan.  Og det mener Tesla at de skal ha på veien ila 2019. Jeg tror dog ikke det skjer, men sannsyligvis en stund etterpå. I tyskland feks kan de kjøre uten input fra sjåfør. 

 

Du må gjerne omformulere til "Når tror dere første bilen uten ratt kommer på markedet?". Det mener jeg er en god stund til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen prøver du å bytte tema. Dette er hva som sto

 

"Når tror dere den første bilen som kan kjøre helt selv uten user-input kommer i regulært salg?

Svar: Det er vel sagt 2017-2020. Tipper 2020."

 

Det sto ingenting om nivå 4. Det sto ingen user input, det betyr ingen ratt.

Nja, du skal strekke den godt langt om du skal få "ingen user input" til å bety "leveres uten ratt". Den kan fortsatt ha ratt, og samtidig klare å kjøre uten at rattet brukes(= ingen user input).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det står kan. Og det mener Tesla at de skal ha på veien ila 2019. Jeg tror dog ikke det skjer, men sannsyligvis en stund etterpå. I tyskland feks kan de kjøre uten input fra sjåfør.

 

Du må gjerne omformulere til "Når tror dere første bilen uten ratt kommer på markedet?". Det mener jeg er en god stund til.

Om den kan kjøre overalt så vil de naturligvis la den kjøre uten ratt flere steder i verden.

 

Det kommer til være mange situasjoner hvor brukeren må ta over rattet og da kan den ikke kjøre uten user-input.

Lenke til kommentar

Nja, du skal strekke den godt langt om du skal få "ingen user input" til å bety "leveres uten ratt". Den kan fortsatt ha ratt, og samtidig klare å kjøre uten at rattet brukes(= ingen user input).

Det henger sammen. Om den kan takle alle situasjoner så er det ingen behov for rattet, og da vil en del steder tillate at man fjerner rattet for å vise fram ny teknologi.

Lenke til kommentar

 Nå er det bare 6 år til 2025. Tror du fortsatt taxisjåfør-yrket vil få en bråstopp i 2025.

Mye har skjedd på 7 år, blant annet har selvkjøring fått et mye større fokus blant mange flere bilprodusenter - og det blir tatt seriøst i motsetning til i 2012. Nå er jeg skeptisk til at de klarer å holde min lovnad allerede om 6 år - ting tar gjerne lengre tid enn man trodde.

 

Det har også skjedd mye tenkisk utvikling de siste 7 årene. Kameraer, lidarer, objektgjenkjenning og responstid har kommet mye lengre. Men 2025 - tja. Jeg venter i spenning. :)

Lenke til kommentar

Jeg bladde gjennom de ti første sidene for å finne mine egne daterte spådommer fra 2012. Her er de, med kommentarer fra 2019:

 

Jeg tipper de blir teknisk modne, billige og sikre nok innen 10 år, juridisk lovlig innen 20 år og påbudt innen 40 år. :)

Det kan slå til for nivå 4, men neppe nivå 5.

 

Siden norsk arbeidskraft (taxisjåførlønninger) er den primære kostnadsfaktoren ved taxikjøring, mens den nest største kostnaden ved taxier, eierskapet/verdiavskrivningen, er den sekundære kostnadsfaktoren så vil jeg tro at taxinæringen er den første som vil få massiv konkurranse fra selvkjørende biler. Marginene øker dramatisk ved å bytte sjåfør fra den pølsespisende sorten til den batteridrevne. Taxisjåfør-yrket kan få en bråstopp på få år. Det er bare et tidsspørsmål om hvilket år. La meg kjapt gjette ca 2025.

Altså ingen bombastisk spådom om år, men ganske fleksibel. Da kan jeg vel fortsatt være innafor selv med noen få års bom?

 

Det jeg prøver å si er at det vil garantert finnes både marked og muligheter for de som ønsker å kjøre manuelt, også etter at offentlige veier forbeholdes selvkjørende kjøretøy. (Da snakker vi kanskje om 40 år frem i tid)

2052 er ennå lenge til - ser ikke bort i fra at det kan slå til.

Lenke til kommentar

Fremdeles lite helautonome biler på veiene, syv år etter trådstart.

Teknologien til selvkjøring har vi allerede. Se på droner som har en ekstra akse de må forholde seg til kontra biler for bevis på dette. 

 

Problemet her er regelverk, og 5G. Dette må på plass før vi slipper bilene løs. 

 

Hypen er i ferd med å dø ut!

 

Si det til bilindustrien som nå kaster milliarder inn i det å utvikle og forbedre disse systemene. :) 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Fremdeles lite helautonome biler på veiene, syv år etter trådstart.

 

Hypen er i ferd med å dø ut!

 

Dø ut? Den utvikler seg jo i farlig fart. Se på Waymo, de kjører taxi om dagen. Tesla rapporterer at de skal nå nivå 4 i år(stor klype salt, men still). Cadilac og Audi har gode systemer som er innenfor mappede områder, osv. Har aldri vært bedre. 

Lenke til kommentar

Teknologien til selvkjøring har vi allerede. Se på droner som har en ekstra akse de må forholde seg til kontra biler for bevis på dette. 

 

Problemet her er regelverk, og 5G. Dette må på plass før vi slipper bilene løs. 

 

 

Si det til bilindustrien som nå kaster milliarder inn i det å utvikle og forbedre disse systemene. :)

 

Droner og biler er ikke sammenlignbart. Ekstremt mye lettere å navigere en drone opp i det blå enn en bil på et komplisert veinett.

 

Bilindustrien fortsetter å videreutvikle førerassistensystemer. Veien videre til masseproduksjon av helautonome biler er lang.

Lenke til kommentar

Droner og biler er ikke sammenlignbart. Ekstremt mye lettere å navigere en drone opp i det blå enn en bil på et komplisert veinett.

Vi har droner idag som klarer å tracke deg, mens den flyr og unngår objekter som trær og den slags. Og dette på hobby-basis. 

 

Hva er det du snakker om? 

 

Bilindustrien fortsetter å videreutvikle førerassistensystemer. Veien videre til masseproduksjon av helautonome biler er lang.

 

Hva mener du når du sier at "veien til masseproduksjon er lang"? Alle de tingene vi trenger for det, har vi allerede. 

 

Det er null stress for oss å masse produserer sensorene som trengs for dette. Problemet ligger i regelverk. 

 

Personlig trur jeg ikke regelverk for dette vil være på plass før man har god nok 5G dekning. Da kan man i tillegg til diverse sensorer ha biler som "prater" med hverandre. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...