Salvesen. Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Liten video som forklarer forbedringene til Tesla fra første oppdatering av "autopilot". I mine øyne er det ganske imponerende at en allerede klarer å løsrive seg fra "stripene" i liten grad, med ny HW tror jeg Tesla er langt på vei til ett veldig bra AP produkt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 McKinsey&Company har publisert en forskningsartikkel som blant annet estimerer hvor fort selvkjørende kommer på markedet. Disruptive trends that will transform the auto industry Et av bildene fra artikkelen: Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 http://www.dn.no/meninger/2016/01/28/1156/Google/glem-frerlse-biler Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 http://www.dn.no/meninger/2016/01/28/1156/Google/glem-frerlse-biler Nå blir det vanskelig å kommentere denne saken, da den krever betaling. Men selve overskriften og den teksten en kan se er jo håpløs. Hvem er det som kommenterer dette egentlig? Tviler på det er noen med oppegående kompetanse på temaet. Til og med Teslaen kjører uten striper nå, så dette klarer google fint sannsynligvis nå og i fremtiden. Og tildekte skilt? Blir jo som å si at vi også er ubrukelige om skiltene er tildekt. Nei dette ser ikke ut til å være verdt pengene for å lese for å si det mildt.. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Men hva skal bilen gå etter da, når alt er fullt av snø? Nedsnødde biler, 10-15 cm snø på veien, INGEN merking, delvis igjenparkert vei. Som du skriver virker det som ingenting er et problem for førerløse biler. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Men hva skal bilen gå etter da, når alt er fullt av snø? Nedsnødde biler, 10-15 cm snø på veien, INGEN merking, delvis igjenparkert vei. Som du skriver virker det som ingenting er et problem for førerløse biler. Tesla holder jo på å bygge opp ett ekstremt kart med opplysninger om hvor bilen skal plasseres, men for å kun bruke dette må en ha ekstremt nøyaktige GPS koordinater, det har vi jo egentlig ikke. Men om vi kombinerer litt er det ikke så vanskelig. På samme måte som vi kan se hvor veien går når det snør har jeg troen at vi kan få til det samme med god HW og AI. Hele artikkelen er jo tullete da han avslutter med å si at vi må vente lenge på å se full autonome biler på veien og starter med å si at vi skal glemme de og at de blir håpløse på norsk føre. Men ja, den er vell ikke sitert ordrett tenker jeg, klikkbait og alt det der. Nå tar tesla'en å haiker etter bilen forran. Dette er på et veldig tidlig stadie, kun føste oppgradering av tesla sin AP. At en allerede klarer seg en viss grad uten merking tyder jo på at det ikke vill være ett stort problem i fremtiden. Men jeg har ikke svarene på alt, men synes den artikkelen var lite nyansert og gjennomtenkt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Synes eg leser flere artikler og nyheter hver vinter med første snøfall om nordlendinger som klager på sørlendinger, og motsatt. Felles for klaginga er at motparten ikke evner å kjøre når det har snødd og at en heller bør parkere bilen hjemme og ta kollektivtransport. Men det er kanskje bare eg som husker feil... 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Snøfall og slikt vil på sikt bli eit mindre problem for sjølvkjøyrande bilar enn det er for mennesker som tross alt då kun har har dårlig sikt til å hjelpe seg. Sjølvkjøyrande bilar vil nok også bruke "syn" til navigering ved hjelp av kamera og bildeanalyseringsprogramvare. Det vil kanskje til og med være mulig at bilen kan kjøyre langs heilt nedsnødde vegar ved at bilen bevist balanserer på asfaltkanten mellom der vegen er stabil nok til at den er kjøyrbar, og der den ustabile vegskuldra og grøfta starter. På grunn av mykje raskare reaksjonar enn hos mennesker så kan ein sjølvkjøyrande bil basere seg på at den kjøyrer så langt ut på kanten at bilen begynder å skli av vegen før den lynraskt korrigerer slik at mesteparten av dekket igjen er på asfalten. Dette er noke som eit menneske ikkje kan få til utan at farta er veldig lav. I tillegg vil nok ein sjølvkjøyrande bil ha tilgang til langt fleire måleinstrument for å samle ytterligare informasjon om vegen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det den aldri vil ha, er ekte intelligens. Det er noe som ikke bør undervurderes før vi helt og holdent legger våre liv i hendene på en PC. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Fant ikke igjen artikkelen jeg leste om hvordan utviklingen er mtp førerløse biler og snø tidligere, men denne sier litt om det: http://www.bbc.com/news/technology-35280632 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det den aldri vil ha, er ekte intelligens. Det er noe som ikke bør undervurderes før vi helt og holdent legger våre liv i hendene på en PC. Ekte intelligens er roten til mye dårlig, som ekstremt mange dødsfall i trafikken hvert år. Så egentlig bør vi jo holde de av veien spør du meg.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Tesla holder jo på å bygge opp ett ekstremt kart med opplysninger om hvor bilen skal plasseres, men for å kun bruke dette må en ha ekstremt nøyaktige GPS koordinater, det har vi jo egentlig ikke. Men om vi kombinerer litt er det ikke så vanskelig. På samme måte som vi kan se hvor veien går når det snør har jeg troen at vi kan få til det samme med god HW og AI. Et slikt kartverk er nå vel og bra, men betyr i realiteten ar man bare har kommet forbi en av mange utfordringer. Hva gjelder nøyaktige GPS-koordinater vil eksempelvis D-GPS hjelpe, da er vi nede i et avvik på max 10cm ved en optimal implementasjon. En annen utfordring jeg tror man vil slite med er stenging av veier og å rute om biler på midlertidige omkjøringer og slikt.. Altså utenfor hovedveinettet. Andre løsninger for å gjøre posisjoneringen mer nøyaktig er også å bruke aktive eller passive transmittere i veibanen, veibelysning osv. Nå tar tesla'en å haiker etter bilen forran. Dette er på et veldig tidlig stadie, kun føste oppgradering av tesla sin AP. At en allerede klarer seg en viss grad uten merking tyder jo på at det ikke vill være ett stort problem i fremtiden. Akkurat haikingen er vel den funksjonen som ligger nærmest å kunne brukes mye av tiden, ulempen er selvsagt at man fortsatt har single point of failure hvis mennesket som styrer den første bilen driter på draget. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Tesla holder jo på å bygge opp ett ekstremt kart med opplysninger om hvor bilen skal plasseres, men for å kun bruke dette må en ha ekstremt nøyaktige GPS koordinater, det har vi jo egentlig ikke. Men om vi kombinerer litt er det ikke så vanskelig. På samme måte som vi kan se hvor veien går når det snør har jeg troen at vi kan få til det samme med god HW og AI. Et slikt kartverk er nå vel og bra, men betyr i realiteten ar man bare har kommet forbi en av mange utfordringer. Hva gjelder nøyaktige GPS-koordinater vil eksempelvis D-GPS hjelpe, da er vi nede i et avvik på max 10cm ved en optimal implementasjon. En annen utfordring jeg tror man vil slite med er stenging av veier og å rute om biler på midlertidige omkjøringer og slikt.. Altså utenfor hovedveinettet. Andre løsninger for å gjøre posisjoneringen mer nøyaktig er også å bruke aktive eller passive transmittere i veibanen, veibelysning osv. Nå tar tesla'en å haiker etter bilen forran. Dette er på et veldig tidlig stadie, kun føste oppgradering av tesla sin AP. At en allerede klarer seg en viss grad uten merking tyder jo på at det ikke vill være ett stort problem i fremtiden. Akkurat haikingen er vel den funksjonen som ligger nærmest å kunne brukes mye av tiden, ulempen er selvsagt at man fortsatt har single point of failure hvis mennesket som styrer den første bilen driter på draget. Problemet er vell å ha slik nøyaktighet i ett bevegende objekt med alle de påvirkningene en kan komme over, men som en del av autonomiteten er det bra. Ja en kan få problemer om den forran gjør noe dumt, men de andre sensorene vill jo redde enn inn i de fleste tilfeller som om en er på vei mot objekt eller noe slikt. Dette med omruting er ett problem ja, tror vi må få inn ein standard slik at bilene lettere kan bevege seg igjennom. Om ikke så er det heldigvis somregel alltid flere veier til "rom", men det byr jo på tidsmessige problemer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Problemet er vell å ha slik nøyaktighet i ett bevegende objekt med alle de påvirkningene en kan komme over, men som en del av autonomiteten er det bra. Nå er min erfaring med d-gps primært fra sjøen, men det anses som svært nøyaktig og brukes også på objekter i bevegelse (ellers hadde det ikke vært noe poeng i å bruke d-gps) Dette med omruting er ett problem ja, tror vi må få inn ein standard slik at bilene lettere kan bevege seg igjennom. Om ikke så er det heldigvis somregel alltid flere veier til "rom", men det byr jo på tidsmessige problemer. Det har vært en del eksempler her i landet der en omkjøringsvei er åpen kun for kjøretøy i visse størrelser, eller kun for enveiskjøring i forbindelse med at en vei er stengt. Da hender det at store kjøretøy må bli stående uten at veien normalt har slike begrensninger. Det kan også hende at omkjøringsveien blir enveisregulert for anledningen slik at motgående trafikk går på en annen vei.. Jeg har selv møtt på dette noen ganger, særlig aktuelt er det ved stenging av de viktigste hovedferdselsårene. Det kan fort medføre svært store problemer om en luring forsøker å kjøre i motsatt retning.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Problemet er vell å ha slik nøyaktighet i ett bevegende objekt med alle de påvirkningene en kan komme over, men som en del av autonomiteten er det bra. Nå er min erfaring med d-gps primært fra sjøen, men det anses som svært nøyaktig og brukes også på objekter i bevegelse (ellers hadde det ikke vært noe poeng i å bruke d-gps) Dette med omruting er ett problem ja, tror vi må få inn ein standard slik at bilene lettere kan bevege seg igjennom. Om ikke så er det heldigvis somregel alltid flere veier til "rom", men det byr jo på tidsmessige problemer. Det har vært en del eksempler her i landet der en omkjøringsvei er åpen kun for kjøretøy i visse størrelser, eller kun for enveiskjøring i forbindelse med at en vei er stengt. Da hender det at store kjøretøy må bli stående uten at veien normalt har slike begrensninger. Det kan også hende at omkjøringsveien blir enveisregulert for anledningen slik at motgående trafikk går på en annen vei.. Jeg har selv møtt på dette noen ganger, særlig aktuelt er det ved stenging av de viktigste hovedferdselsårene. Det kan fort medføre svært store problemer om en luring forsøker å kjøre i motsatt retning.. Nå har jeg ikke så stor erfaring med GPS måling da, kun behandling av posisjons signaler fra kongsberg. Men tror nok feilkildene rundt bilen er noe større i og med større fart og veldig vekslende, ting rundt, osv. Men det er nå så, det kan nok bli veldig nøyaktig om en legger penger og innsats inn idet, men å kjøre på gps alene og kart data tror jeg er en dårlig løsning, men som en del av en pakke må det være gull. Ja dette med omkjøringer er ett problem, og i ett samfunn med autonome biler må det lages diverse standarder som må følges med veiarbeid tenker jeg, på samme måte som dirigering og andre uforutsette hendelser som skjer "ofte" for disse bilene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Ser ut som Tesla klarer seg best blandt halvautomatene om dagen, ikke overraskende da den heletiden er i utvikling. http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Litt informasjon om hvor mye de forskjellige selskapene kjører i California: https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/01/15/how-googles-driverless-car-stacks-up-against-the-competition/ Kanskje ikke overraskende at Google ligger på topp, da de jo er basert i California. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2016 Selvkjøringen legger under seg ny mark. Snart kan teknologien komme til møterommet ditt.. Les Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 https://www.facebook.com/ElonReeveMusk/videos/613216152179448/ Tesla(antagelig) som unngår en kollisjon ved å kjøre tilsynelatende delvis ut på veiskulderen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 https://www.facebook.com/ElonReeveMusk/videos/613216152179448/ Tesla(antagelig) som unngår en kollisjon ved å kjøre tilsynelatende delvis ut på veiskulderen Hadde samme erfaring første dagen jeg kjørte min, men det var uten autopilot på. Da kom en bil alt for nærme fra venstre felt og bilen rykket inn mot høyre. Føler meg ganske trygg i bilen om dagen må jeg si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå