Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå blir det vanskelig å kommentere denne saken, da den krever betaling. Men selve overskriften og den teksten en kan se er jo håpløs. Hvem er det som kommenterer dette egentlig? Tviler på det er noen med oppegående kompetanse på temaet. Til og med Teslaen kjører uten striper nå, så dette klarer google fint sannsynligvis nå og i fremtiden. Og tildekte skilt? Blir jo som å si at vi også er ubrukelige om skiltene er tildekt. Nei dette ser ikke ut til å være verdt pengene for å lese for å si det mildt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva skal bilen gå etter da, når alt er fullt av snø? Nedsnødde biler, 10-15 cm snø på veien, INGEN merking, delvis igjenparkert vei.

Som du skriver virker det som ingenting er et problem for førerløse biler.

 

Tesla holder jo på å bygge opp ett ekstremt kart med opplysninger om hvor bilen skal plasseres, men for å kun bruke dette må en ha ekstremt nøyaktige GPS koordinater, det har vi jo egentlig ikke. Men om vi kombinerer litt er det ikke så vanskelig. På samme måte som vi kan se hvor veien går når det snør har jeg troen at vi kan få til det samme med god HW og AI. 

 

Hele artikkelen er jo tullete da han avslutter med å si at vi må vente lenge på å se full autonome biler på veien og starter med å si at vi skal glemme de og at de blir håpløse på norsk føre. Men ja, den er vell ikke sitert ordrett tenker jeg, klikkbait og alt det der. 

 

Nå tar tesla'en å haiker etter bilen forran. Dette er på et veldig tidlig stadie, kun føste oppgradering av tesla sin AP. At en allerede klarer seg en viss grad uten merking tyder jo på at det ikke vill være ett stort problem i fremtiden. 

 

Men jeg har ikke svarene på alt, men synes den artikkelen var lite nyansert og gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar

Synes eg leser flere artikler og nyheter hver vinter med første snøfall om nordlendinger som klager på sørlendinger, og motsatt. Felles for klaginga er at motparten ikke evner å kjøre når det har snødd og at en heller bør parkere bilen hjemme og ta kollektivtransport.

 

Men det er kanskje bare eg som husker feil...

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snøfall og slikt vil på sikt bli eit mindre problem for sjølvkjøyrande bilar enn det er for mennesker som tross alt då kun har har dårlig sikt til å hjelpe seg.

 

Sjølvkjøyrande bilar vil nok også bruke "syn" til navigering ved hjelp av kamera og bildeanalyseringsprogramvare.

 

Det vil kanskje til og med være mulig at bilen kan kjøyre langs heilt nedsnødde vegar ved at bilen bevist balanserer på asfaltkanten mellom der vegen er stabil nok til at den er kjøyrbar, og der den ustabile vegskuldra og grøfta starter.

På grunn av mykje raskare reaksjonar enn hos mennesker så kan ein sjølvkjøyrande bil basere seg på at den kjøyrer så langt ut på kanten at bilen begynder å skli av vegen før den lynraskt korrigerer slik at mesteparten av dekket igjen er på asfalten.

Dette er noke som eit menneske ikkje kan få til utan at farta er veldig lav.

 

I tillegg vil nok ein sjølvkjøyrande bil ha tilgang til langt fleire måleinstrument for å samle ytterligare informasjon om vegen.

Lenke til kommentar

Det den aldri vil ha, er ekte intelligens.

Det er noe som ikke bør undervurderes før vi helt og holdent legger våre liv i hendene på en PC.

 

Ekte intelligens er roten til mye dårlig, som ekstremt mange dødsfall i trafikken hvert år. Så egentlig bør vi jo holde de av veien spør du meg..

Lenke til kommentar

Tesla holder jo på å bygge opp ett ekstremt kart med opplysninger om hvor bilen skal plasseres, men for å kun bruke dette må en ha ekstremt nøyaktige GPS koordinater, det har vi jo egentlig ikke. Men om vi kombinerer litt er det ikke så vanskelig. På samme måte som vi kan se hvor veien går når det snør har jeg troen at vi kan få til det samme med god HW og AI.

Et slikt kartverk er nå vel og bra, men betyr i realiteten ar man bare har kommet forbi en av mange utfordringer.

Hva gjelder nøyaktige GPS-koordinater vil eksempelvis D-GPS hjelpe, da er vi nede i et avvik på max 10cm ved en optimal implementasjon.

 

En annen utfordring jeg tror man vil slite med er stenging av veier og å rute om biler på midlertidige omkjøringer og slikt.. Altså utenfor hovedveinettet.

 

Andre løsninger for å gjøre posisjoneringen mer nøyaktig er også å bruke aktive eller passive transmittere i veibanen, veibelysning osv.

 

Nå tar tesla'en å haiker etter bilen forran. Dette er på et veldig tidlig stadie, kun føste oppgradering av tesla sin AP. At en allerede klarer seg en viss grad uten merking tyder jo på at det ikke vill være ett stort problem i fremtiden.

Akkurat haikingen er vel den funksjonen som ligger nærmest å kunne brukes mye av tiden, ulempen er selvsagt at man fortsatt har single point of failure hvis mennesket som styrer den første bilen driter på draget.

Lenke til kommentar

 

Tesla holder jo på å bygge opp ett ekstremt kart med opplysninger om hvor bilen skal plasseres, men for å kun bruke dette må en ha ekstremt nøyaktige GPS koordinater, det har vi jo egentlig ikke. Men om vi kombinerer litt er det ikke så vanskelig. På samme måte som vi kan se hvor veien går når det snør har jeg troen at vi kan få til det samme med god HW og AI.

Et slikt kartverk er nå vel og bra, men betyr i realiteten ar man bare har kommet forbi en av mange utfordringer.

Hva gjelder nøyaktige GPS-koordinater vil eksempelvis D-GPS hjelpe, da er vi nede i et avvik på max 10cm ved en optimal implementasjon.

 

En annen utfordring jeg tror man vil slite med er stenging av veier og å rute om biler på midlertidige omkjøringer og slikt.. Altså utenfor hovedveinettet.

 

Andre løsninger for å gjøre posisjoneringen mer nøyaktig er også å bruke aktive eller passive transmittere i veibanen, veibelysning osv.

 

Nå tar tesla'en å haiker etter bilen forran. Dette er på et veldig tidlig stadie, kun føste oppgradering av tesla sin AP. At en allerede klarer seg en viss grad uten merking tyder jo på at det ikke vill være ett stort problem i fremtiden.

Akkurat haikingen er vel den funksjonen som ligger nærmest å kunne brukes mye av tiden, ulempen er selvsagt at man fortsatt har single point of failure hvis mennesket som styrer den første bilen driter på draget.

 

 

Problemet er vell å ha slik nøyaktighet i ett bevegende objekt med alle de påvirkningene en kan komme over, men som en del av autonomiteten er det bra. 

 

Ja en kan få problemer om den forran gjør noe dumt, men de andre sensorene vill jo redde enn inn i de fleste tilfeller som om en er på vei mot objekt eller noe slikt. 

 

Dette med omruting er ett problem ja, tror vi må få inn ein standard slik at bilene lettere kan bevege seg igjennom. Om ikke så er det heldigvis somregel alltid flere veier til "rom", men det byr jo på tidsmessige problemer. 

Lenke til kommentar

Problemet er vell å ha slik nøyaktighet i ett bevegende objekt med alle de påvirkningene en kan komme over, men som en del av autonomiteten er det bra.

Nå er min erfaring med d-gps primært fra sjøen, men det anses som svært nøyaktig og brukes også på objekter i bevegelse (ellers hadde det ikke vært noe poeng i å bruke d-gps)

 

Dette med omruting er ett problem ja, tror vi må få inn ein standard slik at bilene lettere kan bevege seg igjennom. Om ikke så er det heldigvis somregel alltid flere veier til "rom", men det byr jo på tidsmessige problemer.

Det har vært en del eksempler her i landet der en omkjøringsvei er åpen kun for kjøretøy i visse størrelser, eller kun for enveiskjøring i forbindelse med at en vei er stengt.

 

Da hender det at store kjøretøy må bli stående uten at veien normalt har slike begrensninger.

Det kan også hende at omkjøringsveien blir enveisregulert for anledningen slik at motgående trafikk går på en annen vei..

Jeg har selv møtt på dette noen ganger, særlig aktuelt er det ved stenging av de viktigste hovedferdselsårene.

 

Det kan fort medføre svært store problemer om en luring forsøker å kjøre i motsatt retning..

Lenke til kommentar

 

Problemet er vell å ha slik nøyaktighet i ett bevegende objekt med alle de påvirkningene en kan komme over, men som en del av autonomiteten er det bra.

Nå er min erfaring med d-gps primært fra sjøen, men det anses som svært nøyaktig og brukes også på objekter i bevegelse (ellers hadde det ikke vært noe poeng i å bruke d-gps)

 

Dette med omruting er ett problem ja, tror vi må få inn ein standard slik at bilene lettere kan bevege seg igjennom. Om ikke så er det heldigvis somregel alltid flere veier til "rom", men det byr jo på tidsmessige problemer.

Det har vært en del eksempler her i landet der en omkjøringsvei er åpen kun for kjøretøy i visse størrelser, eller kun for enveiskjøring i forbindelse med at en vei er stengt.

 

Da hender det at store kjøretøy må bli stående uten at veien normalt har slike begrensninger.

Det kan også hende at omkjøringsveien blir enveisregulert for anledningen slik at motgående trafikk går på en annen vei..

Jeg har selv møtt på dette noen ganger, særlig aktuelt er det ved stenging av de viktigste hovedferdselsårene.

 

Det kan fort medføre svært store problemer om en luring forsøker å kjøre i motsatt retning..

 

 

Nå har jeg ikke så stor erfaring med GPS måling da, kun behandling av posisjons signaler fra kongsberg. Men tror nok feilkildene rundt bilen er noe større i og med større fart og veldig vekslende, ting rundt, osv. Men det er nå så, det kan nok bli veldig nøyaktig om en legger penger og innsats inn idet, men å kjøre på gps alene og kart data tror jeg er en dårlig løsning, men som en del av en pakke må det være gull. 

 

Ja dette med omkjøringer er ett problem, og i ett samfunn med autonome biler må det lages diverse standarder som må følges med veiarbeid tenker jeg, på samme måte som dirigering og andre  uforutsette hendelser som skjer "ofte" for disse bilene :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...