Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.aftenbladet.no/bil/Jaguar-frykter-Tesla-ulykke-656969_1.snd

Det skal sies at det står merkelige ting i artikkelen ang. hvem som har kommet lengst på dette området, realiteten er jo at Tesla ikke har kommet lenger enn andre produsenter.

Kommersielt har de jo kommet lengst, men det er jo pga de andre ikke "tør" enda. 

Personlig mener jeg ikke dette er noe mer farlig enn å la folk bruke adaptive cruise, i begge tilfellene skal en være oppmerksom og i begge tilfellene har en full mulighet for å overstyre. En idiot i trafikken klarer fint å krasje uten å ha hjelpemidler.. 

Bare det at det ikke er rapportert store ulykker enda overrasker meg litt egentlig! 

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke et kamera  defineres som sensor, det består jo av mange sensorer som registrer lys ?

Siden det er mange sensorer der , hvorfor brukes der da til flere ting en det som har med bilder å gjøre ?

og så skal jo slike biler også kjøre i mørket

hvordan har han løst den oppgaven ?

Hvis det brukes kameraer av dårligere kvalitet så må man regne med at de ikke varer så lenge og da kommer man inne på det med vedlikehold , spesielt når disse bilen blir gamle. Det er jo en del tvilsom praksis med dagens gamle biler  som neppe endrer seg så mye

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke et kamera  defineres som sensor, det består jo av mange sensorer som registrer lys ?

Siden det er mange sensorer der , hvorfor brukes der da til flere ting en det som har med bilder å gjøre ?

og så skal jo slike biler også kjøre i mørket

hvordan har han løst den oppgaven ?

Hvis det brukes kameraer av dårligere kvalitet så må man regne med at de ikke varer så lenge og da kommer man inne på det med vedlikehold , spesielt når disse bilen blir gamle. Det er jo en del tvilsom praksis med dagens gamle biler  som neppe endrer seg så mye

Klart en kan kalle det for en sensor!

Du må nesten høre med han hvordan akkurat han har tenkt å håndtere det, men de andre har jo flere sensorer som egner seg bedre i mørket. Jeg er ikke så god på kamerateknologi så begir meg ikke ut på den.

Dette har vi snakket om før, redundans. ett kamera feiler, vi kjører på nr 2, eller nr 3 osv. Finner en ut at det kreves unødvendig mye vedlikehold blir de byttet. 

Lenke til kommentar

Kommersielt har de jo kommet lengst, men det er jo pga de andre ikke "tør" enda.

Hvor mye lenger enn de andre mener du de har kommet?

Hvordan mener du Tesla har kommet lenger enn eksempelvis Mercedes som er ferdig med beta for lengst?

Det åpenbare er all empirien de samler inn, dette er det meg bekjent ingen andre som bedriver. På kommersielt nivå. 

I tillegg er jo Mercedes sin løsning mye enklere og man må konstant bryte inn etter som jeg har forstått. I tillegg er det kun noen utvalgte modeller som har den, Tesla ruller det ut på alle osv. 

Men jeg mener ikke Tesla er langt forran eller noe slikt, det er helt klart andre merker som er laaaangt forran her. Men de har ikke sluppet det ut enda. 

Lenke til kommentar

Hvor mye lenger enn de andre mener du de har kommet?

Hvordan mener du Tesla har kommet lenger enn eksempelvis Mercedes som er ferdig med beta for lengst?

Det åpenbare er all empirien de samler inn, dette er det meg bekjent ingen andre som bedriver. På kommersielt nivå. 

I tillegg er jo Mercedes sin løsning mye enklere og man må konstant bryte inn etter som jeg har forstått. I tillegg er det kun noen utvalgte modeller som har den, Tesla ruller det ut på alle osv. 

Men jeg mener ikke Tesla er langt forran eller noe slikt, det er helt klart andre merker som er laaaangt forran her. Men de har ikke sluppet det ut enda.

Mercedes sin løsning har sikkerhetsfunksjonalitet i form av at man må holde i rattet og ikke slippe det mer enn 15 sekunder.

Akkurat en slik funksjon Tesla burde hatt, særlig med tanke på at det er betasoftware de har rullet ut.

Mercedes leverer alt fra billigbiler (Citan) via litt dyrere småbiler (A og B-klasse) og opp til S-klasse.

Tesla leverer kun en eneste modell.

Lenke til kommentar

George Hotz: "don’t touch any buttons, or we’ll die"

Akkurat den type funksjonalitet jeg ser etter i en selvkjørende bil.

Mannen er åpenbart en fare for seg selv og andre, men han er bare ikke klar over det ennå.

Eller, sagt med litt andre ord, han kan ikke hevde at han ikke er en fare for seg selv og andre, for det har han ingen beviser for.

Å si at "det har gått bra hittil" gjelds ikke.

(Det gjelder Tesla's "autopilot" også, Salvesen ...)

Lenke til kommentar

George Hotz: "don’t touch any buttons, or we’ll die"

Akkurat den type funksjonalitet jeg ser etter i en selvkjørende bil.

Mannen er åpenbart en fare for seg selv og andre, men han er bare ikke klar over det ennå.

Eller, sagt med litt andre ord, han kan ikke hevde at han ikke er en fare for seg selv og andre, for det har han ingen beviser for.

Å si at "det har gått bra hittil" gjelds ikke.

(Det gjelder Tesla's "autopilot" også, Salvesen ...)

På samme måte som jeg er en fare for andre når jeg kjører selv, det er alltid stor fare med å ferdes i trafikken. 

Lenke til kommentar

På samme måte som jeg er en fare for andre når jeg kjører selv, det er alltid stor fare med å ferdes i trafikken. 

True, men det blir ikke bedre når du tusler rundt med eksperimentell software ...

Men, det er jo gjort i beste hacker-ånd og det er (fra før) åpenbart at fyren er en gluping ...

Og han har vel ikke råd til egen testbane.

Lenke til kommentar

True, men det blir ikke bedre når du tusler rundt med eksperimentell software ...

Men, det er jo gjort i beste hacker-ånd og det er (fra før) åpenbart at fyren er en gluping ...

Og han har vel ikke råd til egen testbane.

Neida, han der virker som en skikkelig "galematias" som vi sier :p Men synes det er veldig kult med sånne folk, håper bare han ikke skader seg selv eller i værstefall noen andre mens han holder på! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...