Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Er du sikker på at du vil ha hele listen ? driver man med varetransport over alt så er det utrulig mye som kan skje som forsaker større eller mindre forsinkelser som man ikke klarer å ta inn , ergo så får man ikke gjort alt man skulle den dagen Det man ikke klarer å få ut den ene dagen kan man ikke sånn uten vider bare gjøre dagen etter for da er det like mys om skal ut Det er det jeg legger til grunn her heldigvis har man rolige perioder også Herregud elgen, jeg skjønner problemstillingen. Men hvorfor er dette aktuelt på autonome biler, og hvorfor er det mer aktuelt enn i dag? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Er du sikker på at du vil ha hele listen ? driver man med varetransport over alt så er det utrulig mye som kan skje som forsaker større eller mindre forsinkelser som man ikke klarer å ta inn , ergo så får man ikke gjort alt man skulle den dagen Det man ikke klarer å få ut den ene dagen kan man ikke sånn uten vider bare gjøre dagen etter for da er det like mys om skal ut Det er det jeg legger til grunn her heldigvis har man rolige perioder også Herregud elgen, jeg skjønner problemstillingen. Men hvorfor er dette aktuelt på autonome biler, og hvorfor er det mer aktuelt enn i dag? det har jeg jo svart på De som driver men det vil jo unytte mulighetene mest mulig Men det er ikke alltid at planene går som de skal på grunn av alt for mange hindringer Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 det har jeg jo svart på De som driver men det vil jo unytte mulighetene mest mulig Men det er ikke alltid at planene går som de skal på grunn av alt for mange hindringer Nei det har du virkelig ikke, du har bare sagt at det kan oppstå problemer som tar tid derfor er det ett problem. Du har ikke sagt hvorfor det oppstår slike problem, og hva som skaper dem osv. Ja det finnes mange hindringer i dag også, skal vi legge ned transportindustrien slik at folk slipper å vente på varene sine ved uforutsette hindringer? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Du spør hvorfor det er en aktuell problem stilling og det har du fått svar på Du er ikke fornøyd vil vite hvorfor disse problemene oppstår det er unødvendig spørsmål , det skjer selvfølgelig på samme måt som det gjør i dag trodde du at alle problemene forsvant bare ved la andre typer kjøretøy gjøre jobben ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Du spør hvorfor det er en aktuell problem stilling og det har du fått svar på Du er ikke fornøyd vil vite hvorfor disse problemene oppstår det er unødvendig spørsmål , det skjer selvfølgelig på samme måt som det gjør i dag trodde du at alle problemene forsvant bare ved la andre typer kjøretøy gjøre jobben ? Så problemet er noe annet enn autonome biler, hvorfor tar du det opp her da? hva har det med autonome biler å gjøre? Og klart mange problemer forsvinner ved autnome kjøretøy, mindre kollisjoner skaper mindre kø. Mindre "dumme" avgjørelser som skaper kø, bilene kan "fordele" seg ved hjelp av kommunikasjon mellom bilene, ferjer kan vente på transport av høy prioritet gitt at de er innenfor en radius på X antall km osv osv. Mange fordeler som vill skape bedre flyt Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 fordi det er et problem som ikke forsvinner selv med autonome biler Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 men når den er inne i tunnelen blir det være men kan du forklare mang hvordan hvordan et tachometer ( hvis de brunes i forbindelse med speedometre ) kan bli mere nøyaktig en dagens speedometre ? hastighetsmålig er basert på en sylinder med faste mål der man teller antall runder hvor mye luft som passeres forbi sensoren hvor lang tid det går mellom 2 "signaler" ( GPS ) eller andre referanse punkter I 2003 eller 2004 installerte jeg mitt første Navi-system i en bil. Dette systemet er GPS-basert, men har også input fra bilens telleverk (xx antall pulser pr. km bilen kjører) etter at jeg loddet meg innpå lederne som ga meg dette signalet. Så lenge det er GPS-dekning bruker den dette, men er dekningen fraværende eller dårlig bruker den altså hastighetsinput fra telleverket. Det er ikke håpløst å gjøre det andre veien heller om man vil. I tillegg hadde det akselereometere for akselereasjon alle veier.. Å følge tunneller funket fing, også i tunneller med svinger og sånt. Dette var altså for mer enn ti år siden, i dag har man pussig nok kommet noen hakk lenger. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Legger ved en liten artikkel fra dagens lokalavis: Volvo skal i følge denne, ha lovt at innen 2020 skal ingen personskader skje lenger med Volvo biler.Høres drøyt ut..! Trodde ikke dette skulle komme så snart. Og hvordan det kan bli så sikkert har jeg vanskelig for å se.Det kan da vel skje tekniske klikk med disse greiene også, som med all annen teknologi. Og hvis du da sitter tilbakelent uten henda på rattet eller noen ting, hvordan kan det garanteres at ikke noen kan skje da?? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Legger ved en liten artikkel fra dagens lokalavis: autobil.jpg Volvo skal i følge denne, ha lovt at innen 2020 skal ingen personskader skje lenger med Volvo biler. Høres drøyt ut..! Trodde ikke dette skulle komme så snart. Og hvordan det kan bli så sikkert har jeg vanskelig for å se. Det kan da vel skje tekniske klikk med disse greiene også, som med all annen teknologi. Og hvis du da sitter tilbakelent uten henda på rattet eller noen ting, hvordan kan det garanteres at ikke noen kan skje da?? Det vill alltid være bugs og det vill alltid være skader. Men det er vell estimert til å være så lite at de tillater seg å si "ingen". Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jo men bare tanken på å ikke selv ha kontrollen. Tror jeg hadde vært dritnervøs i en sånn bil. Men det blir jo veldig spennede dette her Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Bare det å måtte sette seg i en bil der man ikke har muligheter til å kontrollere ( enten selv eller av andre som er med ) på en vanlig vei ( ikke egne spor eller traseer som trikk eller tog ) vil nok medføre mange nervøse reisende for dette har man ikke gjort før kanskje noen også blir psykotisk Da kan man lure på om det er så bra i lengden Sikkerhet handler da om mere en bare teorier Man skal også føle seg trygg og sikker Det som er litt synd i denne diskusjonen er at det later til at det er lit manglende forståelse for følelsene til de som må bruke slik farekoster i fremtiden Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Folk var livredde rulletrapper før også. Strøm var på sin tid livsfarlig, det samme var bensinmotorer. De første bilene måtte ha noen som gikk foran for å varsle for at folk ikke skulle bli skremt/redde. Folk var antagelig livredde første gang de klarte å lage flamme også. Folk kom over det den gang, det vil de med autonome biler også. Irrasjonell frykt bør ikke stå i veien for utvikling, hadde frykt styrt utviklingen hadde vi fortsatt sittet i huler uten ild... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Dette blir faset inn over tid og det har allerede startet for en god tid tilbake, jeg var ganske nervøs første gang jeg brukte adaptiv cruise control, nå er det ikke noe problem. Jeg kommer nok til å bli nervøs når jeg bruker AP funksjonen til Tesla når den kommer nå til jul, men det går over det også. Sånn vill det bli, mer og mer helt til rattet forsvinner. Generasjonene som kommer senere kommer til å se på oss som noen galne halvaper som kjørte selv! Galskap Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Folk var livredde rulletrapper før også. Strøm var på sin tid livsfarlig, det samme var bensinmotorer. De første bilene måtte ha noen som gikk foran for å varsle for at folk ikke skulle bli skremt/redde. Folk var antagelig livredde første gang de klarte å lage flamme også. Folk kom over det den gang, det vil de med autonome biler også. Irrasjonell frykt bør ikke stå i veien for utvikling, hadde frykt styrt utviklingen hadde vi fortsatt sittet i huler uten ild... Blir vel et ganske annet nivå enn rulletrapper. Masse trafikk, fart og kjøretøyer & fotgjengere i alle retninger. Men jo, en gang setter det seg vel og folk venner seg til det. Men jeg vil tro det er noe lenger fram enn 2020 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Det er VELDIG stor forskjell på noe men er redd for og kan kontroller og det man er redd for og ikke kan kontrollere. Det burde alle som har lit psykologisk forstålese kunne se folk har flyskrekk , antagelig fordi de er redd for at flyet skal ramle ned . selv om statistikke sier at de skjer sjeldent så skjer det. Hvis argumentet er at ulykker skjer så sjeldent at det er ikke noe å bry seg om så hjelper det ikke når noe er rammet av en slik ulykke statistikken mellom bil og flyulykker er lit merkelig. i en bilulykke er det bare noen få som blir rammet mens i en flyulykke er det ofte mange involverte ( flere døde) likevel sier statistikken at det er tryggere å fly dere bruker de samme argumentene mellom manuelle biler og autonome biler , selv om datagrunnlaget ( ikke resultatet) går i disfavør av de autonome bilene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Det er VELDIG stor forskjell på noe men er redd for og kan kontroller og det man er redd for og ikke kan kontrollere. Det burde alle som har lit psykologisk forstålese kunne se folk har flyskrekk , antagelig fordi de er redd for at flyet skal ramle ned . selv om statistikke sier at de skjer sjeldent så skjer det. Hvis argumentet er at ulykker skjer så sjeldent at det er ikke noe å bry seg om så hjelper det ikke når noe er rammet av en slik ulykke statistikken mellom bil og flyulykker er lit merkelig. i en bilulykke er det bare noen få som blir rammet mens i en flyulykke er det ofte mange involverte ( flere døde) likevel sier statistikken at det er tryggere å fly dere bruker de samme argumentene mellom manuelle biler og autonome biler , selv om datagrunnlaget ( ikke resultatet) går i disfavør av de autonome bilene Men allikevel flyr de aller fleste. Dette med disfavør må du nesten utdype Elgen, for denne data'en er det bare du som sitter på... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Blir vel et ganske annet nivå enn rulletrapper. Masse trafikk, fart og kjøretøyer & fotgjengere i alle retninger. Men jo, en gang setter det seg vel og folk venner seg til det. Men jeg vil tro det er noe lenger fram enn 2020 Joda, men folk er redd alt nytt, og det går over med tiden. Folk tror det er livsfarlig, samme hva det er. Forresten, det er i dag masse trafikk, fart, kjøretøy og fotgjengere i alle retninger, er du redd når du sitter på med en buss? Bussjåføren kan både være dopet og suicidal uten at du merker det. Sjåføren i lastebilen i motgående felt kan være høy på amfetamin for å holde seg våken på 3. Døgnet på veien. Du burde være livredd, selv om du kjører for du har ingen kontroll på om du kommer frem i live eller ikke, ikke i dag, ikke i fremtiden. Forskjellen er at i fremtiden kan du være sikker en dopet/trøtt/full/suicidal/distrahert/osv sjåfør ikke dreper deg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Det er VELDIG stor forskjell på noe men er redd for og kan kontroller og det man er redd for og ikke kan kontrollere. Det burde alle som har lit psykologisk forstålese kunne se folk har flyskrekk , antagelig fordi de er redd for at flyet skal ramle ned . selv om statistikke sier at de skjer sjeldent så skjer det. Hvis argumentet er at ulykker skjer så sjeldent at det er ikke noe å bry seg om så hjelper det ikke når noe er rammet av en slik ulykke statistikken mellom bil og flyulykker er lit merkelig. i en bilulykke er det bare noen få som blir rammet mens i en flyulykke er det ofte mange involverte ( flere døde) likevel sier statistikken at det er tryggere å fly dere bruker de samme argumentene mellom manuelle biler og autonome biler , selv om datagrunnlaget ( ikke resultatet) går i disfavør av de autonome bilene Men allikevel flyr de aller fleste. Dette med disfavør må du nesten utdype Elgen, for denne data'en er det bare du som sitter på... var det så vanskelig å forstå ? data helt fra 1900 tallet ( lit før faktisk) fram til i dag sier noe helt annet en da fra 2000 tallet til dag data fra 130 år tilbake sammenlignet med da de siste 15 årene sier vel alt her ? Endret 8. desember 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Disse sammenligningene er ganske dårlige, fordi det blir helt forskjellige verdener når det kommer til controll og opplevelse.Å sitte i en bil som kjører fra 30 til 100(+) km/t, med mange slags fysiske variabler, svinger, ting i trafikken tett på kontinuerlig. Den forskjellen mellom det, og å fly i luftrommet er lett å forstå. Det er kun deg og bilen du sitter lukket inni. En masse "avgjørelser" bilen skal gjøre i ett sett, avgjørelser som for førere kan være ganske subjektive. Du må jo ofte foreta vurderinger og avveininger iht alskens uforusette hindringer/sitausjoner som kan oppstå plutselig og som kan være kinkige. Endret 8. desember 2015 av Delvis Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 var det så vanskelig å forstå ? data helt fra 1900 tallet ( lit før faktisk) fram til i dag sier noe helt annet en da fra 2000 tallet til dag da fra 130 år tilbake sammenlignet med da de siste 15 årene sier vel alt her Det du mener er at det ikke finnes nok empiri på at de er tryggere enn vanlige biler? Jo det kan jeg være enig i, men det som er poenget er at den empiri som finnes er veldig lovende. Og derfor er det helt feil å stoppe opp slik som det kan virke som du ønsker, alt tyder på at trafikken blir mye tryggere med autonome biler enn slik vi kjenner den i dag. Om empirien i fremtiden endres til det negative så må vi så klart stoppe autonome biler, men sålenge dette ikke skjer må vi helt klart ha fokus på utvikling og ut-rulling av systemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå