Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 som sagt hvi man teller antall omdreiinger på en "sylinfer" hvilken garanti har man da for at resultatet blir nøyaktig nok på en hel annen "runding " ? nå vet jeg ikke hvor målingen foregår , men om man målet rett ved rett før gir boksen som har hastigheten rett fra motoren så har man en helt annen hastighet ved hulene når vet dere sikker at hjulene på en bil ikke har samme hastighet med mindre bilen kjørere rett frem Dette har jeg jo svart deg på tidligere, altså at det er en motor pr hjul. ikke noe gir, evt kun reduksjon. uansett hvordan det er bygget opp må en jo ta høyde for hvordan det faktisk er bygget opp og igjen brukes flere sensorer som også er nevnt mange ganger. Poenget er at å beregne hastighet og posisjon er ikke vanskelig med dagens teknologi. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Problemet er ikke alle elektriske biler bruker direkte drift , ergo så vil dette bare funger på et bestem drivsystem Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 http://electrek.co/2015/12/06/tesla-started-pushing-more-autopilot-restrictions-to-minimize-the-crazy-things-owners-have-been-doing/ Tesla strammer inn, men som Elon selv sier kjenner de ikke til problemer/ulykker skapt av autopilot enda, det er ganske bra, iallefall slik som noen har behandlet dette systemet! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Problemet er ikke alle elektriske biler bruker direkte drift , ergo så vil dette bare funger på et bestem drivsystem Da kan en måle direkte på hjulet feks. Altså jeg har heletiden sagt at dette er ett samspill mellom sensorer, men du har hengt deg veldig opp i akkurat denne målingen. Det gjør det vanskelig å diskutere når du bare fokuserer på en måling da det i realiteten ikke virker slik. Endret 6. desember 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Et tachometer kan fint settes på hver hjulaksling. Selvstendige enheter ment for industriell måleteknikk, full av ISO-sertifiseringer, avanserte kapslinger osv koster en god del, men en masseprodusert sak i en bil vil neppe koste særlig mye. Elektronisk styring av sidespeil er sikkert flere ganger dyrere. Tachometer kan brukes både på direkte og indirekte drevne hjul. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Problemet er ikke alle elektriske biler bruker direkte drift , ergo så vil dette bare funger på et bestem drivsystem Da kan en måle direkte på hjulet feks. Altså jeg har heletiden sagt at dette er ett samspill mellom sensorer, men du har hengt deg veldig opp i akkurat denne målingen. Det gjør det vanskelig å diskutere når du bare fokuserer på en måling da det i realiteten ikke virker slik. og da ender man tilbake til det opprinnelige problemet . hvordan får man til en smålig som er mere nøyaktig en i dag , selv om metodene er veldig like de man har i dag da tror jeg på at radar er mer nøyaktig ,hvis den ikke blir forstyrret av av andre radar stråler Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 og da ender man tilbake til det opprinnelige problemet . hvordan får man til en smålig som er mere nøyaktig en i dag , selv om metodene er veldig like de man har i dag da tror jeg på at radar er mer nøyaktig ,hvis den ikke blir forstyrret av av andre radar stråler Nei man gjør ikke det, man har "uendelig" mange måter å måle på. Konstruksjonen av bilen avgjør hva som vill gi bra målinger. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd. måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd. måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd. måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering. Alle disse målingmetodene som går på bevegelsen fra motoren vil jo vise feil hvis man bare stå og spinner Hvis det skjer ofte så vil terreng og målinger ikke henge sammen . bilen har kanskje kjørt 15 mil mens det er 12 mil med vei det er kjørt på For mange år siden var det noe bråk med en som skulle få dekket en kjørestrekning gjennom NAV fordi den kjørte strekningen ikke stemte helt med den fysiske avstanden så vid jeg kan husket så var det fordi tripptellere ikke var nøyaktig nok og dimensjonene på hulene var lit feil Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd. måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering. Alle disse målingmetodene som går på bevegelsen fra motoren vil jo vise feil hvis man bare stå og spinnerHvis det skjer ofte så vil terreng og målinger ikke henge sammen . bilen har kanskje kjørt 15 mil mens det er 12 mil med vei det er kjørt på For mange år siden var det noe bråk med en som skulle få dekket en kjørestrekning gjennom NAV fordi den kjørte strekningen ikke stemte helt med den fysiske avstanden så vid jeg kan husket så var det fordi tripptellere ikke var nøyaktig nok og dimensjonene på hulene var lit feil Herregud elgen, dette har du også blitt fortalt. Dette løses lett med akselerometer og andre sensorer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2015 I 99,999..% av tilfellene vil det ikke være noe problem med spinning fordi A. GPS fungerer eller B. det er bart føre inni tuneller. I de resterende 0,0..1% gangene vil det heller ikke være noe problem siden en misvisning av kjørelengde raskt blir korrigert av andre sensorer (stereokamera og lignende) eller retter seg opp straks man kommer ut av tunellen. Det vil heller ikke være noe problem siden andre sensorer sørger for at bilen ikke møter hindringer selv om de ikke er markert på kartet. Så om kartet ikke stemmer over ens med terrenget etter litt spinning i den islagte tunellen så vil fortsatt bilen kjøre der den ser med kameraer og radar at omgivelsene er forenelige med kjøring. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 (endret) Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd. måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering. Alle disse målingmetodene som går på bevegelsen fra motoren vil jo vise feil hvis man bare stå og spinnerHvis det skjer ofte så vil terreng og målinger ikke henge sammen . bilen har kanskje kjørt 15 mil mens det er 12 mil med vei det er kjørt på For mange år siden var det noe bråk med en som skulle få dekket en kjørestrekning gjennom NAV fordi den kjørte strekningen ikke stemte helt med den fysiske avstanden så vid jeg kan husket så var det fordi tripptellere ikke var nøyaktig nok og dimensjonene på hulene var lit feil Herregud elgen, dette har du også blitt fortalt. Dette løses lett med akselerometer og andre sensorer. Da har du ikke fortalt det god nok selv om bilen holder riktig kurs og kommer frem til slutt så dreier det seg om bilen kommer frem tidsnok dert er ikke noe særlig hvi den bruker fryktelig lang tid på å finne frem og enda være hvis bilen blir et døgn eller mere forsinket enten fordi den må bruke mange timer på ekstra ladding ( på grunn av feil kurs) eller andre restriksjoner som gjør at den ikke får lov å kjøre der den har tenkt å kjøre Da betyr tiden veldig mye man kan sammenligne det med passasjerer som skal nå neste buss , men rekker ikke frem på grunn av fler hindringer under veis Endret 7. desember 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Så, 30 minutter i tunell kan føre til kanskje opptil flere døgn forsinkelse? Høres skummelt ut, har du opplevd noe slikt selv, at du ikke vet nøyaktig hvor du er i en tunell og omkjøringer gjør at du blir flere dager forsinket? Ser for meg at man skal fra Oslo til Trondheim men ender opp med å kjøre via Finland fordi veien er stengt og bilen kom 10 minutter senere ut av en tunell enn antatt... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Da har du ikke fortalt det god nok selv om bilen holder riktig kurs og kommer frem til slutt så dreier det seg om bilen kommer frem tidsnok dert er ikke noe særlig hvi den bruker fryktelig lang tid på å finne frem og enda være hvis bilen blir et døgn eller mere forsinket enten fordi den må bruke mange timer på ekstra ladding ( på grunn av feil kurs) eller andre restriksjoner som gjør at den ikke får lov å kjøre der den har tenkt å kjøre Da betyr tiden veldig mye man kan sammenligne det med passasjerer som skal nå neste buss , men rekker ikke frem på grunn av fler hindringer under veis Nei har jo bare sagt det opp til flere ganger, det er tydeligvis ikke godt nok Men hvorfor i alle dager skulle bilen havnet ut på en slik omvei mener du? Hva er det som får deg til å tro at dette er ett plausibelt hendelsesforløp? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Da har du ikke fortalt det god nok selv om bilen holder riktig kurs og kommer frem til slutt så dreier det seg om bilen kommer frem tidsnok dert er ikke noe særlig hvi den bruker fryktelig lang tid på å finne frem og enda være hvis bilen blir et døgn eller mere forsinket enten fordi den må bruke mange timer på ekstra ladding ( på grunn av feil kurs) eller andre restriksjoner som gjør at den ikke får lov å kjøre der den har tenkt å kjøre Da betyr tiden veldig mye man kan sammenligne det med passasjerer som skal nå neste buss , men rekker ikke frem på grunn av fler hindringer under veis Nei har jo bare sagt det opp til flere ganger, det er tydeligvis ikke godt nok Men hvorfor i alle dager skulle bilen havnet ut på en slik omvei mener du? Hva er det som får deg til å tro at dette er ett plausibelt hendelsesforløp? Det kan skje når bilen må kjøre en strekning der det er tids begrensinger når den kan passere der. klarer ikke bilen å pansere der innenfor tids rammen så må de finne seg en omvei som de med fører forsinkelser eller andre uheldige konsekvenser et eksempel hvis bilen blir brukt til varelevering og den ikke klarer å levere varen ut tidsnok så vil firmaet som driver transporten høyst sannsynlig miste kundene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det kan skje når bilen må kjøre en strekning der det er tids begrensinger når den kan passere der. klarer ikke bilen å pansere der innenfor tids rammen så må de finne seg en omvei som de med fører forsinkelser eller andre uheldige konsekvenser et eksempel hvis bilen blir brukt til varelevering og den ikke klarer å levere varen ut tidsnok så vil firmaet som driver transporten høyst sannsynlig miste kundene. Jeg skjønner problemstillingen, men hvorfor i alle dager skulle den oppstå? Hvorfor skulle en autonom bil kjøre så langt uten for den gitte planen? Her snakker vi jo om timer om ikke dager, ikke minutter/sekunder. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Det kan skje når bilen må kjøre en strekning der det er tids begrensinger når den kan passere der. klarer ikke bilen å pansere der innenfor tids rammen så må de finne seg en omvei som de med fører forsinkelser eller andre uheldige konsekvenser et eksempel hvis bilen blir brukt til varelevering og den ikke klarer å levere varen ut tidsnok så vil firmaet som driver transporten høyst sannsynlig miste kundene. Jeg skjønner problemstillingen, men hvorfor i alle dager skulle den oppstå? Hvorfor skulle en autonom bil kjøre så langt uten for den gitte planen? Her snakker vi jo om timer om ikke dager, ikke minutter/sekunder. Fordi bagateller kan bety mere en man tror Fordi tiden kan bety alt noen firmaer vil jo utnytte arbeidsdagen maksimalt og da betyr tiden alt ( jeg mistenker at det gjelder stort sett alle som driver med transport ) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Fordi bagateller kan bety mere en man tror Fordi tiden kan bety alt noen firmaer vil jo utnytte arbeidsdagen maksimalt og da betyr tiden alt ( jeg mistenker at det gjelder stort sett alle som driver med transport ) Nei Elgen, nå må du forklare her. Hvorfor oppstår disse situasjonene? Hvor mye tid snakker du om, og hvorfor tar det så mye ekstra tid? Du må forklare bedre, mye bedre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Er du sikker på at du vil ha hele listen ? driver man med varetransport over alt så er det utrulig mye som kan skje som forsaker større eller mindre forsinkelser som man ikke klarer å ta inn , ergo så får man ikke gjort alt man skulle den dagen Det man ikke klarer å få ut den ene dagen kan man ikke sånn uten vider bare gjøre dagen etter for da er det like mys om skal ut Det er det jeg legger til grunn her heldigvis har man rolige perioder også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå