Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

som sagt hvi man teller antall omdreiinger på en "sylinfer"  hvilken garanti har man da for at resultatet blir nøyaktig nok på en hel annen "runding " ?

 

nå vet jeg ikke hvor målingen foregår , men om man målet rett ved  rett før gir boksen som har hastigheten rett fra motoren så har man en helt annen hastighet ved hulene

når vet dere sikker at hjulene på en bil ikke har samme hastighet med mindre bilen kjørere rett frem

 

Dette har jeg jo svart deg på tidligere, altså at det er en motor pr hjul. ikke noe gir, evt kun reduksjon. uansett hvordan det er bygget opp må en jo ta høyde for hvordan det faktisk er bygget opp og igjen brukes flere sensorer som også er nevnt mange ganger.

 

Poenget er at å beregne hastighet og posisjon er ikke vanskelig med dagens teknologi. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke alle elektriske biler bruker direkte drift , ergo så vil dette bare funger på et bestem drivsystem

 

Da kan en måle direkte på hjulet feks. Altså jeg har heletiden sagt at dette er ett samspill mellom sensorer, men du har hengt deg veldig opp i akkurat denne målingen. Det gjør det vanskelig å diskutere når du bare fokuserer på en måling da det i realiteten ikke virker slik. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Et tachometer kan fint settes på hver hjulaksling. Selvstendige enheter ment for industriell måleteknikk, full av ISO-sertifiseringer, avanserte kapslinger osv koster en god del, men en masseprodusert sak i en bil vil neppe koste særlig mye. Elektronisk styring av sidespeil er sikkert flere ganger dyrere.

 

Tachometer kan brukes både på direkte og indirekte drevne hjul.

Lenke til kommentar

 

Problemet er ikke alle elektriske biler bruker direkte drift , ergo så vil dette bare funger på et bestem drivsystem

 

Da kan en måle direkte på hjulet feks. Altså jeg har heletiden sagt at dette er ett samspill mellom sensorer, men du har hengt deg veldig opp i akkurat denne målingen. Det gjør det vanskelig å diskutere når du bare fokuserer på en måling da det i realiteten ikke virker slik. 

 

og da ender man tilbake til det opprinnelige problemet .

hvordan får man til en smålig som er mere nøyaktig en i dag , selv om metodene er veldig like de man har i dag

 

da tror jeg på at radar er mer nøyaktig ,hvis den ikke blir forstyrret av av andre radar stråler

Lenke til kommentar

 

 

og da ender man tilbake til det opprinnelige problemet .

hvordan får man til en smålig som er mere nøyaktig en i dag , selv om metodene er veldig like de man har i dag

 

da tror jeg på at radar er mer nøyaktig ,hvis den ikke blir forstyrret av av andre radar stråler

 

 

Nei man gjør ikke det, man har "uendelig" mange måter å måle på. Konstruksjonen av bilen avgjør hva som vill gi bra målinger. 

Lenke til kommentar

Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd.

 

  måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter 

Lenke til kommentar

Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd.

 

  måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter 

 

Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering. 

Lenke til kommentar

 

Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd.

 

  måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter 

 

Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering. 

 

Alle disse målingmetodene som går på bevegelsen  fra motoren vil jo vise feil hvis man bare stå og spinner

Hvis det skjer ofte så vil terreng og målinger ikke henge sammen .

bilen har kanskje kjørt 15 mil mens det er 12 mil  med vei det er kjørt på

 

For mange år siden var det noe bråk med en som skulle få dekket en kjørestrekning gjennom NAV

fordi den kjørte strekningen ikke stemte helt med den fysiske avstanden

så vid jeg kan  husket så var det fordi tripptellere ikke var nøyaktig nok og dimensjonene på hulene var lit feil

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd.

 

måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter

Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering.

Alle disse målingmetodene som går på bevegelsen fra motoren vil jo vise feil hvis man bare stå og spinner

Hvis det skjer ofte så vil terreng og målinger ikke henge sammen .

bilen har kanskje kjørt 15 mil mens det er 12 mil med vei det er kjørt på

 

For mange år siden var det noe bråk med en som skulle få dekket en kjørestrekning gjennom NAV

fordi den kjørte strekningen ikke stemte helt med den fysiske avstanden

så vid jeg kan husket så var det fordi tripptellere ikke var nøyaktig nok og dimensjonene på hulene var lit feil

Herregud elgen, dette har du også blitt fortalt. Dette løses lett med akselerometer og andre sensorer.

Lenke til kommentar

I 99,999..% av tilfellene vil det ikke være noe problem med spinning fordi A. GPS fungerer eller B. det er bart føre inni tuneller.

 

I de resterende 0,0..1% gangene vil det heller ikke være noe problem siden en misvisning av kjørelengde raskt blir korrigert av andre sensorer (stereokamera og lignende) eller retter seg opp straks man kommer ut av tunellen. Det vil heller ikke være noe problem siden andre sensorer sørger for at bilen ikke møter hindringer selv om de ikke er markert på kartet. Så om kartet ikke stemmer over ens med terrenget etter litt spinning i den islagte tunellen så vil fortsatt bilen kjøre der den ser med kameraer og radar at omgivelsene er forenelige med kjøring.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er den fysiske målingen , som er avhengig av at man har friksjon mot bakken som jeg har liten tro på at blir så veldig nøyaktig når overføringen fra bevegelsen går gjennom mange ledd.

 

måler man på en rotor som er langt fra hulene så kan overføringen også medføre en del unøyaktigheter

Men du har jo blitt forklart at det er mulig å måle direkte på hjul, uavhengig av motors plassering.

Alle disse målingmetodene som går på bevegelsen fra motoren vil jo vise feil hvis man bare stå og spinner

Hvis det skjer ofte så vil terreng og målinger ikke henge sammen .

bilen har kanskje kjørt 15 mil mens det er 12 mil med vei det er kjørt på

 

For mange år siden var det noe bråk med en som skulle få dekket en kjørestrekning gjennom NAV

fordi den kjørte strekningen ikke stemte helt med den fysiske avstanden

så vid jeg kan husket så var det fordi tripptellere ikke var nøyaktig nok og dimensjonene på hulene var lit feil

Herregud elgen, dette har du også blitt fortalt. Dette løses lett med akselerometer og andre sensorer.

 

Da har du ikke fortalt det god nok

 

selv om bilen holder riktig kurs og kommer frem til slutt

så dreier det seg om bilen kommer frem tidsnok

 

dert er ikke noe særlig hvi den bruker fryktelig lang tid på å finne frem

og enda være hvis bilen blir et døgn eller mere forsinket enten fordi den må bruke mange timer på ekstra ladding ( på grunn av feil kurs)  eller andre restriksjoner som gjør at den ikke får lov å kjøre der den  har tenkt å kjøre

 

Da betyr tiden veldig mye

man kan sammenligne det med passasjerer som skal nå neste buss , men rekker ikke frem på grunn av fler hindringer under veis 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Så, 30 minutter i tunell kan føre til kanskje opptil flere døgn forsinkelse?

Høres skummelt ut, har du opplevd noe slikt selv, at du ikke vet nøyaktig hvor du er i en tunell og omkjøringer gjør at du blir flere dager forsinket?

Ser for meg at man skal fra Oslo til Trondheim men ender opp med å kjøre via Finland fordi veien er stengt og bilen kom 10 minutter senere ut av en tunell enn antatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Da har du ikke fortalt det god nok

 

selv om bilen holder riktig kurs og kommer frem til slutt

så dreier det seg om bilen kommer frem tidsnok

 

dert er ikke noe særlig hvi den bruker fryktelig lang tid på å finne frem

og enda være hvis bilen blir et døgn eller mere forsinket enten fordi den må bruke mange timer på ekstra ladding ( på grunn av feil kurs)  eller andre restriksjoner som gjør at den ikke får lov å kjøre der den  har tenkt å kjøre

 

Da betyr tiden veldig mye

man kan sammenligne det med passasjerer som skal nå neste buss , men rekker ikke frem på grunn av fler hindringer under veis 

 

 

Nei har jo bare sagt det opp til flere ganger, det er tydeligvis ikke godt nok :) 

 

Men hvorfor i alle dager skulle bilen havnet ut på en slik omvei mener du? Hva er det som får deg til å tro at dette er ett plausibelt hendelsesforløp?

Lenke til kommentar

 

 

Da har du ikke fortalt det god nok

 

selv om bilen holder riktig kurs og kommer frem til slutt

så dreier det seg om bilen kommer frem tidsnok

 

dert er ikke noe særlig hvi den bruker fryktelig lang tid på å finne frem

og enda være hvis bilen blir et døgn eller mere forsinket enten fordi den må bruke mange timer på ekstra ladding ( på grunn av feil kurs)  eller andre restriksjoner som gjør at den ikke får lov å kjøre der den  har tenkt å kjøre

 

Da betyr tiden veldig mye

man kan sammenligne det med passasjerer som skal nå neste buss , men rekker ikke frem på grunn av fler hindringer under veis 

 

 

Nei har jo bare sagt det opp til flere ganger, det er tydeligvis ikke godt nok :)

 

Men hvorfor i alle dager skulle bilen havnet ut på en slik omvei mener du? Hva er det som får deg til å tro at dette er ett plausibelt hendelsesforløp?

 

 

Det kan skje når bilen må kjøre en strekning der det er tids begrensinger  når den kan passere der.

klarer ikke bilen å pansere der innenfor tids rammen så må de finne seg en omvei som de med fører forsinkelser  eller andre uheldige konsekvenser

 

et eksempel

hvis bilen blir brukt til varelevering og den ikke klarer å levere varen ut tidsnok så vil firmaet som driver transporten høyst sannsynlig miste kundene.

Lenke til kommentar

 

 

Det kan skje når bilen må kjøre en strekning der det er tids begrensinger  når den kan passere der.

klarer ikke bilen å pansere der innenfor tids rammen så må de finne seg en omvei som de med fører forsinkelser  eller andre uheldige konsekvenser

 

et eksempel

hvis bilen blir brukt til varelevering og den ikke klarer å levere varen ut tidsnok så vil firmaet som driver transporten høyst sannsynlig miste kundene.

 

 

Jeg skjønner problemstillingen, men hvorfor i alle dager skulle den oppstå? Hvorfor skulle en autonom bil kjøre så langt uten for den gitte planen? Her snakker vi jo om timer om ikke dager, ikke minutter/sekunder.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det kan skje når bilen må kjøre en strekning der det er tids begrensinger  når den kan passere der.

klarer ikke bilen å pansere der innenfor tids rammen så må de finne seg en omvei som de med fører forsinkelser  eller andre uheldige konsekvenser

 

et eksempel

hvis bilen blir brukt til varelevering og den ikke klarer å levere varen ut tidsnok så vil firmaet som driver transporten høyst sannsynlig miste kundene.

 

 

Jeg skjønner problemstillingen, men hvorfor i alle dager skulle den oppstå? Hvorfor skulle en autonom bil kjøre så langt uten for den gitte planen? Her snakker vi jo om timer om ikke dager, ikke minutter/sekunder.

 

Fordi bagateller kan bety mere en man tror

Fordi tiden kan  bety alt

noen firmaer vil jo utnytte arbeidsdagen maksimalt og da betyr tiden alt 

( jeg mistenker at det gjelder stort sett alle som driver med transport )

Lenke til kommentar

 

Fordi bagateller kan bety mere en man tror

 

Fordi tiden kan  bety alt

noen firmaer vil jo utnytte arbeidsdagen maksimalt og da betyr tiden alt 

( jeg mistenker at det gjelder stort sett alle som driver med transport )

 

 

Nei Elgen, nå må du forklare her. Hvorfor oppstår disse situasjonene? Hvor mye tid snakker du om, og hvorfor tar det så mye ekstra tid? Du må forklare bedre, mye bedre.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du vil ha hele listen ?

driver man med varetransport over alt så er det utrulig mye som kan skje som forsaker større eller mindre forsinkelser som man ikke klarer å ta inn , ergo så får man ikke gjort alt man skulle den dagen 

 

Det man ikke klarer å få ut den ene dagen kan man ikke sånn uten vider bare gjøre dagen etter for da er det like mys om skal ut

 

Det er det jeg legger til grunn her

 

heldigvis har man rolige perioder også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...