aklla Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Er ikke veikanten nok da? En sensor kan uten problemer se hvor fort bilen faktisk kjører, uavhengig av speedometeret. Bilen kan også kalibrere speedometeret sitt så den viser 100% nøyaktighet. Er forresten ikke vanskelig å få til i dag heller. Min mobil klarer forresten å følge med på hvor den er i lange tunneler med stor nøyaktighet, selv om den ikke har GPS dekning. Ser ikke hvorfor en autonom bil ikke skal kunne klare dette. Google har denne funksjonen innebygget i Google maps på android, så å implementere dette i deres biler bør være barnemat. Forresten, speedometeret skal være nøyaktig om man har størst dekket man har lov til å ha på, jo mindre dekk, jo mer feil, ettersom speedometeret er koblet direkte til antall rotasjoner dekket tar. Endret 6. desember 2015 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 men når den er inne i tunnelen blir det være men kan du forklare mang hvordan hvordan et tachometer ( hvis de brunes i forbindelse med speedometre ) kan bli mere nøyaktig en dagens speedometre ? hastighetsmålig er basert på en sylinder med faste mål der man teller antall runder hvor mye luft som passeres forbi sensoren hvor lang tid det går mellom 2 "signaler" ( GPS ) eller andre referanse punkter Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Er ikke veikanten nok da? En sensor kan uten problemer se hvor fort bilen faktisk kjører, uavhengig av speedometeret. Bilen kan også kalibrere speedometeret sitt så den viser 100% nøyaktighet. Er forresten ikke vanskelig å få til i dag heller. Min mobil klarer forresten å følge med på hvor den er i lange tunneler med stor nøyaktighet, selv om den ikke har GPS dekning. Ser ikke hvorfor en autonom bil ikke skal kunne klare dette. Google har denne funksjonen innebygget i Google maps på android, så å implementere dette i deres biler bør være barnemat. Forresten, speedometeret skal være nøyaktig om man har størst dekket man har lov til å ha på, jo mindre dekk, jo mer feil, ettersom speedometeret er koblet direkte til antall rotasjoner dekket tar. joda , men dekkene slites samtidig som de fleste har 2 sett de bruker det blir også en utfordring for de autonome bilene. Endret 6. desember 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 En autonom bil vil ha nok sensorer til å kalkulere farten, f,eks ved å bruke radaren den har på taket. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 men når den er inne i tunnelen blir det være men kan du forklare mang hvordan hvordan et tachometer ( hvis de brunes i forbindelse med speedometre ) kan bli mere nøyaktig en dagens speedometre ? hastighetsmålig er basert på en sylinder med faste mål der man teller antall runder hvor mye luft som passeres forbi sensoren hvor lang tid det går mellom 2 "signaler" ( GPS ) eller andre referanse punkter Hva blir verre i en tunnel? Ett speedometer har ikke mye krav til nøyaktighet, den skal bare vise fart sånn ca. Som nevnt på wiki variere dette mye ift kalibrering. Altså ikke så veldig viktig. En skal bare vite at en er rundt fartsgrensen, og helst under slik at bilmerket ikke blir saksøkt ved bøter osv. Ett tachometer registrerer posisjonen til en elektromotor feks. Da teller den x antall pulser på en omdreining av akslingen. Jo flere pulser jo bedre måling osv. Oppløsningen på robotene jeg jobbet med før var på rundt 1/16mm om jeg husker rett. Iallefall ganske nøyaktig. Så man vet heletiden posisjonen på hjulet, slik at man kan beregne rullelengde, fart, akselerasjon osv. I tillegg til dette kan man kombinere med andre sensorer som nevnt over. litt usikker på hva du mener i slutten her. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 joda , men dekkene slites samtidig som de fleste har 2 sett de bruker det blir også en utfordring for de autonome bilene. Slitasje av dekk kan måles, dimensjon kan måles osv osv. Sannsynligvis ikke nødvendig da en heller bare kan kalkulere det, men det er målbart. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Ser ingen grunn til at man på en bil med radar på taket skal måle farten med ett tachometer... Å måle motoren slik Salvesen nevner krever kalibrering ift. Rullediameter på dekkene og er ikke en optimal løsning på bil der denne er variabel. På f.eks en autonom maskin på lager der dekkene har fast størrelse er det en god løsning Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Ett tachometer registrerer posisjonen til en elektromotor Da er det turtallet på motoren du måler uten å ta hensyn til gir og overføring men det var vel kjøretøy der man har en elektromotor til hvert drivhjul du tenkte på ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 (endret) Ser ingen grunn til at man på en bil med radar på taket skal måle farten med ett tachometer... Å måle motoren slik Salvesen nevner krever kalibrering ift. Rullediameter på dekkene og er ikke en optimal løsning på bil der denne er variabel. På f.eks en autonom maskin på lager der dekkene har fast størrelse er det en god løsning altså, jeg mener ikke at dette skal være hovedmåling, det er kun ett eksempel til elgen. Men posisjon av motorer(som sannsynligvis finnes pr hjul på disse bilene) er godt å ha med til mange ting, da kan de likeså gå inn i beregning av fart osv i tillegg til annet utstyr. Ps, dekkene har slitasje på lager også Endret 6. desember 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Ett tachometer registrerer posisjonen til en elektromotor Da er det turtallet på motoren du måler uten å ta hensyn til gir og overføring men det var vel kjøretøy der man har en elektromotor til hvert drivhjul du tenkte på ? Ja det er elektromotor jeg snakker om, som er mest sannsynlig det som kommer til å drive disse bilene. Overføring kan også regnes ut. Men uansett, dette var kun ett eksempel på hvordan en kan måle hastighet veldig nøyaktig. Disse bilene har mange sensorer som jobber sammen med flere oppgaver. hvordan en tenker å bruke verdiene er opp til utviklerne. Men det er "uendelig" med muligheter om nok sensorer inngår Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Som ett tillegg for å f,eks måle hastighet pr hjul osv, så er jeg enig, men ikke utelukkende for å beregne bilens hastighet. Det brukes jo i dag også, til f,eks antiskrens Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Som ett tillegg for å f,eks måle hastighet pr hjul osv, så er jeg enig, men ikke utelukkende for å beregne bilens hastighet. Det brukes jo i dag også, til f,eks antiskrens Jeg er helt enig at det er en "dum" måte å måle hastighet med alle tilgjengelige sensorer en slik bil vill ha. Men det var en lett måte og forklare elgen hvordan en kan gjøre det, da han lurte på hvilke sensorer som ville blitt brukt i en tunnel eller hva det var. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Spørmålet var jo hvilken indikatorer måtte man bruke for finne rikge referanser til at hastighets målingen ble nøyaktig nok flere ganger vender dere tilbake til det systemet man har i dag , som slett ikke er nøyaktig nok for å måle avstand uten et stor avvik Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Spørmålet var jo hvilken indikatorer måtte man bruke for finne rikge referanser til at hastighets målingen ble nøyaktig nok flere ganger vender dere tilbake til det systemet man har i dag , som slett ikke er nøyaktig nok for å måle avstand uten et stor avvik For lite avvik er det viktig med god oppløsning på sensorer, forskjellige målinger, flere sanplinger og gode filter. Forskjellige scenarioer krever forskjellige målinger. Hvilke systemer er det du mener vi vender tilbake til og hvilke avvik? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Dere har flere ganger vendt tilbake til målinger på omdreininger , gjerne målt rett etter motoren , elle hjulene det mener jeg kan gi et relativt stort avvik Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Dere har flere ganger vendt tilbake til målinger på omdreininger , gjerne målt rett etter motoren , elle hjulene det mener jeg kan gi et relativt stort avvik Klart det kan gi feilmålinger som hjulspinn feks. Men det måles ikke bare med en sensor, man vill lett se feilen på akselerometeret da bilen ikke akselererer tilsvarende omdreininger osv. Det hele er ett samspill som heletiden overvåker hverandre. Og dette med omdreininger er ikke "hovedmetoden" som nevnt tidligere. Bare ett enkelt prinsipp. Det meste av beregningene kommer nok fra integrerte radarmålinger mef sjekk mot andre sensorer. Men der dette blir vanskelig(helt flate områder?) Brukes de andre sensorene hyppig. Dette er helt normalt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Husk også at i elektromotorer har en techometer og andre possisjonssensorer slik at man til enhver tid vet hvor langt en har rullet. Legger man sammen alle sensorene har man ekstremt mange muligheter for å sjekke om en beregner rett til enhver tid. Nå vet jeg ikke hvordan det blir i fremtiden , men speedometret på en bil i dag er for unøyaktig til at man kan bruke det til å beregne avstander helt nøyaktig. Man bruker ikke speedometer for å beregne avstand i en autonom bil. Og de er ofte "rigget" til å vise avvik pga folk alltid må ligge litt over, da sparer de seg i kontroll. Og noen er bare håpløst dårlige evt ikke kalibrert på alt for lenge osv.jeg har ihvertfall hørt at de kan vise så mye som 10% feil , og likevel være innenfor lovendette gjelder visstnok for bare person og mindre varebiler Les over sitatrekken her. Forsøker du bevisst å misforstå? Et tachometer er ekstremt mye mer nøyaktig enn et speedometer. Hvis det måler for eksempel at de siste 10 km med GPS-signal ga 9876,543 omdreininger på hjulakslingen, tror du da at rulleomkretsen til dekkene endrer seg vesentlig de neste 10 km, nå uten GPS-signal? Før tunellen gir GPS-signalet kalibrering av forholdet mellom antall omdreininger og avstand og denne faktoren endrer seg nok uhyre lite på så korte avstander. Ser ingen grunn til at man på en bil med radar på taket skal måle farten med ett tachometer... Å måle motoren slik Salvesen nevner krever kalibrering ift. Rullediameter på dekkene og er ikke en optimal løsning på bil der denne er variabel. På f.eks en autonom maskin på lager der dekkene har fast størrelse er det en god løsning Som skrevet over her tviler jeg på rullediameteren er spesielt variabel fra før tunellen til inni tunellen. Hvilke variabler er det du tenker på? Temperatur og hastighet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2015 Radar Radar er dyrt og fungerer ikke spesielt bra når det er massevis av radarenheter som ruller rundt på veiene. Det er en midlertidig løsning som brukes nå i en veldig tidlig fase, men vil neppe bli særlig utbredt når selvkjørende biler blir vanlige. Da vil nok stereokameraer og egne bakkelokaliseringsnett, trådløse enheter som fungerer som "bakkebasert GPS" ta over. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 som sagt hvi man teller antall omdreiinger på en "sylinfer" hvilken garanti har man da for at resultatet blir nøyaktig nok på en hel annen "runding " ? nå vet jeg ikke hvor målingen foregår , men om man målet rett ved rett før gir boksen som har hastigheten rett fra motoren så har man en helt annen hastighet ved hulene når vet dere sikker at hjulene på en bil ikke har samme hastighet med mindre bilen kjørere rett frem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå