Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Feil? Det som er feil er at du anklager salvesen for å ha vært - OG JEG SITERER - "veldig tydelig".

 

Nå ber du salvesen være mer tydelig, samtidig for at du ikke kan redegjøre for noe sted salvesen har vært "veldig tydelig".

 

For å si det enkelt:

 

Hva har du lest av salvesen som gir deg inntrykk der det gis "veldig tydelig uttrykk for at dette er så enkelt at man bare kan bruke en vanlig kalkulator til beregningene"?

 

Eller sier du at salvesen har gitt veldig tydelig uttrykk for noe som salvesen i virkeligheten ikke har gitt uttrykk for? Isåfall kaller jeg det løgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Vi har ikke bedt deg sitere "de innleggene som er problematisk" elgen!

 

2: Vi har bedt deg sitere det du har beskyldt Salvesen for å ha sagt, nemlig "veldig tydelig uttrykk for at dette er så enkelt at man bare kan bruke en vanlig kalkulator til beregningene".

 

3:At du ikke siterer når du anklager noen for å ha sagt noe tyder på at du lyver. Jeg har forstått at du lyver når du nekter å sitere.

 

4 Så det du sa var en grønn og frodig skog var egentlig bare magre buskvekster?

 

1: det var det som stertet opp hel problemet , også  det med kalkulatoren 

2: det her jeg ved å refserer  til fler innlegg

3: så det raffere direkte til innlegg er løgn ? , nå har jeg hør det og

4: også når trærne er 10 metter høye ?

Lenke til kommentar

 

 

Godt å se at vi er enig om minst en ting iallefall elgen, at vi hopper over all denne kranglingen og fortsetter på rett spor :) 

 

 

 

 hvorfor menr du at man ikke trenger en lang liste med situasjoner som bør testes ut ?

 

Her har vi nok missforstått hverandre litt, jeg mener at man må funksjons teste mange ting etterhvert som det blir implementert. Men jeg mener at man ikke må overdrive. Poenget bak dette er at det finnes uendelig mange situasjoner å teste ut, skal en føre liste over alt dette og finne ut av alle situasjonene på forhånd vill man aldri få testet noe, da det som sagt er uendelig mange kombinasjoner.

 

Derfor mener jeg at den rette måten å teste bilene på er å kjøre i normaltrafikk, og observere. Dette må gjøres langt nok og i så mange forskjellige kombinasjoner som mulig(by, landevei, snø, regn, masse trafikk, lite trafikk osv). Da vill en til slutt ha fått testet det aller meste, selv om det vill komme situasjoner som aldri har blitt testet i fremtiden, men da må en ha en løsning for slikt, feks at bilen stopper og rapporterer inn at dette er noe helt forventet og trenger aksjon osv.  

 

Så for å oppsummere, det åpenbare må testes grundig, så må en bare kjøre og se an situasjonene lenge nok til at det har oppstått tilnærmet "alle" situasjoner så må en legge til en måte og håndtere uventede ting på som er trygt og forsvarlig. 

 

 

hvorfor var du så uklar angående hand-signaler ?

man får jo tross alt en lang overgangsperiode der det vil finnes mange manuelle biler .

likeledes vil manuell dirigering forekomme i lang tid , med mindre du har penger og nytt utstyr å gi til de etaten som står for dirigeringen

 

Beklager at jeg var uklar. Skal prøve å forklare etter beste evne. 

Dette med håndsignaler ser jeg ikke på som en stor utfordring da det er to ting som må gjøres:

1.Få bilen til å oppfatte en rekke håndsignaler gitt av slike personer

    -Dette er relativt lett, så lenge signalene er tydelige bør ikke dette by på utfordringer SW messig. Det er jo latterlig mye       enklere en å programmere en bil til å kjøre seg selv, det regner jeg med du er enig i.

2. De som jobber med slikt må få en standard på signalene.

    -slik at alle signaliserer på lik måte og på den måten bilene er programmert til å tolke signalene, dette må det lages regler på og de må innføres i de områdene hvor autonome biler ferdes. Mulig dette allerede er satt og implementert i disse områdene, det vet jeg ikke.

 

Og som sist må bilen ha en god og forsvarlig reaksjon når den ikke klarer å oppfatte hva som skjer. 

 

Håper dette var oppklarende og at vi kan fortsette på tema :) 

Lenke til kommentar

Feil? Det som er feil er at du anklager salvesen for å ha vært - OG JEG SITERER - "veldig tydelig".

 

Nå ber du salvesen være mer tydelig, samtidig for at du ikke kan redegjøre for noe sted salvesen har vært "veldig tydelig".

 

For å si det enkelt:

 

Hva har du lest av salvesen som gir deg inntrykk der det gis "veldig tydelig uttrykk for at dette er så enkelt at man bare kan bruke en vanlig kalkulator til beregningene"?

 

Eller sier du at salvesen har gitt veldig tydelig uttrykk for noe som salvesen i virkeligheten ikke har gitt uttrykk for? Isåfall kaller jeg det løgn.

 

Hvor  dum og pirkede går det an å være ?

jeg skrev tvetydighet . altså uklar 

Lenke til kommentar

 

 

 

Godt å se at vi er enig om minst en ting iallefall elgen, at vi hopper over all denne kranglingen og fortsetter på rett spor :)

 

 

 

 hvorfor menr du at man ikke trenger en lang liste med situasjoner som bør testes ut ?

 

Her har vi nok missforstått hverandre litt, jeg mener at man må funksjons teste mange ting etterhvert som det blir implementert. Men jeg mener at man ikke må overdrive. Poenget bak dette er at det finnes uendelig mange situasjoner å teste ut, skal en føre liste over alt dette og finne ut av alle situasjonene på forhånd vill man aldri få testet noe, da det som sagt er uendelig mange kombinasjoner.

 

Derfor mener jeg at den rette måten å teste bilene på er å kjøre i normaltrafikk, og observere. Dette må gjøres langt nok og i så mange forskjellige kombinasjoner som mulig(by, landevei, snø, regn, masse trafikk, lite trafikk osv). Da vill en til slutt ha fått testet det aller meste, selv om det vill komme situasjoner som aldri har blitt testet i fremtiden, men da må en ha en løsning for slikt, feks at bilen stopper og rapporterer inn at dette er noe helt forventet og trenger aksjon osv.  

 

Så for å oppsummere, det åpenbare må testes grundig, så må en bare kjøre og se an situasjonene lenge nok til at det har oppstått tilnærmet "alle" situasjoner så må en legge til en måte og håndtere uventede ting på som er trygt og forsvarlig. 

 

 

hvorfor var du så uklar angående hand-signaler ?

man får jo tross alt en lang overgangsperiode der det vil finnes mange manuelle biler .

likeledes vil manuell dirigering forekomme i lang tid , med mindre du har penger og nytt utstyr å gi til de etaten som står for dirigeringen

 

Beklager at jeg var uklar. Skal prøve å forklare etter beste evne. 

Dette med håndsignaler ser jeg ikke på som en stor utfordring da det er to ting som må gjøres:

1.Få bilen til å oppfatte en rekke håndsignaler gitt av slike personer

    -Dette er relativt lett, så lenge signalene er tydelige bør ikke dette by på utfordringer SW messig. Det er jo latterlig mye       enklere en å programmere en bil til å kjøre seg selv, det regner jeg med du er enig i.

2. De som jobber med slikt må få en standard på signalene.

    -slik at alle signaliserer på lik måte og på den måten bilene er programmert til å tolke signalene, dette må det lages regler på og de må innføres i de områdene hvor autonome biler ferdes. Mulig dette allerede er satt og implementert i disse områdene, det vet jeg ikke.

 

Og som sist må bilen ha en god og forsvarlig reaksjon når den ikke klarer å oppfatte hva som skjer. 

 

Håper dette var oppklarende og at vi kan fortsette på tema :)

 

det hjalp mye

 

Når det gjelder hand signaler så brukes det i dag på smarttv, så de må nok ta det derfra

men hvis signalet for "ja" et sted i verden betyr "nei" et annet sted da får man en stor utfordring 

 

så er vi nokk enige om at stor utfordringen må brytes ned i mindre "problemer" .

det er hvertfall den metoden jeg bruker når jeg driver med programmeringen min

og så  må det sette sammen slik at det bli funksjonelt

 

jeg har tidligere spurt om hvordan en bil skal holde riktig kurs når den ikke får nokk data ?

Man bruker riktignok GPS i dag for bli ledet fra A til B og eventuelt videre til neste sted

men dataene man bruker i dag er neppe nøyaktig nok.

 

Når det så spekuleres om am heller skal bruke et trådløst datanett så er jeg veldig skeptisk til at det vil funger så god som ønskelig.

bl.a  fordi man forsatt her strømbrudd og utfall av slik nett samt at det er mange om det samme nettet

 

i 2013 var det omtrent 1 bil pr innbygger i  Norge :

http://www.dinside.no/910928/rekordmange-biler-paa-veiene

hvor mange det er i 2015 har jeg ikke funnet ur ,men jeg må da regne med at det ligger på det samme

altså meten 5 millioner biler.

siden ikke alle har bil , så må andre ha flere biler

hvorvidt alle typer kjøretøy så går på veien er med i statistikken har jeg ikke funnet ut

 

siden man da har behov for

Internett hjemme , enten som kablet eller mobilt

Internett på mobilen , nettbrett og laptoppen

og også til bilen

samt at man også krever stor hastighet ( sikker mer en 500 Mbp/s )  per enhet så har jeg vanskelig å forstå hvordan man skal få til noe som funger skikkelig.

når nett ramler ut så kjøre en slik bil altså et stykke og så må den spørre om veien , men hvis forbindelsen er ute så blir det ikke lett

Lenke til kommentar

det hjalp mye

 

 

Når det gjelder hand signaler så brukes det i dag på smarttv, så de må nok ta det derfra

men hvis signalet for "ja" et sted i verden betyr "nei" et annet sted da får man en stor utfordring 

 

så er vi nokk enige om at stor utfordringen må brytes ned i mindre "problemer" .

det er hvertfall den metoden jeg bruker når jeg driver med programmeringen min

og så  må det sette sammen slik at det bli funksjonelt

 

jeg har tidligere spurt om hvordan en bil skal holde riktig kurs når den ikke får nokk data ?

Man bruker riktignok GPS i dag for bli ledet fra A til B og eventuelt videre til neste sted

men dataene man bruker i dag er neppe nøyaktig nok.

 

Når det så spekuleres om am heller skal bruke et trådløst datanett så er jeg veldig skeptisk til at det vil funger så god som ønskelig.

bl.a  fordi man forsatt her strømbrudd og utfall av slik nett samt at det er mange om det samme nettet

 

i 2013 var det omtrent 1 bil pr innbygger i  Norge :

http://www.dinside.no/910928/rekordmange-biler-paa-veiene

hvor mange det er i 2015 har jeg ikke funnet ur ,men jeg må da regne med at det ligger på det samme

altså meten 5 millioner biler.

siden ikke alle har bil , så må andre ha flere biler

hvorvidt alle typer kjøretøy så går på veien er med i statistikken har jeg ikke funnet ut

 

siden man da har behov for

Internett hjemme , enten som kablet eller mobilt

Internett på mobilen , nettbrett og laptoppen

og også til bilen

samt at man også krever stor hastighet ( sikker mer en 500 Mbp/s )  per enhet så har jeg vanskelig å forstå hvordan man skal få til noe som funger skikkelig.

når nett ramler ut så kjøre en slik bil altså et stykke og så må den spørre om veien , men hvis forbindelsen er ute så blir det ikke lett

 

 

Ja det må inn en avtale om hvordan håndbevegelsene skal utføres, om de er forskjellige pr land betyr ikke så mye så lenge bilen er klar over hvor den er og hva som gjelder der :) 

 

Når du mener riktig kurs så går jeg ut i fra at den vet hvor den er osv, ikke kursen på veien i det gitte punkt.

Her er det jo viktig med oppdaterte kart, og signaler fra GPS. Om man mister internett eller GPS i en periode er dette uproblematisk da bilen selv kan estimere hvor den er ut i fra gammel data. Slik som GPS gjør i dag når en mister signaler, så når den igjen oppnår signal sammenligner den, ikke alltid det går bra men forhåpentligvis vill det bli bedre i fremtiden. Men man må nok regne med feilkjøringer og omkjøringer med autonome biler også:)

 

Nå brukes det jo nett fra satellitter, så strømbrudd er jo ikke så aktuelt. Men utfordringer er det nok mange av, men heldigvis er det som regel håndterbart. Det skjer jo ikke over natten dette, så forhåpentligvis finner vi løsninger på aktuelle problemer.

Lenke til kommentar

samt at man også krever stor hastighet ( sikker mer en 500 Mbp/s ) per enhet så har jeg vanskelig å forstå hvordan man skal få til noe som funger skikkelig.

når nett ramler ut så kjøre en slik bil altså et stykke og så må den spørre om veien , men hvis forbindelsen er ute så blir det ikke lett

Hvordan kom du frem til at hver bil trenger minst 500Mbps? Er litt spent på kalkulasjonene som ligger til grunnen her.

Det er f.eks nok til å laste ned kart for hele eurpoa hvert 40. sekund, trenger man virkelig ett oppdatert europakart hvert 40. sekund når man kjører fra oslo til trondheim?

Hva mer enn kartdata trenger man, ser bort ifra varsler da disse i praksis ikke tar noe kapasitet i det hele tatt.

 

 

 

.

når nett ramler ut så kjøre en slik bil altså et stykke og så må den spørre om veien , men hvis forbindelsen er ute så blir det ikke lett

Når GPS`n i bilen din mister internett, stopper du da å spør etter veien?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

hvor mye hastighet man trenger i fremtiden vet jeg selvsagt ikke , men med  tanke på fler aktører deriblant  altibox vil pushe høy hastigheter på befolkningen.

De andre følger selvsagt etter

Nå er det jo en liten krig på 4G og 4G+  mellom Telenor og Netcom da sier det mang at alle enten får tildelt høy hastighet eller ønsker det 

 

Dette vil selvsagt forsette i uoverskuelig fremtid

 

Da får hver enkelt enhet tildelt en hastighet ente man har bruk for det eller ikke

 

når GPS-en mister signalet for en lengre periode så bruker man hodet i stedet , og ser på skiltene

dog har jeg ikke opplev det de gangene jeg har brukt GPS eller sittet på med andre som har brukt en

 

så da vil jeg spørre om det finnes et system som leser navneskilt på veiene og kan lokaliser hvor man er i forhold til innebygd kart

( uten ondartete GPS signaler )  ?

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror nok det er bedre at bilen estimerer hvor den er ut i fra kartdata, fart, retning og andre input fra sensorer. 

 

men da burde jo også mennesket kjenne seg igjen.

 

problemet er jo at mange steder har veldig om ikke helt lik natur . Da trenger det ikke å vær mange 100 meter mellom 2 like steder

Da trengs det noe annet

Lenke til kommentar

 

men da burde jo også mennesket kjenne seg igjen.

 

 

problemet er jo at mange steder har veldig om ikke helt lik natur . Da trenger det ikke å vær mange 100 meter mellom 2 like steder

Da trengs det noe annet

 

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, mennesket kjenner seg igjen?

 

Bilen trenger jo ikke se på natur. Den vet at den er på siste kjente GPS possisjon, da må den beregne hvor langt det er til neste avkjøring, så må den kjøre til den estimerer at den er ved avkjøringen og "leite" etter en avkjøring. Har den ikke gps signal der så må den gjøre det samme igjen osv. 

Lenke til kommentar

 

 

men da burde jo også mennesket kjenne seg igjen.

 

 

problemet er jo at mange steder har veldig om ikke helt lik natur . Da trenger det ikke å vær mange 100 meter mellom 2 like steder

Da trengs det noe annet

 

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, mennesket kjenner seg igjen?

 

Bilen trenger jo ikke se på natur. Den vet at den er på siste kjente GPS possisjon, da må den beregne hvor langt det er til neste avkjøring, så må den kjøre til den estimerer at den er ved avkjøringen og "leite" etter en avkjøring. Har den ikke gps signal der så må den gjøre det samme igjen osv. 

 

hva om ikke kartert er god nok oppdatert da , at det er ukjente avkjørsler ?

hvordan skal billen da skille mellom små kryss og store kryss når avstanden blir unøyaktig ?

Lenke til kommentar

hva om ikke kartert er god nok oppdatert da , at det er ukjente avkjørsler ?

 

hvordan skal billen da skille mellom små kryss og store kryss når avstanden blir unøyaktig ?

 

 

Det er vell lite sannsynlig at kartene ikke er oppdaterte i en verden med kun autonome biler, men sålenge veien den kjører på er "korrekt" vill det ikke være mye avvik når den først skal svinge av, slik at det ikke blir noen tvil om den er på rett kryss/avkjørsel. Problemet oppstår når noe uventet skjer, feks en manuell omkjøring pga noe har skjedd. Da må bilen estimere den nye kjørebanen osv. Dette bør også gå greit innenfor rimelighetens grenser, men tar den feil avkjørsel så må den bare prøve å komme seg innpå rett spor igjen. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ihvertfall fra episoder av Topgear der de har prøvd å bruke GPS for finne frem i ukjente byer .

Resultatet var at GPS-en henviste til en retning der det slet ikke var mulig å kjøre , retningen var fysisk sperret selv om GPS-en ledet den veien

 

det har også hendt i disse episoden at de har havnet på hver sitt sted , med samme navn

 

og så har man også andre rare hendelser når man stoler for mye på GPSen

 

http://www.ba.no/nyheter/trailer-skulle-til-idrettsvegen-havnet-i-idrettsveien/s/1-41-7714032

http://www.an.no/nyheter/bodo/samferdsel/nar-vogntogene-skal-til-city-nord-havner-de-her/s/5-4-195143

Lenke til kommentar

 

 

 

Men en autonom bil vill ikke kjøre en retning der det ikke er mulig, da vill den forsette til neste mulige og så kjøre den veien osv. Og der kartene er helt på bærtur vill bilen melde i fra for å få det fikset osv. 

 

men hvor lang tid tar det , når forbindelsen er ute av drift på grunn av et lengre strømbrudd ( slik man kan oppleve langt ute  på landet )

Lenke til kommentar

men hvor lang tid tar det , når forbindelsen er ute av drift på grunn av et lengre strømbrudd ( slik man kan oppleve langt ute  på landet )

 

 

 

tenker du på oppdatering av kart? Dette vill naturligvis ta lang tid uansett da det må sjekkes osv, men det finnes som regel alltid flere veier til "rom" som det sies. Slik at en kommer frem, men det tar gjerne litt ekstra tid:) 

Lenke til kommentar

 

men hvor lang tid tar det , når forbindelsen er ute av drift på grunn av et lengre strømbrudd ( slik man kan oppleve langt ute  på landet )

 

 

 

tenker du på oppdatering av kart? Dette vill naturligvis ta lang tid uansett da det må sjekkes osv, men det finnes som regel alltid flere veier til "rom" som det sies. Slik at en kommer frem, men det tar gjerne litt ekstra tid:) 

 

jeg tenker , at GPSen ikke mottar signaler samtidig som dataforbindelsen er ute av drift , slik at bilen ikke mottar noen form for oppdateringer.

 

Nå vil jeg jo tro at man vil oppleve datatrøbbel også i fremtiden.

enten nettlinjen er nede , eller at telefonforbindelsen er nede .

i dag går de jo ofte over det samme nettet , men hvordan det blir i fremtiden vet man jo ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...