sinnaelgen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Du har et begrenset antall valg uansett hva du gjør . likevel har du ofte mange alternativer noen ganger har man ikke så velg mange alternativer autonome biler er egentlig bare en robot En robot er programmert til bestemt oppgaver . d.v.s at man har en situasjon og et valg hvordan situasjonen skal takles siden dette er noe mere n en vanlig robot så trenger den flere alternativer på hvordan situasjonen skal takles men det igjen er jo avhengig av andre situasjoner . og da har man plutselig en samestat situasjon som må tolkes Siden det forsatt barer er en robot så har bilen bare et utvalgt alternativer hvordan situasjonen skal takles ( her har vi vær uenige om hvor man situasjoner som skal legges inn ) Dette er noe som er en selvfølge , noe man ikke trenger hente fra noe sted ( på samme måten som pcen må takle mage situasjoner ) Hvis bilen ikke velger riktig valg så vet også du at det går galt , ( egentlig så er det et unødvendig spørmål) Avansert utstyr krever mye vedlikehold , slik er det bare ( man vil jo vite om alt virker slik det skal ) poenget er at de som bruker disse bilen føler seg trygge Problemet er at denne frem pushingen ( som ikke er helt naturlig utvikling) kan føre til at noe tar noe snarveier , som gjør det farlig Da vil man ha alle mulige alternativer for kunne unngå/ begrense konsekvensen av uhell men da er problemet at ikke alle ser behovet for det , fordi dere da vil påtvinge oss andre elektronikk man ikke stoler på Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Lovende http://arstechnica.co.uk/cars/2015/10/study-of-self-driving-cars-shows-other-drivers-are-good-at-hitting-them/ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg tolker det slik at disse selvkjørende bilene "ber om juling", og at det er derfor de blir påkjørt... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg tolker det slik at disse selvkjørende bilene "ber om juling", og at det er derfor de blir påkjørt... Poenget er jo at de oppfører seg ulikt normalsjåføren slik at de lettere blir påkjørt ja, men siden vi i fremtiden vill gå over til kun selvkjørende biler byr ikke dette på problemer. Poenget er jo at bilene ser ut til å virke som de skal, mens det er vi som krasjer som vanlig Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 De ser ut til å virke som de skal ... Helt til vi en dag står overfor Tesla Terminator T-1000 ... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 De ser ut til å virke som de skal ... Helt til vi en dag står overfor Tesla Terminator T-1000 ... Det er jo ett tegn på at vi er på vei i riktig retning.. Meg bekjent har ikke tesla AP vært i noen ulykke enda og snar kommer det oppgradert HW som vill gjøre den enda mer selvkjørende, helt topp Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Sikker på at ikke retningen må justeres under veis ? Det funger hvis manuelle biler og selvkjørende biler holdes avskilt fra hverandre men når det skal blandes så blir det kaos Listen over alt man må ta hensyn til er jo uendelig lang. og hvordan skal man da prioritere i enhver situasjon ? Dessverre så er jeg redd for at ikke alle ser hvor enorm oppgave det er Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Sikker på at ikke retningen må justeres under veis ? Det funger hvis manuelle biler og selvkjørende biler holdes avskilt fra hverandre men når det skal blandes så blir det kaos Listen over alt man må ta hensyn til er jo uendelig lang. og hvordan skal man da prioritere i enhver situasjon ? Dessverre så er jeg redd for at ikke alle ser hvor enorm oppgave det er Nå babler du fabler igjen, listen er tydligvis ikke lang når bilene klarer å kjøre problemfritt så langt.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Sikker på at ikke retningen må justeres under veis ? Det funger hvis manuelle biler og selvkjørende biler holdes avskilt fra hverandre men når det skal blandes så blir det kaos Listen over alt man må ta hensyn til er jo uendelig lang. og hvordan skal man da prioritere i enhver situasjon ? Dessverre så er jeg redd for at ikke alle ser hvor enorm oppgave det er Nå babler du fabler igjen, listen er tydligvis ikke lang når bilene klarer å kjøre problemfritt så langt.. men de er jo ikke utsatt for de skikkelige utfordringene enda. samtidig så er de jo bare test på fine veier Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 men de er jo ikke utsatt for de skikkelige utfordringene enda. samtidig så er de jo bare test på fine veier Hvilke skikkelige utfordringer er det du snakker om? Og hvordan vet du at alle statene som de har fått "tilgang" til har fine veier? Klart, de har ikke blitt testet i alle scenarioer enda, men det at de kjører på vanlige veier i flere stater og ikke har forårsaket noen ulykker(der bilen har skylden) sier jo at vi er langt på vei. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) men de er jo ikke utsatt for de skikkelige utfordringene enda. samtidig så er de jo bare test på fine veier Hvilke skikkelige utfordringer er det du snakker om? Og hvordan vet du at alle statene som de har fått "tilgang" til har fine veier? Klart, de har ikke blitt testet i alle scenarioer enda, men det at de kjører på vanlige veier i flere stater og ikke har forårsaket noen ulykker(der bilen har skylden) sier jo at vi er langt på vei. så vidt jeg vet så er det jo bare amerikanske veien de er testet på. hvorvidt de er teste utenfor asfalterte veier er også tvilsomt Så har man det med forskjellige type klimatiske forhold så kom ikke å fortell at de er klare enda Endret 1. desember 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 så vidt jeg vet så er det jo bare amerikanske veien de er testet på. hvorvidt de er teste utenfor asfalterte veier er også tvilsomt Så har man det med forskjellige type klimatiske forhold så kom ikke å fortell at de er klare enda Nei det testes i europa også, men denne rapporten var fra USA ja, så her er alt empiri hentet fra amerikanske veier, men det finnes dårlige veier der borte også verken jeg eller deg vet om de er testet utenfor asfalterte veier, det er uansett en liten ting, det er ikke der autonome biler skal briljere. Så akkurat nå, under testing er det ikke en prioritet. De har forskjellige klima der borte også, du er klar over det? Har jeg sagt de er klare? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 men de er jo ikke utsatt for de skikkelige utfordringene enda. samtidig så er de jo bare test på fine veier Hvilke skikkelige utfordringer er det du snakker om? F.eks manuell dirigering ved veiarbeide. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 men de er jo ikke utsatt for de skikkelige utfordringene enda. samtidig så er de jo bare test på fine veier Hvilke skikkelige utfordringer er det du snakker om? F.eks manuell dirigering ved veiarbeide. Hvorfor skulle de ikke ha vært utsatt for dette når de kjører på offentlige veier i flere stater? Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Hvorfor skulle de ikke ha vært utsatt for dette når de kjører på offentlige veier i flere stater? Jeg har forstått det slik at de(dvs Google) bare kjører på fine dager og alltid testkjører løypa først, men muligens de er kommet forbi det stadiet nå. Men veiarbeid bør bilene kunne takle kurant det. Til en viss grad bedre enn vanlige bilister som dundrer gjennom veiarbeidssonene i de normale 80km/t fremfor å sakke ned til de 50km/t grensa er pga veiarbeid. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 men de er jo ikke utsatt for de skikkelige utfordringene enda. samtidig så er de jo bare test på fine veier Hvilke skikkelige utfordringer er det du snakker om? F.eks manuell dirigering ved veiarbeide. Hvorfor skulle de ikke ha vært utsatt for dette når de kjører på offentlige veier i flere stater? Jeg klarer ikke å se for meg at bilen skal kunne tolke håndsignaler I alle varianter og midlertidige traseer når deler av veibanen er stengt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Men en av de virkelige store utfordringene til autonome biler er jo selvfølgelig vinterføre, når veioppmerking er skjult av snø. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Jeg klarer ikke å se for meg at bilen skal kunne tolke håndsignaler I alle varianter og midlertidige traseer når deler av veibanen er stengt. Om den ikke klarer å tolke enkle signaler så er den jo dømt til å feile på resten av oppgavene.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Men en av de virkelige store utfordringene til autonome biler er jo selvfølgelig vinterføre, når veioppmerking er skjult av snø. Skikkelige autonome biler trenger ikke vei oppmerking. Det er bare til å se på darpa challenges feks der de kjører i ørken. ikke la deg "lure" av Tesla sin autopilot, dette er ikke en autonom bil, kun ett hjelpesystem som bruker blandt annet vei oppmerking. Google sine biler bruker mye mer informasjon når den kjører slik at den kan klare seg uten veioppmerking. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 (endret) Ett av problemet er at flere av dere ( først og fremst dere som er ekstrem tilhengere av dis autonome bilene ) tror at det bare er noen få utfordringer , der de fleste er løst De som kjører rundt om kring i verden , og ikke bare i et enkelt land vet at det finne mange utforinger på veiene . Bare her i landet har man utforinger man ikke finner så mange andre steder For USA sin del hvis man ikke drar med Canada så har de ikke så mye vinter der .Hele USA ligger rett og slett for nær ekvator til å ha en skikkelig vinter Canada har nok en kald og tørr vinter , hvor mange av disse autonome bilene er det som testes der ? Her i Norge har man både , kalde , milde , tørre eller våte vintre , med høyst vanskelige kjøreforhold når det skrytes av alt dise bilen kan , hvorfor er det da ingen artikler om at de faktisk er testert under mere ekstreme forhold. alle vet jo flere bilmerker tester bilene sine i Sverige Google sine biler bruker mye mer informasjon når den kjører slik at den kan klare seg uten veioppmerking. Så du mener at de kan "se" grøftene som er skult av snø om vinteren ? Problemet med mange veier er jo at det er begrenset GPDS informasjon. Det er heller ønsket at bilen skal bare se hvor det er mulig å kjør for komme seg fra A til B hvis GPS informasjon er unøyaktig. bilen skal da ikke bare gjette seg frem, den skal vite hvor den har lov å kjøre Dette vil gi mest utslag når man kommer ut på landet og det siste stykket frem til "gården" Endret 1. desember 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå