Salvesen. Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 hvor alvorlig det er er får man vite den gangen man blir påkjørt / krasjer og beltet ikke fungerer slik det skal Klart det er alvorlig, men dette gjelder da ikke for bare tesla. Å tro at det ikke finnes sikkerhetsbelter med feil ute i verden er veldig naivt og ut i fra det tesla snakker om er det enkelt tilfeller, altså på samme måte som audi har noen enkelt tilfeller av feil osv. Men de vill sjekke mest mulig for å sikre seg at det er enkelt tilfeller og ikke feil produksjonsserier eller lignende. Det er iallefall slik jeg har oppfattet det, har ikke fått mailen da min blir sjekket før levering:) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Klart, det er vel ikke alvorlig at sikkerhetsbeltet plutselig er satt ut av funksjon.. Dette ville aldri blitt møtt på samme måte av menigheten deres om det var et etablert bilmerke med samme feil. Jeg sier ikke at det ikke er alvorlig i de tilfellene der det finnes problemer, uten at jeg kjenner til hele historien. Men poenget er at avisene gir feil bilde av det hele ift mailen som kom fra tesla. Menighet Faktum er at kvalitetskontrollen til Tesla er så forferdelig dårlig at de ikke vet om det gjelder en eller tusen biler.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Klart, det er vel ikke alvorlig at sikkerhetsbeltet plutselig er satt ut av funksjon.. Dette ville aldri blitt møtt på samme måte av menigheten deres om det var et etablert bilmerke med samme feil. Jeg sier ikke at det ikke er alvorlig i de tilfellene der det finnes problemer, uten at jeg kjenner til hele historien. Men poenget er at avisene gir feil bilde av det hele ift mailen som kom fra tesla. Menighet Faktum er at kvalitetskontrollen til Tesla er så forferdelig dårlig at de ikke vet om det gjelder en eller tusen biler.. var det ikke nettop en her på forumet som mente at sikkerheten hos tesla var så veldig bra ? Og så skal de være de første som kommer med biler som kjører på egen hand Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Klart, det er vel ikke alvorlig at sikkerhetsbeltet plutselig er satt ut av funksjon..Dette ville aldri blitt møtt på samme måte av menigheten deres om det var et etablert bilmerke med samme feil. Jeg sier ikke at det ikke er alvorlig i de tilfellene der det finnes problemer, uten at jeg kjenner til hele historien. Men poenget er at avisene gir feil bilde av det hele ift mailen som kom fra tesla. Menighet Faktum er at kvalitetskontrollen til Tesla er så forferdelig dårlig at de ikke vet om det gjelder en eller tusen biler.. Og du kan påvise at denne feilen ligger hos Qc? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Klart, det er vel ikke alvorlig at sikkerhetsbeltet plutselig er satt ut av funksjon..Dette ville aldri blitt møtt på samme måte av menigheten deres om det var et etablert bilmerke med samme feil. Jeg sier ikke at det ikke er alvorlig i de tilfellene der det finnes problemer, uten at jeg kjenner til hele historien. Men poenget er at avisene gir feil bilde av det hele ift mailen som kom fra tesla. Menighet Faktum er at kvalitetskontrollen til Tesla er så forferdelig dårlig at de ikke vet om det gjelder en eller tusen biler.. var det ikke nettop en her på forumet som mente at sikkerheten hos tesla var så veldig bra ?Og så skal de være de første som kommer med biler som kjører på egen hand Tesla gjør det veldig bra på sikkerhetstester ja. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Faktum er at kvalitetskontrollen til Tesla er så forferdelig dårlig at de ikke vet om det gjelder en eller tusen biler.. Og du kan påvise at denne feilen ligger hos Qc? Hadde de hatt gode nok rutiner og kvalitetskontroll hadde de ikke hatt behov for å kalle inn 90k biler. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hadde de hatt gode nok rutiner og kvalitetskontroll hadde de ikke hatt behov for å kalle inn 90k biler. Nå har vell de aller fleste store bilmerker hatt slike store innkallelser av biler innimellom pga forskjellige årsaker. Men i Tesla sitt tilfe er det blåst ut av dimensjoner uten like som vanlig. Leste nettopp mailen og kan oppsummere på denne måten: 1 bil er oppdaget til å ha feil, 3000 har blitt sjekket siden uten å finne feil. Det er en frivillig innkallelse for de som ønsker å få det sjekket. så det kalles ikke inn 90000 biler, men de 90000 har muligheten til å bli sjekket om de ønsker det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 . Det er en frivillig innkallelse for de som ønsker å få det sjekket. og det betyr i praksis at ikke alle er så nøye med sikkerheten her slike ting burde være obligatorisk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 . Det er en frivillig innkallelse for de som ønsker å få det sjekket. og det betyr i praksis at ikke alle er så nøye med sikkerheten her slike ting burde være obligatorisk det betyr at de har nok empiri til å si at det ikke er noe problem. altså de har hatt ett problem og sjekket 3000 uten funn, det er mer en nok empiri til å si at det ikke er problem med en serie eller lignende. At de tilbyr de som ønsker å komme å sjekker allikevel er jo bare kjempe bra. De har til og med teknikere på "alle" superlader stasjonene i dag for å gjøre sjekker for de som ønsker det. Så å si at de ikke er nøye med sikkerheten er jo ganske latterlig.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Når det oppstår en tilfeldig feil på en bil av 90 tusen og de sjekker om denne feile kan være på endre biler , så er 3 tusen biler gnaske lite Det utgjøre rund 3% av disse bilene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Når det oppstår en tilfeldig feil på en bil av 90 tusen og de sjekker om denne feile kan være på endre biler , så er 3 tusen biler gnaske lite Det utgjøre rund 3% av disse bilene Vi får være enig om å være uenig som alltid Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hadde de hatt gode nok rutiner og kvalitetskontroll hadde de ikke hatt behov for å kalle inn 90k biler. Nå har vell de aller fleste store bilmerker hatt slike store innkallelser av biler innimellom pga forskjellige årsaker. Men i Tesla sitt tilfe er det blåst ut av dimensjoner uten like som vanlig. Leste nettopp mailen og kan oppsummere på denne måten: 1 bil er oppdaget til å ha feil, 3000 har blitt sjekket siden uten å finne feil. Det er en frivillig innkallelse for de som ønsker å få det sjekket. så det kalles ikke inn 90000 biler, men de 90000 har muligheten til å bli sjekket om de ønsker det. Det er en innkalling uansett hvordan du velger å definere det. Det er ikke uvanlig at det gjøres frivillige aksjoner, men som regel er det avgrenset til biler produsert innen et gitt tidsrom eller med det og det utstyret/motoren. Jeg kjenner ikke så godt til denne feilen (og det gjør trolig ikke du heller), men det er normalt enten menneskelige feil (ikke veldig vanlig) eller svikt i en del.. Ved svikt i en del kan man som regel lett identifisere hvilke biler som er levert med del av samme batch og som derfor kan ha problemet. Problemet til Tesla er som for andre amerikanske produsenter, de har rett og slett for mange feil som følge av dårlig montering og andre slurvefeil.. Det er ikke tysk orden i rekkene akkurat. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 En annen ting her , hvis en produsent av matvarer oppdager at noe ikke er slik det skal være så oppfordres brukerne til kaste hele partiet ( eventuelt levere det inn og få pengene tilbake ) Da er det hele produksjon i en bestemt periode som skal til pers , ikke noen tilfeldig utvalgte . Hvis det er snakk at det er kommet peanøtter i mat som ikke skal ha det så blir det selvsagt frivillig om man leverer det tilbake de som er allergiske kan naturligvis ikke bruke det , så de lever det tilbake . andre vil nok bruke det Er det snakk om salmonella elle andre farlig bakterier så skal alle lever det tilbake Her er det forsatt ikke snakk om å bare undersøk noen få eksemplarer angående det med balte feilen hos tesla så er jo saken slik den er fremstil : Det er funne feil på beltene på en bil , men så mange som 90 tusen kan ha den feilen bare 3 % ( 3000) er undersøkt uten at det er funnet noe Så blant 87 tusen biler så kan det være fler som har denne feilen , men det gidder de ikke å undersøke Her burde tesla være mer nøye med sjekken og undersøke de bilene som er produsert dagen rund den samme datoen som problembilen er produsert Da trenger de neppe å undersøke alle 90 tusen bilene Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Hadde de hatt gode nok rutiner og kvalitetskontroll hadde de ikke hatt behov for å kalle inn 90k biler. Tysk orden? http://www.nytimes.com/2015/11/05/business/mercedes-benz-recalls-126000-vehicles-over-problems-with-airbags.html Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Legg merke til at de vet hvilke biler som er rammet av feilen og derfor kan gjøre en målrettet innkalling av disse bilene. Tysk orden. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 "The automaker said a control unit in the airbag could malfunction in one of two ways: The airbags might not deploy in a crash, or they might deploy without being in a crash. " Orden? Det høres mer ut som et lotteri, spør du meg. De vet ikke hvilke biler som vil kunne feile, så de kaller inn alle 126000 - for sikkerhets skyld. En oppegående QA-avdeling hadde sørget for at disse lotteridingsene aldri hadde blitt brukt. Er ikke dette essensen i din kritikk mot Tesla? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Nei. Mercedes-Benz kaller inn 126000 biler som har en komponent med feil på. Altså et produkt som trolig stammer fra en tredjepart.. Her vet de hvilke biler de har levert denne komponenten i, og de kaller derfor tilbake de fremfor å kalle tilbake alle produserte biler i samme tidsrom. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Her vet de hvilke biler de har levert denne komponenten i, og de kaller derfor tilbake de fremfor å kalle tilbake alle produserte biler i samme tidsrom. Tesla vet også hvilke biler som er berørt av setebelte-saken, nemlig Model S. Ikke Model X, ikke Roadster. Tesla trenger heller ikke skifte ut komponenter på hvert eneste eksemplar av bilene som tilbakekalles. En enkel inspeksjon (utført av en kyndig Tesla-mekaniker) er alt som skal til. Mercedes har i det lengste forsøkt å unngå en tilbakekalling i så stor målestokk. Da de første episodene (med utilsiktet utløsning av airbags) inntraff i Europa i 2013, så "antok" Mercedes USA at det ikke angikk dem. Det ble byttet ut styringsenheter i Europa, og man "trodde" at det var nok. Men i 2014 skjedde det samme ved flere tilfeller i USA. Oops. Her har ikke Mercedes hatt styring på hva de har drevet med. De har med all tydelighet ikke ant hvilke biler som var berørt av problemet, og det er ingen som helst grunn til å hevde at Mercedes håndterer slike ting bedre enn Tesla. (Jeg synes Tesla-eierne ofte fremstår som ovenpå og 'better-than-thou', men her får de jammen skarp konkurranse fra Stuttgart-stjerneguttene...) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Her vet de hvilke biler de har levert denne komponenten i, og de kaller derfor tilbake de fremfor å kalle tilbake alle produserte biler i samme tidsrom. Tesla vet også hvilke biler som er berørt av setebelte-saken, nemlig Model S. Ikke Model X, ikke Roadster. Og da tydeligvis samtlige Model S, altså alle biler produsert innenfor et ganske så stort tidsrom. Tesla trenger heller ikke skifte ut komponenter på hvert eneste eksemplar av bilene som tilbakekalles. En enkel inspeksjon (utført av en kyndig Tesla-mekaniker) er alt som skal til. Slik jeg tolker det er det ikke komponentfeil men feil i festingen av denne, altså noe jeg antar er en menneskelig feil. Mercedes har i det lengste forsøkt å unngå en tilbakekalling i så stor målestokk. Da de første episodene (med utilsiktet utløsning av airbags) inntraff i Europa i 2013, så "antok" Mercedes USA at det ikke angikk dem. Det ble byttet ut styringsenheter i Europa, og man "trodde" at det var nok. Men i 2014 skjedde det samme ved flere tilfeller i USA. Oops. Det kan godt være at det er ulike komponenter eller ulike feil selv om de arter seg likt, du vet kanskje det? Det er faktisk ikke så uvanlig med ulike styringsenheter på modeller laget for ulike marked. Her har ikke Mercedes hatt styring på hva de har drevet med. De har med all tydelighet ikke ant hvilke biler som var berørt av problemet, og det er ingen som helst grunn til å hevde at Mercedes håndterer slike ting bedre enn Tesla. (Jeg synes Tesla-eierne ofte fremstår som ovenpå og 'better-than-thou', men her får de jammen skarp konkurranse fra Stuttgart-stjerneguttene...) Som sagt, det kan godt være ulike komponenter, og også ulike feil. Du må gjerne komme med slengbemerkninger som følge av at jeg kjører MB, men jeg er ingen merkefantast i det hele tatt.. Jeg har også biler av andre merker, stjernebilen er bare en bruksbil. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Når det oppstår en tilfeldig feil på en bil av 90 tusen og de sjekker om denne feile kan være på endre biler , så er 3 tusen biler gnaske lite Det utgjøre rund 3% av disse bilene Lite? Er det ikke ganske mye? Hvor mange biler kan ha feil uten at noen av de er blant de 3000? Når det gjøres spørreundersøkelser er det tilstrekkelig å ringe til 1000 personer for å få et gjennomsnitlig bilde av befolkningen. Utifra mine beregninger kan man si med 99% trygghet at utvalget av 3001 tilfeller der 3000 biler var funnet uten feil representerer en populasjon på 90000 med mindre enn 2.4% feilmargin. Endret 23. november 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå