Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 joda, du tar den, men når bremsene virker dårlig så merker man det hvis man kjører regelmessig det når man kjøre sjeldent at det kan være kritisk her må man likevel ikke glemme at på en moderne bil så er det veldig mye som kan svikte hvis det ikke blir riktig vedlikehold mye av det har sjåføren lite kontroll over og det vil øke når de autonome bilen kommer Problemet er at det er påstått at slik biler selv vil si i fra når det feil på dem Ser man på dagens biler så er det mye som ikke gir nok gode tilbakemeldinger når man kjører nettop på grunn av elektronikken Hvorfor skal man da stole på at enda mere elektronikk blir betydelig flinkere en i dag til si i fra ? For det første vill bilen også merke at bremsene er dårlige selv om den er kjørt av en kontroller, altså at de blir dårligere. har du noen konkrete eksempler på det siste du sier her? Hovedgrunnen til at de skal bli bedre til å si i fra er at det er nødvendig, i dag trenger en ikke sjekke om feks ryggesensorene virker heletiden pga det er sjåføren som skal ha oversikt. Men når sjåføren plutselig ikke skal ha det må en legge inn slike sjekker sånn at bilen vet når noe er galt, den trenger nødvendigvis ikke si noe til deg da det ikke spiller noen rolle uansett. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Min erfaring er at elektronikk heller sier ifra litt for ofte enn for lite. Det mest normale er vel uansett at elektronikken sier ifra og menneskene ignorerer advarslene. Autonome biler kan vi vel forvente at nekter å kjøre dersom de oppdager sensorfeil. Bremsefeil osv er jo veldig sjeldent. Når bilen blir helt avhengig av sensorer kan vi kanskje få noen kræsj som følge av elektronikkfeil, men ta f.eks ryggesensor. Den desidert vanligste feilen er jo at de piper fordi is eller skitt blokkerer. At de plutselig slutter å pipe har jeg faktisk aldri hørt om selv om det sikkert har skjedd. Vi må også huske på hva som er realitetene her. Vi vet at veldig mange har øynene på mobilskjermen eller av andre grunner ikke følger med i trafikken. I følge Trygg Trafikk så dør det i snitt 20-25 fotgjengere årlig. 85 blir hardt skadd og 540 lettere skadd. Det er en type ulykke jeg er overbevist om at vil gå drastisk ned rett og slett fordi det i stor grad handler om oppmerksomhet. Og vi mennesker er notorisk elendige til å holde fokus over tid. Ja, det kan være at en sensor feiler og et menneske blir drept, men risikoen er selvsagt mye større for at en menneskelig sjåfør feiler. Så har vi selvsagt alle ulykkene som skjer pga fart og/eller rus. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 (endret) joda, du tar den, men når bremsene virker dårlig så merker man det hvis man kjører regelmessig det når man kjøre sjeldent at det kan være kritisk her må man likevel ikke glemme at på en moderne bil så er det veldig mye som kan svikte hvis det ikke blir riktig vedlikehold mye av det har sjåføren lite kontroll over og det vil øke når de autonome bilen kommer Problemet er at det er påstått at slik biler selv vil si i fra når det feil på dem Ser man på dagens biler så er det mye som ikke gir nok gode tilbakemeldinger når man kjører nettop på grunn av elektronikken Hvorfor skal man da stole på at enda mere elektronikk blir betydelig flinkere en i dag til si i fra ? For det første vill bilen også merke at bremsene er dårlige selv om den er kjørt av en kontroller, altså at de blir dårligere. har du noen konkrete eksempler på det siste du sier her? Hovedgrunnen til at de skal bli bedre til å si i fra er at det er nødvendig, i dag trenger en ikke sjekke om feks ryggesensorene virker heletiden pga det er sjåføren som skal ha oversikt. Men når sjåføren plutselig ikke skal ha det må en legge inn slike sjekker sånn at bilen vet når noe er galt, den trenger nødvendigvis ikke si noe til deg da det ikke spiller noen rolle uansett. Problemet er at man merker at bremsen er dårlige , men ikke at de er helt nedslitte her må du ta i betraktning at nye biler først er inne til kontroll etter 4 år , og så amet hvert år deretter Da blir det betenkelig at bremseskiver skal ha vær ødelagt ( rustet i stykker ) bare etter 1 år på grunn av veisalt Hvor god en vanlig sjåfør vil oppdage det er høyst tvilsomt Så har man jo også holdbarheten til sensoren opp i de hele selv om det kan komme opp en indikator på at noe ikke virker slik det skal så er det jo ikke alt som blir indikert og da vet man ikke med sikkerhet på om de faktisk er noe som er gått i stykker , om de bare er feilindikasjoner eller om man faktisk får indikert at det er noe som er feil . f.eks at bremsene er slitte Dagens biler har jo mange sensorer som skal hjelpe sjåføren . Flere ganger er det blitt advart mot å kunne stole helt på disse hjelpe systemene Da er det betenkelig at nå skal man plutselig begynne stole 100% på systemene edit: på jobben har vi 3 skk Toyota Hiace som har fått noen år på baken nå husker jeg ikke om alle 3 hadde rygge sensor , men den er uansett helt brukelig nå man kan ikke stole på at de gir riktig tonefall når hindringen nærmer seg de reager også på bakker som går opp bak bilen. Endret 19. november 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Det er ikke bestemt hvem som skal ha ansvaret, men slik feks tesla fungerer i dag sitter du med ansvaret da du har skrevet under på det i det du aktiverer funksjonen. Så du mener at den som bekrefter å ha forstått den avtalen har ansvaret? Det betyr at jeg hvis jeg låner en bil der funksjonen er aktivert og faktisk bruker den ikke har ansvaret da? Jeg forstår selvsagt at jeg vil ha ansvaret, men det har null og niks med Tesla sine avtaler og tulletekster å gjøre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det er ikke bestemt hvem som skal ha ansvaret, men slik feks tesla fungerer i dag sitter du med ansvaret da du har skrevet under på det i det du aktiverer funksjonen. Så du mener at den som bekrefter å ha forstått den avtalen har ansvaret? Det betyr at jeg hvis jeg låner en bil der funksjonen er aktivert og faktisk bruker den ikke har ansvaret da? Jeg forstår selvsagt at jeg vil ha ansvaret, men det har null og niks med Tesla sine avtaler og tulletekster å gjøre. Nå har ikke jeg lest avtalen og jeg har heller ikke fått min tesla enda så er usikker på hvordan det faktisk fungerer. Men om du signerer en avtale som sier at du skal ha kontroll på bilen til en hver tid(hendene på rattet) men ikke har det i det den mister linjene eller noe slikt og kjører i grøften så ja, da er det din feil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det er ikke bestemt hvem som skal ha ansvaret, men slik feks tesla fungerer i dag sitter du med ansvaret da du har skrevet under på det i det du aktiverer funksjonen. Så du mener at den som bekrefter å ha forstått den avtalen har ansvaret? Det betyr at jeg hvis jeg låner en bil der funksjonen er aktivert og faktisk bruker den ikke har ansvaret da? Jeg forstår selvsagt at jeg vil ha ansvaret, men det har null og niks med Tesla sine avtaler og tulletekster å gjøre. Nå har ikke jeg lest avtalen og jeg har heller ikke fått min tesla enda så er usikker på hvordan det faktisk fungerer. Men om du signerer en avtale som sier at du skal ha kontroll på bilen til en hver tid(hendene på rattet) men ikke har det i det den mister linjene eller noe slikt og kjører i grøften så ja, da er det din feil. Og når noen andre låner bilen etter at du har signert på avtalen, da er det fortsatt din feil siden du signerte avtalen? Det er uansett p.t. slik at føreren har ansvaret for kontroll over bilen, lovverket er ikke endret. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Og når noen andre låner bilen etter at du har signert på avtalen, da er det fortsatt din feil siden du signerte avtalen? Det er uansett p.t. slik at føreren har ansvaret for kontroll over bilen, lovverket er ikke endret. Som sagt jeg er usikker på hvordan avtalen er skrevet og hvordan det fungerer i praksis. Altså skrur en på hver gang en aktiverer eller ikke. Om det står i avtalen at hver sjåfør som skal ta i bruk funksjonen skal signere og du er ansvarlig for dette så er du jo åpenbart det. Men som sagt jeg er usikker på hvordan det er utformet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Er det ikke sånn at Tesla bilene kan identifisere sjåføren? Da kan man jo implementere et system hvor dette blir avslått om det ikke er den genuine sjåføren som kjører. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Mens dere snakker om ansvar så har de plutselig oppdaget en alvorlig feil på modell S av Tesla http://www.tv2.no/2015/11/20/nyheter/tesla/broom/7676580 Selv om dette kan regnes som en bagatell i denne sammenhengen så kan man lure på slike ting , som da kan ha større betydning når bilen kjører selv faktisk blir oppdaget før det får alvorlige konsekvenser og hvem er da ansvarlig om noe skulle gå på fryktelig galt ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Mens dere snakker om ansvar så har de plutselig oppdaget en alvorlig feil på modell S av Tesla http://www.tv2.no/2015/11/20/nyheter/tesla/broom/7676580 Selv om dette kan regnes som en bagatell i denne sammenhengen så kan man lure på slike ting , som da kan ha større betydning når bilen kjører selv faktisk blir oppdaget før det får alvorlige konsekvenser og hvem er da ansvarlig om noe skulle gå på fryktelig galt ? I følge mailen som er sendt ut er dette ikke alvorlig og sannsynligvis enkelttilfeller da flere tusen allerede er sjekket vistnok. Men dette har da ingenting med selvkjørte biler å gjøre, har det vell ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Mens dere snakker om ansvar så har de plutselig oppdaget en alvorlig feil på modell S av Tesla http://www.tv2.no/2015/11/20/nyheter/tesla/broom/7676580 Selv om dette kan regnes som en bagatell i denne sammenhengen så kan man lure på slike ting , som da kan ha større betydning når bilen kjører selv faktisk blir oppdaget før det får alvorlige konsekvenser og hvem er da ansvarlig om noe skulle gå på fryktelig galt ? I følge mailen som er sendt ut er dette ikke alvorlig og sannsynligvis enkelttilfeller da flere tusen allerede er sjekket vistnok. Men dette har da ingenting med selvkjørte biler å gjøre, har det vell ? i overført betydning så har de nok det. Det handler om å stol på om produktet er god nok Når man så forventer at en sjåfør blir tvunget til å være passasjer om en del år så vil man stille en del strengere krav en ellers og så får man høre at man er urealistisk så er det noe som er veldig galt et sted Det fremstår da som det er viktigere å få disse bilen til å kjøre selv en tilfredsstille de kraven må må stille for at de skal være sikker nok Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 i overført betydning så har de nok det. Det handler om å stol på om produktet er god nok Når man så forventer at en sjåfør blir tvunget til å være passasjer om en del år så vil man stille en del strengere krav en ellers og så får man høre at man er urealistisk så er det noe som er veldig galt et sted Det fremstår da som det er viktigere å få disse bilen til å kjøre selv en tilfredsstille de kraven må må stille for at de skal være sikker nok feil oppdages hele tiden, dette gjelder i dag og vill gjelde i fremtiden. Så jeg ser virkelig ikke poenget ditt. Tesla har forøvrig veldig gode resultater ift at det er en sikker bil. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Poenget mit er å poengtere at man forventer mye mere av en selvkjørende bil en de man må kjøre manuelt. Dere forsøker hele tiden å likestille dem Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Poenget mit er å poengtere at man forventer mye mere av en selvkjørende bil en de man må kjøre manuelt. Dere forsøker hele tiden å likestille dem Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener. Det at tesla har hatt problemer med noen bilbelter, hvorfor har dette noe med autonome biler å gjøre? Ja det vill være produksjonsfeil/design feil på fremtidige autonome kjøretøy også. De vill også bli kalt tilbake for bulletin's osv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Poenget mit er å poengtere at man forventer mye mere av en selvkjørende bil en de man må kjøre manuelt. Dere forsøker hele tiden å likestille dem Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener. Det at tesla har hatt problemer med noen bilbelter, hvorfor har dette noe med autonome biler å gjøre? Ja det vill være produksjonsfeil/design feil på fremtidige autonome kjøretøy også. De vill også bli kalt tilbake for bulletin's osv. Det handler om tillit til produsenten. Hvis et bilmerke har mange feil så velger folk noe annet , innenfor den prisklassen de kan velge . f,eks å har man mere tillit til japanske biler en mange andre bilmerker Om det blir for mange feil på tesla sine modeller så vil man se seg om etter andre alternativer Da er det viktig å være på topp , med minst mulig feil Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det handler om tillit til produsenten. Hvis et bilmerke har mange feil så velger folk noe annet , innenfor den prisklassen de kan velge . f,eks å har man mere tillit til japanske biler en mange andre bilmerker Om det blir for mange feil på tesla sine modeller så vil man se seg om etter andre alternativer Da er det viktig å være på topp , med minst mulig feil Dette er jo ganske åpenbart. Både for autonome og ikke autonome biler. tesla har dog ikke hatt mange slike innkallinger ift andre bilmerker. Men så er de også ganske nye. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) joda, du tar den, men når bremsene virker dårlig så merker man det hvis man kjører regelmessig det når man kjøre sjeldent at det kan være kritisk her må man likevel ikke glemme at på en moderne bil så er det veldig mye som kan svikte hvis det ikke blir riktig vedlikehold mye av det har sjåføren lite kontroll over og det vil øke når de autonome bilen kommer Problemet er at det er påstått at slik biler selv vil si i fra når det feil på dem Ser man på dagens biler så er det mye som ikke gir nok gode tilbakemeldinger når man kjører nettop på grunn av elektronikken Hvorfor skal man da stole på at enda mere elektronikk blir betydelig flinkere en i dag til si i fra ? For det første vill bilen også merke at bremsene er dårlige selv om den er kjørt av en kontroller, altså at de blir dårligere. har du noen konkrete eksempler på det siste du sier her? Hovedgrunnen til at de skal bli bedre til å si i fra er at det er nødvendig, i dag trenger en ikke sjekke om feks ryggesensorene virker heletiden pga det er sjåføren som skal ha oversikt. Men når sjåføren plutselig ikke skal ha det må en legge inn slike sjekker sånn at bilen vet når noe er galt, den trenger nødvendigvis ikke si noe til deg da det ikke spiller noen rolle uansett. Hihi, jeg må¨ta en klut og vaske på de 4 ryggesensorene (2 foran og 2 bak) ellers så piper det og klager på displayet hvor de viser røde streker. Det er lagt opp til at man bare skal se på displayet hvor nært du er til veggen. Endret 21. november 2015 av Dr Jones Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 I følge mailen som er sendt ut er dette ikke alvorlig og sannsynligvis enkelttilfeller da flere tusen allerede er sjekket vistnok. Men dette har da ingenting med selvkjørte biler å gjøre, har det vell ? Klart, det er vel ikke alvorlig at sikkerhetsbeltet plutselig er satt ut av funksjon.. Dette ville aldri blitt møtt på samme måte av menigheten deres om det var et etablert bilmerke med samme feil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Klart, det er vel ikke alvorlig at sikkerhetsbeltet plutselig er satt ut av funksjon.. Dette ville aldri blitt møtt på samme måte av menigheten deres om det var et etablert bilmerke med samme feil. Jeg sier ikke at det ikke er alvorlig i de tilfellene der det finnes problemer, uten at jeg kjenner til hele historien. Men poenget er at avisene gir feil bilde av det hele ift mailen som kom fra tesla. Menighet Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 hvor alvorlig det er er får man vite den gangen man blir påkjørt / krasjer og beltet ikke fungerer slik det skal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå