nomore Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 den andre elgen: Kjører du bil selv? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 den andre elgen: Kjører du bil selv? ja, på jobben og litt hjemme ( men ikke min egen bil) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 http://www.bt.no/multimedia/bildeserier/Eldre-reagerer-tregest-i-trafikken-1931894.html Denne artikkelen dukket opp i en diskusjon om noe helt annet et annet sted. Undersøkelsen det refereres til viste at tiden det tar å oppfatte en (litt kompleks) farlig situasjon og reagere var mye lenger enn jeg trodde, spesielt for uerfarne og eldre førere. Stemmer det. Faktisk under gitte situasjoner kan reaksjonstiden (som er tiden det tar før man reagerer på en farlig situasjon , hindring eller noe som oppstår i trafikken ) øke drastisk , eksempelvis : Man blir distrahert av noe : *Blir ringt opp på telefonen. *Snakker til en annen person i bilen og snur blikket mot ham / hun under samtalen. Er det en diskusjon kan det ha en drastisk innvirkning påp reaksjonstiden. Er syk *Litt forkjølet og snufsete , kanskje litt feber men sta nok til å dra på jobb : Kanskje alt fra 0.5 til 1 - 2 sekunder lengre reaksjonstid. *Dehydrert eller bare litt tørst : Kan ha en innvirkning på hvor fort man reagerer Blir blendet av enten en møtende bilist eller av solen : Kan øke reaksjonstiden i en kort periode rett etter. Legger man dette oppå aldersgruppen så kan det ha en markant økning i hvor lang tid det tar for en person å reagere i tide i forhold til en farlig situasjon , personlig prøver jeg å holde god avstand til bilen foran om det lar seg gjøre og prøver å unngå situasjoner der en eventuelt bråbrems fra en bil som nettopp har kjørt inn i feltet foran deg (og dermed kommer langt innenfor 3s regelen ) kan oppstå. Personlig tror jeg slike situasjoner ikke vil oppstå med selvkjørende biler , de vil trolig for det meste ha en gitt reaksjonstid , forstår trolig at de må senke hastigheten noe i gitte situasjoner noe vanlige bilister ikke alltids gjør ( kraftig regnvær , dårlig veigrep , kaldt føre og mange andre situasjoner ) og med mindre en katastrofal feil dukker opp så vil de trolig hindre at det går tapt så mange menneskeliv som det gjør i dag. Men jeg tror fortsatt at vi mennesker vil dø i trafikken , er nesten umulig å hindre dette 100%. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Dere må ikke glemme at enkelte har dårlig reaksjonstid uansett , ikke bare på grunn av alder eller sykdom Det som er problematisk i slike diskusjoner som denne er at mange skal sette spørmålet om manuelt kjøring eller automatisk kjøring helt på grensen , till en av ytterpunktene . d.v.s enten skal man ha full kontroll over bilen eller så skal elektronikken ha full kontroll begge ytterpunktene er uheldig hver for seg Det argumenteres for at menneske ikke skal få lov til kjøre fordi man kan gjøre feil , men at man ikke kal stole helt på elektronikken blir nesten helt avist. da lager man bare krig det finnes forskjellig krav til hvor god forskjellig type elektronikk og programvare skal fungere nå vet jeg ikke hel hva det laveste nivået et er men jeg tipper at det går på leker o.l rett over der kommer nok ting man skal bruke hjemme og på jobb og så på øverste og strengeste nivå kommer nok det man skal bruke til medisinsk bruk selv om autonome biler burde være på dette nivået så har jeg mine tvil om at de er der Det ble tidligere i denne tråden påstått at programvaren til vanlig pc bruk blir bedre testet an programvaren til teslas sin autopilot hvis det stemmer så er det bekymringsverdig Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 http://electrek.co/2015/11/02/supplier-hints-at-next-generation-autopilot-hardware-for-tesla-as-soon-as-2016/ Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Litt spennende lesing i Googles månedlige rapport for Oktober: https://www.google.com/selfdrivingcar/files/reports/report-1015.pdf Særlig interessant om semi-automatiske systemer, og hvorfor Google har gått bort fra dette. Et lite utklipp under: One study by the Virginia Tech Transportation Institute found that drivers required somewhere between five and eight seconds to safely regain control of a semi-autonomous system. In a NHTSA study published in August 2015 , some participants took up to 17 seconds to respond to alerts and take control of the the vehicle 3 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Ser ut som Tesla vil legge inn sperrer på autopilot nå: http://www.theverge.com/2015/11/3/9666258/tesla-is-going-to-lock-down-autopilot-so-its-harder-to-do-stupid Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Det skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt fremgang på den "juridiske" siden også! http://www.aftenposten.no/okonomi/Samferdselsministeren-vil-la-bilen-styre-8247613.html Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt fremgang på den "juridiske" siden også! http://www.aftenposten.no/okonomi/Samferdselsministeren-vil-la-bilen-styre-8247613.html framgang ? Det er jo bare spekulasjoner enda Så hvorfor skal jeg som sjåfør ha ansvaret for noe jeg ikke kontrollerer selv når det er snakk om sikkerhet for å overleve ? Det blir som kjøre bil uten ansvarforsikring Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt fremgang på den "juridiske" siden også! http://www.aftenposten.no/okonomi/Samferdselsministeren-vil-la-bilen-styre-8247613.html framgang ? Det er jo bare spekulasjoner enda Så hvorfor skal jeg som sjåfør ha ansvaret for noe jeg ikke kontrollerer selv når det er snakk om sikkerhet for å overleve ? Det blir som kjøre bil uten ansvarforsikring At de er i gang med å utforme lovverk må da regnes som fremgang... Det er ikke bestemt hvem som skal ha ansvaret, men slik feks tesla fungerer i dag sitter du med ansvaret da du har skrevet under på det i det du aktiverer funksjonen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt fremgang på den "juridiske" siden også! http://www.aftenposten.no/okonomi/Samferdselsministeren-vil-la-bilen-styre-8247613.html framgang ? Det er jo bare spekulasjoner enda Så hvorfor skal jeg som sjåfør ha ansvaret for noe jeg ikke kontrollerer selv når det er snakk om sikkerhet for å overleve ? Det blir som kjøre bil uten ansvarforsikring At de er i gang med å utforme lovverk må da regnes som fremgang... Det er ikke bestemt hvem som skal ha ansvaret, men slik feks tesla fungerer i dag sitter du med ansvaret da du har skrevet under på det i det du aktiverer funksjonen. Fordi det er helt frivillig om man vil aktivere denne funksjonen og produsenten vil ikke stå til ansvar selv (Da er det grunn til tvile på hvor god det faktisk fungerer ) Men nå handler det nok mere om hvem som skal stå til ansvar når man ikke har dette valget lengre fordi noen selv definerte eksperter leker overformyndere samtidig som de bare har tunnelsyn Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Fordi det er helt frivillig om man vil aktivere denne funksjonen og produsenten vil ikke stå til ansvar selv (Da er det grunn til tvile på hvor god det faktisk fungerer ) Men nå handler det nok mere om hvem som skal stå til ansvar når man ikke har dette valget lengre fordi noen selv definerte eksperter leker overformyndere samtidig som de bare har tunnelsyn Ja det er frivillig og det er ikke en autonom funksjon det er en hjelpe funksjon under utvikling, derfor må en selv passe på. Du vet, rom var ikke bygget på en dag og slikt. Men uansett, det var regelverket som var oppe til diskusjon nå.. Ja det er "eksperetene" i denne tråden som bestemmer :-) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Fordi det er helt frivillig om man vil aktivere denne funksjonen og produsenten vil ikke stå til ansvar selv (Da er det grunn til tvile på hvor god det faktisk fungerer ) Men nå handler det nok mere om hvem som skal stå til ansvar når man ikke har dette valget lengre fordi noen selv definerte eksperter leker overformyndere samtidig som de bare har tunnelsyn Ja det er frivillig og det er ikke en autonom funksjon det er en hjelpe funksjon under utvikling, derfor må en selv passe på. Du vet, rom var ikke bygget på en dag og slikt. Men uansett, det var regelverket som var oppe til diskusjon nå.. Ja det er "eksperetene" i denne tråden som bestemmer :-) Når saken gjelder noe som antagelig ikke blir påtvunget , så er det feil å bruke argumenter som om det er frivillig Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Når saken gjelder noe som antagelig ikke blir påtvunget , så er det feil å bruke argumenter som om det er frivillig Poenget er at det er en frivillig opsjon i dag av den grunn at den enda ikke har overbevist oss om at det er ett trygt alternativ. Det vill ikke bli "påtvunget" før den har bevist med god margin at den faktisk er ett tryggere alternativ. så det er ikke feil å argumentere for noe som faktisk er frivillig.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Når saken gjelder noe som antagelig ikke blir påtvunget , så er det feil å bruke argumenter som om det er frivillig Poenget er at det er en frivillig opsjon i dag av den grunn at den enda ikke har overbevist oss om at det er ett trygt alternativ. Det vill ikke bli "påtvunget" før den har bevist med god margin at den faktisk er ett tryggere alternativ. så det er ikke feil å argumentere for noe som faktisk er frivillig.. jo, når det er snakk om ting som ikke blir frivillig , selv om det er det for tiden man kan altså ikke bruke dagens situasjon for bestemme hvordan reglene skal være i fremtiden Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt fremgang på den "juridiske" siden også! http://www.aftenposten.no/okonomi/Samferdselsministeren-vil-la-bilen-styre-8247613.html Har nevnt min posisjon før angående skyld, men kan ta det igjen. Ved "selvkjøringsfunksjoner" slik Tesla har nå så er det opplagt at sjåføren er ansvarlig, men jeg tror at litt inn i fremtiden vil få biler som blir godkjente som autonome dvs egen typegodkjenning. I slike biler vil det jo være helt meningsløst å fengsle eller på annen måte straffe noen dersom bilen f.eks skulle kjøre på en fotgjenger. Unntaket er dersom eier av bilen ikke har holdt den i forsvarlig stand eller dersom verksted/produsent har vært uaktsom i kontroll/produksjon av bilen. Autonome biler vil naturligvis få en hel rekke krav og i starten kan det jo være at f.eks de ikke er godkjente på vinterføre. En spennende diskusjon som vil komme er tilgang til bilens software. Jeg ser for meg at Norges og andre lands myndigheter kan komme til å stille krav om at de må ha tilgang til softwaren. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Litt fremgang på den "juridiske" siden også! http://www.aftenposten.no/okonomi/Samferdselsministeren-vil-la-bilen-styre-8247613.html Har nevnt min posisjon før angående skyld, men kan ta det igjen. Ved "selvkjøringsfunksjoner" slik Tesla har nå så er det opplagt at sjåføren er ansvarlig, men jeg tror at litt inn i fremtiden vil få biler som blir godkjente som autonome dvs egen typegodkjenning. I slike biler vil det jo være helt meningsløst å fengsle eller på annen måte straffe noen dersom bilen f.eks skulle kjøre på en fotgjenger. Unntaket er dersom eier av bilen ikke har holdt den i forsvarlig stand eller dersom verksted/produsent har vært uaktsom i kontroll/produksjon av bilen. Autonome biler vil naturligvis få en hel rekke krav og i starten kan det jo være at f.eks de ikke er godkjente på vinterføre. En spennende diskusjon som vil komme er tilgang til bilens software. Jeg ser for meg at Norges og andre lands myndigheter kan komme til å stille krav om at de må ha tilgang til softwaren. Da er det egelig 3 ansvarsområder her hva har sjongløren ansvar for hva har verkstedet ansvar for hva har produsenten ansvar for selv om bilen kjøre på noen så er det ingen selvfølge at sjåføren skal stiles til ansvar hver gang har sjåføren gjort det der det er klar at han har forsaket det så sier det seg selv har produsenten eller verkstedet gjort en dårlig jobb , skal man da belaste sjøoffiseren / eierer for slurv ? Hva med unødvendig slitasje , på grunn av dårlig vei eller salting ? hvem har da ansvar for skulte feil som kun kan oppdages på verkstedet ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Da er det egelig 3 ansvarsområder her hva har sjongløren ansvar for hva har verkstedet ansvar for hva har produsenten ansvar for selv om bilen kjøre på noen så er det ingen selvfølge at sjåføren skal stiles til ansvar hver gang har sjåføren gjort det der det er klar at han har forsaket det så sier det seg selv har produsenten eller verkstedet gjort en dårlig jobb , skal man da belaste sjøoffiseren / eierer for slurv ? Hva med unødvendig slitasje , på grunn av dårlig vei eller salting ? hvem har da ansvar for skulte feil som kun kan oppdages på verkstedet ? Hvem får skylden om bremsene virker dårlig og du kjører på noen i dag? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Da er det egelig 3 ansvarsområder her hva har sjongløren ansvar for hva har verkstedet ansvar for hva har produsenten ansvar for selv om bilen kjøre på noen så er det ingen selvfølge at sjåføren skal stiles til ansvar hver gang har sjåføren gjort det der det er klar at han har forsaket det så sier det seg selv har produsenten eller verkstedet gjort en dårlig jobb , skal man da belaste sjøoffiseren / eierer for slurv ? Hva med unødvendig slitasje , på grunn av dårlig vei eller salting ? hvem har da ansvar for skulte feil som kun kan oppdages på verkstedet ? Hvem får skylden om bremsene virker dårlig og du kjører på noen i dag? joda, du tar den, men når bremsene virker dårlig så merker man det hvis man kjører regelmessig det når man kjøre sjeldent at det kan være kritisk her må man likevel ikke glemme at på en moderne bil så er det veldig mye som kan svikte hvis det ikke blir riktig vedlikehold mye av det har sjåføren lite kontroll over og det vil øke når de autonome bilen kommer Problemet er at det er påstått at slik biler selv vil si i fra når det feil på dem Ser man på dagens biler så er det mye som ikke gir nok gode tilbakemeldinger når man kjører nettop på grunn av elektronikken Hvorfor skal man da stole på at enda mere elektronikk blir betydelig flinkere en i dag til si i fra ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå