Salvesen. Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg drømmer ikke, jeg ser muligheter. Muligheter jeg kan se da jeg har litt innsikt på ett labert nivå ift til disse selskapene. Feks har vi ett avsluttende prosjekt denne måneden der vi skal lage en selvkjørende Lego robot. Dette er såklart ingenting ift til det de holder på med, men gir meg muligheter til å se løsninger. Du er veldig flink til å finne på scenarioer da elgen, det skal du ha! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg drømmer ikke, jeg ser muligheter. Muligheter jeg kan se da jeg har litt innsikt på ett labert nivå ift til disse selskapene. Feks har vi ett avsluttende prosjekt denne måneden der vi skal lage en selvkjørende Lego robot. Dette er såklart ingenting ift til det de holder på med, men gir meg muligheter til å se løsninger. Du er veldig flink til å finne på scenarioer da elgen, det skal du ha! du påstår at du ser muligheter . for meng virker det som du vil begrense mulighetene og det er dessverre provoserende Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg ser for meg at om ikke lenge vil trafikk-avviklingen være både tryggere og mere effektiv med KUN autonome kjøretøy på strekningen Porsgrunn - Hamar, som vel er landets lengste strekning med ordentlig vei. Når kjøretøyene opprettholder kontinuerlig kommunikasjon med de rundt vil de nok kunne holde kortere avstand seg i mellom. Vi vanlige sjåfører vil jo f.eks kunne ta over når bilen tar av fra motorveien. Dette er selvfølgelig bare et tenkt eksempel, da det vil ta lang tid før størstedelen av bilparken har autonome egenskaper. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg drømmer ikke, jeg ser muligheter. Muligheter jeg kan se da jeg har litt innsikt på ett labert nivå ift til disse selskapene. Feks har vi ett avsluttende prosjekt denne måneden der vi skal lage en selvkjørende Lego robot. Dette er såklart ingenting ift til det de holder på med, men gir meg muligheter til å se løsninger. Du er veldig flink til å finne på scenarioer da elgen, det skal du ha! du påstår at du ser muligheter . for meng virker det som du vil begrense mulighetene og det er dessverre provoserende Jeg ser muligheter for problemene du ser, det er strengttalt du som begrenser mulighetene Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg drømmer ikke, jeg ser muligheter. Muligheter jeg kan se da jeg har litt innsikt på ett labert nivå ift til disse selskapene. Feks har vi ett avsluttende prosjekt denne måneden der vi skal lage en selvkjørende Lego robot. Dette er såklart ingenting ift til det de holder på med, men gir meg muligheter til å se løsninger. Du er veldig flink til å finne på scenarioer da elgen, det skal du ha! du påstår at du ser muligheter . for meng virker det som du vil begrense muligheteneog det er dessverre provoserende Jeg ser muligheter for problemene du ser, det er strengttalt du som begrenser mulighetene skal det være en spøk eller ? du nekter jo meg muligheter som jeg mener burde være mulig hvordan kan du da påstå at jeg begrenser mulighetene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg drømmer ikke, jeg ser muligheter. Muligheter jeg kan se da jeg har litt innsikt på ett labert nivå ift til disse selskapene. Feks har vi ett avsluttende prosjekt denne måneden der vi skal lage en selvkjørende Lego robot. Dette er såklart ingenting ift til det de holder på med, men gir meg muligheter til å se løsninger. Du er veldig flink til å finne på scenarioer da elgen, det skal du ha! du påstår at du ser muligheter . for meng virker det som du vil begrense muligheteneog det er dessverre provoserende Jeg ser muligheter for problemene du ser, det er strengttalt du som begrenser mulighetene skal det være en spøk eller ?du nekter jo meg muligheter som jeg mener burde være mulig hvordan kan du da påstå at jeg begrenser mulighetene Jeg viser til løsninger på dine problemer. Jeg nekter deg ingenting, det er ikke jeg som bestemmer over autonome biler. Jeg viser deg bare at det finnes løsninger på problemene som igjen gjør at autonome biler er og blir fremtiden. Men når det har sagt så ønsker jeg ikke at verken du eller jeg skal kjøre i fremtiden. For min egen sikkerhet. Du vill dog minske min sikkerhet. Og det synes jeg er litt irriterende, men det går fint. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg drømmer ikke, jeg ser muligheter. Muligheter jeg kan se da jeg har litt innsikt på ett labert nivå ift til disse selskapene. Feks har vi ett avsluttende prosjekt denne måneden der vi skal lage en selvkjørende Lego robot. Dette er såklart ingenting ift til det de holder på med, men gir meg muligheter til å se løsninger. Du er veldig flink til å finne på scenarioer da elgen, det skal du ha! du påstår at du ser muligheter . for meng virker det som du vil begrense muligheteneog det er dessverre provoserende Jeg ser muligheter for problemene du ser, det er strengttalt du som begrenser mulighetene skal det være en spøk eller ?du nekter jo meg muligheter som jeg mener burde være mulig hvordan kan du da påstå at jeg begrenser mulighetene Jeg viser til løsninger på dine problemer. Jeg nekter deg ingenting, det er ikke jeg som bestemmer over autonome biler. Jeg viser deg bare at det finnes løsninger på problemene som igjen gjør at autonome biler er og blir fremtiden. Men når det har sagt så ønsker jeg ikke at verken du eller jeg skal kjøre i fremtiden. For min egen sikkerhet. Du vill dog minske min sikkerhet. Og det synes jeg er litt irriterende, men det går fint. du har slett ikke vist til løsninger . du har helle tiden påstått at det jeg ønsker ikke er mulig men diverse tvilsomme argumenter Særlig der man diskuterer om menneske eller elektronikk skal ha kontrollen. Da er det ikke snakk om det ene eller andre men snakk om hva elektronikke skal ha kontroll over og hva mennesket skal ha kontroll over jeg ser ihvertfall hvor fordelene og ulempen ligger men er ikke så sikker på om du gjør det da er det snakk om detaljer , som du neppe vil være med på å diskutere Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) http://www.dagbladet.no/2015/11/01/nyheter/trafikk/motor/bil/bil_og_trafikk/41737245/ Derfor kan din førerløse bil bli tvunget til å drepe deg Førerløse biler vil trolig være på veiene om få år. Hvordan skal vi avgjøre hva den gjør i en situasjon som gjelder liv og død? Endret 1. november 2015 av Dr Jones Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Hvordan skal vi avgjøre hva den gjør i en situasjon som gjelder liv og død? Den bør jo velge det alternativet det er lettest å slippe unna med.. Endret 1. november 2015 av frohmage Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Scenarioet i Dagbladet-artikkelen er overforenkla for å kartlegge kva vanlige folk vil at bilen skal gjere. Dersom valget står mellom å kjøyre ned ein fotgjenger eller å kjøyre bilen inn i ein fjellvegg så er det ikkje nødvendigvis eit spørsmål om du skal ta livet av fotgjengeren eller føraren. Det reelle valget står mellom å heilt sikkert ta livet av den ubeskytta forgjengaren ved å kjøyre på vedkommande, eller å utsette den beskytta føraren for risiko for skade eller død ved å styre bilen i fjellveggen. Ein må også huske på at med ein sjølvkjøyrande bil så er sannsynlegheita for at ein kjem opp i slike situasjonar i utgangspunktet mykje lavare enn ved vanlige bilar der bilføraren er hemma av kun eit normalt syn og reaksjonsevne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Bilene bør selvsagt minimere risikoen for skade og tap av liv. Man må huske på at det er en gjensidig nytte der alle vil tjene på at systemet optimeres på denne måten. Også de inne i bilen. Selv om systemet kanskje ofrer en person over flere andre så vil også den ofrede personen nyte godt av et sånt system da vedkommendes liv statistisk vil ha vært spart flere ganger for hver gang noe sånt oppstår. Bilprodusentene vil også kunne møte enorme erstatningskrav om systemet optimeres for å ta flere liv enn nødvendig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Hva er nå årsaken til at en slik bil kommer om i en slik situasjon som dagbladet drar frem ? var det ikke slik at slike bile skulle oppdage farer fra langt hold ? Eller det sensorene og / eller elektronikken som har gjort en feil som er årsaken til situasjonen ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Hva er nå årsaken til at en slik bil kommer om i en slik situasjon som dagbladet drar frem ? var det ikke slik at slike bile skulle oppdage farer fra langt hold ? Eller det sensorene og / eller elektronikken som har gjort en feil som er årsaken til situasjonen ? Det vill alltid være scenarioer som verken du, jeg eller autonome biler kan fange opp. Som steiner som detter fra "himmelen", ting som flyr ut av gatehjørner osv. Det eneste som er sikkert er at autonome biler har større kjangs til å fange det opp med mange sensorer og rask reaksjonsevne. Ikke minst at andre biler kan "varsle" deg om de fanger opp situasjonen fra sin vinkel osv. Men som det står vill ikke dette alltid gå, ulykker vill skje slik som i dag. Det beste vill kanskje være å la det bli ett tilfeldig utfall for å "redusere" at samme "gruppe" alltid blir rammet. Det er jo slik det foregår i dag. Men dette trenger jeg heldigvis ikke å bestemme:) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Scenarioet i Dagbladet-artikkelen er overforenkla for å kartlegge kva vanlige folk vil at bilen skal gjere. Dersom valget står mellom å kjøyre ned ein fotgjenger eller å kjøyre bilen inn i ein fjellvegg så er det ikkje nødvendigvis eit spørsmål om du skal ta livet av fotgjengeren eller føraren. Det reelle valget står mellom å heilt sikkert ta livet av den ubeskytta forgjengaren ved å kjøyre på vedkommande, eller å utsette den beskytta føraren for risiko for skade eller død ved å styre bilen i fjellveggen. Ein må også huske på at med ein sjølvkjøyrande bil så er sannsynlegheita for at ein kjem opp i slike situasjonar i utgangspunktet mykje lavare enn ved vanlige bilar der bilføraren er hemma av kun eit normalt syn og reaksjonsevne. En person kan oppdage farer langt fremme og ta hensyn til dette. Menneskets hjerne er en utrolig ting og en datamaskin i bilen kan ikke fullt ut erstatte dette. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 En person kan oppdage farer langt fremme og ta hensyn til dette. Menneskets hjerne er en utrolig ting og en datamaskin i bilen kan ikke fullt ut erstatte dette. Det er klart, men ei datamaskin har fordelen med å kunne sjå i mørket, sjå både framover og bakover samtidig, samt lynrask reaksjonsevne. Så sjølv om hjerna er veldig god på enkelte ting, så er den ikkje optimalisert for å bevege seg i høge hastigheiter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 hva er best : rask reaksjons evne eller god vurderingsevne ? en datamaskin er rask til å beregne men er ikke spesielt god på vurderinger en menneskekjenneren er god på vurderinger hvis man får de rette opplysningene Så det er ikke alltid det holder med raske reaksjoner hvis grunnlaget er feil Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 hva er best : rask reaksjons evne eller god vurderingsevne ? en datamaskin er rask til å beregne men er ikke spesielt god på vurderinger en menneskekjenneren er god på vurderinger hvis man får de rette opplysningene Så det er ikke alltid det holder med raske reaksjoner hvis grunnlaget er feil Det kommer helt an på logikken bak, det er den som gjør vurderingene. Jeg vil si det er bedre med en bil som stopper da den er usikker enn en sjåfør som tror det går greit men som havner i fleisen på en annen bil, og her tror jeg du er enig:) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 hva er best : rask reaksjons evne eller god vurderingsevne ? en datamaskin er rask til å beregne men er ikke spesielt god på vurderinger en menneskekjenneren er god på vurderinger hvis man får de rette opplysningene Så det er ikke alltid det holder med raske reaksjoner hvis grunnlaget er feil Det kommer helt an på logikken bak, det er den som gjør vurderingene. Jeg vil si det er bedre med en bil som stopper da den er usikker enn en sjåfør som tror det går greit men som havner i fleisen på en annen bil, og her tror jeg du er enig:) du har tidligere gitt meg inntrykk av at du egelig ikke bryr deg så mye om det , fordi elektronikke er best uansett nå kan jeg se at raske reaksjoner i de flest tilfeller vil være best , men ikke alltid mange lever i den oppfatningen at datamaskin eller robot er best til utfør alle typer oppgaver men slik er det ikke Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 du har tidligere gitt meg inntrykk av at du egelig ikke bryr deg så mye om det , fordi elektronikke er best uansett nå kan jeg se at raske reaksjoner i de flest tilfeller vil være best , men ikke alltid mange lever i den oppfatningen at datamaskin eller robot er best til utfør alle typer oppgaver men slik er det ikke jeg mener elektronikk har alle forutsetniger til å bli bedre sjåfører enn oss. men det krever jo såklart en del ting. det er ingen tvil m at det finnes mange dårlige elektriske artikler der ute:) Lenke til kommentar
teitur Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 http://www.bt.no/multimedia/bildeserier/Eldre-reagerer-tregest-i-trafikken-1931894.html Denne artikkelen dukket opp i en diskusjon om noe helt annet et annet sted. Undersøkelsen det refereres til viste at tiden det tar å oppfatte en (litt kompleks) farlig situasjon og reagere var mye lenger enn jeg trodde, spesielt for uerfarne og eldre førere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå