Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Ganske harrymen også stilig! Mye spennende som skjer på autonome kjøretøy fronten for tiden. selv om denne ikke er særlig hjelpsom er det ganske stilig.

 

Tja, ser absolutt nytten i å bygge ei autonom robot som kan kjøyre i staden for å bygge autonome kjøyretøy. Ein slik robot vil jo ha fordelen av at den etterkvart sikkert vil kunne overførast til ein vanlig bil. Så i staden for å bygge kompliserte å dyre bilar som kjøyrer sjølv så kan ein fokusere på å bygge automatiske sjåførar som folk kan benytte seg av etter behov (f.eks gjennom utleige, eller gjennom hjelpemiddelsentralen for eldre som har bil men som av helsemessige grunnar ikkje får kjøyre sjølv lenger).

 

Men når det er sagt så går nok utviklinga på autonome kjøyretøy så fort at ein slik kjøyrerobot antageligvis ikkje blir kostnadseffektiv.

 

Men stilig var det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fant rett video og ja det er gjerne ikke styrefunksjonen som redder bilisten, men det er en del av autonomiteten i det minste.

Stemmer, så styrefunksjonen truer med å ta liv ved at den gjør brå bevegelser ut av intet..

Autobremsingen derimot vil kunne hindre en ulykke, og er en funksjon jeg antar er aktiv uavhengig av om cruisekontroll og autopilot er aktivert eller ei..

Lenke til kommentar

 

Du fant rett video og ja det er gjerne ikke styrefunksjonen som redder bilisten, men det er en del av autonomiteten i det minste.

Stemmer, så styrefunksjonen truer med å ta liv ved at den gjør brå bevegelser ut av intet..

Autobremsingen derimot vil kunne hindre en ulykke, og er en funksjon jeg antar er aktiv uavhengig av om cruisekontroll og autopilot er aktivert eller ei..

 

 

Men i dette tilfellet var autopiloten aktivert og den tok ingen brå bevegelser :) 

 

Har vell heller ikke sett noen videoer der bilen gjør åpenbare feil heller, mer det at den prøver å komme seg inn om linjene skifter mønster, funksjonen detter ut osv. Alt som fint kan håndteres med en arm på rattet. Men i alle videoene har ikke brukeren det såklart... 

Lenke til kommentar

 

Det viser seg i løpet av få dager at den ikke er til å stole på,

 

Her har du problemet.

 

For de av brukerene som fulgte med, så sto det rimlig greit forklart at man IKKE kan stole på denne automatikken, fra da de aksepterte betaen.

 

Og det er det kun den første som fyrer opp autopiloten på den aktuelle bilen som får beskjed om.

Lenke til kommentar

 

så lenge man holder i rattet så er det ingen autopilot

I tilfelle du ikke har fått det med deg, så er programvare i Beta. dvs at det er en tidlig testfase.

Da må man være på den sikkre siden og holde i rattet slik at i tilfelle noe skulle gå galt, så kan man enkelt ta over kontrollen uten videre.

 

Slike systemer er ekstremt mye raskere i reaksjoner enn når det kommer til mennesker, så joda. disse systemene er kommet for å bli :)

 

Det er jo derfor jeg skriver det jeg gjør

Beta er ikke noe hvem som helst skal ha tilgang til selv om enkelte later til å tro det

 

Her er det en Psykotendens til at man ikke stoler på mennesker , men gjør det når de lager uferdige programmer man må bare følge reglene .

 men hva er nå så  årsaken til at  disse bilen dukker opp , jo det er nettop fordi mennesker ikke følger reglene

tenk lit på det dere før dere blir slike tilhengere at halvferdige systemer

 

Forøvrig så tror jeg at jeg slå meg sammen med simen1 og Snylter her

Lenke til kommentar

Jeg mener personlig at Tesla gjør det riktige her :

 

1 : Det advares grundig om at dette er både en uferdig tjeneste og at det er BETA.

2 : Det påminnes at man bør ha hendene på rattet og være klar til å ta over om programvaren ikke gjør jobben sin.

 

På samme måte er det flere millioner brukere av Windows 10 beta som stadig vekk er med på å prøve ut programvaren ,de risikerer at de kan miste personlige filer men får fordelen av at de både kan teste ut funksjoner som kommer i fremtiden og at de kan bidra til å gjøre systemet bedre for alle sammen.

 

Det som er uforsvarlig dog er at Tesla ikke har låst funksjonaliteten til at man faktisk må ha hendene på rattet hele tiden , dette er noe de burde ha gjort rett og slett pga det vi nå ser på videoene og misforståelsene dette fører til.

 

Men nå etter å ha sett ganske så mange videoer , til og med et par som virkelig viser hvor bra det kan fungere , så har jeg troen på teknologien og antar at det nå er snakk om en videre modningsprosess for at dette skal bli virkelig bra. Forhåpentligvis så vil det bli så bra at vi mennesker blir en saga blott som sjåfører om noen tiår (om vi ønsker det).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Beta er ikke noe hvem som helst skal ha tilgang til selv om enkelte later til å tro det

Jo. Beta er noe hvem som helst kan ha tilgang til.

 

I dette tilfellet har Tesla gitt beta programvaren til alle som ønsker det, så lenge systemet er lovlig i det landet.

Lenke til kommentar

Jeg mener personlig at Tesla gjør det riktige her :

 

1 : Det advares grundig om at dette er både en uferdig tjeneste og at det er BETA.

2 : Det påminnes at man bør ha hendene på rattet og være klar til å ta over om programvaren ikke gjør jobben sin.

 

På samme måte er det flere millioner brukere av Windows 10 beta som stadig vekk er med på å prøve ut programvaren ,de risikerer at de kan miste personlige filer .....

 

Miste noen personlige filer vs risikere at Teslabilen styres rett I fronten på møtende bil...ganske så dramatisk forskjell på konsekvenser av at betaprogramvaren feiler.

Lenke til kommentar

 

Beta er ikke noe hvem som helst skal ha tilgang til selv om enkelte later til å tro det

Jo. Beta er noe hvem som helst kan ha tilgang til.

 

I dette tilfellet har Tesla gitt beta programvaren til alle som ønsker det, så lenge systemet er lovlig i det landet.

 

jeg er ikke overbevist om at alle i realiteten ønsker det

eller så har jeg aldri hørt om at Beta er noe alle skal ha tilgang til

 

De må be om tilgang

og da må man være kritisk til hvem  som får tilgang

Lenke til kommentar

 

Jeg mener personlig at Tesla gjør det riktige her :

 

1 : Det advares grundig om at dette er både en uferdig tjeneste og at det er BETA.

2 : Det påminnes at man bør ha hendene på rattet og være klar til å ta over om programvaren ikke gjør jobben sin.

 

På samme måte er det flere millioner brukere av Windows 10 beta som stadig vekk er med på å prøve ut programvaren ,de risikerer at de kan miste personlige filer .....

 

Miste noen personlige filer vs risikere at Teslabilen styres rett I fronten på møtende bil...ganske så dramatisk forskjell på konsekvenser av at betaprogramvaren feiler.

 

 

Du er sikker klar over at en del programvare som også brukes i medisinsk utstyr kan feile? Konsekvensen der er at man kan risikere pasientens liv. Er derfor en grunn til at man også overvåker manuelt pasientene.

 

Joda , ingenting er ufeilbart , men når softwaren og hardwaren til Tesla fungerer optimalt så vil det trolig være like trygt om ikke tryggere enn om et menneske kjører. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar

eller så har jeg aldri hørt om at Beta er noe alle skal ha tilgang til

Ok, da du ikke forstår 100% hva en beta er, så kan jeg oppklare det litt for deg slik at du ikke missforstår noe mer.

I denne sammenhegn, så er beta bare et utrykk for at programvaren ikke er helt ferdig, men såpass ferdig at "mannen i gata" kan få teste den.

 

 

Det at du ikke er overbevist er vel likegyldig.

 

 

Lenke til kommentar

 

eller så har jeg aldri hørt om at Beta er noe alle skal ha tilgang til

Ok, da du ikke forstår 100% hva en beta er, så kan jeg oppklare det litt for deg slik at du ikke missforstår noe mer.

I denne sammenhegn, så er beta bare et utrykk for at programvaren ikke er helt ferdig, men såpass ferdig at "mannen i gata" kan få teste den.

 

 

Det at du ikke er overbevist er vel likegyldig.

 

 

 

du har ikke forkler mang noe som jeg ikke vet fra før

om programvaren er "god nokk"  til at alle kan bruke den , slik det er i dette tilfelle er bare snak om hvordan man definer det

uansett så er det andre ting som har betydning her 

 

har man kritiske systemer så kan man ikke la uprofesjonelle leke seg med ting som ikke er helt ferdig

det må vite hvordan det fungerer

 

å kalle det for beta eller nesten ferdig har ikke så mye å si . det er snakk om hvordan man skal handtere det når alvorlige feil oppdages.

å overlate det til hvem som helst er en veldig stor risk

 

så lange det ikke oppstår alvorlige uhel er dert ikke så mange som bryr seg .

konsekvensen blir noe helt annet når det skjer et alvorlig uhel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

advarsler er ikke alltid nok.

 

  1. noen tar dem seriøst
  2. noen blir lei dem
  3. og andre bryr seg ikke om dem

Likevel stoler tesla så mye på kundene sine at de tillater dette .

Det er her risikoen blir undervurdert

Gjelder ikke dette trafikkreglene utenom og da? Alle dine tre punkter kan gå innenfor alle sektorer i trafikken. 

Lenke til kommentar

 

advarsler er ikke alltid nok.

 

  1. noen tar dem seriøst
  2. noen blir lei dem
  3. og andre bryr seg ikke om dem

Likevel stoler tesla så mye på kundene sine at de tillater dette .

Det er her risikoen blir undervurdert

Gjelder ikke dette trafikkreglene utenom og da? Alle dine tre punkter kan gå innenfor alle sektorer i trafikken. 

 

det gjelder alle regler på et generelt grunnlag

men av en eller annen grunn er det tydeligvis flere som tror at man ( de som kjører disse bilene )  holder seg 100% til reglene tesla selv har satt 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...