Salvesen. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Siden det er så stort fokus på de negative sidene av autopilot: https://www.youtube.com/watch?v=AjLriyK3tVk 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 hvem kjørerer ? I følge heading og andre tekster relatert til videoen, bilen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 hvem kjørerer ? I følge heading og andre tekster relatert til videoen, bilen. hvem er det da som tar den farlige snu operasjonen ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 hvem kjørerer ?I følge heading og andre tekster relatert til videoen, bilen. hvem er det da som tar den farlige snu operasjonen ? En random bil? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 jeg la ihvertfall merket til at systemet på bilen viste tydeligvis at det ville klare å stoppe bilen. men hvordan vet systemet da at det vil møte den andre bile på akkurat riktig sted ? hva om sjåføren hadde tatt en større sving , eller bare kommet i feil fil , i motsatt kjøreretning ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Om ikke det siste innlegget til elgen viser med all tydelighet at dette er en person med minimal innsikt i hvordan slike systemer fungerer, så vet ikke jeg. AtW 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Om ikke det siste innlegget til elgen viser med all tydelighet at dette er en person med minimal innsikt i hvordan slike systemer fungerer, så vet ikke jeg. AtW Jepp, og grunnet dette svarer jeg han minst mulig. det fører ikke til noe uansett. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Om ikke det siste innlegget til elgen viser med all tydelighet at dette er en person med minimal innsikt i hvordan slike systemer fungerer, så vet ikke jeg. AtW Hva er det du prøver deg på ? Når jeg spurte hvordan systemet viste hva som var riktig handling , som virket veldig tilfeldig så påstår du bare at jeg har ingen innsikt her Dette har ikke noe med innsikt å gjøre. det Hadler om hvordan man skal stole på om systemet hindere ulykker ut fra videoen ser man ikke om det er en person bak ratet eller om det er bilen som kjører selv Nå vil dere tydeligvis at jeg skal plaser noen av dere på mobbelisten min Endret 29. oktober 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Når systemet tillater at man ikke har hendene på rattet vil folk kjøre uten hendene på rattet, så enkle er faktisk mennesker..Det er sant. Det er fortsatt fartsgrenser i alle kroker i verden, men det er ekstremt mange som ikke tar hensyn til disse. Er det da statsensvegvesen sin feil? Siden det er de som har innført fartsgrensen på det aktuelle stedet. På samme måte som det er Tesla som har kommet med denne autopiloten, så er det ikke demmes ansvar om brukeren ikke følger instruksjonene. Det er slik at det er nedfelt svært klart hvilke sanksjoner man vil kunne utsettes for om man bryter fartsgrensene. Når systemet tillater at man ikke har hendene på rattet vil folk kjøre uten hendene på rattet, så enkle er faktisk mennesker.. Tesla vil nok utvilsomt kunne havne i en situasjon der de har ansvar i enkelte markeder og de prøver derfor å unngå det ved bruk av en haug av ansvarsfraskrivelser.. Å slippe slik programvare ut på offentlige veier er rett og slett ikke greit. Er det i det hele tatt lovlig? Nei, Tesla vil sannsynligvis ikke havne i en lik situasjon, da man ikke får denne oppdateringen i land hvor dette ikke er lov pr idag. Eksempel Kina. At det er eksplisitt forbudt i Kina betyr ikke at andre land kan tillate dette men samtidig holde produsenten ansvarlig for enkelte typer feil. Programvaren i Tesla (også fra andre produsenter) blir godkjent av myndighetene i Norge før de er tilgjenglig før de er tilgjenglig for nedlasting. Noe som også er gjort i dette tilfellet. Hvem i Norge godkjenner programvaren, og har innsikt i kildekoden? Det er jo en haug av biler som har autopilot, eller andre ting som automatisk bremsing ved hindring ol. Ja, det er korrekt. Fellesnevneren for disse andre er at de ikke vrenger over i feil felt Tesla skryter vel selv av hvor avansert autopiloten er i forhold til andre systemer der ute, kanskje det er en fordel med enkle systemer.. Noen av de andre krever også at man har hendene på rattet og kobler seg rett og slett ut etter 15 sekunder utenhender på rattet.. Jeg har ingen problemer med at Tesla, og alle andre kjører på med godkjent autopilot system. Selvom disse er i "beta"-modus. Så du mener det er helt greit at betasystemer er i trafikken og risikerer å drepe deg? Alle 'feil', som forekommer, blir automatisk registrert og lastet opp til Tesla, slik at de kan gjøre sluttproduktet mer eller mindre bombesikkert når den tid kommer Her forutsetter du noe du ikke har grunnlag for å forutsette, nemlig at alle feilene identifiseres som feil av bilen. Programvaren som er ute for beta nå har vært testet i flere måneder allerede. Som nevnt, så skal man kjøre på motorvei med midtrabatt. man skal også ha begge hendene på rattet. Så ser ikke helt problemet. Testet i flere måneder.. Til sammenlikning er operativsystemet på PCen din testet i flere år før det kom ut, et system som ikke har det samme potensialet for å drepe mennesker altså.. Office-pakken som du kanskje har installert er også testet ut over lengre tid.. De skryter av at autopiloten benytter seg av GPSen, det ville med det som utgangspunkt vært svært enkelt å kun aktivere autopiloten der den i utgangspunktet kan brukes trygt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Ganske harrymen også stilig! Mye spennende som skjer på autonome kjøretøy fronten for tiden. selv om denne ikke er særlig hjelpsom er det ganske stilig. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 At det er eksplisitt forbudt i Kina betyr ikke at andre land kan tillate dette men samtidig holde produsenten ansvarlig for enkelte typer feil.Jo. Alle land som har gitt klarsignal til Tesla har fått oppdateringen, eller vil få den iløpet av noen få dager. Alle land som ikke godkjenner denne, vil bli holdt utenfor. deriblandt Kina. Norge er et av de landene som har gitt klarsignal for denne. Hvem i Norge godkjenner programvaren, og har innsikt i kildekoden?Hvilken myndighet\departement som har ansvaret for regelverk på vei eller transport, får du Google deg frem til. Om de har tilgang til kildekoden, er vel heller tilvsomt, da dette er mer eller mindre poengløst. Ingen myndighet vil uansett ha kunnskap til og sette seg inn i kildekoden. Tesla har nok sendt et lengre dokument til forskjellige myndigheter hvor dem forklarer hvordan autopiloten fungerer, og hva som kreves av føreren av kjøretøyet, så er det opp til myndighetene i hvert enkelt land om de godkjenner denne type system eller ikke. I Kina er systemet fortsatt under behandling, så man skal ikke se bort ifra at det blir også godkjent der. Fellesnevneren for disse andre er at de ikke vrenger over i feil felt Nå har jeg ikke innblikk i andre autopilot systemer, så aner ikke hvordan de oppfører seg på veier man ikke skal bruke den på. Har pr idag ikke sett noen klipp av Teslas autopilot-system, hvor den sporadisk bytter kjørebane på en motorvei. Det at idioter ikke bruker systemet riktig vil det alltid være. Samme med folk som kjører med sommerdekk på vinterføre. Så du mener det er helt greit at betasystemer er i trafikkenJepp, så lenge dem har blitt godkjent så har jeg ingen problemer. Synes jeg det er greit at idioter som ikke følger "innstruksjonene" ute i trafikken? Absolutt ikke. Her forutsetter du noe du ikke har grunnlag for å forutsette, nemlig at alle feilene identifiseres som feil av bilen.Alle feil blir nok ikke fanget opp - det kan man heller ikke forvente, men de fleste blir nok registrert. Ellers så sier bilen veldig fort ifra når den har ikke har kontroll lenger og ber deg ta over. Noe som ikke er noe problem da man i utgangspunktet skal ha hendene på rattet fra før av. -- De skryter av at autopiloten benytter seg av GPSen, det ville med det som utgangspunkt vært svært enkelt å kun aktivere autopiloten der den i utgangspunktet kan brukes trygt.Nå har så vidt meg bekjent ikke Tesla noen stor kartdatabase, så ser ikke helt hvordan de skal til enhvertid se alle "godkjente" kjøreruter. For all del, mulig dette er noe som kommer i den ferdige versjonen, men dette er som nevnt en godkjent testutgave. Testet i flere måneder.. Office-pakken som du kanskje har installert er også testet ut over lengre tid.. Ok, det at du sammenligner autopiloten i en Tesla med Officepakken din, forklarer meg en del. Tror vi lar det ligger her jeg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hva er nå forskjellen på et program og et annet. begge kan inneholde feil. Spørsmålet blir da hvordan skal man da for kartlagt så nage feil som mulig Så lenge systemet i bilen ser at det er en "logisk brist" i det den skal gjøre så burde det også forstå at det er noe som er galt Man kan jo bare lure på om det er bygd inn i systemet det burde ihvertfall være et minstekrav Det som blir verre er nå systemet ikke ser den "logiske bristen" . man har jo heller ikke noe garanti for at et menneske klarer å reagere heller. hele opplegget er tragisk man overlater kontrollen til et uferdig system som til overmål må kontrollere av sjåføren som også blir altså ansvarlig om systemet skulle svikte på en slik måte at det volder skade å skylde på sjåføren om noe går galt blir for enkelt så lenge man holder i rattet så er det ingen autopilot Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 så lenge man holder i rattet så er det ingen autopilot I tilfelle du ikke har fått det med deg, så er programvare i Beta. dvs at det er en tidlig testfase. Da må man være på den sikkre siden og holde i rattet slik at i tilfelle noe skulle gå galt, så kan man enkelt ta over kontrollen uten videre. Slike systemer er ekstremt mye raskere i reaksjoner enn når det kommer til mennesker, så joda. disse systemene er kommet for å bli 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Testet i flere måneder.. Office-pakken som du kanskje har installert er også testet ut over lengre tid.. Ok, det at du sammenligner autopiloten i en Tesla med Officepakken din, forklarer meg en del. Tror vi lar det ligger her jeg. Du tok virkelig ikke poenget du.. Office-pakken er et produkt med ekstremt liten fare for alvorlige hendelser, allikevel er det altså testet inn og ut over lengre tid for å unngå feil. Så er det noen som får en kul ide om å lage en autopilot til bilen sin, slik at den er selvkjørende.. De tester det kjapt i noen måneder, lanserer en programvare de sier er beta-software og pusher den ut til titusener av biler.. Det viser seg i løpet av få dager at den ikke er til å stole på, så da skjuler de seg bare bak at man kun skal bruke den på flerfeltsveier med midtdeler.. Til sammenlikning vil en kritisk feil i Office-pakken av en slik karakter at du eksempelvis kan få virus på maskinen din føre til at det ganske kjapt går ut advarsler om det.. Ser du poenget nå? Jeg har ellers spurt om en ting tidligere.. Er det noen som vet om advarselen om autopiloten dukker opp hver gang man skal starte autopiloten på ny kjøretur, eller dukker den kun opp første gang den aktiveres? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Har det skjedd noen ulykker med denne SW enda? Vet iallefall at den har forhindret, men ikke hørt om noen ulykker enda. Så lenge folk gjør som fortalt ser jeg ikke hvordan den skal klare å forårsake ulykker heller, den kobler ut ganske fort når den får motstand i ratt, noen bremser osv. Den er heller ikke testet i noen måneder, den ble lansert for ett år siden og tesla startet nok ikke programmeringen da... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Jeg er enig med Snylter i at autopiloten er for uferdig til å rulle ut i det omfanget uten større advarsler. Det er greit at hvem som helst får tilgang til betatesting, men da burde de aktivt melde seg inn i et betatestpanel med store advarsler om at beta krever ekstra årvåkenhet, samt at autopilot-funksjonen må ha kraftige advarsler når den skal aktiveres og for eksempel være tidsbegrenset (ikke slå seg av automatisk, men etter en viss tid lage en plagsom lyd til den slåes av manuelt). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Har det skjedd noen ulykker med denne SW enda? Vet iallefall at den har forhindret, men ikke hørt om noen ulykker enda. Så lenge folk gjør som fortalt ser jeg ikke hvordan den skal klare å forårsake ulykker heller, den kobler ut ganske fort når den får motstand i ratt, noen bremser osv. Den er heller ikke testet i noen måneder, den ble lansert for ett år siden og tesla startet nok ikke programmeringen da... Jeg venter spent på første tilfelle som blir offentlig kjent. Hvilken ulykke har den forhindret? Var det på en flerfeltsvei med midtdeler? Ulykkene kommer nok på glatta, når den gjør slike stupid brå bevegelser på god isdekket vei. Jeg er enig med Snylter i at autopiloten er for uferdig til å rulle ut i det omfanget uten større advarsler. Det er greit at hvem som helst får tilgang til betatesting, men da burde de aktivt melde seg inn i et betatestpanel med store advarsler om at beta krever ekstra årvåkenhet, samt at autopilot-funksjonen må ha kraftige advarsler når den skal aktiveres og for eksempel være tidsbegrenset (ikke slå seg av automatisk, men etter en viss tid lage en plagsom lyd til den slåes av manuelt). Eller man kan gjøre som enkelte andre, slik at autopiloten deaktiveres etter 15 sekunder uten hender på rattet.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Har det skjedd noen ulykker med denne SW enda? Vet iallefall at den har forhindret, men ikke hørt om noen ulykker enda. Så lenge folk gjør som fortalt ser jeg ikke hvordan den skal klare å forårsake ulykker heller, den kobler ut ganske fort når den får motstand i ratt, noen bremser osv. Den er heller ikke testet i noen måneder, den ble lansert for ett år siden og tesla startet nok ikke programmeringen da... Jeg venter spent på første tilfelle som blir offentlig kjent. Hvilken ulykke har den forhindret? Var det på en flerfeltsvei med midtdeler? Ulykkene kommer nok på glatta, når den gjør slike stupid brå bevegelser på god isdekket vei. Ligger video på youtube. det var ikke på flerfeltsvei. Lite sannsynlig når bilen ikke vill finne linjene på dekket vei og derfor ikke vill merke. Men på morgen is osv er det stor fare ja! Men fører er uansett ansvarlig for fartbruk osv. Godt mulig personen hadde forutsaket ulykke uten funksjonen også, de som kjører fort gjør det nok til vanlig også Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Det ligger svært mange millioner filmer på youtube, du kan gjerne komme med en URL til den aktuelle filmen. Jeg fant fort et tilfelle der nødstansfunksjonaliteten klarte å stoppe bilen for å unngå en ulykke, det er funksjonalitet andre bilprodusenter har hatt det siste tiåret. Det er rett og slett cruisekontrollen som hindrer ulykken i å inntreffe her, ikke autopiloten som sådan (jeg anser det for å være to ulike systemer som jobber sammen) Utover dette finner jeg ikke noe, så da avventer jeg en URL fra deg. På svartis vil den nok se linjene tenker jeg, da kommer problemene også.. For oss som kjører litt rundt i landet også vinterstid vet vi at det til tider er delvis tildekte veier en del steder, det kan muligens også være forhold der den vil reagere.. ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå