Snylter Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Klart jeg forstår det, på samme måte som jeg forstår at du ikke har testet tesla.. Så du må gå fram på samme måte, altså finne tilgjengelig info om de to systemene. Klart det er mange fanboys, det er det i Mercedes miljøet også.. Men de aller fleste har gode erfaringer fra der systemet er tiltenkt å virke så langt. Å finne ut om noen lyger på seg er jo ganske vanskelig og ikke noe verken du eller jeg kan påvise. Jeg har ikke testet Tesla sin autopilot enda, det er korrekt. Jeg har testet Mercedes sin på et par biler. Når det er sagt, jeg er langt fra noen MB-entusiast, det er bare tilfeldigvis det merket jeg har mest med å gjøre for tiden.. Jeg har biler av andre merker også, både europeiske og amerikanske. Nå skal vel teslas autopilot (beta) kjøres på motorvei ned midtrabatt. Ingen av tilfellene i klippet du viser til er på noen form for motorvei, men heller svingete, hvor man må forvente at ting kanskje ikke går etter planen. spesielt når det er betaprogramvare. Hvis den ikke skal brukes andre steder er de nødt til å blokkere muligheten andre steder, folk kommer til å bruke den andre steder også så lenge det er mulig.. Å si at den kun skal brukes på motorvei er selvsagt bare noe Tesla sier for å slippe å være ansvarlig for ulykker forårsaket av at den ikke er så god som de vil ha det til. Bilen kjører over en bakketopp og mister linjene, ber sjåfør holde på rattet og varsler at auto er av. Hadde sjåfør gjort som han skulle og allerede hatt hendene på rattet hadde den nok ikke gått mot venstre side. Og i tillegg er den jo på en vei der den egentlig ikke skal brukes. Så ja, lite tesla feil her spør du meg. Hvis den ikke skal brukes der må Tesla sørge for at det ikke går å bruke den der da, enkelt og greit. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hvis den ikke skal brukes andre steder er de nødt til å blokkere muligheten andre steder, folk kommer til å bruke den andre steder også så lenge det er mulig.. Å si at den kun skal brukes på motorvei er selvsagt bare noe Tesla sier for å slippe å være ansvarlig for ulykker forårsaket av at den ikke er så god som de vil ha det til. Bilen kjører over en bakketopp og mister linjene, ber sjåfør holde på rattet og varsler at auto er av. Hadde sjåfør gjort som han skulle og allerede hatt hendene på rattet hadde den nok ikke gått mot venstre side. Og i tillegg er den jo på en vei der den egentlig ikke skal brukes. Så ja, lite tesla feil her spør du meg. Hvis den ikke skal brukes der må Tesla sørge for at det ikke går å bruke den der da, enkelt og greit. Så argumentet ditt er at man ikke kan stole på mennesker, og maskinen må overkjøre menneskers avgjørelser i bil? Er det slik å forstå? AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 (endret) vanlig mennesker har i grunnen ikke så mye peiling på dette.de skal bare forholde seg til "reglene" for at det er trygtmen det er også det som gjør at det ikke er trygt for det vil være noen som ikke følger instruksjonene så nøye forøvrig så ser jeg ikke poenget ved at bilen ska kjøer på egen hand men man må holde i rattet. bilen vil jo da også lære unoter eller menneskelige feil Høh? Nå tror jeg du synser igjen... Tesla sier jo at man skal ikke stole på autokjør funksjonaliteten og at man skal ha håndene på rattet , med andre ord du skal være klar for å ta over kontrollen på bilen om det behøves. Jeg forstår heller ikke hvordan en bil vil lære av menneskelige feil når det eneste man gjør er å holde på rattet , bilens kjøring har vel heller ingen "lær av mennesket" funksjon såvidt jeg vet så dette må være noe du har drømt. Nå vet jeg ikke om det er så vanskelig for deg å forstå , men la oss si at isteden for å kjøre på en "Vei" så kjører du på en togbane og toget har til enhver tid dreie på hvor fort det kan kjøre i svingen , om det må kjøre til siden eller ta av på en kryssning og så videre ... Vi trenger ikke å komplisere det alt for mye for deg , men når bilene oppnår perfeksjon så vil man ikke ha et eneste uhell med mindre det er noe alvorlig som oppstår og som ikke engang et menneske kan hindre... Det er ikke kompliser i det hele tatt bilen register jo bare data, spørmålet ert hva disse dataene brukes til og så er det med den situasjon der man må overta mens bilen resiterer data. gjør bilen feil samtidig som et menneske gjør en feil , eller at man griper inn uten at det er nødvendig og fjør en feil samtidig dette vil jo også bli registret som data spørmålet er hvilke typer data som blir registeret. Er det bilen sin oppførsel eller er det menneskelige handlinger / reaksjoner ? slik du argumenterer så er du veldig fan-boy på tesla sin autopilot , så sterk fan-boy at du strengt tatt ikke bryr deg om det funger eller ikke . det ar bare viktig for deg at bilen kjøre på egen hand da mennesker gjør så mange feil den holding er jo en selvmotsigelse Endret 28. oktober 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hvis den ikke skal brukes der må Tesla sørge for at det ikke går å bruke den der da, enkelt og greit. Så argumentet ditt er at man ikke kan stole på mennesker, og maskinen må overkjøre menneskers avgjørelser i bil? Er det slik å forstå? Ikke på generelt grunnlag. Men det er et faktum at ved å legge til rette for en slik funksjon kommer den til å bli brukt alle steder den kan brukes. Etter hva jeg har lest meg frem til skryter de av at de bruker blant annet GPSen til denne autopiloten.. Da burde det være enkelt å legge til rette slik at autopiloten kun fungerer på spesielle strekninger der den kan anses som trygg. Særlig når man er på et beta-stadie. Utover det lurer jeg på om man må godta betingelsene første gang autopiloten aktiveres på hver kjøretur, eller om det er en engangsgreie der man informeres om at man ikke kan bruke den annet enn på vei med midtdeler.. Er det noen som vet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Høres da ganske ut som du stoler mer på en maskins vurderingsevne enn menneske for min del. Som om du faktisk er med på at folk gjør endel dårlige avgjørelser i trafikken? AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 (endret) Høres da ganske ut som du stoler mer på en maskins vurderingsevne enn menneske for min del. Som om du faktisk er med på at folk gjør endel dårlige avgjørelser i trafikken? Her tar du feil. Jeg mener at maskiner og mennesker har hver sine styrker og at det beste for sikkerheten trolig er en kombinasjon av mennesker og maskiner i denne sammenheng. Endret 28. oktober 2015 av Snylter Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 slik du argumenterer så er du veldig fan-boy på tesla sin autopilot , så sterk fan-boy at du strengt tatt ikke bryr deg om det funger eller ikke . det ar bare viktig for deg at bilen kjøre på egen hand da mennesker gjør så mange feil den holding er jo en selvmotsigelse Sukk. Du skal få lov til å komme med fanboy argumentet ditt , jeg kommer trolig aldri til å kjøpe meg en Tesla da den er langt utenfor mitt bruksområdet , men den dagen en vanlig bil med selvkjøringsfunksjon blir tilgjengelig til en overkommelig penge vil jeg trolig investere i den og forhåpentligvis kunne slappe av mens bilen tar meg fra A til B. Nei, det er ikke en selvmotsigelse å si at mennesker vil trolig gjøre langt flere og alvorlige feil som vil koste svært mange liv enn om man lot en datamaskin som er programmert til å kjøre trygt og sikkert fra A til B ta over når teknologien er på plass og er utprøvd nok. Du trenger ikke å svare da dette er siste gangen jeg kommer til å svare deg i denne tråden. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hva er det som skjer I klippet rundt 0.24? Ser ut som bilen prøver å styre over den doble sperrelinjen og inn I fronten på motgående?? Bilen kjører over en bakketopp og mister linjene, ber sjåfør holde på rattet og varsler at auto er av. Hadde sjåfør gjort som han skulle og allerede hatt hendene på rattet hadde den nok ikke gått mot venstre side. Og i tillegg er den jo på en vei der den egentlig ikke skal brukes. Så ja, lite tesla feil her spør du meg. Jo, men konsekvensen av at bilføreren ikke følger instruksjonene til Tesla kan bli at autopiloten styrer bilen I front på motgående. Helt horribelt at de kan hive en slik programvareoppdatering på markedet. Merkelig at dette er godkjent på norske veier. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 slik du argumenterer så er du veldig fan-boy på tesla sin autopilot , så sterk fan-boy at du strengt tatt ikke bryr deg om det funger eller ikke . det ar bare viktig for deg at bilen kjøre på egen hand da mennesker gjør så mange feil den holding er jo en selvmotsigelse Sukk. Du skal få lov til å komme med fanboy argumentet ditt , jeg kommer trolig aldri til å kjøpe meg en Tesla da den er langt utenfor mitt bruksområdet , men den dagen en vanlig bil med selvkjøringsfunksjon blir tilgjengelig til en overkommelig penge vil jeg trolig investere i den og forhåpentligvis kunne slappe av mens bilen tar meg fra A til B. Nei, det er ikke en selvmotsigelse å si at mennesker vil trolig gjøre langt flere og alvorlige feil som vil koste svært mange liv enn om man lot en datamaskin som er programmert til å kjøre trygt og sikkert fra A til B ta over når teknologien er på plass og er utprøvd nok. Du trenger ikke å svare da dette er siste gangen jeg kommer til å svare deg i denne tråden. du kommer nok til svar for det du driver med nå miner mere om et overgrep en bare motargumenter dessuten så har du tydeligvis ikke forstått argumentet mit i det hel tatt Det var snakk om et system som ikke var klart for markedet som likevel skulle overlates til kontrollere bilen Dette skal man altså stole på , til tross for at man skal kontrollere om det virker og så gripe inn hvis det skjer noe galt Man skal overlate kontrollen til bilen samtidig skal man kontrollere om det virker å stole på dett systemet og samtidig kontrollere om det virker er 2 motsetninger . det var det det var snakk om i innleggene mine Men det fik du tydeligvis ikke med deg neste som jeg mistanker deg for kun være ute etter sverte alle mine argumenter mot selvkjørende biler du og mange fler vil nok argumentere med at disse bilen praktisk tal kan overlates til veien allerede. jeg mener at det er alt for tidlig det ser man jo her Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Å si at den kun skal brukes på motorvei er selvsagt bare noe Tesla sier for å slippe å være ansvarlig for ulykker forårsaket av at den ikke er så god som de vil ha det til.Hva er det du ikke forstår? Det er en BETA. Det står meget tydelig når man laster ned oppdateringen hvor autopiloten egner seg. Uansett om en ulykke foregår på en rett strekkning, så er ikke Tesla ansvarlig! Det er du som opererer kjøretøyet som er ansvarlig, uansett om autopilot er på eller av. Man skal også ha hendene på rattet under autopiloten, noe ikke klippene dine hadde (så vidt jeg husker). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hva er det som skjer I klippet rundt 0.24? Ser ut som bilen prøver å styre over den doble sperrelinjen og inn I fronten på motgående?? Bilen kjører over en bakketopp og mister linjene, ber sjåfør holde på rattet og varsler at auto er av. Hadde sjåfør gjort som han skulle og allerede hatt hendene på rattet hadde den nok ikke gått mot venstre side. Og i tillegg er den jo på en vei der den egentlig ikke skal brukes. Så ja, lite tesla feil her spør du meg. Jo, men konsekvensen av at bilføreren ikke følger instruksjonene til Tesla kan bli at autopiloten styrer bilen I front på motgående. Helt horribelt at de kan hive en slik programvareoppdatering på markedet. Merkelig at dette er godkjent på norske veier. Auto funksjonen er av i det punktet bilen svinger så det er fult og holdent sjåføren sin feil. På samme måte som man må svinge med cruise control osv. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hva er det som skjer I klippet rundt 0.24? Ser ut som bilen prøver å styre over den doble sperrelinjen og inn I fronten på motgående?? Bilen kjører over en bakketopp og mister linjene, ber sjåfør holde på rattet og varsler at auto er av. Hadde sjåfør gjort som han skulle og allerede hatt hendene på rattet hadde den nok ikke gått mot venstre side. Og i tillegg er den jo på en vei der den egentlig ikke skal brukes. Så ja, lite tesla feil her spør du meg. Jo, men konsekvensen av at bilføreren ikke følger instruksjonene til Tesla kan bli at autopiloten styrer bilen I front på motgående. Helt horribelt at de kan hive en slik programvareoppdatering på markedet. Merkelig at dette er godkjent på norske veier. Auto funksjonen er av i det punktet bilen svinger så det er fult og holdent sjåføren sin feil. På samme måte som man må svinge med cruise control osv. Jo, enig I at det er sjåførens feil...jeg reagerer bare på at denne funksjonen er tilgjengelig for Teslaeierne. Forøvrig synes jeg problemstillingen ikke er sammenlignbar med cruisecontrol der sjåføren sitter med styring hele tiden og dermed ingen tvil om hvem som faktisk styrer bilen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Så du stoler heller ikke på sjåfører? Du tenker det er bedre om maskiner overstyrer de? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 At det er sjåføren sin feil hvis autofusjonen feiler er jeg ikke slett enig i. for da må man faktisk vite med klarhet i hvem som faktisk styrer bilen før man kan legge ansvaret på noen Dette her er bare en "oppdatering" av systemet . Når det gjelder oppdateringer så spør man seg selv om det er nødvendig Og da vil det svaret nesten alltid være ja Ellers spør man seg også om det er frivillig eller ikke . det er ikke kommet frem noen informasjon om oppdatering er frivillig ( i så fall har jeg gått glip av det ) her viser tesla en ganske stor ansvarsfraskrivelse. De ønsker at brukerne skal teste ut en fusjon som er noe tvilsom , samtidig som de ikke vil stå til ansvar om det skulle skje noe alvorlig Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 (endret) Å si at den kun skal brukes på motorvei er selvsagt bare noe Tesla sier for å slippe å være ansvarlig for ulykker forårsaket av at den ikke er så god som de vil ha det til.Hva er det du ikke forstår? Det er en BETA. Det står meget tydelig når man laster ned oppdateringen hvor autopiloten egner seg. Uansett om en ulykke foregår på en rett strekkning, så er ikke Tesla ansvarlig! Det er du som opererer kjøretøyet som er ansvarlig, uansett om autopilot er på eller av. Man skal også ha hendene på rattet under autopiloten, noe ikke klippene dine hadde (så vidt jeg husker). Jeg vet at det er en BETA, og forstår det. Det er jo en del av det som gjør saken skremmende, beta-programvare har ingenting i produksjon å gjøre, det er normalt for en tidlig testfase som er før kunder flest får tilgang på det. Når systemet tillater at man ikke har hendene på rattet vil folk kjøre uten hendene på rattet, så enkle er faktisk mennesker.. Tesla vil nok utvilsomt kunne havne i en situasjon der de har ansvar i enkelte markeder og de prøver derfor å unngå det ved bruk av en haug av ansvarsfraskrivelser.. Å slippe slik programvare ut på offentlige veier er rett og slett ikke greit. Er det i det hele tatt lovlig? Endret 28. oktober 2015 av Snylter Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Når systemet tillater at man ikke har hendene på rattet vil folk kjøre uten hendene på rattet, så enkle er faktisk mennesker..Det er sant. Det er fortsatt fartsgrenser i alle kroker i verden, men det er ekstremt mange som ikke tar hensyn til disse. Er det da statsensvegvesen sin feil? Siden det er de som har innført fartsgrensen på det aktuelle stedet. På samme måte som det er Tesla som har kommet med denne autopiloten, så er det ikke demmes ansvar om brukeren ikke følger instruksjonene. Når systemet tillater at man ikke har hendene på rattet vil folk kjøre uten hendene på rattet, så enkle er faktisk mennesker.. Tesla vil nok utvilsomt kunne havne i en situasjon der de har ansvar i enkelte markeder og de prøver derfor å unngå det ved bruk av en haug av ansvarsfraskrivelser.. Å slippe slik programvare ut på offentlige veier er rett og slett ikke greit. Er det i det hele tatt lovlig? Nei, Tesla vil sannsynligvis ikke havne i en lik situasjon, da man ikke får denne oppdateringen i land hvor dette ikke er lov pr idag. Eksempel Kina. Programvaren i Tesla (også fra andre produsenter) blir godkjent av myndighetene i Norge før de er tilgjenglig før de er tilgjenglig for nedlasting. Noe som også er gjort i dette tilfellet. Det er jo en haug av biler som har autopilot, eller andre ting som automatisk bremsing ved hindring ol. Jeg har ingen problemer med at Tesla, og alle andre kjører på med godkjent autopilot system. Selvom disse er i "beta"-modus. Alle 'feil', som forekommer, blir automatisk registrert og lastet opp til Tesla, slik at de kan gjøre sluttproduktet mer eller mindre bombesikkert når den tid kommer Mao. man kan ikke nekte alle personene bil, pga det er enkelte som ikke følger reglene som er satt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Mao. man kan ikke nekte alle personene bil, pga det er enkelte som ikke følger reglene som er satt. Nei, men man kan nekte å tillate produsenten å hive ut et produkt på markedet som ikke er tilstrekkelig testet og setter andres liv og helse I fare. Automatisk styring av biler som passerer hverandre med centimeters klaring er såpass sikkerhetskritisk at det bør være helt gjennomtestet før det slippes på markedet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Mao. man kan ikke nekte alle personene bil, pga det er enkelte som ikke følger reglene som er satt. Nei, men man kan nekte å tillate produsenten å hive ut et produkt på markedet som ikke er tilstrekkelig testet og setter andres liv og helse I fare. Automatisk styring av biler som passerer hverandre med centimeters klaring er såpass sikkerhetskritisk at det bør være helt gjennomtestet før det slippes på markedet. Programvaren som er ute for beta nå har vært testet i flere måneder allerede. Som nevnt, så skal man kjøre på motorvei med midtrabatt. man skal også ha begge hendene på rattet. Så ser ikke helt problemet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Google har jo egen sjåfører som testet bilen og funksjonene der. Disse sjåførene er høyst sannsynlig opplær til takle farlige situasjoner hvis det skulle skje noe tesla vil altså flytte ansvaret over på alle kundene Kundene skal altså være ansvarlig for noe de ikke alltid kan (for lov å ) ha kontroll over Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Kundene skal altså være ansvarlig for noe de ikke alltid kan (for lov å ) ha kontroll over Joda. føreren av tesla har alltid kontroll. derfor dem også må ha hendene på rattet mens man kjører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå