Snylter Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Jeg synes det er ganske så ufattelig at det er lov å hive ut betaversjoner for testing på offentlige veier! http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/ De har jo vært i førbeta stadiet også, så de er godt testet allerede. Men som det sies er det jo føreren som skal passe på EDIT: skal jo også nevne at mercedes har hatt en lignende funksjon over lengre tid uten at noen har brydd seg særlig. Forskjellen er vel at det ikke er meldt om noen Mercedes som vrenger over i motsatt kjøreretning når den ikke lenger forstår greiene.. ? At myndighetene tillater innføring av den autopiloten til Tesla er svært uheldig, jeg håper bare ikke noen jeg er glad i må dø som følge av dette uferdige produktet de har implementert. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Forskjellen er vel at det ikke er meldt om noen Mercedes som vrenger over i motsatt kjøreretning når den ikke lenger forstår greiene.. ? At myndighetene tillater innføring av den autopiloten til Tesla er svært uheldig, jeg håper bare ikke noen jeg er glad i må dø som følge av dette uferdige produktet de har implementert. Det har jeg ingen info om, men du må gjerne dele Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Jeg synes det er ganske så ufattelig at det er lov å hive ut betaversjoner for testing på offentlige veier! http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/ De har jo vært i førbeta stadiet også, så de er godt testet allerede. Men som det sies er det jo føreren som skal passe på EDIT: skal jo også nevne at mercedes har hatt en lignende funksjon over lengre tid uten at noen har brydd seg særlig. Forskjellen er vel at det ikke er meldt om noen Mercedes som vrenger over i motsatt kjøreretning når den ikke lenger forstår greiene.. ? At myndighetene tillater innføring av den autopiloten til Tesla er svært uheldig, jeg håper bare ikke noen jeg er glad i må dø som følge av dette uferdige produktet de har implementert. Du burde være mer redd for at noen du er glad i dør pga menneskelige feil og regelbrudd. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Forskjellen er vel at det ikke er meldt om noen Mercedes som vrenger over i motsatt kjøreretning når den ikke lenger forstår greiene.. ? At myndighetene tillater innføring av den autopiloten til Tesla er svært uheldig, jeg håper bare ikke noen jeg er glad i må dø som følge av dette uferdige produktet de har implementert. Det har jeg ingen info om, men du må gjerne dele Slik jeg tolker denne artikkelen er de ikke videre imponert over autopiloten. http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/ Her er et klipp som viser hvordan den kan oppføre seg, det ene tilfellet der er rimelig close.. Såpass brå manøvre som den gjorde et par ganger der tenker jeg blir fint på vinterføre, jeg håper ihvertfall ESPen funker bra. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Dette er vel bare ett hakk videre fra den gangen de første fartsholderne kom, da mange sjåfører hev seg på bremsene da de oppdaget at bilen ikke hadde tenkt å senke farten gjennom svingen eller idet de tok igjen en annen bil... Dette er en funksjon som man må lære seg å bruke. Jeg vil nå si at å gå fra cruisecontrol til Teslas autopilot er ganske så mange hakk videre. Her må man omstille seg fullstendig og som det fremgår av videoen i artikkelen så sliter føreren voldsomt med å overlate kontrollen til bilen. Med tanke på at man hele tiden på sitte på tå hev og overvåke autopiloten så er denne løsningen kun en gimmick fra Tesla per i dag, ikke særlig nyttig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Slik jeg tolker denne artikkelen er de ikke videre imponert over autopiloten. http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/ Her er et klipp som viser hvordan den kan oppføre seg, det ene tilfellet der er rimelig close.. Såpass brå manøvre som den gjorde et par ganger der tenker jeg blir fint på vinterføre, jeg håper ihvertfall ESPen funker bra. Jeg mente andre veien, altså at mercedes leverer ett feilfritt produkt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det er jo derfor jeg har vær skeptisk helt fra denne tråden ble startet. jeg skulle til å si at noe må være korket i hue ( selv om det nok ikke er helt lov ) når man ignorer fullstendig risikoen ved beta produktet. hvis det er slik tesla skal driver det så vil det alltid være feil de overlater til brukerne å finne samt å la dem teste om det fungerer Det er ikke slik trafikksikkerhet skal fungere man skal da ikke kjøre sin engen bil mot en hindring for sjekk om bilen svinger unna eller stopper tesla bør selv teste bilen for å kunne garantere at systemet virker ikke overlate det til brukerne Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det er jo derfor jeg har vær skeptisk helt fra denne tråden ble startet. jeg skulle til å si at noe må være korket i hue ( selv om det nok ikke er helt lov ) når man ignorer fullstendig risikoen ved beta produktet. hvis det er slik tesla skal driver det så vil det alltid være feil de overlater til brukerne å finne samt å la dem teste om det fungerer Det er ikke slik trafikksikkerhet skal fungere man skal da ikke kjøre sin engen bil mot en hindring for sjekk om bilen svinger unna eller stopper tesla bør selv teste bilen for å kunne garantere at systemet virker ikke overlate det til brukerne Tesla har testet dette lenge. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Tesla har testet dette lenge. Tydeligvis ikke lenge nok. "Tesla is very clear about the fact that the driver is responsible for the car at all times and should be actively in control, despite the AutoPilot system: it will be the driver’s fault, not Tesla’s if the car ends up in a road traffic collision." Helt horribelt opplegg å hive ansvaret for testing over på Teslaeierne. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Det er jo derfor jeg har vær skeptisk helt fra denne tråden ble startet. jeg skulle til å si at noe må være korket i hue ( selv om det nok ikke er helt lov ) når man ignorer fullstendig risikoen ved beta produktet. hvis det er slik tesla skal driver det så vil det alltid være feil de overlater til brukerne å finne samt å la dem teste om det fungerer Det er ikke slik trafikksikkerhet skal fungere man skal da ikke kjøre sin engen bil mot en hindring for sjekk om bilen svinger unna eller stopper tesla bør selv teste bilen for å kunne garantere at systemet virker ikke overlate det til brukerne Tesla har testet dette lenge. Hvis man leser alle tilbakemeldingen fra de som tester og alt det andre styret rundt dette så virker det ikke som tesla har testet det så mye selv vel poenget var at man skal ikke la usikre fusjoner testes av vanlig folk som ikke vet hvordan de skal forholde seg hvis noe går galt først er det påstått at mennesker er dårlige sjåfører. så kommer man med fusjoner som skal hjelpe sjåførene. problemet er da at man ikke kan stole på disse fusjonene , det er en risiko å bruke dem likevel påståes det at de er bra nok til at vanlige folk kan teste dem ( les bruke dem ) vanlige sjåfører vil ikke bare teste dem men også bruke dem som de er trygge fusjoner og det går på sikkerheten løs Det ble påstått at bilen oppfører seg som en 15 åring bak ratet Endret 27. oktober 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Tesla har testet dette lenge. Tydeligvis ikke lenge nok. "Tesla is very clear about the fact that the driver is responsible for the car at all times and should be actively in control, despite the AutoPilot system: it will be the driver’s fault, not Tesla’s if the car ends up in a road traffic collision." Helt horribelt opplegg å hive ansvaret for testing over på Teslaeierne. Så du tror bmw tar på seg ansvaret om min cruisecontroll går en glitch? Hele poenget er jo at det er testet nok til å si at det er trygt om fører følger med. noe det er, meg bekjent er det lite feil når det brukes der tesla sier det skal brukes. Det andre poenget er jo at tesla trenger mer data, og derfor nå ruller det ut til flere som kan hente inn data. Sålenge tesla mener det er trygt så lenge fører er obs og er på rett "vei" så ser jeg ikke problemet.Tydeligvis ikke resten av verden heller da de har fått godkjenning(uten om Frankrike? en plass var det iallefall, kommer nok snart.) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Tesla har testet dette lenge. Tydeligvis ikke lenge nok. "Tesla is very clear about the fact that the driver is responsible for the car at all times and should be actively in control, despite the AutoPilot system: it will be the driver’s fault, not Tesla’s if the car ends up in a road traffic collision." Helt horribelt opplegg å hive ansvaret for testing over på Teslaeierne. Ikke lenge nok for hva? AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvis man leser alle tilbakemeldingen fra de som tester og alt det andre styret rundt dette så virker det ikke som tesla har testet det så mye selv vel poenget var at man skal ikke la usikre fusjoner testes av vanlig folk som ikke vet hvordan de skal forholde seg hvis noe går galt først er det påstått at mennesker er dårlige sjåfører. så kommer man med fusjoner som skal hjelpe sjåførene. problemet er da at man ikke kan stole på disse fusjonene , det er en risiko å bruke dem likevel påståes det at de er bra nok til at vanlige folk kan teste dem ( les bruke dem ) vanlige sjåfører vil ikke bare teste dem men også bruke dem som de er trygge fusjoner og det går på sikkerheten løs Det ble påstått at bilen oppfører seg som en 15 åring bak ratet Jeg har lest MANGE tilbakemeldinger,og de aller fleste er veldig positive. så tror du må leseigjen... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Hvis man leser alle tilbakemeldingen fra de som tester og alt det andre styret rundt dette så virker det ikke som tesla har testet det så mye selv vel poenget var at man skal ikke la usikre fusjoner testes av vanlig folk som ikke vet hvordan de skal forholde seg hvis noe går galt først er det påstått at mennesker er dårlige sjåfører. så kommer man med fusjoner som skal hjelpe sjåførene. problemet er da at man ikke kan stole på disse fusjonene , det er en risiko å bruke dem likevel påståes det at de er bra nok til at vanlige folk kan teste dem ( les bruke dem ) vanlige sjåfører vil ikke bare teste dem men også bruke dem som de er trygge fusjoner og det går på sikkerheten løs Det ble påstått at bilen oppfører seg som en 15 åring bak ratet Jeg har lest MANGE tilbakemeldinger,og de aller fleste er veldig positive. så tror du må leseigjen... vanlig mennesker har i grunnen ikke så mye peiling på dette. de skal bare forholde seg til "reglene" for at det er trygt men det er også det som gjør at det ikke er trygt for det vil være noen som ikke følger instruksjonene så nøye forøvrig så ser jeg ikke poenget ved at bilen ska kjøer på egen hand men man må holde i rattet. bilen vil jo da også lære unoter eller menneskelige feil Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 vanlig mennesker har i grunnen ikke så mye peiling på dette.de skal bare forholde seg til "reglene" for at det er trygtmen det er også det som gjør at det ikke er trygt for det vil være noen som ikke følger instruksjonene så nøye forøvrig så ser jeg ikke poenget ved at bilen ska kjøer på egen hand men man må holde i rattet. bilen vil jo da også lære unoter eller menneskelige feil Høh? Nå tror jeg du synser igjen... Tesla sier jo at man skal ikke stole på autokjør funksjonaliteten og at man skal ha håndene på rattet , med andre ord du skal være klar for å ta over kontrollen på bilen om det behøves. Jeg forstår heller ikke hvordan en bil vil lære av menneskelige feil når det eneste man gjør er å holde på rattet , bilens kjøring har vel heller ingen "lær av mennesket" funksjon såvidt jeg vet så dette må være noe du har drømt. Nå vet jeg ikke om det er så vanskelig for deg å forstå , men la oss si at isteden for å kjøre på en "Vei" så kjører du på en togbane og toget har til enhver tid dreie på hvor fort det kan kjøre i svingen , om det må kjøre til siden eller ta av på en kryssning og så videre ... Vi trenger ikke å komplisere det alt for mye for deg , men når bilene oppnår perfeksjon så vil man ikke ha et eneste uhell med mindre det er noe alvorlig som oppstår og som ikke engang et menneske kan hindre... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Jeg mente andre veien, altså at mercedes leverer ett feilfritt produkt. Du forstår selv at jeg ikke har testet alle biler med Mercedes sitt system tenker jeg.. Uansett, det er et system som kobler seg ut ganske fort, og som krever at du fysisk har hendene på rattet for å være aktivt (det er aktivt 15 sekunder hvis du fjerner hendene fra rattet, så gir det seg) Jeg har lest MANGE tilbakemeldinger,og de aller fleste er veldig positive. så tror du må leseigjen... Har du husket å trekke fra fanboypoints? Det er mange fanboys i Tesla-miljøet, muligens en større tetthet enn det er av fanboys i apple-miljøet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Jeg mente andre veien, altså at mercedes leverer ett feilfritt produkt. Du forstår selv at jeg ikke har testet alle biler med Mercedes sitt system tenker jeg.. Uansett, det er et system som kobler seg ut ganske fort, og som krever at du fysisk har hendene på rattet for å være aktivt (det er aktivt 15 sekunder hvis du fjerner hendene fra rattet, så gir det seg) Jeg har lest MANGE tilbakemeldinger,og de aller fleste er veldig positive. så tror du må leseigjen... Har du husket å trekke fra fanboypoints? Det er mange fanboys i Tesla-miljøet, muligens en større tetthet enn det er av fanboys i apple-miljøet. Klart jeg forstår det, på samme måte som jeg forstår at du ikke har testet tesla.. Så du må gå fram på samme måte, altså finne tilgjengelig info om de to systemene. Klart det er mange fanboys, det er det i Mercedes miljøet også.. Men de aller fleste har gode erfaringer fra der systemet er tiltenkt å virke så langt. Å finne ut om noen lyger på seg er jo ganske vanskelig og ikke noe verken du eller jeg kan påvise. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Slik jeg tolker denne artikkelen er de ikke videre imponert over autopiloten. http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/ Her er et klipp som viser hvordan den kan oppføre seg, det ene tilfellet der er rimelig close.. Såpass brå manøvre som den gjorde et par ganger der tenker jeg blir fint på vinterføre, jeg håper ihvertfall ESPen funker bra. Nå skal vel teslas autopilot (beta) kjøres på motorvei ned midtrabatt. Ingen av tilfellene i klippet du viser til er på noen form for motorvei, men heller svingete, hvor man må forvente at ting kanskje ikke går etter planen. spesielt når det er betaprogramvare. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hva er det som skjer I klippet rundt 0.24? Ser ut som bilen prøver å styre over den doble sperrelinjen og inn I fronten på motgående?? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Hva er det som skjer I klippet rundt 0.24? Ser ut som bilen prøver å styre over den doble sperrelinjen og inn I fronten på motgående?? Bilen kjører over en bakketopp og mister linjene, ber sjåfør holde på rattet og varsler at auto er av. Hadde sjåfør gjort som han skulle og allerede hatt hendene på rattet hadde den nok ikke gått mot venstre side. Og i tillegg er den jo på en vei der den egentlig ikke skal brukes. Så ja, lite tesla feil her spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå