Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

angående bremser ,

jeg ønsker muligheten til å bremse bilen når ikke elektronikken vil

Dere innbiller dere at da låses hulene.

Om det dukker opp et objekt i veibanen foran bilen vil elektronikken lynraskt kunne avgjøre om det er mulig å svinge utenom, samtidig som den vet om det er klart på sidene (i blindsone osv.). Om du velger å bråbremse vil bilen kanskje ikke klare svingen utenom, siden man til tross for ABS svinger dårligere med bremsen i bånn.

 

i så fall er det noe alvorlig galt med bremsesystemet , som har  ingen ting med hvem som bestemmer at bilen skal bremse dr og da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Interessant lesning ifra Tek og ikke minst erfarne forumbrukere (ikke les bare artkkelen men også det som kommenteres) når det gjelder Tesla sin nye -"Selvkjørende" funksjon , dette er også en software som er i Beta stadiet og har soleklart sine begrensinger , men det er tydelig at vi nå har kommet svært langt og at det trolig ikke er lenge til dette blir standard i mange biler.

Biler skal ikke ha "beta" software når de slippes til kunder. Denne formen for "jeg er litt selvkjørende, men ikke helt" fremstår som litt skummel. Om bilen ikke er beregnet for å kjøre selv bør den definitivt begynne å pipe ganske godt om du slipper rattet for lenge.

 

Audi har jo det de kaller "active lane assist" som gjør veldig mye av det Teslaen gjør. Føler det er bedre navn en "autopilot".

Funksjonen som nå er ute heter ikke Autopilot og den gir beskjed om det er nødvendig å ta over rattet eller så stopper den langs siden av veien. En skriver også under på en avtale der en sier at en skal holde i eller ha hendene i nærheten av rattet og ha full oppmerksomhet på veien. Så den er på lik linje med de andre bilene i motsetning til at den henter inn data for å forbedre funksjonaliteten.

 

Det er jo det som er det skumle hvis brukerne ikke forstår hvordan det fungerer og tror at dette funger i alle situasjoner

selv om bilen stopper når den ikke har lov å kjøre selv , hvordan vet den da at noen holder i rattet ?

Lenke til kommentar

Men hva blir vitsen når man uansett må holde henda på rattet?

Virker mest som en gimmick per nå

 

Poenget er vell å få flest mulig til å bruke den for å få data inn på hvor de må forbedre :) Etter det jeg har lest fungerer den perfekt der den er ment til å bruke, altså på motorvei slik at en egentlig ikke trenger å holde i rattet. Men Tesla har jo så klart sikret seg da det kun er en betaversjon :)

Lenke til kommentar

videoen beviser at funksjonen kan brukes de fleste steder og motbeviser dine påstander om at bruken av funksjonen er begrenset til få plasser. 

leste du det hele tatt artikkelen ,det var der det sto at det var begrenset hvor man kunne kjøre i automodus .

det var der det kom fra

 

 

og så er jeg ikke hvorfor det er så bra at alle som kjører denne bilen , kan kjøre den i automodus samtidig som de skal holde øye med om den fungerer riktig .

 

Hva skjer om det er en som tror at dette er en ferdig utviklet kjøremodus og noe ikke funger slik det skal ?

Lenke til kommentar

Ja jeg leste artikkelen og sa selv at den var litt vanskelig å tyde da det sto at den ikke kunne brukes på småveier/landeveier men kunne brukes på motorvei. Da gjenstår det ganske mange andre type veier de ikke hadde forklart.Det var du som sa at bruken kom til å være svært begrenset, ikke artikkelen. 

 

Da har han ikke lest det han har signert på og blir skyldig i evt uhell. 

Lenke til kommentar

Ja jeg leste artikkelen og sa selv at den var litt vanskelig å tyde da det sto at den ikke kunne brukes på småveier/landeveier men kunne brukes på motorvei. Da gjenstår det ganske mange andre type veier de ikke hadde forklart.Det var du som sa at bruken kom til å være svært begrenset, ikke artikkelen. 

 

Da har han ikke lest det han har signert på og blir skyldig i evt uhell. 

Da har du ikke fått med deg at det sto i artikkelen at denne kjøringen var begrenset til "motorveier" .

man hadde altså ikke lov til teste dett ut på andre veier an det tesla selv definerer som motorveier

 

At du drar inn alle mulige andre veityper er ikke min skyld

Det er fult mulig at dette funger på de fleste veityper , men det var jo ikke det testa ville garantere for

 

En signert kontrakt der betingelsen endres under veis ( når bilen software blir oppdatert med flere funnkoner )  er vel ikke helt i tråd med loven ?

Nå får en som ikke hadde denne modusen plutselig muligheten til å la bilen kjøre selv

Sto det virkelig noe om det i  kontrakten før de tidligere modellene ?

 

De forskjellige landene verdens rundt  har jo også en lover og jeg er rimelig sikker på at enkelte av den vil ha betydning her

Da er det ikke sikkert at alle får lov til teste ut automodusen slik den er nå

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske så ufattelig at det er lov å hive ut betaversjoner for testing på offentlige veier!

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/

 

De har jo vært i førbeta stadiet også, så de er godt testet allerede. Men som det sies er det jo føreren som skal passe på

 

EDIT: skal jo også nevne at mercedes har hatt en lignende funksjon over lengre tid uten at noen har brydd seg særlig. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Dette er vel bare ett hakk videre fra den gangen de første fartsholderne kom, da mange sjåfører hev seg på bremsene da de oppdaget at bilen ikke hadde tenkt å senke farten gjennom svingen eller idet de tok igjen en annen bil...

 

Dette er en funksjon som man må lære seg å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...