Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Bare for å ha sagt det, jeg leser ikke det du skriver lengre Elgen for jeg har lest det før. du gjentar bare deg selv om og om igjen selv om du har blitt matet med informasjon som forklarer det motsatte av det du sier. Så det er ikke vits at du kommenterer mine innlegg lengre. jeg kommer ikke til å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å ha sagt det, jeg leser ikke det du skriver lengre Elgen for jeg har lest det før. du gjentar bare deg selv om og om igjen selv om du har blitt matet med informasjon som forklarer det motsatte av det du sier. Så det er ikke vits at du kommenterer mine innlegg lengre. jeg kommer ikke til å svare.

Du gjorde jo nå

er det bare fordi du har gått fri for argumenter ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg har og gitt opp å lese dine innlegg. Det er heller ikke bare pga dine latterlige argumenter, kan du være så snill og ha litt mer struktur på innleggene dine? Det er ren mishandling av øynene å lese uferdige setninger fullt av skrivefeil. Du har allerede brukt vanvittig mye tid på denne tråden, kan du bruke litt av den tiden på å få innleggene dine lesbare?

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Jeg har og gitt opp å lese dine innlegg. Det er heller ikke bare pga dine latterlige argumenter, kan du være så snill og ha litt mer struktur på innleggene dine? Det er ren mishandling av øynene å lese uferdige setninger fullt av skrivefeil. Du har allerede brukt vanvittig mye tid på denne tråden, kan du bruke litt av den tiden på å få innleggene dine lesbare?

 

hvilken struktur er det du ønsker da ?

 

jeg har jo gruppert det jeg mener hører sammen 

Lenke til kommentar

Nå du påstår at man ikke kan bremse mens biler holder på med noe annet så har du tydelig vist at du ikke forstå hvordan bremsefunksjonen fungerer.

 

poenget er nettop at den skal virke til enhver tid

videre så har man anti blokerings sytem  (ABS )  https://no.wikipedia.org/wiki/Blokkeringsfrie_bremsersom nettop skal gjøre det mulig å både bremse og styre (svinge ) samtidig uansett hva som skjer elles i bilen

 

bilen kan bli oppdatert på kartdata samtidig som bremsene går på

bilen skal oppdag at det er en hindring foran den og må bremse ned farten samtidig som den gjør mange forskjellige ting.

Det var faktisk ikke dette han skreiv, mente eller burde ha blitt tolket til å ha skrevet. Gå tilbake og prøv på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan tolker du da dette ? :

 

Om du bråbremser når bilen planlegger å gjøre noe annet så kan du skape store problemer jo, bilen kan feks svinge samtidig mens du låser hjulene... masse kan skje med slik kombi greier.

 

 

det er jo nettop for å unngå at hjullene låser seg at man har ABS

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant lesning ifra Tek og ikke minst erfarne forumbrukere (ikke les bare artkkelen men også det som kommenteres) når det gjelder Tesla sin nye -"Selvkjørende" funksjon , dette er også en software som er i Beta stadiet og har soleklart sine begrensinger , men det er tydelig at vi nå har kommet svært langt og at det trolig ikke er lenge til dette blir standard i mange biler.

Lenke til kommentar

 

 

det er jo nettop for å unngå at hjellene låser seg at man har ABS

Ut fra argumentasjonen din kan man jo ikke stole på at den fungerer heller.

 

hva mener du med det ?

 

 

Akkurat hva som menes med det er vel ikke så vanskelig å forstå, når du skriver gjentatte ganger at du ikke stoler på sensorer, elektronikk, etc, så setter du plutselig din lit til at ABS virker og hindrer at hjulene låses ved en kraftig oppbremsning.......

 

Om en ikke stoler på at teknikken virker slik du frykter i dine fleste innlegg (og det kan du gjerne gjøre for min del), så virker det veldig merkelig at du stoler på at ABS virker i et annet innlegg. For det er et system som er laget av sensorer og elektronikk, som du ikke stoler på. Det står det ganske klart skrevet i mange av dine egne innlegg.

 

For det de fleste mener her (som du forsøker å argumentere i mot) er at du i det ene øyeblikket stoler på at disse systemene virker når du har behov for dem (som ABS bremser i dette tilfellet), mens i det neste øyeblikket så skriver du at du ikke stoler på noen av de elektroniske sikkerhetssystemene i bilene........

Da argumenterer du jo mot deg selv, og da er det vanskelig for andre å vite hva du faktisk forsøker å få frem.

For enten så stoler en på elektroniske hjelpemidler i en bil eller så gjør en det ikke, her gjør du jo begge deler (etter som det passer seg) og da er det nok vanskelig å fortsette diskusjonen.

Derfor skriver også flere at de ikke vil fortsette diskusjonen med deg.

 

Dette var kun et lite forsøk på å gjøre det litt mer synlig på hvorfor det blir en litt ‹‹opphetet›› diskusjon, men om det ble tydelig nok gjenstår jo å se.

 

 

Den største faktoren til at ulykker skjer er i hvert fall menneskelig, for det er ikke de elektroniske systemene som ikke følger trafikkregler, ikke overholder vikeplikt, kjører mot enveis kjøring på E6, bryter fartsgrenser, kjører på rødt lys, tror de kan stå i mot fysiske lover (som når det er isete og glatt vegbane), etc.

De som trenger mest hjelp er definitivt førerne av bilene, og kan elektronikken hjelpe til med det så er jo det absolutt en fordel.

Lenke til kommentar

 

De som trenger mest hjelp er definitivt førerne av bilene, og kan elektronikken hjelpe til med det så er jo det absolutt en fordel.

 

Det er halve poenget

noen ganger trenger også elektronikken hjelp .

dere innbiller dere at det er faglig , noe jeg ikke ser noen grunn til 

 

angående bremser ,

jeg ønsker muligheten til å bremse bilen når ikke elektronikken vil

Dere innbiller dere at da låses hulene.

 

her vil det da være mange flere ting som kan få hjulene til låses seg

det kan være at elektronikken som selv skal stoppe bilen låser bremsene

altså at det er ingen forskjell på om man gir beskjed om at bilen skal bremse eller at bile selv finner ut at den skal bremse

 

så om bilen ikke vil bremse ( som egentlig betyr at man reduserer farten)  og passasjeren synes det er for stor fart så må de være mulig å redusere farten , hvis det dukker opp hindringer så må det være mulig  tvinge gjennom en stopp ,enten bilen er startet eller bare triller 

 

Detter ikke verre en om man har en kontrollkrets som styrer bremsene , med 2 signal innganger.

den ene er til en annen kontrollkrets ,  mens den andre er koblet til bremsepedalen

 

om hjulene låser seg så vet alle alle man skal lette litt på pedalen

 

 

så vid jeg vet så er det et krav om at man skal kunne svinge og stoppe uavhengig om bilene er i gang eller ikke

hvis man så overføre det kravet til "fremtiden"  så er de nok ganske strenge på dette da og

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

angående bremser ,

jeg ønsker muligheten til å bremse bilen når ikke elektronikken vil

Dere innbiller dere at da låses hulene.

Om det dukker opp et objekt i veibanen foran bilen vil elektronikken lynraskt kunne avgjøre om det er mulig å svinge utenom, samtidig som den vet om det er klart på sidene (i blindsone osv.). Om du velger å bråbremse vil bilen kanskje ikke klare svingen utenom, siden man til tross for ABS svinger dårligere med bremsen i bånn.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha selvkjørende biler da jeg liker å kjøre bil selv. Og det er jo egentlig hva hele debatten koker ned til, samt sikkerhet.

 

Og jeg vil ikke at du skal kjøre din bil på samme vei som meg, da det er dømt til å gå gale. 

 

Selv liker jeg å kjøre bil, men det er jo kjekkest på en bane uansett og det vill jo være mulig i fremtiden også! 

Lenke til kommentar

 

Jeg vil ikke ha selvkjørende biler da jeg liker å kjøre bil selv. Og det er jo egentlig hva hele debatten koker ned til, samt sikkerhet.

 

Vil det være et problem for deg om andre kan velge å kjøpe seg en bil som kjører dem sikkert fra A til B?

 

Nope! Helt greit for meg. Jeg håper vi kommer frem til en slik kombinasjon, hvor man kan velge om man skal kjøre selv, eller bli kjørt automatisk.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil ikke ha selvkjørende biler da jeg liker å kjøre bil selv. Og det er jo egentlig hva hele debatten koker ned til, samt sikkerhet.

 

Vil det være et problem for deg om andre kan velge å kjøpe seg en bil som kjører dem sikkert fra A til B?

 

Nope! Helt greit for meg. Jeg håper vi kommer frem til en slik kombinasjon, hvor man kan velge om man skal kjøre selv, eller bli kjørt automatisk.

 

 

Jeg er ikke i tvil om at dette vil trolig være virkeligheten de neste 10 - 20 årene. Etter det vil det være vanskelig å si hva som blir gjeldende...

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke i tvil om at dette vil trolig være virkeligheten de neste 10 - 20 årene. Etter det vil det være vanskelig å si hva som blir gjeldende...

 

Lurer på om man ikke kan kjøre bil hvis man har drukket, selv om du kan velge at den kan kjøre deg automatisk hjem. Kanskje du må blåse i en slange, slik at du ikke får muligheten til å kjøre bilen selv når du har promille.

 

Det er slitsomt å finne sted å kræsje i byen eller leie rom.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Interessant lesning ifra Tek og ikke minst erfarne forumbrukere (ikke les bare artkkelen men også det som kommenteres) når det gjelder Tesla sin nye -"Selvkjørende" funksjon , dette er også en software som er i Beta stadiet og har soleklart sine begrensinger , men det er tydelig at vi nå har kommet svært langt og at det trolig ikke er lenge til dette blir standard i mange biler.

 

Biler skal ikke ha "beta" software når de slippes til kunder. Denne formen for "jeg er litt selvkjørende, men ikke helt" fremstår som litt skummel. Om bilen ikke er beregnet for å kjøre selv bør den definitivt begynne å pipe ganske godt om du slipper rattet for lenge.

 

Audi har jo det de kaller "active lane assist" som gjør veldig mye av det Teslaen gjør. Føler det er bedre navn en "autopilot".

Lenke til kommentar

 

 

Interessant lesning ifra Tek og ikke minst erfarne forumbrukere (ikke les bare artkkelen men også det som kommenteres) når det gjelder Tesla sin nye -"Selvkjørende" funksjon , dette er også en software som er i Beta stadiet og har soleklart sine begrensinger , men det er tydelig at vi nå har kommet svært langt og at det trolig ikke er lenge til dette blir standard i mange biler.

Biler skal ikke ha "beta" software når de slippes til kunder. Denne formen for "jeg er litt selvkjørende, men ikke helt" fremstår som litt skummel. Om bilen ikke er beregnet for å kjøre selv bør den definitivt begynne å pipe ganske godt om du slipper rattet for lenge.

 

Audi har jo det de kaller "active lane assist" som gjør veldig mye av det Teslaen gjør. Føler det er bedre navn en "autopilot".

Funksjonen som nå er ute heter ikke Autopilot og den gir beskjed om det er nødvendig å ta over rattet eller så stopper den langs siden av veien. En skriver også under på en avtale der en sier at en skal holde i eller ha hendene i nærheten av rattet og ha full oppmerksomhet på veien. Så den er på lik linje med de andre bilene i motsetning til at den henter inn data for å forbedre funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...