Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

 

 

Så igjen, hvor er fordelen med å være menneske her?

at man ser hindringer som sensoren ikke ser når de feiler

 

men du er av den personlige typen som ikke ville tillate manuell kjøring til tross for at det kan hjelpe når elektronikken svikter.

det er som vie sitt liv kun til automater  

 

 

For det første er det ikke en sensor, så de andre sensorene i bilen kan "fortelle" den at den tar feil. Men la oss si at det ikke bare var en glitch, blien kommer ikke videre. du ser helt klart at det ikke er noe foran bilen og skal ta over. Som nevnt tidligere er det 10 år siden du har kjørt sist, hvordan skal vi andre stole på at du er up for the task? 

 

Man kunne jo arrangert trening for de som ønsket det slik at de i slike situasjoner kunne kjørt til nærmeste verksted for å få bilen fikset. Men når dette skjer en av ti hvert 20 år så tviler jeg på at det er gjennomførbart. 

 

Og det å la folk kjøre når de ønsker det er jeg stor motstander av, vi er drapsmaskiner. 

 

 

vel, alternativet er praktisk talt ikke så mye bedre heller

Her handler det i grunn hvem som dreper når uhellet er ute og hvordan man kunne unngå det

 

Da dukker det opp 2 viktige spørmål

det første vet du nok svaret på , men det andre tviler jeg på at vil godta

  1.  et menneske kjører ned et annet menneske ?
  2.  en autonom bil har store dataproblemer og kjører ned et menneske ?

og når man er i det samme temaet.

hvorfor kan  man ikke også sykler , spesielt mopeder og motorsykler gjøres  autonome ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

vel, alternativet er praktisk talt ikke så mye bedre heller

Her handler det i grunn hvem som dreper når uhellet er ute og hvordan man kunne unngå det

 

Da dukker det opp 2 viktige spørmål

det første vet du nok svaret på , men det andre tviler jeg på at vil godta

  1.  et menneske kjører ned et annet menneske
  2.  en autonom bil har store dataproblemer og kjører ned et menneske

og når man er i det samme temaet.

hvorfor kan  man ikke også sykler , spesielt mopeder og motorsykler gjøres  autonome ?

 

 

Så mindre døde i trafikken er ikke bedre mener du? 

 

Hva er spørsmålet?

 

Hva er vitsen med mopeder og motorsykler når biler kommer å plukker deg opp? 

Lenke til kommentar

spørmålene ( det er flere ) er der forsatt

 

Hvorfor i all verden skal man ofre menneskeliv for at du skal få viljen din , når man kan unngå det ved å tillatte begge muligheter.

Du er jo sykelig livredd for en personer som kjører selv skal omgå all begrensinger som er bygget inn i bilene .

 

sikkerhet hendler ikke om et system men som flere som samarbeider

Lenke til kommentar

spørmålene ( det er flere ) er der forsatt

 

Hvorfor i all verden skal man ofre menneskeliv for at du skal få viljen din , når man kan unngå det ved å tillatte begge muligheter.

Du er jo sykelig livredd for en personer som kjører selv skal omgå all begrensinger som er bygget inn i bilene .

 

sikkerhet hendler ikke om et system men som flere som samarbeider

 

Hvorfor i all verden skal vi ofre flere menneske liv for at du skal få viljen din? 

 

Hvordan kan du unngå det ved å tillate begge muligheter elgen? Det går ikke. Lar man menneskene kjøre selv slik som i dag så har vi mange døde i trafikken, sannsynligvis like mange som i dag. Lar man autonome biler ta over vill dette tallet drastisk gå ned(om man ser på empiri vi sitter på i dag). 

 

så igjen, hvorfor i alle dager skal vi la flere mennesker dø i trafikken ?

Lenke til kommentar

Her må du ha sovet store deler av debatten , for det handler slett ikke om enten bare manuell kontroll over kjøretøyet slik det var på 60 tallet eller 100% elektronisk kontroll over kjøretøyet

det handler om samarbeid

Du drar jo det tilde grader ut en svar hvit situasjon

 

Det er også forskjell å ha en årsak til et uhell og ikke ha noen årsak , hvis man ikke finner ut hvorfor elektronikken svikter

 

Med så mye rat som har skjedd med elektroniske systemer siden det ble kommersielt så er det rart at man ikke var dit du ønsker for flere år siden

 

siden elektronikk heller ikke 100% sikker så er det rett og slet ikke akseptabelt at man ikke skal kunne kontrollere den hvis en nødssituasjon oppstår 

 

Hvilken garanti har man får at en autonom bile ikke skulle finne på å stoppe og samtidig sperrer veien for andre kjøretøy ?

( etter dine prinsipper så skal man da heller ikke få lov til å flytte den selv , man må vente på berging )

 

Det er ikke noe særlig hvis det er en utrykning på samme vei

 

komme ikke med statistikk argumentet for det er fullstendig irrelevant når en ambulansen under utrykning står der og venter til man får flyttet bilen

Lenke til kommentar

Her må du ha sovet store deler av debatten , for det handler slett ikke om enten bare manuell kontroll over kjøretøyet slik det var på 60 tallet eller 100% elektronisk kontroll over kjøretøyet

det handler om samarbeid

Du drar jo det tilde grader ut en svar hvit situasjon

 

Det er også forskjell å ha en årsak til et uhell og ikke ha noen årsak , hvis man ikke finner ut hvorfor elektronikken svikter

 

Med så mye rat som har skjedd med elektroniske systemer siden det ble kommersielt så er det rart at man ikke var dit du ønsker for flere år siden

 

siden elektronikk heller ikke 100% sikker så er det rett og slet ikke akseptabelt at man ikke skal kunne kontrollere den hvis en nødssituasjon oppstår 

 

Hvilken garanti har man får at en autonom bile ikke skulle finne på å stoppe og samtidig sperrer veien for andre kjøretøy ?

( etter dine prinsipper så skal man da heller ikke få lov til å flytte den selv , man må vente på berging )

 

Det er ikke noe særlig hvis det er en utrykning på samme vei

 

komme ikke med statistikk argumentet for det er fullstendig irrelevant når en ambulansen under utrykning står der og venter til man får flyttet bilen

 

Dette har vi diskutert før elgen og det hele koker ned til at det er enten sjåføren som har styring eller bilen.Er det sjåføren som har styringen så er det like galt som før, han har full mulighet til å drite seg like mye ut som før. Er det datan som har kontroll, ja daer det ikke vits åsitte der å kikke, datan styrer uansett. 

 

Klart en klarer å finne ut hva som går galt, har du i det heletatt jobbet med feilsøking på automasjons utstyr? Har du førstehånds erfaring? 

 

Hvorfor er ikke det akseptabelt mens de åsende deg ut i bilen som vi vet er langt under 100% sikkert?

 

Nei man har ingen garanti for det, på samme måte som man ikke har noen garanti for at en bil i dag gjør det. en kan kjøre rundt.. 

 

Og hvem sier at man ikke kan frigjør disse bilene og flytte dem manuelt? ingen som sier det. Hoved poenget er at de ikke skal kjøres av mennesker, ikke at det er umulig å flytte dem ut av veien. 

 

Du lager så mange problemer elgen. Hvorfor skal du se på de små sakene som så lett kan fikses? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvor en mange ganger vi har diskuter det før så nekter du  for at det er mulig å kjøre manuelt men elektronisk overvåking av adferden.

man får det til i dag , så hvorfor skal det være så vanskelig når disse autonome bilene kommer

 

 

 

Og hvem sier at man ikke kan frigjør disse bilene og flytte dem manuelt? ingen som sier det. Hoved poenget er at de ikke skal kjøres av mennesker, ikke at det er umulig å flytte dem ut av veien.

 

nå var det snakk om å flytte på dem da , før redningen kommer

spørmålet blir da hvordan man skal styre dem når det ikker  noe ratt og elektronikken nekter for at bilen skal flyttes ?

( bilen vil ikke flytte seg selv )

Lenke til kommentar

 

 

 

hvor en mange ganger vi har diskuter det før så nekter du  for at det er mulig å kjøre manuelt men elektronisk overvåking av adferden.

man får det til i dag , så hvorfor skal det være så vanskelig når disse autonome bilene kommer

 

Det er jo hele poenget,vi gjør det ikke i dag. Om jeg har på min adaptive cruise og logikken i min bil bremser når jeg nærmer meg noe kan jeg overkjøre dette og bånne på. Så hvor er hjelpen i det? Hele poenget med autonome biler er jo å la en pc kombinert med sensorer bestemme utfallet av en situasjon da de kan ta hensyn til langt mer en det vi klarer. Hjelper lite om pc'en har full kontroll om du overstyrer den og kjører front mot front på en annen bil som du da lett kan gjøre. 

 

 

nå var det snakk om å flytte på dem da , før redningen kommer

spørmålet blir da hvordan man skal styre dem når det ikker  noe ratt og elektronikken nekter for at bilen skal flyttes ?

( bilen vil ikke flytte seg selv )

 

Mekansik mulighet for å snu på hjul og sette bilen i fri, slik som det er mulig å gjøre i dag. trenger ikke ett ratt for å gjøre dette, kan lage ett mekansik opplegg for disse situasjonene ganske lett. 

 

Som sagt disse småtingene kan man finne løsninger på veldig lett, så ser ikke vitsen i å diskutere dem engang. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

 

 

 

 

Oppstår det en bug blir denne fikset osv.

ja , men ikke under kjøring

man må vite årsaken til feilen før man kan fikse den

 

 

En 19 åring som kjører med 1,3 i promille, vil det fikse seg under kjøring? Hva er poenget ditt? Jeg tror fyllekjøring er mer relevant enn eventuelle bugs på et automatisert sikkerhetssystem i en bil, de er som oftest veldig sikre

 

hva vil du med innlegget dit ?

jeg sa at feil som oppstår har en årsak

da må man finne årsaken til feilen får man kan fikse den

 

fyllekjøring er forresten ikke feil , men sabotasje og det er enklest å løs med alkohol lås

 

Du prøver å si til meg at fyllekjøring ikke er en menneskelig feil? Det må jeg si er mektig imponerende av deg, applaus. Mobiltelefon, rus, trøtthet er menneskelige feil som kan utgjøre en fare i trafikken. Om du ikke ser det er det ikke poeng i å ha denne diskusjonen, da du åpenbart tror "feil" er kun noe elektronikk kan gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

men du er av den personlige typen som ikke ville tillate manuell kjøring til tross for at det kan hjelpe når elektronikken svikter.

det er som vie sitt liv kun til automater  

 

Det er ikke bare et liv som blir ødelagt i en trafikkulykke med dødsfall. Det er som oftest en/to sjåfører/1 fotgjenger, der gjerne skylden går til personen som er i live. Selvkjørende biler vil ikke bare minske antall uhell, det vil også fjerne skyldplasseringen som gjerne kan være direkte feil, og dermed fjerne skyldfølelsen en person kan få.

 

Jeg vil heller bli drept av en software bug enn en person, som gjerne får ødelagt sitt liv etterpå av hendelsen. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

 

 

men du er av den personlige typen som ikke ville tillate manuell kjøring til tross for at det kan hjelpe når elektronikken svikter.

det er som vie sitt liv kun til automater  

 

Det er ikke bare et liv som blir ødelagt i en trafikkulykke med dødsfall. Det er som oftest en/to sjåfører/1 fotgjenger, der gjerne skylden går til personen som er i live. Selvkjørende biler vil ikke bare minske antall uhell, det vil også fjerne skyldplasseringen som gjerne kan være direkte feil, og dermed fjerne skyldfølelsen en person kan få.

 

Jeg vil heller bli drept av en software bug enn en person, som gjerne får ødelagt sitt liv etterpå av hendelsen. 

 

 

Helt enig, blir jeg drept av ett automatisk kjøretøy er jeg på en måte med på å lage trafikken tryggere da det vill bli en stor granskning av saken og utbedringer vill skje.

 

Blir jeg drept av en 18 gammel gutt/jente som tar selfie, ja da er det stor sannsynlighet at den samme personen er på veien igjen om noen år med mobilen i ene hånden og gjerne en øl i den andre...

Lenke til kommentar

Dere får melde dere frivillig til testing da når de skal ha testdukker.

Den store fascinasjonen for dette er ganske bemerkelsesverdig. Tror nok det går mange mange år før dette blir realitet.

Er det en ting jeg har lært om diverse teknologi er at det går mye saktere enn man tror. 

Hvis man søker litt og ser hvor folk trodde vi skulle være i år 2000 når det var 1950 kan du jo se litt.

Verden er kommet langt, den er det, svært langt også. Det er nok bare et spørsmål om tid før dette er en realitet, dog ikke i stor skala.

Lenke til kommentar

Men igjen, dette er ikke en fremtidsdrøm, men noe som faktisk er ute å ruller på veien i dag. Det er ikke snakk om en fantasiverden 50 år frem i tid, men når ett produkt som faktisk er laget og testes i dag er ferdig for salg.

 

Du kan ikke sammenligne dette med hvordan folk har fantasert om at det skal være om 50 år, for dette skjer faktisk nå. Sier ikke at produktet er ferdig nå, men bilen er ikke en fjern drøm.

 

Det går nok noen år før det er ferdig ja, 2020 er en målsetting, om de rekker det må man vente å se, men dette er ikke en fjern fremtidsdrøm. Det tekniske er på plass, det mangler bare å fikse noen problemer og nok testing og feilretting.

 

Snakker man om når alle har, eller når det er vanligst å ha, så er nok dette langt frem i tid ja, men tviler ikke på at du kan kjøpe en slik bil i rundt 2020-2025 om du har råd. Vanlig blir det nok ikke nei, for tipper disse bilene blir veldig dyre i starten.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Det er jo hele poenget,vi gjør det ikke i dag. Om jeg har på min adaptive cruise og logikken i min bil bremser når jeg nærmer meg noe kan jeg overkjøre dette og bånne på. Så hvor er hjelpen i det? Hele poenget med autonome biler er jo å la en pc kombinert med sensorer bestemme utfallet av en situasjon da de kan ta hensyn til langt mer en det vi klarer. Hjelper lite om pc'en har full kontroll om du overstyrer den og kjører front mot front på en annen bil som du da lett kan gjøre.

 

cruisekontrollen er jo bare der for holde farten , ikke noe mere .

hvorvidt du vil kjøre saltere en fartsgrensen er jo dit eget valg , men husk å slippe forbi de som vil holde fartsgrensen

jeg vet ikke om det er gjort enda , men de burde ikke vær så vanskelig å få cruisekontrollen til å automatisk stille inn maksimal hastighet i det området man kjører  

uansett så er det feil utgangspunkt her

 

Toyota reklamer jo veldig for tide med safty sence . en assistent som automatisk  stopper bilen før den krasjer 

og det er det flere som har

Det hindrer ihvertfall en fra å krasje 

Problemet er at man ikke skal stole 100% på det

Om det samme systemet , i oppgradert utgave , overføres til autonome biler så har man forsatt ingen garanti for at bilen stopper nå den må stoppe

i følge deg så er det nettop det du ønsker her

 

 

Mekansik mulighet for å snu på hjul og sette bilen i fri, slik som det er mulig å gjøre i dag. trenger ikke ett ratt for å gjøre dette, kan lage ett mekansik opplegg for disse situasjonene ganske lett. 

 

Som sagt disse småtingene kan man finne løsninger på veldig lett, så ser ikke vitsen i å diskutere dem engang.

 

har du virkelig prøv det selv ,eller lever du bare i fantasien

det er mye mental du må flytte på , samt hele overføringen fra styreservoen

det er jo også  en grunn til at mange ikke anbefaler at man vrir så mye på rattet mens bilen står i ro , når det er direkte overføring mellom rattet og hjulene .

da betyr det at det er virkelig tungt å flytte retning på hulene

 

 

Du prøver å si til meg at fyllekjøring ikke er en menneskelig feil? Det må jeg si er mektig imponerende av deg, applaus. Mobiltelefon, rus, trøtthet er menneskelige feil som kan utgjøre en fare i trafikken. Om du ikke ser det er det ikke poeng i å ha denne diskusjonen, da du åpenbart tror "feil" er kun noe elektronikk kan gjøre.

Nå er du vrang

Fyllekjøring er ikke akseptabel

Det finnes systemer som kartlegger om man er skikket til å kjøre og da vil ikke bilen tillater at man kjører

Men igjen er det bare elektronikk som kan skape problemer 

 

 

Det er ikke bare et liv som blir ødelagt i en trafikkulykke med dødsfall. Det er som oftest en/to sjåfører/1 fotgjenger, der gjerne skylden går til personen som er i live. Selvkjørende biler vil ikke bare minske antall uhell, det vil også fjerne skyldplasseringen som gjerne kan være direkte feil, og dermed fjerne skyldfølelsen en person kan få.

 

Jeg vil heller bli drept av en software bug enn en person, som gjerne får ødelagt sitt liv etterpå av hendelsen.

 

 

Helt enig, blir jeg drept av ett automatisk kjøretøy er jeg på en måte med på å lage trafikken tryggere da det vill bli en stor granskning av saken og utbedringer vill skje.

 

Blir jeg drept av en 18 gammel gutt/jente som tar selfie, ja da er det stor sannsynlighet at den samme personen er på veien igjen om noen år med mobilen i ene hånden og gjerne en øl i den andre...

 

poenget er jo at ingen skal bli skadet eller drept .

hvorfor skal man da ofre noen , bare for at dere skal få det behagelig ?

 

 

 

Dere får melde dere frivillig til testing da når de skal ha testdukker.

Den store fascinasjonen for dette er ganske bemerkelsesverdig. Tror nok det går mange mange år før dette blir realitet.

Er det en ting jeg har lært om diverse teknologi er at det går mye saktere enn man tror. 

Hvis man søker litt og ser hvor folk trodde vi skulle være i år 2000 når det var 1950 kan du jo se litt.

Verden er kommet langt, den er det, svært langt også. Det er nok bare et spørsmål om tid før dette er en realitet, dog ikke i stor skala.

 

Jeg er så glad for at du forstår problemet

:)

 

 

 

 

Men igjen, dette er ikke en fremtidsdrøm, men noe som faktisk er ute å ruller på veien i dag. Det er ikke snakk om en fantasiverden 50 år frem i tid, men når ett produkt som faktisk er laget og testes i dag er ferdig for salg.

 

Du kan ikke sammenligne dette med hvordan folk har fantasert om at det skal være om 50 år, for dette skjer faktisk nå. Sier ikke at produktet er ferdig nå, men bilen er ikke en fjern drøm.

 

Det går nok noen år før det er ferdig ja, 2020 er en målsetting, om de rekker det må man vente å se, men dette er ikke en fjern fremtidsdrøm. Det tekniske er på plass, det mangler bare å fikse noen problemer og nok testing og feilretting.

 

Snakker man om når alle har, eller når det er vanligst å ha, så er nok dette langt frem i tid ja, men tviler ikke på at du kan kjøpe en slik bil i rundt 2020-2025 om du har råd. Vanlig blir det nok ikke nei, for tipper disse bilene blir veldig dyre i starten.

 

åren 2020-2030  blir nok de årene man kan kjøpe biler som kan kjøre enkelte veistrekninger , men det betyr ikke at det nødvendigvis bil tiltatt for personer uten førerkort å "kjøre" dem

strengt tatt så er det jo bare an utvidelse av parkeringsassistenten som får bilen til å parkere seg på egen hand

Lenke til kommentar

 

Toyota reklamer jo veldig for tide med safty sence . en assistent som automatisk  stopper bilen før den krasjer 

og det er det flere som har

Det hindrer ihvertfall en fra å krasje 

Problemet er at man ikke skal stole 100% på det

Om det samme systemet , i oppgradert utgave , overføres til autonome biler så har man forsatt ingen garanti for at bilen stopper nå den må stoppe

i følge deg så er det nettop det du ønsker her

 

 

 

Som vanlig har du ingen peiling på hva du snakker om Elgen. Adaptiv cruisc. holder avstand fra bilene foran, altså om bilen foran meg bråbremset stå stopper min bil. Men om jeg ikke liker dette kan jeg hive klampen i bånn og krasje inn i bilen foran. altså pc rett, jeg har feil. 

 

Og det re hele poenget, i dag har en hjelpemidler men en kan overstyre de slik at situasjonen blir kritisk allikevel. 

 

Jeg stoler 100% på den, eneste problemene jeg har opplevd er at den ett par ganger har sagt i fra at bilen er for skitten og jeg får ikke bruke funksjonen før den er rengjort. aldri opplevd problemer med den. 

 

Og nå kjenner jeg ikke til denne safety scense, men sannsynligvis kan en overstyre denne og krasje allikevel. Det er der problemet ligger, mennesket har kontrollen. 

 

Og hvorfor har man ingen garanti? Hvorfor er det ikke sikkert? Hvor er dine kilder på dette, og kan de ikke utbedres? finnes det ingen måte å få dette til å tangere 100% sikkert? Og det siste og viktigste spørsmålet, er det tryggere enn menneskene? 

 

 

har du virkelig prøv det selv ,eller lever du bare i fantasien

det er mye mental du må flytte på , samt hele overføringen fra styreservoen

det er jo også  en grunn til at mange ikke anbefaler at man vrir så mye på rattet mens bilen står i ro , når det er direkte overføring mellom rattet og hjulene .

da betyr det at det er virkelig tungt å flytte retning på hulene

 

Klart jeg har rullet på en bil, står den i fri er det uproblematisk for ett par meter for å klargjøre veien. Buss er det nok verre for. 

 

Du har hørt om gir sant? Man kan lage til noe som gjør det mulig å flytte på hjulene. Lite relevant å sammenligne med biler der en IKKE skal vri på hjulene når den står i ro. Da må man lage en løsning der en KAN gjøre det når bilen står i ro og ikke fungerer. Ikke lag problemer, lag løsninger.... 

 

 

poenget er jo at ingen skal bli skadet eller drept .

hvorfor skal man da ofre noen , bare for at dere skal få det behagelig ?

 

 

Nei poenget er at pr i dag dør mange i trafikken, det vi må forsøke er å redusere dette alternativet. Alt tyder på at det gjøres ved å flytte kjøringen over på elektronikk. At du ikke klarer å fatte dette er jo helt håpløst. Og å tro at ingen skal bli drept i trafikken er iallefall naivt.. Tallet må ned, på den beste måten. 

 

 

åren 2020-2030  blir nok de årene man kan kjøpe biler som kan kjøre enkelte veistrekninger , men det betyr ikke at det nødvendigvis bil tiltatt for personer uten førerkort å "kjøre" dem

strengt tatt så er det jo bare an utvidelse av parkeringsassistenten som får bilen til å parkere seg på egen hand

 

du mener oktober 2015? altså nå som tesla kjører seg selv noen plasser. Tiden er allerede kommet elgen. 

Lenke til kommentar

Dere får melde dere frivillig til testing da når de skal ha testdukker.

Den store fascinasjonen for dette er ganske bemerkelsesverdig. Tror nok det går mange mange år før dette blir realitet.

Er det en ting jeg har lært om diverse teknologi er at det går mye saktere enn man tror. 

Hvis man søker litt og ser hvor folk trodde vi skulle være i år 2000 når det var 1950 kan du jo se litt.

Verden er kommet langt, den er det, svært langt også. Det er nok bare et spørsmål om tid før dette er en realitet, dog ikke i stor skala.

 

Hvorfor er det bemerkelsesverdig? BIlhold er en av de største kostnadene for gjennomsnittspersonen, for unge er det noe av det farligste man gjør, og ineffektiv biltransport er en av de største tidtyvene i samfunnet. Jeg kan ikke forstå at det er bemerkelsverdig at folk interesserer seg for noe som kan sterkt forbedre alle disse faktorene.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som vanlig har du ingen peiling på hva du snakker om Elgen. Adaptiv cruisc. holder avstand fra bilene foran, altså om bilen foran meg bråbremset stå stopper min bil. Men om jeg ikke liker dette kan jeg hive klampen i bånn og krasje inn i bilen foran. altså pc rett, jeg har feil.

 

Og det re hele poenget, i dag har en hjelpemidler men en kan overstyre de slik at situasjonen blir kritisk allikevel. 

 

Jeg stoler 100% på den, eneste problemene jeg har opplevd er at den ett par ganger har sagt i fra at bilen er for skitten og jeg får ikke bruke funksjonen før den er rengjort. aldri opplevd problemer med den.

 

 

det var du som dro inn dette med cruisekontroll .

da er det også  ren trakassering om du beskylder meg for dra det inne 

 

Hvorvidt bilen din stopper ved hjelp av cruisekontrollen eller at annet system ( Toyota bruker som seg safty scence )  er uvesentlig

det er hvorvidt man kan stoler på slike systemer

 

jeg er rimelig siker på at om du sjekker brukermanualen så står det noe om at man ikke kan stole helt på cruisekontrollen  i en hver situasjon

for det gjør Toyota i manualen til bilen sine

jeg har sett det i manualen til Auris hybrid

 

å stole 100% på elektronikk , konstruert av mennesker  uten å stole på mennesker er en gnaske stor selvmotsigelse 

man er da også ganske naiv holdning

Som man glemmer helt at de kan ha skjulte feil

 

dobbelsystemer heler dog bare litt for der er det også et system som velger ut hva som virker ,-hvilket system som gir riktig informasjon

 

 

 

Klart jeg har rullet på en bil, står den i fri er det uproblematisk for ett par meter for å klargjøre veien. Buss er det nok verre for.

 

i dag er det slik at mange ikke tør å dytte eller sleppe bilen sinn fordi de er redde for å ødelegge girkassen

en autonom bil vil etter dit syn , mangel både girspak og ratt , bremsepedal og handbrems .så for pokker skal man da klare å flytte den uten hjelp fra bergsinnfirmaer ?

 

da må man få lov til å

  1. styre bilen
  2. bremse
  3. sette bilen i fri
  4. sette på handbremsen

 

 

Og hvorfor har man ingen garanti? Hvorfor er det ikke sikkert?

enkelt og greit fordi elektronikken ikke er god nokk

selv bilfabrikken advare jo mot det

du finner det i manualen

 

 

Nei poenget er at pr i dag dør mange i trafikken, det vi må forsøke er å redusere dette alternativet. Alt tyder på at det gjøres ved å flytte kjøringen over på elektronikk. At du ikke klarer å fatte dette er jo helt håpløst. Og å tro at ingen skal bli drept i trafikken er iallefall naivt.. Tallet må ned, på den beste måten.

 

mang dør i trafikken , hvorfor skal noen da være mindre verd an andre ?

det er det du legger opp til her når du vil ofre noen som ikke elektronikken ser

 

 

du mener oktober 2015? altså nå som tesla kjører seg selv noen plasser. Tiden er allerede kommet elgen.

har du sett dem i kommersiell bruk ? . neppe

begrepet  "tiden er kommet"  har man  brukt leng uten at det har gitt noen mening

 

Hvor er de flyvende bilene man skulle ha for mange år siden . tiden er jo kommet for det -for flere år siden

at mange driver og tester ut diverse systemer betyr ikke at de er klare om bare noe få år

 

tenk nå lit på at den holdningen du har vist meg virker veldig naivt .

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

BIlhold er en av de største kostnadene for gjennomsnittspersonen

Derfor går utskiftingen tregt . ny bil ofte blir for kostbart

gammel bil er også dyrt men i  midre beløp av gangen

 

 

ineffektiv biltransport er en av de største tidtyvene i samfunnet.

 

Det er ingen ting i forhold til ineffektiv og dårlig kollektivtransport 

 

 

Jeg kan ikke forstå at det er bemerkelsverdig at folk interesserer seg for noe som kan sterkt forbedre alle disse faktorene.

De er interessert men ikke hvis de må ofre noe som betyr mere 

 

Det som er bemerkelsesverdig er noen vil ofre livet sitt for andre skal skal ha litt større sjanse for å overleve

da må vedkommende være syk og vite at han/hun ikke vil leve så mye lengre

Lenke til kommentar

 

åren 2020-2030  blir nok de årene man kan kjøpe biler som kan kjøre enkelte veistrekninger , men det betyr ikke at det nødvendigvis bil tiltatt for personer uten førerkort å "kjøre" dem

strengt tatt så er det jo bare an utvidelse av parkeringsassistenten som får bilen til å parkere seg på egen hand

 

du mener oktober 2015? altså nå som tesla kjører seg selv noen plasser. Tiden er allerede kommet elgen.

 

Det er bare å gi opp, Salvesen. at ett produkt eksisterer i dag betyr ikke at alle tror det eksisterer :p

fantasi overgår alltid fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg gi deg en haug med situasjoner der menneskene ikke har kontroll men hvor en inteligent bil har kunnet berget livet ditt eller andre sitt :

 

1 : Sjåfør får hjerteinfarkt eller andre problemer , en studie gjort i Amerika viser at det gjelder omtrent 1.8% , dette er altså personer som trolig ikke hadde forårsaket en ulykke om de hadde kjørt selvkjørende biler eller biler som kan ta over om sjåføren får seg en illebefinnende , 

 

Abstrakt

16. Abstract

Objective- There is a growing concern about risks associated with driving for people with known medical conditions. However, the
association between having a chronic medical condition and being involved in a motor vehicle crash remains controversial. This analysis
aims to identify crashes that have been precipitated by medical emergencies or other medical conditions while driving.
Method- This report provides a retrospective analysis of the National Motor Vehicle Crash Causation Survey (NMVCCS). NMVCCS
was a nationwide survey of crashes that occurred between 6 a.m. and 12 a.m. in the period from July 3, 2005, to December 31, 2007.
NMVCCS was limited to crashes involving light passenger vehicles to which EMS had been dispatched.
Results- The percentage of drivers in crashes precipitated by their medical emergencies while driving are relatively rare and account for
only 1.3 percent of all drivers that have been included in NMVCCS. Older drivers have relatively higher incidences of crashes
precipitated by drivers’ medical emergencies when compared to young and middle-age drivers.
Eighty-four percent of the drivers in crashes precipitated by medical emergencies experienced seizures, blackouts, or diabetic reactions
prior to the crashes. Drivers or surrogate responses to questions about general health, use of medications, and feelings on the day of the
crash suggest that most of the drivers were aware of the medical conditions associated with the crash. Drivers in crashes precipitated by
medical emergencies were more likely than other drivers to be more severely injured or to die as a result of the crashes. An estimate of
62 percent of the drivers who had crashes precipitated by medical emergencies were involved in single-vehicle crashes compared to an
estimate of only 17 percent of the other drivers In an estimate of 85 percent of the drivers who had crashes precipitated by medical
emergencies, the driver was the only occupant in the vehicle compared to an estimate of 69 percent of the other drivers. An estimated 69
percent of the drivers who had crashes precipitated by medical emergencies departed the roadway before the collision compared to only
17 percent of the other drivers. Drivers who had crashes that have been precipitated by medical emergencies were more likely to be
involved in crashes during the morning hours between 6 a.m. and 11:59 a.m. when compared to other drivers.
Conclusion- This analysis suggests that crashes precipitated by drivers’ medical emergencies are not related to vehicle design or
roadway integrity as indicated by the type of crashes and manner of collisions. Patient education by health care providers on early
warning signs of a health crisis, such as warning signs before seizure attacks, diabetic or hypoglycemic comas, and potential side effects
of medications are recommended as the most effective countermeasure. In addition to patient education, other safety technologies such
as the Drowsy Driver Warning System can help in reducing the risk of crashes precipitated by medical emergencies. As indicated in this
report, in most cases of the crashes that have been precipitated by medical emergencies, the drivers departed the roadway. A lane
departure prevention system can help detecting by positional information of a vehicle with respect to a lane of travel and alert drivers to
correct their positioning on roadway.

 

 

2 : Sjåføren kjører i beruset tilstand , bilens overvåkningssystemer legger merke til dette og tar over kontrollen og nekter manual styring. Fakta : Årlig i USA dør faktisk omtrent 10.000 mennesker på grunn av at noen kjørte i beruset tilstand . Og så har man alle de som er skadet for livet pga dette osv... Dette er altså en god del mennesker som selvkjørende biler har kunnet berget.

 

 

Per dags dato jobbes det med egen AI for bilene som skal bli selvkjørende , denne skal hele tiden kunne ta beviste valg i forhold til kjøreforholdene uavhengig av Sat og sensorer om det skulle være en nødsituasjon. Slik jeg forstår det er den allerede i prototype stadiet

 

edit : fullfører denne litt senere...

edit 2 : Dette er atrikkelen som bør leses : http://techdrive.co/2014/10/artificial-intelligence-transform-auto-industry/

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...