Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Da blir det dumt når noen som ikke har førerkort  vil teste denne bilen

 

 

Hva mener du med dette? en får ikke kjøre bilen uten førerkort.. 

 

poenget er at det sike skal være nødvendig med førerkort nor bilen kjører på egen hand

( dette er tatt opp alt for mange ganger )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

poenget er at det sike skal være nødvendig med førerkort nor bilen kjører på egen hand

( dette er tatt opp alt for mange ganger )

 

 

Nå er det jo fortsatt slik at sjåfør er ansvarlig og skal alltid ha en hånd i nærheten eller på rattet, da sier det seg selv at en må ha førerkort. Sannsynligvis må en ha dette i fremtiden også, men førerkort opplæring blir nok helt annerledes :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

poenget er at det sike skal være nødvendig med førerkort nor bilen kjører på egen hand

( dette er tatt opp alt for mange ganger )

 

 

Nå er det jo fortsatt slik at sjåfør er ansvarlig og skal alltid ha en hånd i nærheten eller på rattet, da sier det seg selv at en må ha førerkort. Sannsynligvis må en ha dette i fremtiden også, men førerkort opplæring blir nok helt annerledes :)

 

Da må jeg si at jeg reagerer lit på svaret dit , spesielt den siste delen

 

når vi har diskuter dette med selvkjørende biler var man flere ganger inne på spørmålet om hvem som skulle ha ansvaret  for kjøringen

da ble det nevnt at det var fabrikken , firmaet som hadde bygd bilen slik at alle kunne bruke dem uten at det var nødvendig med fører kort 

 

Da jeg drev på å diskuterte det mente jeg at man ikke burde tillate slike biler uten at det var muligheter for at noe kunne overta ratt og pedaler.

det samme som du tydeligvis mener her  

 

likevel er det tydeligvis mange som forventer at disse bilen om  veldig kort tid skal kunne bli fullstendig selvkjørte , uten reel muligheter til å over ta ratt og pedaler

 

hvis slike biler skal være for hvem som helst ,uten at man skal få lov til manuell kjøring , hva skal man da med førerkort ?

Her må man også tenke på at de som har førerkort for bil men ikke for lov til kjøre dem ikke vil få noen kjøre erfaring uten om de gangene de må kjøre manuelle kjøretøy

 

Argumenter for disse bilen er dårlige sjåfører men resultatet fort kan føre til at man blir en enda dårligere sjåfør.

hvis man ikke får lov til kjøre selv , så trenger man jo heller ikke noen opplæring på det

Lenke til kommentar

Elgen

 

Nå synes jeg du roter fryktelig.  Det er vel kommende modellen av Teslaen og dens funksjonalitet som diskuteres her.  Skulle mot formodning helautonome biler en dag bli realitet så vil jo førerkort selvfølgelig være overflødig.

Det som diskuterer er selvkjørende biler og alle varianter av det .

Om du kaller det for rot , vell da har du nok ikke fulgt god nok med i debatten

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere, akkurat nå er det nødvendig med førerkort i fremtiden blir nok "førerkortet" mer relatert til førstehjelp og andre ting en må være klar over i det bilen streiker :)

 

Og nei, jeg vil ikke at det skal være mulighet for å kjøre selv i fremtiden. Det får en gjøre på bane der en leker med sitt egent liv og ikke alle andre sine:)

Lenke til kommentar

Veldig komplisert dette for noen, men i bunn og grunn i fremtiden vil det bli slik :

 

*Helt Autonome biler som er grundig testet : 

 

1 Ikke noe behov for førerkort , manuell overstyring ikke mulig , ved problemer må man vente på hjelp (Feks vanskelig vinterføre med glatt vei som fører til at bilen ikke kommer noen vei , selv om det kanskje hadde gått med menneskelig hjelp).

 

2 Interiøret til de Autonome bilene blir også innredet etter komfort og har et lite informasjonsdisplay om selve kjøringen ,men det kan godt være at det blir som et "kjørende rom" mer enn noe annet. Om noe skulle inntreffe og en av passasjerene har mulighet til å ta over så kan det være at det blir tilrettelagt for det eller at man kan ta styringen via displayet så lenge man er autorisert til det (feks problemer med sensorer men man har visuell kontroll osv)

 

*Semi - Autonome biler som er grundig testet og som er beregnet også for manuell kontroll :

 

Trolig vil disse bilene være svært populære i begynnelsen for oss sjåfører med førerkort , de vil gi oss både fordelen ved at de kan ta over ved behov (eller hele tiden) eller vi kan manuelt styre dem med den fordelen av at vi får bedre tilbakemeldinger på både trafikksituasjon og kjøreforhold. Gode tips på at det er kø på Østfold og at man kan unngå 1 time venting ved å kjøre av om 250m er greit å vite.

 

Når vi blir lei, eller køen er en faktum kan vi sette den på auto og snu ryggen til og bilen vil ta over jobben for oss.

 

Personlig er jeg ikke i tvil om at dette vil bli både bedre for oss og alle andre...

 

 

Edit : Snakker selvsagt om "nye biler" , de gamle bilene blir vel værende på veien til de må fjernes som vrakgods , har rustet istykker eller er rett og slett "Veteranbiler".

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Slik denne debatten har utredet seg så kan det være som noe snakker med 2 motsatte meninger på samme tid

Man får også de som er tilhengere av hver sitt "system" , manuelt eller automatisk kjøring

Argumentene som brukes for fremheve fordeler for det en og ulempen for det andre er noe ulene

 

Man argumenterer med at mennesker er dårlige sjåfører  , og at elektronikken bør ta over 100%

Samtidig så vet man jo at elektronikken aldri kan bli 100% sikker

Det synes jeg er veldig problematisk

 

Gode sjåfører er undervurdert , de får jo erfaring med kjøre på veiene

Mens autonome biler styres av dataprogrammer der premissen er lagt på forhand

 

 

Alle kjenner til hvordan været her i Norge ( og resten av verden ) kan variere.

Kjører man manuelt og kommer ut får dårlig vær , der sikten blir dårlig så vil man forsøke å komme seg så langt som mulig og gjerne i sikkerhet

Hvis det er datasystemer som styrer dette så vil bilen nok nekte å kjøre vider lange før man menneske gir opp

hvor vidt man faktisk kommer seg i sikkerhet er også usikkert

 

jeg vil hvorfall ikke sitte og vente i en buss eller bil i timesvis bare  fordi elektronikken nekter å forsette på grunn av noen snøbyger

Lenke til kommentar

 

Nå er det jo fortsatt slik at sjåfør er ansvarlig og skal alltid ha en hånd i nærheten eller på rattet, da sier det seg selv at en må ha førerkort. Sannsynligvis må en ha dette i fremtiden også, men førerkort opplæring blir nok helt annerledes :)

 

 

Slike biler vil nok komme uten ratt. Vil du ha ratt, blir det ekstrautstyr du må betale tillegg for.  :evil:

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det jo fortsatt slik at sjåfør er ansvarlig og skal alltid ha en hånd i nærheten eller på rattet, da sier det seg selv at en må ha førerkort. Sannsynligvis må en ha dette i fremtiden også, men førerkort opplæring blir nok helt annerledes :)

 

 

Slike biler vil nok komme uten ratt. Vil du ha ratt, blir det ekstrautstyr du må betale tillegg for.  :evil:

 

 

Når full automatiske biler kommer har jeg ingen tro på at det lenger er lov å kjøre selv, slik at om en skal ha ratt på bilen sin får en heller ikke skilt på den. aka banebil :) 

Lenke til kommentar

Slik denne debatten har utredet seg så kan det være som noe snakker med 2 motsatte meninger på samme tid

Man får også de som er tilhengere av hver sitt "system" , manuelt eller automatisk kjøring

Argumentene som brukes for fremheve fordeler for det en og ulempen for det andre er noe ulene

 

Man argumenterer med at mennesker er dårlige sjåfører  , og at elektronikken bør ta over 100%

Samtidig så vet man jo at elektronikken aldri kan bli 100% sikker

Det synes jeg er veldig problematisk

 

Gode sjåfører er undervurdert , de får jo erfaring med kjøre på veiene

Mens autonome biler styres av dataprogrammer der premissen er lagt på forhand

 

 

Alle kjenner til hvordan været her i Norge ( og resten av verden ) kan variere.

Kjører man manuelt og kommer ut får dårlig vær , der sikten blir dårlig så vil man forsøke å komme seg så langt som mulig og gjerne i sikkerhet

Hvis det er datasystemer som styrer dette så vil bilen nok nekte å kjøre vider lange før man menneske gir opp

hvor vidt man faktisk kommer seg i sikkerhet er også usikkert

 

jeg vil hvorfall ikke sitte og vente i en buss eller bil i timesvis bare  fordi elektronikken nekter å forsette på grunn av noen snøbyger

 

Nei elgen, det er du som ikke forstår. Elektronikken vill tangere 100% over tid, det vill ikke mennesker. Og det med at mennesker får erfaring mens bilene er pre programmert viser jo bare hvor lite du kan om dette. Alle feil som oppstår vill bli gransket og utbedret, altså vill SW være i konstant utvikling mot det bedre, på samme måte som en sjåfør lærer av å gjøre dårlige ting. 

 

Og automatiske biler vill ikke kjøre inn i en storm, den vill re rute deg forbi problemene da den kan behandle store datamengder på en gang og lokalisere trygge kjøreruter. Så den problematikken ser jeg ikke. Bilene "ser" uansett mye bedre en våre øyne med de sensorene de er utstyrt med og kan kjøre i verre forhold enn oss. 

Lenke til kommentar

 

Slik denne debatten har utredet seg så kan det være som noe snakker med 2 motsatte meninger på samme tid

Man får også de som er tilhengere av hver sitt "system" , manuelt eller automatisk kjøring

Argumentene som brukes for fremheve fordeler for det en og ulempen for det andre er noe ulene

 

Man argumenterer med at mennesker er dårlige sjåfører  , og at elektronikken bør ta over 100%

Samtidig så vet man jo at elektronikken aldri kan bli 100% sikker

Det synes jeg er veldig problematisk

 

Gode sjåfører er undervurdert , de får jo erfaring med kjøre på veiene

Mens autonome biler styres av dataprogrammer der premissen er lagt på forhand

 

 

Alle kjenner til hvordan været her i Norge ( og resten av verden ) kan variere.

Kjører man manuelt og kommer ut får dårlig vær , der sikten blir dårlig så vil man forsøke å komme seg så langt som mulig og gjerne i sikkerhet

Hvis det er datasystemer som styrer dette så vil bilen nok nekte å kjøre vider lange før man menneske gir opp

hvor vidt man faktisk kommer seg i sikkerhet er også usikkert

 

jeg vil hvorfall ikke sitte og vente i en buss eller bil i timesvis bare  fordi elektronikken nekter å forsette på grunn av noen snøbyger

 

Nei elgen, det er du som ikke forstår. Elektronikken vill tangere 100% over tid, det vill ikke mennesker. Og det med at mennesker får erfaring mens bilene er pre programmert viser jo bare hvor lite du kan om dette. Alle feil som oppstår vill bli gransket og utbedret, altså vill SW være i konstant utvikling mot det bedre, på samme måte som en sjåfør lærer av å gjøre dårlige ting. 

 

Og automatiske biler vill ikke kjøre inn i en storm, den vill re rute deg forbi problemene da den kan behandle store datamengder på en gang og lokalisere trygge kjøreruter. Så den problematikken ser jeg ikke. Bilene "ser" uansett mye bedre en våre øyne med de sensorene de er utstyrt med og kan kjøre i verre forhold enn oss. 

 

 

Må har  man da i uendelig lang tid nettop forsøkt å få elektronikk til å fungere 100% . hva får deg da til å tro at man klarer det om  5 til 50 år ?

man kan drømme , men man trenger ikke å være naiv heller

 

angående være så undervurderer du vær informasjonen og hvor raskt været kan skifte.

jeg tipper at du er fra byen , ikke landet slik at du ikke kjenner til alt om naturen

Lenke til kommentar

 

 

 

Må har  man da i uendelig lang tid nettop forsøkt å få elektronikk til å fungere 100% . hva får deg da til å tro at man klarer det om  5 til 50 år ?

man kan drømme , men man trenger ikke å være naiv heller

 

angående være så undervurderer du vær informasjonen og hvor raskt været kan skifte.

jeg tipper at du er fra byen , ikke landet slik at du ikke kjenner til alt om naturen

 

 

Vet du hva tangere betyr? Og har ikke elektronikk og systemer blitt tryggere siden si ja 80 tallet? nei nå får du gi deg, enten så oppdaterer du deg eller så slutter du å diskutere...

 

Jeg er fra vestlandet og jeg kjenner godt til været her til lands.... Men det du ikke forstår er at vær oppdateringer vill skje kontinuerlig. Altså om en bil befinner seg på fjellet og det blåser opp så vill den i det gitte tidspunkt oppdatere server med værinformasjon slik at de bilene som er på vei der kan vurdere om det er forsvarlig å legge seg den veien eller skifte rute. Det er ikke slik at en plotter inn destinasjon og sjekker der og da, det skjer kontinuerlig... 

Lenke til kommentar

Elektronikken blir stadig bedre .

Hvorvidt den blir tryggere kan man alltids diskutere ,men 100% kommer den ikke til å bli , for her har den menneskelige faktoren utrolig mye å si

Teoriene tilsier det , men når det er mennesker som står bak så vil det alltid være usikkerhet

Bare tenk på alle bilen som de siste åren er bilt tilbakekalt netto på grunn av feil

 

Værmeldingene er jo heller ikke helt til stole på 

jeg har opplevd flere ganger å få et helt annet  være en det som er varslet

( det burde vær ganske like forhold i nord-Norge som på vestlandet )

 

 

og da medfører det at en bilen plutselig stopper på grunn av været som har endret seg radikalt siden man stertet på turen

her er det også slik at ikke alle har alternative veier

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Elektronikken blir stadig bedre .

Hvorvidt den blir tryggere kan man alltids diskutere ,men 100% kommer den ikke til å bli , for her har den menneskelige faktoren utrolig mye å si

Teoriene tilsier det , men når det er mennesker som står bak så vil det alltid være usikkerhet

Bare tenk på alle bilen som de siste åren er bilt tilbakekalt netto på grunn av feil

 

Værmeldingene er jo heller ikke helt til stole på 

jeg har opplevd flere ganger å få et helt annet  være en det som er varslet

( det burde vær ganske like forhold i nord-Norge som på vestlandet )

 

 

og da medfører det at en bilen plutselig stopper på grunn av været som har endret seg radikalt siden man stertet på turen

her er det også slik at ikke alle har alternative veier

 

Ingen som sier at elektronikken blir 100%. Jeg sier den tangerer, søk opp det ordet. I tillegg kjører en redundante systemer(som nevnt 100 ganger) som gjør at en kan si at elektronikken da er tilnærmet 100% sikker. Og om den feiler, så er det prosedyrer for dette. 

 

Ja, de har blitt utbedret. Det er jo hele poenget, finner en feil fikser en det. 

 

Det er ikke værmeldingene disse bilene kommer til å følge... Og finnes det ikke alternative ruter vil en enten: 

A. kjøre den muligheten

B. snu og kjøre deg til en kro som du kan vente på osv

 

Om du ønsker at bilen skal fortsette selv om det er sterkt anbefalt å ikke gjøre det kan en nok gjøre slike selvmord. Men det får en nå se i fremtiden.. 

Lenke til kommentar

Du sier det , med alle rundamtene systemene . jeg sier at det ikke er bra nok

fordi man får ikke behandlet alle situasjonene som kan oppstå likevel

 

bilene må forholde seg til værmeldingen selv om oppdateringen kommer hver kvarter ( det er vist slik det forgår for fly og båter i dag ) 

 

Du har ramset opp alternativ A og B hvis man ikke kan forsett på turen  

C er også et alternativ , at man stopper for å vente på været

 

på grunn av egenrådig elektronikk , der vurderingen like gjerne kan være forhåndsdefinerte av personer som ikke kjenner lokale forhold så får man unødvendige problemer

 

jeg går ut fra at fler her på forumet kjenner til hvordan det er med kollektivtrafikken .

busen kommer ikke når de skal komme , og når den kommer så er den overfylt

i tillegg når man ikke frem til riktig tid , ente fordi hel opplegget med registrering av passasjer og betaling går for tregt , elelr at man ikke når neste bus og må vente ekstra .årsaken er svikledende elektronikk

jeg frykter at slike ting vil bli mer markant med autonome biler  

 

og selvfølgelig , ingen forstår da helt hvorfor elektronikken svikter for det skal ikke skje

 

å tro at man kan få 100% autonome biler på vanlige veier de nærmeste 50 årene er som tro på julenissen fra mars

Lenke til kommentar

Utviklingen går sjelden så fort som man tror. Og når man først har gjort seg avhengig av en ting, hva gjør man da når det ikke virker?

Det vil være masse situasjoner der slike automatiske ting ikke vil fungere.

Se på dagens biler, hvor mye feil er det med elektronikk? Veldig mye. Før var det ingenting.

Lenke til kommentar

Du sier det , med alle rundamtene systemene . jeg sier at det ikke er bra nok

fordi man får ikke behandlet alle situasjonene som kan oppstå likevel

 

bilene må forholde seg til værmeldingen selv om oppdateringen kommer hver kvarter ( det er vist slik det forgår for fly og båter i dag ) 

 

Du har ramset opp alternativ A og B hvis man ikke kan forsett på turen  

C er også et alternativ , at man stopper for å vente på været

 

på grunn av egenrådig elektronikk , der vurderingen like gjerne kan være forhåndsdefinerte av personer som ikke kjenner lokale forhold så får man unødvendige problemer

 

jeg går ut fra at fler her på forumet kjenner til hvordan det er med kollektivtrafikken .

busen kommer ikke når de skal komme , og når den kommer så er den overfylt

i tillegg når man ikke frem til riktig tid , ente fordi hel opplegget med registrering av passasjer og betaling går for tregt , elelr at man ikke når neste bus og må vente ekstra .årsaken er svikledende elektronikk

jeg frykter at slike ting vil bli mer markant med autonome biler  

 

og selvfølgelig , ingen forstår da helt hvorfor elektronikken svikter for det skal ikke skje

 

å tro at man kan få 100% autonome biler på vanlige veier de nærmeste 50 årene er som tro på julenissen fra mars

 

du sier det ja, men du har ingenting som støtter det opp, det er derfor bare tomme ord elgen. Det har ingen betydning. vi har vist til hvor bra disse bilene allerede har gjort det utallige ganger, og forklart deg at ingenting er situasjonsbestemt. Men allikevel må du spre om deg med denne propagandaen som du tar fra ingenting. 

 

Ja bilen kan stoppe den, men sannsynligvis har du heller lyst til å gjøre noe produktivt i mellomtiden slik at bilen kan ta deg en annen vei. Og "værmeldingen" som du snakker om oppdateres kontinuerlig fra millioner av biler som alle samler data. det er ikke slik at de får kun beskjed i fra Tv2's værrapporter... Du ser på det lille bildet elgen, du må tenke større.

 

Det er ikke noe som er forhåndsdefinert, derfor trenger en ikke ta hensyn til lokale forhold elgen. Hvor mange ganger må en forklare det. Om en gjenstand er foran bilen skal den stoppe selv om den er i Kautokeino eller Haugesund, det er slik det er definert ikke "om det er en gjenstand foran bilen i Kautokeino gjør A" osv. 

 

What, elektronikken har da ingenting å gjøre med at bussen kommer for seint.. nå må du skjerpe deg. Om systemene går tregt på å registrere personer må denne fikses, kan ikke si at autonome biler ikke vill virke pga dette. Det er jo helt bak mål.

 

Jo, i de aller fleste tilfeller forstår en hvorfor elektronikken svikter. I de tilfellene det er vanskelig å lokalisere har en som-regel en aning om hva som gikk galt slik at en kan sikre seg fra flere "sider" om at det ikke skjer neste gang. Dette er helt normalt og ingenting nytt for autonome biler.

 

Det er allerede 100% autonome biler på veien Elgen...

Lenke til kommentar

Utviklingen går sjelden så fort som man tror. Og når man først har gjort seg avhengig av en ting, hva gjør man da når det ikke virker?

Det vil være masse situasjoner der slike automatiske ting ikke vil fungere.

Se på dagens biler, hvor mye feil er det med elektronikk? Veldig mye. Før var det ingenting.

 

Man gjør som dag, ringer redningsbil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...