Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla lanserer modeller med avanserte kjøreassistanse, ikke automatiske/autonome biler. ☺

Joda, men det er en start. den kjører og svinger selv, dette bør jo være mer enn nok for å holde elgen vekke fra veien(om du har lest tråden) :p

Det er jo derfor jeg er her , for å passe på at alle er trygge og ingen lar seg lurere av de med gode argumenter

når det gjelder tesla og selvkjørende bilder ( lit rar at det ikke har vær så mye snakk om det )  så er det store restriksjoner hvor man får lov å bruke automatikken

så praksis er man ikke der enda

Dere tror at man har bare noen få prosenter av utviklingen igjen før det blir nærmest fritt frem for selvkjørende biler

Men det er ingen som vet hvor mye arbeid som gjenstår før alt er klart , hvis det noen gang blir helt fritt frem da

Det er lov å dømme , men man bør jo også være realistisk

Lenke til kommentar

Tesla lanserer modeller med avanserte kjøreassistanse, ikke automatiske/autonome biler. ☺

Joda, men det er en start. den kjører og svinger selv, dette bør jo være mer enn nok for å holde elgen vekke fra veien(om du har lest tråden) :p

Det er jo derfor jeg er her , for å passe på at alle er trygge og ingen lar seg lurere av de med gode argumenter

At elgens mål er at ingen lar seg "lure" av gode argumenter gjør at jeg med ett skjønner mye mer av elgens innlegg :)

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

når det gjelder tesla og selvkjørende bilder ( lit rar at det ikke har vær så mye snakk om det )  så er det store restriksjoner hvor man får lov å bruke automatikken

Dere tror at man har bare noen få prosenter av utviklingen igjen før det blir nærmest fritt frem for selvkjørende biler

Men det er ingen som vet hvor mye arbeid som gjenstår før alt er klart , hvis det noen gang blir helt fritt frem da

Hvilke restriksjoner er det du snakker om sånn for å ha det på bordet... 

Lenke til kommentar

restriksjonen gikk ut på at de bare får lov til kjøre av seg selv på motorveiene

http://www.tek.no/artikler/i-dag-kan-flere-norske-tesla-eiere-slippe-rattet/193471

Lenke til kommentar

restriksjonen gikk ut på at de bare får lov til kjøre av seg selv på motorveiene

http://www.tek.no/artikler/i-dag-kan-flere-norske-tesla-eiere-slippe-rattet/193471

ville ikke akkurat kalt det store restriksjoner, uten at jeg har gått særlig nøye inn på det regner jeg med veier som E39 og de andre store veiene i Norge. Det er jo her det trengs, det er her folk dør. Ikke i byen. 

Og dette er jo kun starten. 

Men som sagt, vet ikke særlig mer enn hva som står der. Vi får bare se hva som skjer, der er uansett i gang og det kommer bare til å fortsette :) 

Lenke til kommentar

Smør deg med litt mer tålmodighet elgen. Jeg skjønner du vil ha en billig og fullstendig selvkjørende bil som takler glattholke, tuneller og veiarbeid før du skal på jobb på mandag, men det tar nok flere år. Sett heller pris på hvert lille steg fremover. ;)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ville ikke akkurat kalt det store restriksjoner

Å bare får lov til bruke dette på noen få steder på grunn av sikkerhets risikoer ( det var omtrent det som stod i artikkelen )  vil jeg ikke si er små restriksjoner

Det står motorveier,ikke på landevei og i byen. Det er ganske mange km vei det elgen...

Lenke til kommentar

ville ikke akkurat kalt det store restriksjoner

Å bare får lov til bruke dette på noen få steder på grunn av sikkerhets risikoer ( det var omtrent det som stod i artikkelen )  vil jeg ikke si er små restriksjoner

Det står motorveier,ikke på landevei og i byen. Det er ganske mange km vei det elgen...

man regner da det ikke km men forhold i forholde til hverandre

Det er da ikke så mange km med motorvei  totalt sett , heller

Lenke til kommentar

Hva? Atlså store deler av veien består av motorvei. Derfor er det ganske rart å si at det er sterkt begrenset. Thats my point. 

Sterkt begrenset hadde vært kun i silicon valley etc 

Lenke til kommentar

Hva? Atlså store deler av veien består av motorvei. Derfor er det ganske rart å si at det er sterkt begrenset. Thats my point. 

Sterkt begrenset hadde vært kun i silicon valley etc 

tenk nå litt på hvor mange veier i hele verden som er motorveier.

Lenke til kommentar

Det er ganske mange Elgen... Og vi vet ikke hvordan tesla har definert dette, i artikkelen står det "ikke på landevei og i byen". Om resten defineres som motorvei er det jo ganske store deler av veinettet, er du ikke enig?

Lenke til kommentar

Hva? Atlså store deler av veien består av motorvei.

Du nevnte E39 som eksempel.   Strekningen Kristiansand-Stavanger er ca 25 mil,  kun siste mila som er motorvei.  Resten er særdeles variende kvalitet, noen strekninger er tilnærmet krøttervei.

(Vet ikke hvordan standarden er videre nordover på E39.)

Lenke til kommentar

Hva? Atlså store deler av veien består av motorvei.

Du nevnte E39 som eksempel.   Strekningen Kristiansand-Stavanger er ca 25 mil,  kun siste mila som er motorvei.  Resten er særdeles variende kvalitet, noen strekninger er tilnærmet krøttervei.

(Vet ikke hvordan standarden er videre nordover på E39.)

Det er ikke det som er poenget, ut i fra artikkelen som elgen viste til er det uvvist hva de legger i "motorvei". Det står at den ikke kan brukes på landevei og by. E39 feks kan ikke kalles for verken landevei eller vei i by(mulig noen deler gå innom by). 

Lenke til kommentar

Det er ganske mange Elgen... Og vi vet ikke hvordan tesla har definert dette, i artikkelen står det "ikke på landevei og i byen". Om resten defineres som motorvei er det jo ganske store deler av veinettet, er du ikke enig?

Når det står motorvei så må man også regne med at det menes motorvei slik du og jeg kjenner det

https://no.wikipedia.org/wiki/Motorvei

jeg kan ikke si at disse veitypene er det er mest av

Derimot landevei . det er det mye av selv om det begrepet er lit uklart definert så regnes stort sett alt utenfor bykjernen for landevei

så kan man ta med de stedene i andre verdensdeler har en vei , men det er likevel under den standarden vi normal ville kalle for vei

https://www.google.com/search?q=landevei+wikipedia&biw=1280&bih=882&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIkp_mst3HyAIVB6tyCh2mcgBJ#tbm=isch&q=afrikansk+vei

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Når det står motorvei så må man også regne med at det menes motorvei slik du og jeg kjenner det

https://no.wikipedia.org/wiki/Motorvei

jeg kan ikke si at disse veitypene er det er mest av

Derimot landevei . det er det mye av selv om det begrepet er lit uklart definert

Godt mulig den kun kan brukes på det som er definert på motorvei, men som sagt det er fortsatt veldig uklart. Men en kan uansett ikke si at motorvei er en veldig restriktert sone da millioner av biler ferdes på en motorvei hver dag. Men vi får uansett se når det kommer mer info fra tesla, dette er uansett bare starten. regner med at neste oppdatering kommer til å inneholde mulighet for "normalvei" også. 

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er poenget, ut i fra artikkelen som elgen viste til er det uvvist hva de legger i "motorvei". Det står at den ikke kan brukes på landevei og by. E39 feks kan ikke kalles for verken landevei eller vei i by(mulig noen deler gå innom by). 

Begrepet "motorvei" skal vel indikere standarden på veien.  Tror nok det er en ganske så liten prosentandel av norske veier som faller inn under denne definisjonen.

Lenke til kommentar

Begrepet "motorvei" skal vel indikere standarden på veien.  Tror nok det er en ganske så liten prosentandel av norske veier som faller inn under denne definisjonen.

Det er sant, men poenget er hva artikkelen la i begrepet. Men uansett, dette er kun spekulasjoner, men en får snart nok vite hvor en kan "kjøre" og ikke :)

Lenke til kommentar

Det er sant, men poenget er hva artikkelen la i begrepet. Men uansett, dette er kun spekulasjoner, men en får snart nok vite hvor en kan "kjøre" og ikke :)

Da blir det dumt når noen som ikke har førerkort  vil teste denne bilen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...