Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

 

Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene.

 

Ja, og elektronikk trekker ganske lite strøm. Å ha en dedikert enhet for glide landinger ville ikke krevd særlig.

 

Ok. Jeg er ihvertfall overbevist om at i en nødsituasjon som krever nødlanding så er mennesklig vurderingsevne helt påkrevd.

 

 

Kan godt hende du har rett da disse systemene ikke finnes, men at muligheten for å få dette til med elektronikk og logikk finnes er jeg helt sikker på :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ja, i noen tilfeller ville nok piloter klart å redde flyet. Men trofast som jeg er har jeg mer tro på at andre veien er det mer å hente :)

 

Enig, men må man velge da? Elektronikken kan da varsle at "nå er jeg så ødelagt at jeg ikke kan fly", så kan piloten ta over med de funksjonene som er igjen. Altså, som en løsning etter elektronikken ikke kan mer. Dette vil nok skje sjeldnere enn fly krasjer/nødlandet pga tekniske problemer i dag. Jeg antar piloter ofte flyr årevis mellom hver gang noe slikt skjer, om det i det hele tatt er vanlig at de opplever det.
Lenke til kommentar

 

 
Enig, men må man velge da? Elektronikken kan da varsle at "nå er jeg så ødelagt at jeg ikke kan fly", så kan piloten ta over med de funksjonene som er igjen. Altså, som en løsning etter elektronikken ikke kan mer. Dette vil nok skje sjeldnere enn fly krasjer/nødlandet pga tekniske problemer i dag. Jeg antar piloter ofte flyr årevis mellom hver gang noe slikt skjer, om det i det hele tatt er vanlig at de opplever det.

 

 

For min del kan man gjerne la piloter være passasjerer helt til kritisk situasjon oppstår og da mener jeg at de ikke får lov til å fly så lenge alt er stabilt, for da har en igjen problemet med pilotfeil osv. Men jeg tror nok ikke bransjen vill prioritere det, da det er mye billigere for de å la være. Men det vil tiden uansett vise :) 

Lenke til kommentar

Aldri sagt de trenger å fly før ting går galt. Tenkte at det er flyet som avgjør når piloten kan fly, og at kun flytårnet eller en annen myndighet kan overkjørt dette og gi piloten kontroll utenom kriser elektronikken ikke klarer å håndtere, enten av teknisk grunn eller andre grunner.

 

Pilotene er altså en helt, helt siste løsning.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Aldri sagt de trenger å fly før ting går galt. Tenkte at det er flyet som avgjør når piloten kan fly, og at kun flytårnet eller en annen myndighet kan overkjørt dette og gi piloten kontroll utenom kriser elektronikken ikke klarer å håndtere, enten av teknisk grunn eller andre grunner.

 

Pilotene er altså en helt, helt siste løsning.

 

Jeg er enig i at dette er en bra løsning. Men igjen er jeg redd ikke flyselskapene er enig når de ser på tallene. Men ja, slik løsning tror jeg er bra for mange ting i fremtiden! 

Lenke til kommentar

Problemet med datamaskiner er at de ikke er særlig kreative mht. "uavhengig" fri tenking. Nødlandingen på Hudson River er kanskje et eksempel på hva en computer ikke hadde gjennomført eller forutsett på egen hånd.

 

Og det er jo alle utenkelige scenarioer som er viktigste å ta hensyn til med hvis man vurderer å slippe løs slike kjøretøy på veiene, ikke hvorvidt den kan ta seg fra A til B hvis alt er som planlagt og innprogramert for det kan de selvsagt.

 

Et potensielt scenario; den automatiserte bilen kjører inn på parkeringsplassen og plutselig står en desperado foran bilen og sikter på deg med hagle. Har man gammel bil, tar man rennefart og kjører ned villmannen, mens den førerløse bilen derimot, bremser opp og stopper høflig rett foran vedkommende. Game Over. Prisen du må betale for å være trendy.  :ninja:

Lenke til kommentar

jeg har et annet , som er basert på noen hendelser fra virkeligheten.

 

en bil kjører parallelt med en syklist

etter noen meter er syklist så vid foran bilen.

hastigheten er omtrent 30 km/t for begge

 

Av en eller annen ukjent grunn bestemmer syklisten seg plutselig at han vil over til den andre siden og vender sykelen ut rett foran bilen

 

fra virkeligheten er det flere bussjåfører som har opplev dette.

så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge  syklisten bedre en sjåføren

Lenke til kommentar

 

 

 

Et potensielt scenario; den automatiserte bilen kjører inn på parkeringsplassen og plutselig står en desperado foran bilen og sikter på deg med hagle. Har man gammel bil, tar man rennefart og kjører ned villmannen, mens den førerløse bilen derimot, bremser opp og stopper høflig rett foran vedkommende. Game Over. Prisen du må betale for å være trendy.  :ninja:

 

Et eksempel som illustrer svært godt hvorfor man bør bruke statistikk og data for å bestemme risiko, ikke folks sine subjektive vurderinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Et potensielt scenario; den automatiserte bilen kjører inn på parkeringsplassen og plutselig står en desperado foran bilen og sikter på deg med hagle. Har man gammel bil, tar man rennefart og kjører ned villmannen, mens den førerløse bilen derimot, bremser opp og stopper høflig rett foran vedkommende. Game Over. Prisen du må betale for å være trendy.  :ninja:

 

Et eksempel som illustrer svært godt hvorfor man bør bruke statistikk og data for å bestemme risiko, ikke folks sine subjektive vurderinger.

 

AtW

 

Det er bare et problem med statistikk.

man kan dra veldig mye ut av det , også feile konklusjoner , alt etter hvordan man setter premissene

Lenke til kommentar

Det er bare et problem med statistikk.

 

man kan dra veldig mye ut av det , også feile konklusjoner , alt etter hvordan man setter premissene

 

 

jau, f.eks. hører vi ofte at det statistisk er "mye sikrere å fly enn det er å kjøre bil"

 

Likevel tror jeg det blir en stor pedagogisk oppgave å overbevise folk at førerløse charter-fly er genialt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene.

 

 

Ja, og elektronikk trekker ganske lite strøm. Å ha en dedikert enhet for glide landinger ville ikke krevd særlig.

Ok. Jeg er ihvertfall overbevist om at i en nødsituasjon som krever nødlanding så er mennesklig vurderingsevne helt påkrevd.

 

Kan godt hende du har rett da disse systemene ikke finnes, men at muligheten for å få dette til med elektronikk og logikk finnes er jeg helt sikker på :)

Alt er mulig.....i teorien☺

Lenke til kommentar

jeg har et annet , som er basert på noen hendelser fra virkeligheten.

 

en bil kjører parallelt med en syklist

etter noen meter er syklist så vid foran bilen.

hastigheten er omtrent 30 km/t for begge

 

Av en eller annen ukjent grunn bestemmer syklisten seg plutselig at han vil over til den andre siden og vender sykelen ut rett foran bilen

 

fra virkeligheten er det flere bussjåfører som har opplev dette.

så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge syklisten bedre en sjåføren

Elektronikken hadde høyst sannsynlig klart det scenariet helt fint. Ikke minst er reaksjonsevnen til et slikt system langt overlegent et menneske.
Lenke til kommentar

 

 

så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge  syklisten bedre en sjåføren

 

Heldigvis er det ikke dine fantasier som sitter og bestemmer sånt.

 

AtW

 

 

Fins vel ingen computere hverken idag eller imorgen sikkert, som kan hamle opp med uberegnelige syklister..  :w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...