Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene. Ja, og elektronikk trekker ganske lite strøm. Å ha en dedikert enhet for glide landinger ville ikke krevd særlig. Ok. Jeg er ihvertfall overbevist om at i en nødsituasjon som krever nødlanding så er mennesklig vurderingsevne helt påkrevd. Kan godt hende du har rett da disse systemene ikke finnes, men at muligheten for å få dette til med elektronikk og logikk finnes er jeg helt sikker på Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ps, lkommer du til å holde deg langt unna veien framover elgen? i og med at tesla nå lanserer automatisk kjøring til alle sine nyere biler? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Men ja, i noen tilfeller ville nok piloter klart å redde flyet. Men trofast som jeg er har jeg mer tro på at andre veien er det mer å hente Enig, men må man velge da? Elektronikken kan da varsle at "nå er jeg så ødelagt at jeg ikke kan fly", så kan piloten ta over med de funksjonene som er igjen. Altså, som en løsning etter elektronikken ikke kan mer. Dette vil nok skje sjeldnere enn fly krasjer/nødlandet pga tekniske problemer i dag. Jeg antar piloter ofte flyr årevis mellom hver gang noe slikt skjer, om det i det hele tatt er vanlig at de opplever det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Enig, men må man velge da? Elektronikken kan da varsle at "nå er jeg så ødelagt at jeg ikke kan fly", så kan piloten ta over med de funksjonene som er igjen. Altså, som en løsning etter elektronikken ikke kan mer. Dette vil nok skje sjeldnere enn fly krasjer/nødlandet pga tekniske problemer i dag. Jeg antar piloter ofte flyr årevis mellom hver gang noe slikt skjer, om det i det hele tatt er vanlig at de opplever det. For min del kan man gjerne la piloter være passasjerer helt til kritisk situasjon oppstår og da mener jeg at de ikke får lov til å fly så lenge alt er stabilt, for da har en igjen problemet med pilotfeil osv. Men jeg tror nok ikke bransjen vill prioritere det, da det er mye billigere for de å la være. Men det vil tiden uansett vise Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Aldri sagt de trenger å fly før ting går galt. Tenkte at det er flyet som avgjør når piloten kan fly, og at kun flytårnet eller en annen myndighet kan overkjørt dette og gi piloten kontroll utenom kriser elektronikken ikke klarer å håndtere, enten av teknisk grunn eller andre grunner. Pilotene er altså en helt, helt siste løsning. Endret 15. oktober 2015 av aklla Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Aldri sagt de trenger å fly før ting går galt. Tenkte at det er flyet som avgjør når piloten kan fly, og at kun flytårnet eller en annen myndighet kan overkjørt dette og gi piloten kontroll utenom kriser elektronikken ikke klarer å håndtere, enten av teknisk grunn eller andre grunner. Pilotene er altså en helt, helt siste løsning. Jeg er enig i at dette er en bra løsning. Men igjen er jeg redd ikke flyselskapene er enig når de ser på tallene. Men ja, slik løsning tror jeg er bra for mange ting i fremtiden! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Problemet med datamaskiner er at de ikke er særlig kreative mht. "uavhengig" fri tenking. Nødlandingen på Hudson River er kanskje et eksempel på hva en computer ikke hadde gjennomført eller forutsett på egen hånd. Og det er jo alle utenkelige scenarioer som er viktigste å ta hensyn til med hvis man vurderer å slippe løs slike kjøretøy på veiene, ikke hvorvidt den kan ta seg fra A til B hvis alt er som planlagt og innprogramert for det kan de selvsagt. Et potensielt scenario; den automatiserte bilen kjører inn på parkeringsplassen og plutselig står en desperado foran bilen og sikter på deg med hagle. Har man gammel bil, tar man rennefart og kjører ned villmannen, mens den førerløse bilen derimot, bremser opp og stopper høflig rett foran vedkommende. Game Over. Prisen du må betale for å være trendy. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hvor mange blir drept av hagle-menn Vs i trafikken generelt sett? Tipper be sparingen av liv er noe sånt som 99,9% om man ikke legger inn lignende senarioer i automatikken . Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hvor mange blir drept av hagle-menn Vs i trafikken generelt sett? Ikke mange i Norge men i USA eller andre eksotiske strøk vil det kanskje være en problemstilling. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 jeg har et annet , som er basert på noen hendelser fra virkeligheten. en bil kjører parallelt med en syklist etter noen meter er syklist så vid foran bilen. hastigheten er omtrent 30 km/t for begge Av en eller annen ukjent grunn bestemmer syklisten seg plutselig at han vil over til den andre siden og vender sykelen ut rett foran bilen fra virkeligheten er det flere bussjåfører som har opplev dette. så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge syklisten bedre en sjåføren Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ikke i så stor grad vil jeg tro. Ikke sammenlignbart med trafikkulykker. 1 240 000 døde i trafikken i 2010, hvor mange tror du døde av tilsvarende forhold som det du sa? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Et potensielt scenario; den automatiserte bilen kjører inn på parkeringsplassen og plutselig står en desperado foran bilen og sikter på deg med hagle. Har man gammel bil, tar man rennefart og kjører ned villmannen, mens den førerløse bilen derimot, bremser opp og stopper høflig rett foran vedkommende. Game Over. Prisen du må betale for å være trendy. Et eksempel som illustrer svært godt hvorfor man bør bruke statistikk og data for å bestemme risiko, ikke folks sine subjektive vurderinger. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Et potensielt scenario; den automatiserte bilen kjører inn på parkeringsplassen og plutselig står en desperado foran bilen og sikter på deg med hagle. Har man gammel bil, tar man rennefart og kjører ned villmannen, mens den førerløse bilen derimot, bremser opp og stopper høflig rett foran vedkommende. Game Over. Prisen du må betale for å være trendy. Et eksempel som illustrer svært godt hvorfor man bør bruke statistikk og data for å bestemme risiko, ikke folks sine subjektive vurderinger. AtW Det er bare et problem med statistikk. man kan dra veldig mye ut av det , også feile konklusjoner , alt etter hvordan man setter premissene Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det er bare et problem med statistikk. man kan dra veldig mye ut av det , også feile konklusjoner , alt etter hvordan man setter premissene jau, f.eks. hører vi ofte at det statistisk er "mye sikrere å fly enn det er å kjøre bil" Likevel tror jeg det blir en stor pedagogisk oppgave å overbevise folk at førerløse charter-fly er genialt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ps, lkommer du til å holde deg langt unna veien framover elgen? i og med at tesla nå lanserer automatisk kjøring til alle sine nyere biler? Tesla lanserer modeller med avanserte kjøreassistanse, ikke automatiske/autonome biler. ☺ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge syklisten bedre en sjåføren Heldigvis er det ikke dine fantasier som sitter og bestemmer sånt. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene. Ja, og elektronikk trekker ganske lite strøm. Å ha en dedikert enhet for glide landinger ville ikke krevd særlig. Ok. Jeg er ihvertfall overbevist om at i en nødsituasjon som krever nødlanding så er mennesklig vurderingsevne helt påkrevd. Kan godt hende du har rett da disse systemene ikke finnes, men at muligheten for å få dette til med elektronikk og logikk finnes er jeg helt sikker på Alt er mulig.....i teorien☺ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge syklisten bedre en sjåføren Heldigvis er det ikke dine fantasier som sitter og bestemmer sånt. AtW gjør dine det da ? Lenke til kommentar
teitur Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 jeg har et annet , som er basert på noen hendelser fra virkeligheten. en bil kjører parallelt med en syklist etter noen meter er syklist så vid foran bilen. hastigheten er omtrent 30 km/t for begge Av en eller annen ukjent grunn bestemmer syklisten seg plutselig at han vil over til den andre siden og vender sykelen ut rett foran bilen fra virkeligheten er det flere bussjåfører som har opplev dette. så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge syklisten bedre en sjåføren Elektronikken hadde høyst sannsynlig klart det scenariet helt fint. Ikke minst er reaksjonsevnen til et slikt system langt overlegent et menneske. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 så akkurat her har jeg ingen tro på elektronikken klarer å berge syklisten bedre en sjåføren Heldigvis er det ikke dine fantasier som sitter og bestemmer sånt. AtW Fins vel ingen computere hverken idag eller imorgen sikkert, som kan hamle opp med uberegnelige syklister.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå