Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Altså jeg er klar over at statistikken ikke inneholder autonome fly, da de ikke finnes enda(mulig det skjer noe testing rundtom, men dette har jeg ikke noe info om), men det er åpenbart at største problemet til fly pr i dag er pilotene. Pilotene må være på flyet for å takle uforutsette situasjoner som elektronikken ikke håndterer. De er ikke et problem, men en sikkerhet. Ja slik det er i dag ja, men slik det virker som er pilotene ett problem faktisk. Bare se hva som skjedde i Taiwan, en motor streiker pga årsaker jeg ikke er kjent med, hva gjør piloten? Han skrur av den andre motoren, altså han prøvde å rette opp i en feil manuelt som elektronikken fint håndterte selv men bommet. Altså han var ett problem, uten han hadde flyet gjerne landet på hjulene og ikke i vannet/broen. En dag vill vi føle oss trygg på elektronikken og velge vekk pilotene. Tiden vill vise om det er rett eller galt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Vi får se da, om du blir satt i en knipe etterhvert der det kun er førerløse alternativer. AtW Jeg kommer nok til å si "alt var bedre før" Det er jo nok å f.eks. se på biler nå for tiden, det blinker og piper i utallige sensorer og varsellamper i hytt & pine for alle mulige "feil", mens tusenlappene renner ut av lomma på folk. Men andre ord, ikke alltid "utvikling" er til det bedre spør du meg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg kommer nok til å si "alt var bedre før" Det er jo nok å f.eks. se på biler nå for tiden, det blinker og piper i utallige sensorer og varsellamper i hytt & pine for alle mulige "feil", mens tusenlappene renner ut av lomma på folk. Men andre ord, ikke alltid "utvikling" er til det bedre spør du meg. Nå vet jeg ikke hvilke biler du kjører, men jeg kjører en BMW med adaptiv cruise eller hva det heter. Holder avstand, altså halvautomat. Eneste problemet jeg har hatt med den er at den ett par ganger har varslet om at den var for skitten/dårlig signal og ville derfor ikke virke. Som jo er en helt grei ting, funksjonen fungerer ikke og bilen slutter å bruke den, altså ingen fare skjedd. Så om du har hatt masse elektronikk problemer på dine biler tror jeg det er ganske tilfeldig, jeg har iallefall aldri hatt det. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ja slik det er i dag ja, men slik det virker som er pilotene ett problem faktisk. Bare se hva som skjedde i Taiwan, en motor streiker pga årsaker jeg ikke er kjent med, hva gjør piloten? Han skrur av den andre motoren, altså han prøvde å rette opp i en feil manuelt som elektronikken fint håndterte selv men bommet. Altså han var ett problem, uten han hadde flyet gjerne landet på hjulene og ikke i vannet/broen. En dag vill vi føle oss trygg på elektronikken og velge vekk pilotene. Tiden vill vise om det er rett eller galt. Joda, pilotene gjør feil. Men tilsvarende eksemplet ditt så finnes det en mengde situasjoner der pilotene har grepet inn når teknologien har sviktet. Jeg tror aldri teknologien blir så sikker at vi fjerner pilotene fra passasjertrafikk og legger alt ansvar I hendene på teknologien. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Joda, pilotene gjør feil. Men tilsvarende eksemplet ditt så finnes det en mengde situasjoner der pilotene har grepet inn når teknologien har sviktet. Jeg tror aldri teknologien blir så sikker at vi fjerner pilotene fra passasjertrafikk og legger alt ansvar I hendene på teknologien. Spørsmålet er alltid, hva er tryggest? Altså, skaper pilotene mer problemer en elektronikken og viseversa. Den dagen elektronikken har bevist at den er tryggere enn piloter med god empiri fjernes pilotene, slik er det bare. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Ett problem med fly er at om alt feiler kan det ikke det ikke stoppe slik som en bil kan. Til dels samme problem på båt, pga været og strømninger. Endret 15. oktober 2015 av aklla Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Har vel ingen garanti for at selvkjørende-bil stopper heller da, hvis systemet feiler? (altså i et fremtidscenario der fører kan ligge å sove mens bilen kjører av seg selv) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Nei, men man kan legge det inn som ett "hvis alt feiler"-scenario. Man kan gjerne se når det feiler problemet er bare hva man kan gjøre når det feiler... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Selv et fly som fungerer vil du jo ikke at stopper så sammenligning med bil blir vel litt feil uansett? Gjelder det på rullebanen, kan man sikkert alltids lage et "idiotsikkert" mekanisk system som fysisk utløser bremsene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ett problem med fly er at om alt feiler kan det ikke det ikke stoppe slik som en bil kan. Til dels samme problem på båt, pga været og strømninger. Men om alt feiler er det ikke mye en pilot kan gjøre heller, klarer ikke å "gli" lande person fly Samme med båt forsåvidt, ikke mye kapteinen får gjort uten pådrag. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Joda, det er fullt mulig å nødlande uten motorkraft...eksempel Hudson river nødlandingen. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Men om alt feiler er det ikke mye en pilot kan gjøre heller, klarer ikke å "gli" lande person fly Samme med båt forsåvidt, ikke mye kapteinen får gjort uten pådrag.Joda, selv en 747 kan glidefly 150 km fra en høyde på 10.000 m. Edit: eksempel på glideflyging med A330:https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236 Endret 15. oktober 2015 av teitur Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 De klarer fint å lande fly uten motorkraft. At automatikken feiler er heller ikke det samme som at motoren feiler. En pilot kan så vidt jeg vet fly helt uten instrumenter og uten strøm. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Altså alt er mulig, men deadstick landing med passasjerfly pleier ikke å gå særlig bra... Har mer tro på at elektronikken ville gjort en bedre jobb i slike tilfeller egentlig.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 De klarer fint å lande fly uten motorkraft. At automatikken feiler er heller ikke det samme som at motoren feiler. En pilot kan så vidt jeg vet fly helt uten instrumenter og uten strøm. Fint er å strekke det litt langt, de fleste deadstick landinger går ja rett vest med passasjerfly. Men om en har mistet så mye så er det ikke mye igjen. Det er jo ganske god redundans på sikkerhetssystemene i fly. Men ja, i noen tilfeller ville nok piloter klart å redde flyet. Men trofast som jeg er har jeg mer tro på at andre veien er det mer å hente Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene. Ja, og elektronikk trekker ganske lite strøm. Å ha en dedikert enhet for glide landinger ville ikke krevd særlig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Når jeg leser innleggene her ser jeg samtidig at de fleste her inne virkelig ville ha godt av se noen episoder av havarikommisjonen. Det programkonseptet som etterforsker fly ulykker. Man kan ikke stole 100% på elektronikeren , kommer neppe heller til å gjøre det i fremtiden. Likevel skal dere ha oss til å gjøre det Teknisk sett er det å potensielt godta muligheten for uaktsom drap man kan al tids diskutere sannsynligheten , men problemet er at man setter mesket opp mot elektronikken i stedet for å tenke på samarbeid Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ikke helt uten strøm, da vil ikke hydraulikken fungere. Hvis motorene stopper popper det ut en vifte som produserer tilstrekkelig strøm til de mest vitale funksjonene. Ja, og elektronikk trekker ganske lite strøm. Å ha en dedikert enhet for glide landinger ville ikke krevd særlig. Ok. Jeg er ihvertfall overbevist om at i en nødsituasjon som krever nødlanding så er mennesklig vurderingsevne helt påkrevd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Når jeg leser innleggene her ser jeg samtidig at de fleste her inne virkelig ville ha godt av se noen episoder av havarikommisjonen. Det programkonseptet som etterforsker fly ulykker. Man kan ikke stole 100% på elektronikeren , kommer neppe heller til å gjøre det i fremtiden. Likevel skal dere ha oss til å gjøre det Teknisk sett er det å potensielt godta muligheten for uaktsom drap man kan al tids diskutere sannsynligheten , men problemet er at man setter mesket opp mot elektronikken i stedet for å tenke på samarbeid Problemet ditt elgen er at du ikke forstår ordet redundans. Alle vi forstår at en ikke kan stole 100% på elektronikken, på samme måte som en ikke kan stole 100% på andre ting, som mennesker. Men når en kjører 2,3,4 eller mer systemer på samme tid med samme informasjon, ja da kan en være ganske sikker på at ting går greit. Og du snakker om drap, vi vet at mennesker skaper problemer i flyene, skal vi da slutte å fly av den grunn? eller si at alle piloter er drapsmenn? eller i trafikken, alle bilister? De er jo mye verre en elektronikken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå