Salvesen. Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Som vanlig gir du ingen mening Elgen. EU kontrollen skal få flere sjekkpunkter, flere sjekkpunkter skaper flere arbeidstimer, flere arbeidstimer koster mer enn mindre arbeidstimer. Altså EU kontrollen koster mer. Og bilen blir sikrere jo mer den blir sjekket, hvor viktig disse nye punktene er blir en annen diskusjon. Og dette er en diskusjon om selvkjørende biler, ikke EU kontroll. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Som vanlig gir du ingen mening Elgen. EU kontrollen skal få flere sjekkpunkter, flere sjekkpunkter skaper flere arbeidstimer, flere arbeidstimer koster mer enn mindre arbeidstimer. Altså EU kontrollen koster mer. Og bilen blir sikrere jo mer den blir sjekket, hvor viktig disse nye punktene er blir en annen diskusjon. Og dette er en diskusjon om selvkjørende biler, ikke EU kontroll. Hvorfor må EU kontrollen koste enda mere , det er dyrt nok fra før at man får noen flere sjekkpunkter betyr ikke at det må koste mere selvkjørende biler eller ei , Eu kontrollen må nok utføres på dem også eller er det deres ønske at bilen skal koste enda mer ? Endret 9. september 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Gjennom forsikring? Hvorfor i alle dager skulle det gå igjennom forsikring? Ikke bare er det meningsløst, det ville også blitt dyrere. AtW det behøver ikke å bli dyrere. det er ihvertfall ikke noen poeng at bilen blir så kostbare at alt for få har råd til en sikker bil. forsikringen er nær tilknyttet sikkerheten på veien Det er også EU kontrollen i bilegg har man service slår man de 3 sammen så skal prisen normal gå ned totalt sett Ja, selvfølgelig, forsikringsselskapene vil sponse din obligatoriske EU-kontroll av egen lomme, blir selvsagt billigere for deg, disse selskapene gir jo bare bort penger..... AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Hvorfor må EU kontrollen koste enda mere , det er dyrt nok fra før at man får noen flere sjekkpunkter betyr ikke at det må koste mere selvkjørende biler eller ei , Eu kontrollen må nok utføres på dem også eller er det deres ønske at bilen skal koste enda mer ? hvorfor må du alltid ha grunnløse argumenter? Om du mener EU kontrollen ikke skal bli dyrere ved ekstra sjekkpunkt må du begrunne det. Som jeg begrunnet hvorfor den måtte koste mer. Det er ingen som har sagt at de ønsker dyrere kontroller, vi er bare inneforstått med at ekstra sjekkpunkter + inflasjon og ellers økonomisk utvikling fører til høyere takster. Og EU kontroll tar en hvert andre år(eller hvert 4 om en bytter bil ofte, ny bil altså) og koster typisk 500-1000 kroner om en ikke må fikse på noe. Så la oss ta 1000 kroner da, det er 500 i året. Si man kjører 10 000 km i året. Det er 5 øre kilometeren, eller 50 øre pr mil. Til sammenligning koster det 7,5-15+++ kroner pr mil bare i drivstoff utgifter. Så å si EU kontroll er dyrt er passer rart spør du meg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 selvfølgelig vil noen av dere mene at Eu kontrollen er nesten gratis. men da må dere heller ikke glemme mange kjører rundt i vrak som såvidt kommer gjennom kontrollen og etter et år ville den ikke gått gjennom , selv om det forsatt da er enda er år igjen til neste kontroll nå jeg sier at man trenger ikke gjøre dert dyrere en nødvendig så svar dere med nei da , men folk har da nok penger til at de må ta seg råd til det det er jo praktisk talt det samme som ønske seg at det skal koste mere poenget at slår man sammen flere bil relaterte ting så vil den samlede kostnaden bli billigere en om man tar dem hver for seg. å unnskylde seg man at det koster jo ikke noe i den store sammenhengen er jo det samme som bare godta uten protester at alt blir dyrere Og så har man infusjons sirkelen en runde till det er derfor jeg menr at det burde være en del av forsikringen , uten at det totalt blir dyrere Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 selvfølgelig vil noen av dere mene at Eu kontrollen er nesten gratis. men da må dere heller ikke glemme mange kjører rundt i vrak som såvidt kommer gjennom kontrollen og etter et år ville den ikke gått gjennom , selv om det forsatt da er enda er år igjen til neste kontroll nå jeg sier at man trenger ikke gjøre dert dyrere en nødvendig så svar dere med nei da , men folk har da nok penger til at de må ta seg råd til det det er jo praktisk talt det samme som ønske seg at det skal koste mere poenget at slår man sammen flere bil relaterte ting så vil den samlede kostnaden bli billigere en om man tar dem hver for seg. å unnskylde seg man at det koster jo ikke noe i den store sammenhengen er jo det samme som bare godta uten protester at alt blir dyrere Og så har man infusjons sirkelen en runde till det er derfor jeg menr at det burde være en del av forsikringen , uten at det totalt blir dyrere Nødvendige reperasjoner er ikke en del av eu kontrollen, skal forsikringen ta dette også? kostnadsfritt? | Og hvem skal dekke den økte utgiften for bilverkstedet(som må bruke flere timer pr EU kontroll, og betale arbeiderne mer pr år)? Forsikringen? kostnadsfritt? Og hvorfor skal prisen på en EU kontroll gå ned fordi man legger den inn i forsikringen? Og hvordan i huleste skal du får det til uten å betale ekstra i forsikring?(ref "Uten at det totalt blir dyrere"? Her er det mye som må forklares.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 reparasjoner er jo ikke selv kontrollen så det hoder man utenfor , men man må hauke på at mange tar EU kontroll og service samtidig hver for seg så hadde det nok koste mere tilsammen på samme måte kan forsikringen gi rabatt. man får jo rabatt i dag hvis man slår sammen flere forsikringer så det burde ikke være så vanskelig poenget er det er dyrt med bil ,idag , så dyrt mange egelig har får dårlig bil . dyrere EU kontroll med mer feil på bilen som man må betale for i tillegg vil nok også føre til dyrere forsikring da har man ikke råd til "ny " bil gjør man det billigere så blir altså trafikken sikrere , ikke bare med strengere kontroll Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Gjennom forsikring? Hvorfor i alle dager skulle det gå igjennom forsikring? Ikke bare er det meningsløst, det ville også blitt dyrere. AtW det behøver ikke å bli dyrere. det er ihvertfall ikke noen poeng at bilen blir så kostbare at alt for få har råd til en sikker bil. forsikringen er nær tilknyttet sikkerheten på veien Det er også EU kontrollen i bilegg har man service slår man de 3 sammen så skal prisen normal gå ned totalt sett Ja, selvfølgelig, forsikringsselskapene vil sponse din obligatoriske EU-kontroll av egen lomme, blir selvsagt billigere for deg, disse selskapene gir jo bare bort penger..... AtW og du ønsker være flåsete Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Hva har pris på kombinert eu-kontroll og forsikring med autonome biler å gjøre? Hva med å gå tilbake til topic? Ellers er det fasinerende hvordan billigere EU-kontroll liksom fører til både nyere bilpark, sikrere bilpark og billigere forsikring, men det er en helt annen diskusjon som hører hjemme i en helt annen tråd dere kan opprette om dere vil diksutere de enorme virkningene av prisen på EU-kontroll Endret 9. september 2015 av aklla Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) reparasjoner er jo ikke selv kontrollen så det hoder man utenfor , men man må hauke på at mange tar EU kontroll og service samtidig hver for seg så hadde det nok koste mere tilsammen på samme måte kan forsikringen gi rabatt. man får jo rabatt i dag hvis man slår sammen flere forsikringer så det burde ikke være så vanskelig poenget er det er dyrt med bil ,idag , så dyrt mange egelig har får dårlig bil . dyrere EU kontroll med mer feil på bilen som man må betale for i tillegg vil nok også føre til dyrere forsikring da har man ikke råd til "ny " bil gjør man det billigere så blir altså trafikken sikrere , ikke bare med strengere kontroll Nei, EU kontroll har fast pris og blir ikke billigere kombinert med service. Sjæl selv ha begge deler på Bavaria i dag. Men som nevnt over og før, dette er off topic og tull... Endret 10. september 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Nei, EU kontroll har fast pris og blir ikke billigere kombinert med service. Sjæl selv ha begge deler på Bavaria i dag. Men som nevnt over og før, dette er off topic og tull... Det var snakk om totalprisen som blir lavere om man tar det samlet jeg har ikke lyst til beskylde deg og en del andre for ting likevel mistenker jeg for at dere innerst inne synes at fol bruker for lite penger på bilen sine. slike tanker har bare en som har for mye penger Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hvis det er "så smart" med førerløse farkoster, burde det da ikke tas i bruk på f.eks. fly, ferjer, og tog først? Der ligger det jo mer til rette for det, med tanke på "fra A til B" og enklere regulerte omgivelser osv. Spørs om det ikke bare er science-fiction. dvs. selv om teknikken evt. blir tilgjengelig, så sitter det mye lengre inne å ta det i bruk i daglig praksis. Minst to-tre generasjoner eller 50-100 år kanskje Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hvis det er "så smart" med førerløse farkoster, burde det da ikke tas i bruk på f.eks. fly, ferjer, og tog først? Der ligger det jo mer til rette for det, med tanke på "fra A til B" og enklere regulerte omgivelser osv. Spørs om det ikke bare er science-fiction. dvs. selv om teknikken evt. blir tilgjengelig, så sitter det mye lengre inne å ta det i bruk i daglig praksis. Minst to-tre generasjoner eller 50-100 år kanskje Fly, ferjer og tog går så og si allerede av seg selv. De kunne nok gått 100% automatisk om en gikk inn for det, men de blir "observert" av operatører for sikkerheten sin del. I tillegg er det en del manuelle oppgaver på alle de nevnte transportmidlene for å øke sikkerheten, men i fremtiden er jeg sikker på at vi går vekk i fra dette for å øke sikkerheten. Bare for å ha nevnt det, Tesla ruller ut automatisk kjøring SW til alle modeller som har kjøpt dette denne måneden. Og ja, jeg skal kjøpe meg Tesla denne måneden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Hvis det er "så smart" med førerløse farkoster, burde det da ikke tas i bruk på f.eks. fly, ferjer, og tog først? Der ligger det jo mer til rette for det, med tanke på "fra A til B" og enklere regulerte omgivelser osv. Spørs om det ikke bare er science-fiction. dvs. selv om teknikken evt. blir tilgjengelig, så sitter det mye lengre inne å ta det i bruk i daglig praksis. Minst to-tre generasjoner eller 50-100 år kanskje Tog/T-bane er allerede selvkjørende i flere steder i verden, og som Salvesen er inne på, fly kan nesten kjøre seg selv i dag. AtW Endret 15. oktober 2015 av ATWindsor Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Bare for å ha nevnt det, Tesla ruller ut automatisk kjøring SW til alle modeller som har kjøpt dette denne måneden. Og ja, jeg skal kjøpe meg Tesla denne måneden. Var den Tesla-nyheten idag som "inspirerte" meg til å skrive i tråden. tja, kan godt hende Tesla greier å snekre sammen et slags automatisert førerløst system, men er folk & myndigheter beredt til å slippe det løs på almen vei? Det tviler jeg sterkt på. Kunne kanskje fungert på egne avgrensede (lukkede) kjørebaner, men det er vel neppe aktuelt å bygge heller, med tanke på omkostningene? Tog/T-bane er allerede selvkjørende i flere steder i verden, og som Salvesen er inne på, fly kan nesten kjøre seg selv i dag. AtW Er klar over det. Men hovedbegrunnelsen for (helt) føreløse tog, skiptrafikk, etc. er vel egentlig å spare personal-kostnader? For egen del kommer jeg ikke å sette beina ombord i et fly uten piloter, selv om billetten evt. blir 500 kr. billigere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Du er klar over det, men spør allikevel hvorfor det ikke finnes? Men besparinger er sikkert en av hovedgrunnene ja, og så? Vi får se da, om du blir satt i en knipe etterhvert der det kun er førerløse alternativer. AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Bare for å ha nevnt det, Tesla ruller ut automatisk kjøring SW til alle modeller som har kjøpt dette denne måneden. Og ja, jeg skal kjøpe meg Tesla denne måneden. Var den Tesla-nyheten idag som "inspirerte" meg til å skrive i tråden. tja, kan godt hende Tesla greier å snekre sammen et slags automatisert førerløst system, men er folk & myndigheter beredt til å slippe det løs på almen vei? Det tviler jeg sterkt på. Kunne kanskje fungert på egne avgrensede (lukkede) kjørebaner, men det er vel neppe aktuelt å bygge heller, med tanke på omkostningene? Denne SW oppdateringen har vært tilgjengelig for en bråte testere over lengre tid. Hadde ikke dette vært suksessfylt hadde de ikke fått lov til å sleppe oppgraderingen til "verden". Meg bekjent er det ikke ulovlig å bruke denne funksjonen verken her eller andre plasser i verden. Derfor er det tydeligvis ikke behov for avgrensede kjørebaner. Og ser heller ikke helt hvorfor en skulle bygget dette, autonome biler er tryggere enn vanlige sjåfører. Om en snur på visa og sier at manuelle biler skulle hatt egne risikofylte kjørebaner så er jeg enig! 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Tog/T-bane er allerede selvkjørende i flere steder i verden, og som Salvesen er inne på, fly kan nesten kjøre seg selv i dag. AtW Er klar over det. Men hovedbegrunnelsen for (helt) føreløse tog, skiptrafikk, etc. er vel egentlig å spare personal-kostnader? For egen del kommer jeg ikke å sette beina ombord i et fly uten piloter, selv om billetten evt. blir 500 kr. billigere. med disse statistikkene bør du egentlig være redd for å sette deg ombord i ett fly med piloter: http://www.planecrashinfo.com/cause.htm Altså jeg er klar over at statistikken ikke inneholder autonome fly, da de ikke finnes enda(mulig det skjer noe testing rundtom, men dette har jeg ikke noe info om), men det er åpenbart at største problemet til fly pr i dag er pilotene. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Altså jeg er klar over at statistikken ikke inneholder autonome fly, da de ikke finnes enda(mulig det skjer noe testing rundtom, men dette har jeg ikke noe info om), men det er åpenbart at største problemet til fly pr i dag er pilotene. Pilotene må være på flyet for å takle uforutsette situasjoner som elektronikken ikke håndterer. De er ikke et problem, men en sikkerhet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Altså jeg er klar over at statistikken ikke inneholder autonome fly, da de ikke finnes enda(mulig det skjer noe testing rundtom, men dette har jeg ikke noe info om), men det er åpenbart at største problemet til fly pr i dag er pilotene. Pilotene må være på flyet for å takle uforutsette situasjoner som elektronikken ikke håndterer. De er ikke et problem, men en sikkerhet. Det er helt åpenbart at pilotene er et problem i endel ulykker. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå