Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

jeg frykter at "sjåføren" som da er ufrivillig passasjer får pepper ( eller skylden )  fordi han ( eller henne )  ikke grepp inn i den farlige situasjonen , når automatikken sviktet

problemet er at feil skjer nesten aldri og da skal man helst ikke ha muligheten for gripe inn fordi man kan få panikk selv om det  er trygt , som da vil skape er farlig situasjon

det er strengt tatt ansvarsfraskrivelse

 

 

 

du har missforstått, en vill ha minst hendelser der mennesker missforstår bilen og avbryter helt ufarlige situasjoner somkan skape farlige.

 

 

 

mens jeg ( og sikker mange andre ) er livredd for at elektroniske feil/sårbarheter skal få alvorlige konsekvenser så virker det som mange andre ignorer det , fordi de er livredd menneskelig feil 

 

Vi er såklart redde de vi også, men mer redde de menneskelige da de skjer oftere, helt logisk tankegang med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

du har missforstått, en vill ha minst hendelser der mennesker missforstår bilen og avbryter helt ufarlige situasjoner somkan skape farlige.

 

Ja, men så driver man jo tenker på disse autonome bilene ska få bedre flyt i trafikken ved å minke marginene når de passer hverandre

hvis en bil kjører i 300 km/t og de skal gjennom et kryss i den hastighet så vil man bli skeptisk

 

det er noen år siden det var en artikkel om det på tek.no/ hardware men jeg har ikke klart å finne den

Lenke til kommentar

 

 

du har missforstått, en vill ha minst hendelser der mennesker missforstår bilen og avbryter helt ufarlige situasjoner somkan skape farlige.

 

Ja, men så driver man jo tenker på disse autonome bilene ska få bedre flyt i trafikken ved å minke marginene når de passer hverandre

hvis en bil kjører i 300 km/t og de skal gjennom et kryss i den hastighet så vil man bli skeptisk

 

det er noen år siden det var en artikkel om det på tek.no/ hardware men jeg har ikke klart å finne den

 

 

Hvorfor kommer du med helt usannsynlige eksempler? Ja de kan passere hverandre med mindre marginer da de har faktiske verdier på avstand mot vi som bare har en viss anelse av avstanden. Det største problemet er jo at "ingen" mennesker oppfatter avstanden helt likt, men velfungerende sensorer vil oppfatte avstandene svært likt. 

 

Så det er logisk at marginene for å passere vill gå ned med slik teknologi. 

Lenke til kommentar

 

 

 

du har missforstått, en vill ha minst hendelser der mennesker missforstår bilen og avbryter helt ufarlige situasjoner somkan skape farlige.

 

Ja, men så driver man jo tenker på disse autonome bilene ska få bedre flyt i trafikken ved å minke marginene når de passer hverandre

hvis en bil kjører i 300 km/t og de skal gjennom et kryss i den hastighet så vil man bli skeptisk

 

det er noen år siden det var en artikkel om det på tek.no/ hardware men jeg har ikke klart å finne den

 

 

Hvorfor kommer du med helt usannsynlige eksempler? Ja de kan passere hverandre med mindre marginer da de har faktiske verdier på avstand mot vi som bare har en viss anelse av avstanden. Det største problemet er jo at "ingen" mennesker oppfatter avstanden helt likt, men velfungerende sensorer vil oppfatte avstandene svært likt. 

 

Så det er logisk at marginene for å passere vill gå ned med slik teknologi. 

 

og de som sitter på vil bli veldig nervøse , når en bil kysser bilen du sitter sekunder før du er på samme sted , der der ferdes i flere hundre km/t

Lenke til kommentar

 

 

og de som sitter på vil bli veldig nervøse , når en bil kysser bilen du sitter sekunder før du er på samme sted , der der ferdes i flere hundre km/t

 

 

For det første kommer ikke bilene til å ferdes i flere hundre kilometer i timen... De er kanskje autonome men må fortsatt forholde seg til fysikkens lover. For det andre er det helt sant det du sier, atlså for den første uken, måneden og kanskje ett år for de mest nervøse. Men som du vet er vi mennesker veldig flinke til å tilpasse oss:)

Lenke til kommentar

Håper de selvkjørende bilene blir programmert til å bruke blinklys i kryss og rundkjøring, slik at jeg endelig kan leve lykkelig igjen.

Etter at jeg begynte å kjøre bil selv, så har jeg blitt en meget sint mann i trafikken fordi 90% av befolkningen sløser vekk min tid ved å IKKE bruke blinklys. 

Lenke til kommentar

jeg bruker blinklys

 

det som er inntredende er de som ikke finner noen sted å sett bilen , og lager kø i stedet.

det gjelder spesielt varetransport

på de andre siden så er det mange som skal ha varer men som ikke har noen område der de kan ta imot varene

 

siden det var snakk om muligheten for autonom vare levering så lurere jeg  på hvor man løser laste områdene  ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Håper de selvkjørende bilene blir programmert til å bruke blinklys i kryss og rundkjøring, slik at jeg endelig kan leve lykkelig igjen.

Etter at jeg begynte å kjøre bil selv, så har jeg blitt en meget sint mann i trafikken fordi 90% av befolkningen sløser vekk min tid ved å IKKE bruke blinklys. 

Skulle hatt et neon FUCK YOU skilt man kunne blinke med, og gjerne tute samtidig.

Lenke til kommentar

Nyhetsnettstedet Business Insider anslo i juli at det totale antallet biler med selvkjørende "features" på veiene (altså akkumulert gjennom flere år) kom til å være 10 millioner i 2020. I august anslo de til at totale salget for helt selvkjørende biler kun for året 2020 ville være på 3 millioner. De to ganske forskjellige tallene gjelder altså to ganske forskjellige ting, men hovedpoenget med å skrive dette innlegget var å vise hva profesjonelle analytikere tror om selvkjørende biler om fem år.

 

Mine tolkninger av BI sine tall er at det lave antallet trolig skyldes at de selvkjørende bilene fortsatt blir forbeholdt klima uten frost om fem år og at de vil ligge i de øvre prisklassene. Det mest interessante er at de anslår at hele 72% av alle solgte biler på verdensbasis vil være "shipped with connectivity but not self driving". Det betyr trolig nært 100% av bilene som selges i Europa og USA i 2020. Hva som inngår i deres definisjon av "connectivity" vet jeg ikke, men EU og EØS innfører i hvert fall påbud om eCall. For Norges del trer det antagelig i kraft høsten 2017 uten tilbakevirkende kraft. Men om det er alt BI legger i ordet connectivity aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

jeg synes at man skal gjøre noe med prisene slik at alle får råd til sikrere biler

i artikkelen det er linket til fryktes det at EU-kontrollen blir enda dyrere

slik jeg forstår det så har prisen økt i år , så skal den gå opp enda mere om noen år

 

det gjenspeiler seg over alt som har noe med bil å gjøre .

Lenke til kommentar

Kjør buss.

 

AtW

 

hva nå en du legger i din uttalese så er faktisk problemet

at mange nekter å kjøre buss på grunn av reisetiden

at mange nekter å kjøre buss på grunn av all den tiden det tar å vente på bussen

at noen ikke har noen bus de kan benytte seg av

og så har man de som klager over prisen

for der som lurer lit på bruk bussen :

 

 

her i nordland koster koster en tur med bussen på 2 soner ( ca 2 mil )  47 kr

men man kan få det ned i 14,28 pr dag i gjennomsnitt hvis man på forhand betaler for 180 dager

dagen telles ned enten man bruker bussen eller ikke da kan man heller ikke klage om det ikke går buss på en søndag

 

for 3 soner koster det  67 kr  ( 3 mil ) men man kan få det helt ned i  20,27 kr pr dag i gjennomsnitt

 

med elektronisk reisekort får man rabatt på 25 prosent og 60% hvis det er honnør

 

et annet eksempel .

jeg brukes buss til fra arbeid

det tar en time selv det er snakk om rund 3 mil å reise

når jeg skal hjem må jeg vente en time ( jeg har klart å korte det ned til ca 30 min ved å gå et stykke )  før bussen går

 

her er saken at arbeidsstedet ligger rund 2 km fra sentrum , og "riktig " buss går 10 minutter før arbeidstiden er over

 

hvis jeg likevel skulle komme meg til "riktig" buss så måtte jeg slutte arbeidet 30 minutt før arbeidstiden er over og ta en annen buss dit som sterter lit nærmer arbeidet

 

 

 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg synes at man skal gjøre noe med prisene slik at alle får råd til sikrere biler

i artikkelen det er linket til fryktes det at EU-kontrollen blir enda dyrere

slik jeg forstår det så har prisen økt i år , så skal den gå opp enda mere om noen år

 

det gjenspeiler seg over alt som har noe med bil å gjøre .

 

EU-kontroll koster typisk 500-900 kroner og bilen skal bare inn hvert andre år. Vi snakker altså om småsummer i bilsammenheng.

 

Selv har jeg tro på at selvkjørende biler vil få ned kostnaden ved bilhold. Bilkollektiv kan nok bli mer attraktivt og inngangsbilletten kan bli mye lavere når det ikke er behov for førerkort som typisk koster 30-40 000 kroner.

 

edit: Forøvrig helt enig i at buss er håpløst. Det tar enormt med tid, er lite fleksibelt og veldig ukomfortabelt.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

 

jeg synes at man skal gjøre noe med prisene slik at alle får råd til sikrere biler

i artikkelen det er linket til fryktes det at EU-kontrollen blir enda dyrere

slik jeg forstår det så har prisen økt i år , så skal den gå opp enda mere om noen år

 

det gjenspeiler seg over alt som har noe med bil å gjøre .

 

EU-kontroll koster typisk 500-900 kroner og bilen skal bare inn hvert andre år. Vi snakker altså om småsummer i bilsammenheng.

 

Selv har jeg tro på at selvkjørende biler vil få ned kostnaden ved bilhold. Bilkollektiv kan nok bli mer attraktivt og inngangsbilletten kan bli mye lavere når det ikke er behov for førerkort som typisk koster 30-40 000 kroner.

 

edit: Forøvrig helt enig i at buss er håpløst. Det tar enormt med tid, er lite fleksibelt og veldig ukomfortabelt.

 

Nå var poenget mit lit flere kostnader en EU kontrollen .

hvor vid EU kot rollen er småpenger blir et definisjonsspørsmål

Lenke til kommentar

jeg synes at man skal gjøre noe med prisene slik at alle får råd til sikrere biler

i artikkelen det er linket til fryktes det at EU-kontrollen blir enda dyrere

slik jeg forstår det så har prisen økt i år , så skal den gå opp enda mere om noen år

 

det gjenspeiler seg over alt som har noe med bil å gjøre .

Prisene på EU kontrollen skal opp fordi det kommer flere punkter på kontrollen som igjen tar lengre tid. Det skaper sikrere biler, men hvordan en skal senke prisen for mer arbeid er vanskelig å forestille seg. EU kontroll er dog veeeldig billig ift de andre utgiftene ved en bil.

Lenke til kommentar

 

jeg synes at man skal gjøre noe med prisene slik at alle får råd til sikrere biler

i artikkelen det er linket til fryktes det at EU-kontrollen blir enda dyrere

slik jeg forstår det så har prisen økt i år , så skal den gå opp enda mere om noen år

 

det gjenspeiler seg over alt som har noe med bil å gjøre .

Prisene på EU kontrollen skal opp fordi det kommer flere punkter på kontrollen som igjen tar lengre tid. Det skaper sikrere biler, men hvordan en skal senke prisen for mer arbeid er vanskelig å forestille seg. EU kontroll er dog veeeldig billig ift de andre utgiftene ved en bil.

 

problemet er jo at alle tenker på det samme , det er ikke våres jobb som koster penger

dessuten så er er EU kontrollen noe som er pålagt , da er det egelig ikke helt riktig at man blir pålagt ekstra kostnader.

egelig så burde det gå gjennom forsikringen i stedet

Lenke til kommentar

Gjennom forsikring? Hvorfor i alle dager skulle det gå igjennom forsikring? Ikke bare er det meningsløst, det ville også blitt dyrere.

 

AtW

det behøver ikke å bli dyrere.

det er ihvertfall ikke noen poeng at bilen blir så kostbare at alt for få har råd til en sikker bil.

 

forsikringen er nær tilknyttet sikkerheten  på veien

Det er også EU kontrollen

i bilegg har man service

 

slår man de 3 sammen så skal prisen normal gå ned totalt sett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...