Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

 

har du glemt ødemarke , der disse sytem kan feile flere gasnger før man er fremme

 

 

 

bilen komemr deg ikke til verkstede på egen hand

 

 

Om det er en overhengende fare for at mer enn 2 enheter kan bli ødelagt pr tur er jo bilen helt feil dimensjonert, da er det idioten som kjøpte bilen som må vurdere å ha en henger med ekstra deler med seg hver tur. Men det er jo klart ikke økonomisk og han vill gå konk relativt fort.

 

Som sagt tidligere, det kommer ikke en autonom bil det kommer MANGE! Så da må de dimensjoneres og lages etter forholdene de skal brukes i. Velger en da en by bil til disse hillbilly turene dine så er man jo relativt korka.

om de er dumme eller ikke er nå en ting

men saken er nå slik at de har ikke råd til dyre spesielkjøry for et enkelt opdrag

samtid hvis de ikke klare opdraget så mister de også senere opdrag

 

det dreir seg om å gjøre en jobb , der man ikke vil  bruke opp fortjensten på et enste kjøretøy

nå husker jeg ikke hvor mye de fikke i betaling

men hvis man skulle oveføre det til norske forhold

så måtte et firma insvistere i biler som kansje koster fler 10 tals  miliner og samtidig riskere å ikker tjene  in kjøretøyet før det må vrakes

( ganskje lik mange fiskere opplever her i landet )

Herregud, denne diskusjonen gidder jeg ikke. Du snakker om en så smal sak at det har ingen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er tross alt laget for meg og deg, ikke Hillbilly Joe som lever av å kjøre varer på falleferdige fjellhyller...

Førere av diverse kjøretøy vil alltid finnes, men da enten spesielle kjøretøy eller spesielle situasjoner. Ser ikke for meg at autonome gravemaskiner, dumpere større enn boligblokker, kjøretøy frakting av bolighus, kjøring i helt ekstreme områder/situasjoner osv. er noe som blir satset på i det hele tatt da dette er såpass spesialisert at det ikke vil lønne seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen er tross alt laget for meg og deg, ikke Hillbilly Joe som lever av å kjøre varer på falleferdige fjellhyller...

Førere av diverse kjøretøy vil alltid finnes, men da enten spesielle kjøretøy eller spesielle situasjoner. Ser ikke for meg at autonome gravemaskiner, dumpere større enn boligblokker, kjøretøy frakting av bolighus, kjøring i helt ekstreme områder/situasjoner osv. er noe som blir satset på i det hele tatt da dette er såpass spesialisert at det ikke vil lønne seg.

Det ser heller ikke jeg

 

problemt er når jeg tidligere i tråden mente at det ville finnes behov for manuel kjøring også i fremtiden ( som de site skaplene virkelig viser )  så blir det avist av flere her

 

slik kan det ikke være

Da får man påstande på den ene siden om at det er noe alle må bruke og på den andre siden noe ikke alle trenger å bruke

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet
 

 

Det er jo du som tøver elgen, jeg viser deg bare at samme problemer gjelder i dag og med autonome biler. Det er ingen forskjell.

du tuller veldig når du snur alt på hode , forhold til det jeg skrev og så gi meg skylden

så det kan du bare slutte med

man kan ikke driv på slik

 

Man kan ikke vise folk at de tar feil mener du? Du har noen rare meninger Elgen. Det eneste jeg viste deg var at du hadde samme utfordringene med en autonom bil som med en manuell. Det er ingenting galt i det.

det var ikke det var snakk .

du snur problmstillingen og påstår det motsatte av det jeg har skrever.

Det må man reagere på

 

om en bil som går på engehand trenger resevedeler så må det også være noen som kan  bytte disse delene

ergo så trenger også disse en sjofør

 

Nå er jo også poenget med slike biler at det ikke skal være nødvendig med sjofør , men dehjelper ikke hvis noe må følge den for å fikse problemen under veis

 

problemt er at "alle" inbiller seg at alt kan fikses bare ved en programvare opdatering 

det er ikke slik verden er

Jo det er faktisk det.

 

kan du da fortelle meg hvordan opgradere en lyspære  som har gått , bare ved å laste end en oppgradering ?

 

Det er ikke alt av feil som er softvware relatert , noen er også elktronis eller mekanisk

Lenke til kommentar

Vet du hvorfor vanlige manuelle biler har (minst) to bremselys, to kjørelys bak, to kjørelys foran, to fjernlys, to tåkelys osv? Redundans!

 

Det er for at når en pære ryker så skal man kunne fortsette å kjøre rimelig sikkert til man får skiftet pæren. Hvis man bare lar månedene gå uten å gidde å skifte så man ender opp med null lys i en tunell eller fjellovergang i mørketida så har man bare sin egen dumskap å takke.

Lenke til kommentar

Vet du hvorfor vanlige manuelle biler har (minst) to bremselys, to kjørelys bak, to kjørelys foran, to fjernlys, to tåkelys osv? Redundans!

 

Det er for at når en pære ryker så skal man kunne fortsette å kjøre rimelig sikkert til man får skiftet pæren. Hvis man bare lar månedene gå uten å gidde å skifte så man ender opp med null lys i en tunell eller fjellovergang i mørketida så har man bare sin egen dumskap å takke.

jada , men det var ikke det som var problemet .

 

Salvesen påstår at man kan rette feil ved bare å oppgradere programvaren .

jeg lurte på hvordan han skulle få de til hvis en lyspære hadde gått

, istedet for å bytte pæra

Lenke til kommentar

Er det dette innlegget du tenker på? Da drar du i så fall det helt ut av kontekst og rører det godt sammen med fri fantasi. Les konteksten så ser du at det har ingen ting som helst med lyspærer å gjøre. Det handler om hvor stor plass den autonome styreenheten tar sammenlignet med en vanlig ikke-autonom styreenhet. Innlegget stiller også spørsmål om hva du mener, så her har du sjansen til å svare godt.

Lenke til kommentar

Er det dette innlegget du tenker på? Da drar du i så fall det helt ut av kontekst og rører det godt sammen med fri fantasi. Les konteksten så ser du at det har ingen ting som helst med lyspærer å gjøre. Det handler om hvor stor plass den autonome styreenheten tar sammenlignet med en vanlig ikke-autonom styreenhet. Innlegget stiller også spørsmål om hva du mener, så her har du sjansen til å svare godt.

nei det er feil , innlegg .

det er dette innlegget

 

og før det hvor mange reservedeler som måte til hvis man måte bruk en dårlig / utslitt autonom bil framfor en en som var enkel å fikse når den gikk i stykker.

 en bil fra 1980  er lettere å nød reparere en en fra 2030

i dag er det mange biler der man knap nok får lov til skite lyspæra

 

for å skifte den lille blinklyset på en golf så må man ha spesialverktøy 

for skifte lyspæra på en renult av en bestemt modell så måtte man med med det en framdekket

de fleste andre biler holder det med å fjerne et deksel.

Audi hadde også visstnok en bil der man ikke fikk lov til skifte lyspære.

 

hvis tendensen forsett med disse autonome bilen så blir det ikke enkelt

som i dag som fremtiden så forventer jeg ikke at bilverkstedet vil holde opp til alle døgnets tider  bare fordi noen som er ute og kjører med den om natta har behov for fikse noe

å skite lyspære ,eller fylle på  væske burde alle klare 

men det er vist ikke ale som er ening i det

 

mange har jo også bare tid til få det gjort på bestem tider

og selv om den autonome bilen trenger et besøk på verkstedet så er det ikke sikkert at det passer helt for eieren 

noen steder er det også ventetid

 

da bør ikke produsentene lage seg ekstra arbeid

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet
 

 

Det er jo du som tøver elgen, jeg viser deg bare at samme problemer gjelder i dag og med autonome biler. Det er ingen forskjell.

du tuller veldig når du snur alt på hode , forhold til det jeg skrev og så gi meg skylden

så det kan du bare slutte med

man kan ikke driv på slik

 

Man kan ikke vise folk at de tar feil mener du? Du har noen rare meninger Elgen. Det eneste jeg viste deg var at du hadde samme utfordringene med en autonom bil som med en manuell. Det er ingenting galt i det.

det var ikke det var snakk .

du snur problmstillingen og påstår det motsatte av det jeg har skrever.

Det må man reagere på

 

om en bil som går på engehand trenger resevedeler så må det også være noen som kan  bytte disse delene

ergo så trenger også disse en sjofør

 

Nå er jo også poenget med slike biler at det ikke skal være nødvendig med sjofør , men dehjelper ikke hvis noe må følge den for å fikse problemen under veis

 

problemt er at "alle" inbiller seg at alt kan fikses bare ved en programvare opdatering 

det er ikke slik verden er

Jo det er faktisk det.

kan du da fortelle meg hvordan opgradere en lyspære  som har gått , bare ved å laste end en oppgradering ?

 

Det er ikke alt av feil som er softvware relatert , noen er også elktronis eller mekanisk

Altså du må ikke ta alt seriøst heller. Såklart er det ikke alt som kan fikses med en oppdatering. Men min erfaring fra robotikk er at det aller meste kan enten fikses med software(retning av bugs/forbedringer) eller revisjonsendring av elektronikk. Ofte da i samsvar med skifte av hardware som er ødelagt pga feil i software.

 

Men dette er ikke noe som er en overhengende fare for at skal skje ofte slik at en må sitte på alle reservedeler til enhver tid som du påstår. Det er faktisk veldig usannsynlig da redundans mest sannsynlig kommer i stor grad. Som da sikrer når en del ryker.

 

Og ikke kom med denne tvserien igjen og deres utfordringer, jeg er så lei av det. Den promillen av kjøretøy kan gjøre som de vill for min del, har ingen interesse av de.

Lenke til kommentar

Fint at du er lit mer presis her ,slik at jeg slipper å misforstå deg

 

Men nå var jo poenget mit de vanskelige utfordringene

Om du liker det eller ikke så var det det jeg ønsket å ta opp

 

Jeremy Clerckson har en metode når elektronikken svikter og det er å bruke en hammer

det er tydelig at det virker , men hvor holdbart det er kan man alltids diskutere

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Fint at du er lit mer presis her ,slik at jeg slipper å misforstå deg

 

Men nå var jo poenget mit de vanskelige utfordringene

Om du liker det eller ikke så var det det jeg ønsket å ta opp

 

Jeremy Clerckson har en metode når elektronikken svikter og det er å bruke en hammer

det er tydelig at det virker , men hvor holdbart det er kan man alltids diskutere

Forskjellen mellom elektronikken Jeremy clarckson slår med hammer og den som kommer i autonome biler er at den som han ikke liker er laget av bil selskaper som prøver å bli god på elektronikk. Mens den som kommer i autonome biler er laget av høyteknologiske selskaper som er eksperter innen elektronikk. I tillegg kreves det mye strengere krav til den da den er "hjertet" av systemet og ikke kun til show eller hjelp.

 

Det går ikke Ann å sammenligne dagens elektronikk i biler med det som kommer i autonome biler.

 

Forøvrig har jeg aldri hatt problemer med elektronikken i mine biler og hører lite om det fra venner og bekjente. Men de eldgamle forbrenningsmotorene og div tilbehør, ja det ryker i ett sett:)

Lenke til kommentar

Deltema - Klima/CO2:

 

Forskning.no: Stor klimagevinst med robotdrosjer

Effektiv datastyring kan bety grønn renessanse for bilen.

Utslipp av klimagasser kan reduseres med over 90 prosent fram mot 2030 hvis datastyrte elektriske drosjer på autopilot tar over for dagens sjåførkjørte private bensinbiler, ifølge en ny, amerikansk studie.

 

Kilder:

http://www.nature.com/nclimate/journal/vaop/ncurrent/full/nclimate2685.html

http://www.natureasia.com/en/research/highlight/10032

http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/Sluttrapport.pdf

Lenke til kommentar

Ja, denne fremtidsvisjonen har jeg snakket om flere ganger i forumet tidligere, et system av selvkjørende drosjer, der man melder seg på, det samkjøres til jobb, og algoritmer beregner hvordan tilgjengelig bilpark utnyttes maksimalt. Man kan se for seg at man betaler en expressavgift om man trenger et kjøretøy "på minuttet" så det er vanskeligere for systemet å ha maks utnyttelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

hva med å koordinere kjøring bredere for dages transport  ?

det er helt sikker en stor gevinst å hente der

 

Bytter man ut CO2 generering ente ved brukt av drivstoff eller generering av "drivstoff"  så oppnår man jo en stor gevinst bare der

 

og så har det jo mye å si hvis veien er fremkommelig slik at det går kortere tid 

 

her tror jeg at miljøgevinsten for robotkjøring er overdrevet selv om der sikkert er noe å hente der og

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Bytter man ut CO2 generering ente ved brukt av drivstoff eller generering av "drivstoff" så oppnår man jo en stor gevinst bare der

Dette er jeg spent på å høre mer om:)

 

 

 

Det er nok ikke så speende.

Det jeg mente var at hvis sluttet å bruke et drivstoff som avga Co2

Hydrogen skal jo være et alternativ

elektrisitet er et annet "drivstoff"

 

da må også drivstoffet bli generert uten at det skaper CO2

f.eks at man ladder elektriske biler med strøm generert fra norske vannkraftverk

Lenke til kommentar

 

 

Bytter man ut CO2 generering ente ved brukt av drivstoff eller generering av "drivstoff" så oppnår man jo en stor gevinst bare der

 

Dette er jeg spent på å høre mer om:)

 

 

Det er nok ikke så speende.

Det jeg mente var at hvis sluttet å bruke et drivstoff som avga Co2

Hydrogen skal jo være et alternativ

elektrisitet er et annet "drivstoff"

 

da må også drivstoffet bli generert uten at det skaper CO2

f.eks at man ladder elektriske biler med strøm generert fra norske vannkraftverk

Det er jo litt av poenget, autonome biler vill være elektriske, iallefall brorparten slik det ser ut nå. I tilleg til mer effektiv kjøring:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...